Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-19@20:11:58 GMT

علیشاپور حق مطلب را در اصفهان ادا کرد

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۰۹۲۹۰

علیشاپور حق مطلب را در اصفهان ادا کرد

حسین علیشاپور خواننده موسیقی ایرانی و گروه تیام در سومین شب کنسرت آنلاین موسیقی دستگاهی به صحنه رفتند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نخستین دوره کنسرت‌های آنلاین موسیقی دستگاهی چند شبی است که در تالار رودکی در حال برگزاری است. در دو شبِ نخست این اجراها، گروه‌های «فیه ما فیه» و «آوای ابریشم» به اجرای برنامه پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فیه ما فیه در نخستین کنسرت آنلاین موسیقی دستگاهی

شب گذشته 18 مرداد 1399 هم گروه «تیام»  در این سلسله اجراها به صحنه رفت.گروه «تیام» اجرایش را با پیش‌درآمدی در آواز اصفهان شروع کرد.

در این اجرا هم مانند اجراهای شب گذشته، محوریت بر ساز و آواز بود. حسین علیشاپور خواننده گروه «تیام» تسلط ویژه‌ای بر سبک‌های آوازی دارد و با شیوه‌های مختلف آوازی در موسیقی ایران کاملا آشناست.

علیشاپور در اجرای شب گذشته آوازهایی در مایه «اصفهان» خواند که در نوع خودش بسیار شنیدنی بود.

تصنیف «سر عشق» از تصنیف‌های قدیمیِ موسیقی ایران با شعری از سعدی قطعه بعدی این کنسرت بود.

چهار مضراب به همراه ساز و آواز با عنوان «مرا به هیچ بدادی» قطعه بعدی این کنسرت بود.

حسین علیشاپور (خواننده)، هادی منتظری (نوازنده کمانچه)، کاوه شفیعی (نوازنده سنتور) و محمدرضا شرایلی (نوازنده تنبک) اعضای گروه تیام را در این کنسرت آنلاین تشکیل دادند.
اولین دوره کنسرت آنلاین موسیقی دستگاهی از 16 تا 20 مرداد با حمایت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد رودکی هر شب ساعت 21 در تلویزیون تعاملی تیوا به‌صورت رایگان پخش می‌شود.

امروز یکشنبه 19 مرداد گروه نقش متشکل از امیر شریفی، مهدی امامی، محمد عشقی، المیرا مردانه، مرجان مهربان و سهیل اله‌دادیان روی صحنه خواهند رفت.

انتهای پیام/

R33357/P/S4,40/CT11 واژه های کاربردی مرتبط موسیقی بیشتر بخوانید... فیه ما فیه در نخستین کنسرت آنلاین موسیقی دستگاهی قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... فیه ما فیه در نخستین کنسرت آنلاین موسیقی دستگاهی واژه های کاربردی مرتبط موسیقی پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی ۱ زن فقیری که گاو مرده خود را با معجزه امام کاظم (ع) زنده یافت ۲ فروش «سه دقیقه در قیامت» از یک میلیون نسخه گذشت ۳ شبکه یک حضور رشیدپور را تکذیب کرد ۴ "زیرخاکی ۲" نوروزی شد؟/ "خانه امن" آبان‌ماه در تلویزیون ۵ جلالی: نذورات محرم در قالب کمک‌های مؤمنانه باشد/ دسته‌روی ممنوع است + فیلم ۶ ابهاماتی درباره شیوه‌نامه جدید عزاداری محرم/ حیدری: مواضع جدید ستاد کرونا با شیوه‌نامه قبلی مغایرت دارد ۷ غدیر؛ رسالت ما و رسانه ۸ تلویزیون برای ادای دین به کارگران فیلم می‌سازد مهمترین اخبار فرهنگی شگردهای تازه برون‌مرزی/ باز شدن پای بی‌رمق چاپخانه‌ها در افغانستان به قاچاق کتاب امیرخانی: تمام حرف من یک کلمه است: «آموزش»/ جای خالی هنر در کشور ما احساس می‌­شود اکران فیلم‌های خارجی بدون رایت و دردسر ادامه دارد/چرا «تنت» را اکران نکنیم؟! آغاز به کار نمایشگاه ایران‌نوشت/ توزیع ۵۰۰ هزار بسته نوشت‌افزار ایرانی اسلامی در مناطق محروم مهمترین اخبار تسنیم روحانی:دوران کرونا را باید تا ۶ ماه آینده در نظر بگیریم/ برای اعمال محدودیت‌ها مسیر اعتدال داشته باشیم نقشه‌ انگلیسی‌ها برای حذف آسمان ایران از مسیر پروازی ایرلاین‌ها/بیانیه نهایی سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی به‌زودی صادر می‌شود آغاز تست انسانی واکسن کرونا در ایران تا ۲ هفته آینده لبنان| واکنش شخصیت‌ها به ناآرامی‌های بیروت/ هدف آشوبگران جلوگیری از انجام تحقیقات مربوط به انفجار است دستورالعمل برگزاری مراسم ماه محرم و صفر اعلام شد درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: موسیقی موسیقی کنسرت آنلاین موسیقی دستگاهی فیه ما فیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۰۹۲۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دزد شدیم؛ دنبال دانلود غیر قانونی هستیم، نماز هم می‌خوانیم!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در ابتدای این نشست، مسعود کوثری درباره وضعیت موسیقی در سال ۱۳۵۷، موسیقی کاباره‌ای، کوچه‌بازاری، گل‌هایی ملی و پاپ صحبت کرد و اذعان کرد: در سال‌های اخیر در موسیقی سمفونیک دچار فروپاشی شدیم.

به گزارش ایسنا، او ادامه داد: بازار اقتصادی و سیاست‌های هنری دولت‌های بعد از انقلاب اسلامی چندان پر رونق نیست و در این زمینه مقصر بوده‌اند. ما در مدیریت موسیقی ایران نتوانستیم به اقتصاد موسیقی سر و سامان دهیم و به دلیل همین اقتصاد کوچک، بسیاری از استعدادها فرصت بروز ندارند. در موسیقی خانواده‌گرایی و مهاجرت پنهان نیز زیاد داریم که گاهی برخی هنرمندان ما مجبور می‌شوند، مهاجرت و ترک وطن را بپذیرند.

صدا و سیما پول‌های میلیونی به خوانندگانی می‌دهد که حتی زحمت خواندن به خودشان نمی‌دهند

رضا مهدوی نیز در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به عملیات «وعده صادق» در چند روز گذشته گفت: موسیقیدان در این واکنش مهم نظام باید کار خودش را نشان دهد؛ چرا الان هنرمند ما در سکوت است؟ اگر هنرمندان مثل نظامی‌ها جواب دندان شکن ندهند، قافیه را باخته‌اند؛ منظورم واکنشی است مثل کارهای فرهنگی شهید آوینی که کارستان می‌کرد.

او ادامه داد: امروز صدا و سیمای ما پول‌های میلیونی به خوانندگانی می‌دهد که حتی زحمت خواندن به خودشان نمی‌دهند و پلی‌بک می‌کنند. اگر شهید آوینی زنده بود این وضعیت را برنمی‌تابید. او واقعا موسیقی‌شناس بود.

این هنرمند در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما دهه ۶۰ پرباری برای موسیقی بعد از انقلاب اسلامی داشتیم. چهره‌هایی آمدند و جانانه با وجود محدودیت‌ها کار کردند؛ هرچند که برخی محدودیت‌ها را برنتابیدند و رفتند و برخی خودی‌ها که از بیگانه بدترند، به آنها بی‌مهری کردند. جناب استاد میرزاده نابغه موسیقی بود؛ بیش از ۷۰ درصد از موسیقی جنگ و انقلاب را تنظیم کرد اما هیچ وقت اسمش جایی نیامد و حقوقی هم نمی‌گرفت اما هیچ وقت از او تجلیل نشد. اسفندیار قره‌باغی قبل از انقلاب قرار بود در ایتالیا اپرا بخواند اما چون انقلابی بود، ماند و غیر از سرودهای انقلابی نخواند اما هیچ‌وقت در جشنواره فجر از او تجلیل نشد. این بی‌مهری‌ها باعث شد، بعد از دهه ۷۰ مسیر را گم کنیم.

مهدوی تاکید کرد: موسیقیدانان قبل انقلاب اسلامی، همان وفادارترین موسیقیدانان بعد از انقلاب اسلامی بودند، اما بی‌مهری دیدند. ما از بعد از دولت سازندگی به موسیقی‌ای چسبیدیم که اهالی‌اش با زیر ابرو برداشتن و شلوار پاره درآمد میلیاردی کسب کردند.

این پژوهشگر با اشاره به کم‌کاری متولیان موسیقی در برهه زمانی فعلی اظهار کرد: گروه تنبورنوازان که قطعه «مردان خدا» را به اذن امام (ره) زنده در تلویزیون اجرا کردند، الان کجا هستند؟ این گروه چه شد؟

ما نسل جوان را از دست دادیم

بخش دیگری از این نشست به عوامل حذف برخی گونه‌های موسیقی مثل موسیقی گل‌هایی اختصاص داشت که مسعود کوثری در این باره توضیح داد: یکی از دلایلش این است که مرکز حفظ و اشاعه با نگاهی اگزوتیک و موزه‌ای درست شد و این روحیه در افراد وجود داشت. نکته دوم اینکه یک نوع خصلت خانقاهی در سبک آموزش مرکز حفظ و اشاعه وجود داشت و روحیه اهل اخوت در این افراد دیده شد که در نهایت هم خیلی‌ها مثل زنده‌یاد لطفی نتوانستند با آن کنار بیایند و از مرکز بیرون آمدند. نکته سوم‌ اینکه تعریف مشخصی از سنت وجود نداشت. خود سنت در ارتباط با مدرنیته پیدا شده است. تعریف درستی از موسیقی سنتی وجود نداشته است و خود اهالی مرکز حفظ و اشاعه نتوانستند چندان شکوفا شوند.

این استاد دانشگاه درباره وضعیت فعلی موسیقی پاپ نیز گفت: موسیقی در جهان وارد مراحل جدیدی شده است که با گذشته بسیار متفاوت است. ما بهره موسیقیدانان تا سال ۵۷ را بردیم اما نتوانستیم، استفاده کنیم. ما نسل جوان را از دست دادیم. آمدیم موسیقی را درست کردیم و آدم میانسال جذب کردیم. نسل جوان‌ از دست ما در رفت و ذائقه‌اش عوض شد. در عرصه موسیقی مدیران لایقی داشتیم که شیوه مدیریتشان آنها را ناکارآمد کرده بود. محدودیت‌هایی که به آنها اعمال شده بود، نمی‌گذاشت تمام و کمال کار کنند.

یادمان باشد، «پول» تولید هنر نمی‌کند

رضا مهدوی نیز در این باره با بیان مثالی گفت: آقای سراج سال۶۰ اثری را با حوزه هنری تولید کردند که ۱۵ دقیقه بود و سال‌ها مداوم از رسانه ملی پخش می‌شد اما دیگر رسانه آن را پخش نمی‌کند. آیا دست‌هایی در کار است یا آگاه نیستند؟ شاید هم به اشتباه فکر می‌کنند زمانش گذشته است! اگر همچین فکری دارند پس باید مولانا پژوهی را هم کنار بگذارند. سنت یعنی اصول! در همین حوزه هنری زمانی که هیئتی اداره می‌شد، آثار خوب بیرون می‌آمد اما از وقتی تبدیل به سازمان اداری شد، ساز و کار تغییر کرد. یادمان باشد، «پول» تولید هنر نمی‌کند.

مهدوی تصریح کرد: دزد شدیم؛ دنبال دانلود غیر قانونی هستیم؛ نماز هم می‌خوانیم!

مدیران ما برده ستاره‌ها شده‌اند!

او در بخش دیگری از سخنانش درباره نحوه مدیریت فعلی موسیقی اظهار کرد: مدیران ما برده ستاره‌ها شده‌اند. در نوروز چهره‌های سینمایی را با میلیون‌ها پول دعوت می‌کنند اما در این برهه تاریخی و بعد از عملیات مهم «وعده صادق» که بیانگر اقتدار نظامیان و مهندسان ایرانی است، «باز هوای وطنم آرزوست» را پخش نمی‌کند!

مهدوی معتقد است: ما برنامه‌های تخصصی را تعطیل کردیم اما جشنواره‌هایی برگزار می‌کنیم که رسما «شو» هستند. الان فقط شرکت‌ها و موسسات موسیقی آمده‌اند و می‌گویند خواننده روی صحنه چه بخواند و چه بپوشد؟ کنسرتشان هم پر می‌شود؛ چون برای خواننده‌شان در اتوبان بیلبورد می‌گیرند اما کسی برای موسیقی دستگاهی این کار را نمی‌کند. متاسفانه مدیریت‌های موسیقی در ایران «پول» را انتخاب کردند.

مسعود کوثری نیز در بخش دیگری از این نشست درباره نسبت موسیقی فعلی به انقلاب اسلامی گفت: بهتر است به جای رابطه موسیقی با انقلاب راجع به رابطه موسیقی با فرهنگ ایران صحبت کنیم. ما هیچ تصویری از رابطه موسیقی با فرهنگ نداریم. بهتر است یک بازنگری در این باره انجام شود.

در حق ایرج «کم‌لطفی» شد

رضا مهدوی نیز در همین باره گفت: در حق برخی هنرمندانمان کم‌لطفی کردیم؛ مثلا در حق ایرج کم‌لطفی شد. اگر سال‌ها به انزوا نمی‌رفت، زودتر پا به عرصه می‌گذاشت، درجه سه‌ها درجه یک نمی‌شدند. مدیریت یکپارچه راهکار ماست. این‌همه وقت گذاشتند و سند موسیقی نوشتند، حالا یک عده می‌گویند اجرا نمی‌کنیم. عده‌ای از بزرگان موسیقی می‌گویند چرا با ما درباره سند مشورت نشد؟ خب چرا مشورت نکردند؟

مسعود کوثری نیز درباره سند موسیقی اظهار کرد: سندنویسی هیچ فایده‌ای ندارد. ما صدها سند و شورا درست کردیم و هیچ‌وقت راه به جایی نبردیم؛ پیش از هرچیزی باید صداهای مختلف را در ایران بشنویم و آن را لحاظ کنیم.

۲۲۰۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896201

دیگر خبرها

  • نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی
  • گروه ۷: با هرگونه عملیات نظامی اسرائیل در رفح مخالف هستیم
  • دستگاهی ایرانی که پساب‌ها را آنلاین و سریع بررسی می‌کند
  • ساخت دستگاهی که میزان اکسیژن بیمارستان‌ها را مدیریت می‌کند
  • کنسرت‌ها در انحصار مافیای موسیقی
  • از انتشار آهنگ جدید خواننده انقلابی تا غوغای دروازه بان تیم ملی
  • تمسخر کنسرت «معین» و مردم ایران در روزنامه‌های ترکیه
  • (تصاویر) همه چیز درباره مراسم «هزار دف» کردستان در ۱۴۰۳
  • دزد شدیم؛ دنبال دانلود غیر قانونی هستیم، نماز هم می‌خوانیم!
  • طراحی دستگاهی برای آنالیز توزیع فشار در کف پا