Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- به باور پژوهشگران ژاپنی، دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا در هفته‌های اخیر، جهش ژنتیکی آن است.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری آریا به نقل از آسوشیتدپرس، بنا بر اعلام پژوهشگران ژاپنی، تحقیقات سه هفته اخیر آن‌ها نشان می‌دهد دلیل شیوع گسترده و ناگهانی کووید-19 در این کشور در هفته‌های اخیر، جهش ژنتیکی و انتشار پنهانی ویروس طی ماه‌های گذشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حدود یک ماه پیش مشاور ارشد دولت ژاپن در زمینه همه‌گیری کووید-19 درباره تهدید ناشی از جهش ویروس کرونای جدید و پیامد آن بر برگزاری به تأخیر افتاده‌ی المپیک در کشورش هشدار داده بود.
کیوشی کوروکاوا در این خصوص گفته بود: «به‌نظر من ویروس در تمام مدت در حال جهش است، و موج دوم احتمالا توسط ویروس قوی‌تری شکل خواهد گرفت».
ژاپن در این بازه زمانی با موج بی‌سابقه‌ای از موارد ابتلا به کووید-19 روبه‌رو شده، آن‌هم در حالی‌که موفق شده بود تا حد زیادی آن را مهار کند.
اما نتیجه تحقیقات موسسه ملی مقابله با بیماری‌های عفونی ژاپن نشان می‌دهد ویروس در بهار، پنهانی در حال انتشار بود.
این تحقیقات حاکی‌ست در حالی‌که ویروس اولیه از نوع موسوم به اروپایی بوده، از ووهان به اروپا و از آن‌جا به ژاپن وارد شده بود، اما در میانه ماه ژوئن اوضاع تغییر کرده است.
پژوهشگران نوع تازه‌ای از راسته اروپایی ویروس را رصد کرده‌اند که به گمان آن‌ها تنها ممکن است ناشی از جهش ژنتیکی آن باشد.
در این مدت با ازسرگیری فعالیت‌ها و همچنین با فرارسیدن تابستان و گرما، ویروس بدون علامت یا با علائم بسیار خفیف در میان جوان‌ترها انتشار یافته و حال به موج تازه‌ای از کووید-19 در ژاپن تبدیل شده‌است.

کرونا فقط شش گونه دارد
گران‌ترین بررسی بر روی توالی ژنتیکی ویروس کرونا که در دانشگاه بولونیا در ایتالیا انجام شده، نشان می‌دهد این ویروس، شش گونه دارد.
ویروس سارس کووید 2 که همه گیری جهانی کووید 19 را سبب شده، شش گونه دارد.
با وجود جهش‌های ژنتیکی در این ویروس، تنوع آن، اندک است و این، خبری خوب برای محققانی است که برای ساختن واکسن تلاش می‌کنند.
محققان ایتالیایی بر اساس پرهزینه‌ترین مطالعه بر روی ویروس، نتایج خوبی از رمز گشایی آن به دست آورده اند.
محققان با بررسی 48 هزار و 635 ژنوم کرونا ویروس، که توسط خودشان یا دیگر محققان در سراسر جهان، جدا شده بود تحلیلی کامل بر روی ژنوم ویروس انجام دادند که نتایج این بررسی در نشریه پیشتازان میکروب شناسی منتشر شده است.
احتمالا این مطالعه آغازی است بر یافتن نقشه گسترش و جهش‌های ویروس در همه قاره‌های جهان.
نتایج اولیه مطالعه، امیدوار کننده بود: کرونا ویروس، تنوع اندکی دارد، تقریبا هفت نوع ژن برای هر نمونه؛ در حالی که به عنوان مثال ویروس آنفلوانزا، دو برابر کرونا تنوع ژنتیکی دارد.
دکتر فدریکو گیورگی و همکارانش می‌گویند تحقیقات نشان می‌دهد ویروس کرونا تغییرات تکاملی اندکی دارد و معنی این جمله آن است که واکسن‌هایی که در راهند، بر روی همه گونه‌های ویروس، موثر خواهند بود.
اکنون شش گونه ویروس شناسایی شده اند؛ نوع اصلی آن گونه ال L strain نام دارد و در دسامبر 2019 در ووهان چین ظاهر شد؛ نخستین گونه جهش یافته آن که گونه اس S strain نام دارد در ابتدای 2020 پدیدار شد در حالی از اواسط ژانویه 2020 گونه‌های وی و جی V and G strains ظهور کرده اند؛ گونه جی، فراگیرترین گونه ویروس بوده است و خود این گونه، در پایان فوریه 2020 به دو گونه جدید به نام‌های GR و GH جهش یافت.
دکتر گیورگی می‌گوید: گونه جی و گونه‌های وابسته به آن یعنی جی آر و جی اچ، گسترده‌ترین گونه‌ها هستند و ما موفق شده ایم 74 درصد ژن‌های آن‌ها را رمز گشایی کنیم؛ این ژن ها، چهار تنوع دارند که دو تای آن‌ها قدرت تغییر توالی پلیمراز‌های آر ان‌ای و پروتئین نیزه‌ای ویروس را دارند؛ این ویژگی، احتمالا گسترش جهانی این گونه از ویروس را سبب می‌شود؛ اگر نقشه پراکندگی کرونا را بررسی کنیم می‌بینیم که گونه‌های جی و جی آر، بیشترین فراوانی را در اروپا و ایتالیا دارند؛ بر اساس اطلاعات در دسترس ما، گونه جی اچ، در ایتالیا وجود ندارد در حالی که در فرانسه و آلمان به فراوانی یافت می‌شود؛ در آمریکای شمالی، شایع‌ترین گونه ویروس، جی اچ است در حالی که در آمریکای جنوبی، ما گونه جی آر را بسیار زیاد یافته ایم؛ در آسیا که ویروس گونه ال نخستین بار در ووهان چین ظهور کرده، گونه‌های جی، جی اچ و جی آر شایع‌ترین‌ها هستند؛ این گونه‌ها فقط در ابتدای ماه مارس در آسیا ظهور کردند و یک ماه بعد در اروپا گسترده شدند.
در سطح جهانی، گونه‌های جی، جی اچ و جی آر به طور مرتب در حال افزایش اند و گونه اس را می‌توان در برخی مناطق محدود در آمریکا و اسپانیا مشاهده کرد؛ گونه‌های ال و وی، به تدریج در حال ناپدید شدن اند.
علاوه بر این شش گونه ویروس، محققان برخی انواع ژنتیکی دیگر از ویروس را یافته اند که گونه‌های نگران کننده‌ای نیستند.
دکتر گیورگی تایید کرد که انواع نادر این ویروس، کمتر از یک درصد موارد آن را شامل می‌شوند.

ارتباط چاقی مفرط کودکان مبتلا به کرونا با بستری شدن در آی سی یو
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، بخش اعظم شیوع بیماری کووید-19 در میان بزرگسالان است و میزان ابتلای کودکان به این بیماری به اندازه بزرگسالان نیست. اما تحقیقات مرکز کنترل بیماری‌ها در آمریکا نشان می‌دهد وقتی کودکان در بیمارستان بستری می‌شوند، میزان مراقبت‌های لازم برای کودکان در بخش آی سی یو (مراقبت‌های ویژه) به اندازه مراقبت‌هایی است که بزرگسالان در این بخش‌ها به آن نیاز دارند.
براساس نتایج این تحقیقات، کودکان سیاه‍‍‍پوست و لاتین تبار بیش از دیگر کودکان آمریکایی به علت ابتلا به بیماری کووید-19، کارشان به بخش مراقبت‌های ویژه می‌رسد. اکثر کودکانی هم دچار چنین سرنوشتی می‌شوند کمتر از دو سال سن دارند. چهل درصد این کودکان نیز با نوعی بیماری زمینه‌ای درگیر هستند. اکثر عارضه زمینه‌ای این کودکان، چاقی مفرط است.

بیماری لثه خطر مرگ مبتلایان به کرونا را افزایش می دهد
برخی بیماری‌ها می‌توانند روی یکدیگر تاثیر داشته باشند و یکدیگر را تشدید کنند. به تازگی محققان پی برده اند که بیماری لثه می‌تواند باعث مرگبار شدن کووید 19 در بیماران شود.
آیا بیماری لثه در تشدید کرونا موثر است؟به گزارش خبرنگار حوزه سلامت گروه علمی فرهنگی هنری خبرگزاری صدا و سیما ، محققان ارتباط میان خطر مرگ بار ابتلا به ویروس کرونا و بیماری لثه را کشف کردند.
بیماری لثه خود با بیماری قلبی و بیماری مزمن ریوی ارتباط مستقیمی دارد. خود این دو بیماری نیز به طور مستقیم می‌تواند خطر مرگ بیماران به کووید 19 را به شدت افزایش دهد.
محققان بین المللی اعلام کردند: بیماری لثه باعث می‌شود سطح پروتئین ایمنی به نام «اینترلوکئین 6» در خون بالا رود. مشاهده شده است کسانی که سطح این پروتئین در خونشان بالا بوده است در صورت ابتلا به ویروس کرونا علائم بسیار شدیدی از خود نشان خواهند داد و برای زنده ماندن باید حتماً زیر دستگاه تنفس مصنوعی قرار بگیرند همچنین میزان مرگ و میر این افراد نسبت به بیماران دیگر مبتلا به کووید 19 بیشتر است.
این تحقیقات همچنین نشان داد اگر چه بیماری‌های مختلف می‌تواند سطح اینترلوکئین 6 خون را در افراد افزایش دهد، اما در صورت درمان بیماری لثه در افراد، سطح این پروتئین به میزان قابل توجهی در خون کاهش می‌یابد.
محققان می‌گویند افرادی که سطح اینترلوکئین 6 آن‌ها بیش از 80 پیکوگرم در هر میلی لیتر است، بسیار بیشتر از سایرین در صورت ابتلا به ویروس کرونا ممکن است جان خود را از دست بدهند یا با تشدید بیماری نیازمند دستگاه تنفس مصنوعی باشند.
شروین ملایم، یکی از جراحان دندانپزشکی لس آنجلس آمریکا در این باره می‌گوید: بر این باوریم بسیاری از کسانی که سطح بالایی از اینترلوکئین 6 را در خون دارند پیش از ابتلا به کووید 19 از بیماری لثه رنج می‌برده اند و همین امر بر شدت بیماری در آن‌ها خواهد افزود.
محققان تاکید دارند مردم حتما نسبت به بهداشت دهان و دندان خود حساس بوده و در صورت بیماری لثه به دندانپزشک رجوع کنند.

ارتباط کمبود ویتامین دی و درجه سختی بیماری کووید 19
یک متخصص غدد آلمانی به نام مارتین فس‌ناخت از بیمارستان دانشگاه وورتسبورگ هم این نتیجه‌گیری را تأیید می‌کند اما در عین حال این مشاهدات و نتیجه‌گیری را تنها به صرف مشاهده این رویدادها کنار هم، نمی‌پذیرد.تحقیقی در دانشگاه هوهن‌هایم آلمان نشان می‌دهد که ارتباطی میان کمبود ویتامین دی و بیماری‌های پیشین مشخصی  در فرد بیماری که به سختی به کوید 19 مبتلا شده، وجود دارد.  در نتیجه این تحقیق آمده است: «شواهد زیادی وجود دارد که بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر مانند اختلالات فشار خون، دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی با کمبود ویتامین دی در ارتباط هستند. این به اصطلاح چندابتلایی که اغلب با کمبود ویتامین دی در ارتباط است، خطر شدت و وخامت بیماری کووید 19 را افزایش می‌دهد.»
این متخصص غدد هرچند بر اهمیت عملکرد ویتامین دی در بدن تأکید می‌کند اما به هیاهوی پدیدآمده در مورد استفاده بیشتر از این ویتامین و قائل شدن خاصیت درمانی برای آن، آنگونه که تبلیغ می‌شود، به دیده انتقاد می‌نگرد. فس‌ناخت می‌گوید، اثر درمانی ویتامین دی هنوز تأیید نشده است.
بسیاری از تحقیقاتی که در مورد ویتامین دی انجام شده، مطالعات مشاهده‌ای هستند که به گفته متخصص غدد، این مطالعات نمی‌توانند ارتباط علی و معلولی را اثبات کنند  بلکه تنها اشاره‌ای به همبستگی موارد به هم دارند.
این متخصص با مثالی این مسئله را توضیح می‌دهد و می‌گوید، دو گروه در نظر بگیرید که افراد آن بالای 80 سال سن دارند. گروه اول فعال است، چابک است، ورزش می‌کند و گروه دوم در خانه سالمندان به سر می‌برد. اگر سطح ویتامین دی آنها اندازه‌گیری شود، به گفته این متخصص، نه تنها تفاوت بسیار زیاد خواهد بود که عمر متوسط در دوگروه هم به شدت با هم تفاوت خواهد داشت. او اما می‌افزاید، ارتباط دادن تفاوت سلامتی این دو گروه تنها به وضعیت ویتامین دی در بدن، نتیجه‌گیری درستی نیست. فس‌ناخت ادامه می‌دهد: «میزان ویتامین دی معیار خوبی برای تشخیص این موضوع است که یک نفر تا چه حد بیمار است و نه چیزی بیشتر.»
در نتایج تحقیق دانشگاه هوهن‌هایم آلمان در مورد ویتامین دی و ارتباط آن با روند سخت بیماری در بیماران مبتلا به کووید 19 آمده است: «در صورت مشکوک بودن به ابتلا به ویروس کرونا، باید حتما وضعیت ویتامین دی بیمار بررسی شود و در صورت امکان، به سرعت کمبود ویتامین دی مرتفع شود.»

سکسکه هم به علائم کرونا اضافه شد
متخصصان آمریکایی پس از بررسی وضعیت یک بیمار 62 ساله، سکسکه را به عنوان علامت جدید ویروس کرونا اعلام کردند.
مردی 62 ساله در شیکاگو بدون هیچ علامتی، پس از 4 روز سکسکه مداوم، کرونا مثبت تشخیص داده شد. این بیمار که به گفته پزشکان دچار کاهش وزن بالا شده بود، پس از تحمل سکسکه طولانی به بیمارستان مراجعه کرد که با انجام آزمایش، ابتلای او به ویروس کرونا تایید شد. گرچه این مرد به دیابت مبتلاست، اما هیچ اثری از تب یا التهاب گلو در او دیده نشده بود.
سکسکه یک وضعیت غیر ارادی است و می‌تواند توسط غذا‌های خاصی که میل می‌کنیم، برانگیخته شود، احساسات شدید مانند هیجان یا استرس تاثیر زیادی در ایجاد سکسکه دارند.
پزشکان هنگام مراجعه این مرد به بیمارستان، با بررسی علائم حیاتی‌اش، تب او را 37 درجه سانتیگراد و ضربان قلبش را 96 اعلام کردند، سپس آن‌ها با انجام اسکن متوجه غیرعادی بودن وضعیت ریه او شدند، این امر سبب شد تا آن‌ها برای حصول اطمینان بیشتر اقدام به انجام آزمایش کرونا کنند که بر اساس آن مشخص شد این فرد به این ویروس مبتلا شده است.
تاکنون علائم رایج کووید 19 تب، سرفه، درد بدن، از دست دادن حس بویایی و چشایی بوده که به تازگی سردرد هم به این لیست اضافه شده است؛ و حالا با این مورد جدید، متخصصان اعلام کردند سکسکه غیر عادی و مداوم هم می‌تواند از علائم ابتلا به ویروس کرونا باشد.
این یافته‌ها نشان می‌دهد ویروس کرونا بسیار پیچیده‌تر از آن است که قابل پیش بینی باشد، بنابراین لزوم رعایت اصول بهداشتی مانند استفاده از ماسک و شستن مرتب دست‌ها و حفظ فاصله اجتماعی هر چه بیشتر احساس می‌شود.

استفاده از ماسک باعث کاهش اکسیژن نمی‌شود
سازمان جهانی بهداشت تاکید دارد که هیچ ماسک‌ استانداردی سبب کاهش سطح اکسیژن خون و افزایش خطرناک دی اکسید کربن در افراد نمی‌شود.
کارشناسان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا هشدار می‌دهند که نباید به خاطر ترس از کاهش اکسیژن خون یا مسمومیت با دی اکسید کربن، استفاده از ماسک را نادیده گرفت.
طبق اعلام سازمان غذا و داروی آمریکا، ماسک‌های N95 متخلخل هستند و باعث می‌شوند هوا به داخل و خارج از ماسک راه یابد و عملکرد طبیعی تنفس امکان‌پذیر باشد. در دیگر ماسک‌ها،  هوا راحت‌تر به داخل ماسک راه می‌یابد، زیرا این ماسک‌ها در مقایسه با ماسک N95 صورت را به طور کامل نمی‌پوشانند.
سازمان جهانی بهداشت و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده اعلام کرده‌اند که هیچ کدام از این ماسک‌ها سبب کاهش سطح اکسیژن خون و افزایش خطرناک دی اکسید کربن در افراد عادی نمی‌شوند. چون مردم عادی برای مدتی طولانی از ماسک صورت استفاده نمی‌کنند.
دی اکسید کربن با گذشت زمان به آرامی در ماسک ایجاد می‌شود و البته سطح آن برای بسیاری از افراد قابل تحمل است. ضمنا احساس کاهش اکسیژن به این دلیل است که بسیاری از ما به استفاده از ماسک عادت نداریم.
با این حال برخی تحقیقات نشان داده‌اند که استفاده از ماسک N95 برای مدت طولانی ممکن است تغییراتی در شیمی خون ایجاد کند و در موارد شدید، سطح هوشیاری را تغییر دهد. احتمال این اتفاق در سیگاری‌ها، مبتلایان به چاقی و مبتلایان به بیماری‌های تنفسی بیشتر است.
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده تاکید می‌کند که این افراد باید مراقب باشند و در مورد نحوه صحیح استفاده از ماسک با پزشک خود حتما مشورت کنند.

آزمایش انسانی واکسن کرونا در ایران طی 2 هفته دیگر آغاز می شود
رئیس ستاد اجرایی فرمان امام گفت: طی یک تا دو هفته آینده، آزمایش انسانی واکسن کرونا آغاز می‌شود.
 محمد مخبر درخصوص مراحل ساخت "واکسن کرونا" توسط محققان دارویی ستاد اجرایی فرمان امام افزود: از سه مسیر آزمایش حیوانی واکسن کرونا انجام شده است.
وی گفت: با در نظر گرفتن شیوه نامه‌ها و اخذ مجوز‌های وزارت بهداشت طی یک تا دو هفته آینده آزمایش انسانی آن شروع خواهد شد.


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: کرونا علمی ابتلا به ویروس کرونا کمبود ویتامین دی استفاده از ماسک بیماری کووید 19 دی اکسید کربن ویتامین دی بیماری ها واکسن کرونا اعلام کردند نشان می دهد بیماری لثه جهش ژنتیکی گونه ویروس مرکز کنترل کووید 19 کووید 19 خطر مرگ گونه جی گونه ها شش گونه ماسک ها بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۰۹۶۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهان در خطر: تنها راه جلوگیری از همه‌گیری‌های حیوانی چیست؟

راز بقا: نقشه راه پیشگیری از بیماری همه گیر، که در ۲۶ مارس در مجله “Nature Communications” منتشر شد، توصیه می‌کند از مکان‌هایی که حیوانات در آن غذا می‌خورند و استراحت می‌کنند، محافظت یا احیا شود و برخورد انسان با حیات وحش در مناطق توسعه‌یافته‌تر به حداقل برسد.

به گزارش راز بقا، شیوع بیماری‌های عفونی ناشناخته قبلی، مانند کووید-۱۹ یا اچ‌آی‌وی، زمانی ایجاد می‌شود که ویروس از حیوانی به انسان منتقل شود. به این انتقال «سرریز مشترک بین انسان و دام» می‌گویند. حیوانات وحشی که به دلیل کمبود غذا یا از دست دادن زیستگاه تحت فشار قرار می‌گیرند، بیشتر مستعد ابتلا به عفونت‌های ویروسی می‌شوند و حتی ممکن است ویروس‌های بیشتری را دفع کنند.

حفاظت از جنگل‌ها، رودخانه‌ها و دیگر فضا‌های طبیعی قبلاً به‌عنوان روشی مقرون‌به‌صرفه برای جلوگیری از بیماری‌های همه‌گیر مطرح شده است.

توصیه‌های جدید برای کاهش سرریز‌ها (که توسط یک تیم بین‌المللی متشکل از زیست‌شناسان، بوم‌شناسان و کارشناسان سیاست گردآوری شده) بر اساس مطالعات موردیِ سرریز بیماری مشترک انسان و دام از خفاش‌هاست.

محققان در سال ۲۰۲۲ پس از مطالعه ویروس “Hendra” در نیمه گرمسیری شرق استرالیا، (که چهار نفر از هفت انسان آلوده را کشته است) گزارش دادند که وقتی کمبود غذا در زمستان باعث شد تا خفاش‌های میوه‌خوار به دنبال گیاهان گلدار در باغ‌های شهری یا مناطق کشاورزی باشند، سرریز‌ها روی دادند. در نتیجه این امر ویروس به اسب‌هایی که در مناطقی که خفاش‌های آلوده ادرار یا مدفوع دفع می‌کردند، منتقل شد و سپس اسب‌های بیمار برخی از انسان‌ها را آلوده کردند.

راینا پلورایت (Raina Plowright)، بوم‌شناس بیماری در دانشگاه کرنل که هم پژوهش سال ۲۰۲۲ و هم مقاله جدید را نوشته، می‌گوید: «وقتی متوجه شدید که چگونه سرریز اتفاق می‌افتد، راه‌حل‌ها آشکار می‌شوند. به عنوان مثال، برای جلوگیری از شیوع بیماری هندرا، یک استراتژی که اکنون در جنوب شرقی کوئینزلند آزمایش می‌شود، کاشت مجدد پنج گونه از درختان گلدار است. گاهی‌اوقات تغییرات بسیار کوچک در یک اکوسیستم می‌تواند اثرات واقعاً عمیقی داشته باشد.»

آیرورو تانشی (Iroro Tanshi)، بوم‌شناس دانشگاه واشنگتن در سیاتل، می‌گوید راه دیگری که برای جلوگیری از سرریز وجود دارد، محافظت از مکان‌های وحشی و «واقعاً قطع تماس» با جمعیت حیوانات وحشی است.

نیجریه جایی است که تانشی به مطالعه خفاش‌ها می‌پردازد. او جوامع محلی را در جلوگیری از آتش‌سوزی‌های جنگلی ناشی از انسان و ارائه منابع جایگزین پروتئین به مردم برای کاهش نیاز به شکار خفاش‌ها در غار‌ها مشارکت می‌دهد.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، گونه‌های خفاش میزبان چهار بیماری از نُه بیماری هستند که بیشترین خطر بالقوه را برای سلامت عمومی دارند.

وینیفرد فریک (Winifred Frick)، دانشمند ارشد در سازمان غیرانتفاعیِ “Bat Conservation International” مستقر در آستین، تگزاس، می‌گوید: این تاکتیک‌های می‌توانند «برای حیوانات دیگری که می‌توانند مخازن ویروسی باشند» مانند جوندگان، نخستی‌سانان یا پرندگان هم اعمال شود.

احتمال جهش ویروس‌ها از انسان به حیوان دو برابر بیشتر از بالعکس است. بر اساس مطالعه جداگانه‌ای که در ۲۵ مارس منتشر شد، پس از تجزیه و تحلیل نزدیک به ۵۹۰۰۰ توالی ژن ویروسی مرتبط با انواع میزبان‌های مهره داران، محققان دریافتند که تقریباً دو سوم از انسان‌ها ویروس‌ها را به حیوانات منتقل می‌کنند در حالی که تنها حدود یک سوم از ویورس‌ها از حیوان به انسان می‌رسد.

سدریک تان، ژنومیست میکروبی در مؤسسه ژنتیک دانشگاه کالج لندن که مطالعه توالی ویروسی را رهبری می‌کرد، می‌گوید: «جریان پرش ویروس‌ها بین گونه‌های مختلف جانوری فرآیندی بی‌پایان است.»

محققان امیدوارند که در کنار سرمایه‌گذاری در فناوری زیست پزشکی و اپیدمیولوژیک برای جلوگیری از همه‌گیری‌های آینده، تصمیم گیرندگان همزمان روی حفظ اکوسیستم‌ها سرمایه گذاری کنند تا در وهله اول از سرریز جلوگیری کنند.

آن‌ها همچنین می‌گویند که باید تعداد جاده‌ها را به مکان‌های وحشی کاهش داد. جاده‌ها راه را برای توسعه زیرساخت‌ها هموار می‌کنند که زیستگاه حیات وحش را از بین می‌برد. آن‌ها همچنین به مردم اجازه می‌دهند تا خیلی سریع به حیوانات و یکدیگر دسترسی داشته باشند.

به گزارش راز بقا، محققان دیگر نشان داده‌اند که تراکم بیشتر جاده‌ها خطر ابتلا به ابولا را افزایش می‌دهد و ویروس ابولا در جاده‌های اصلی پخش می‌شود؛ بنابراین سیاست گذاران و مقامات بهداشت عمومی باید مطالعه سرریز‌های مشترک بین انسان و دام را قبل از تبدیل شدن یک ویروس به یک بیماری همه گیر یا همه گیر، به جای اینکه به عنوان «یک فکر بعدی» در نظر بگیرند، در اولویت قرار دهند.

 

منبع: ساینس نیوز

tags # کرونا ، ویروس ، محیط زیست سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • علائم ورم معده یا گاستریت چیست؟
  • جهان در خطر: تنها راه جلوگیری از همه‌گیری‌های حیوانی چیست؟
  • اضافه شدن سه بیمار دیگر به جمعیت بیماران سرطانی در استان
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • یک همه‌گیری دیگر در راه است!
  • کوتاه شدن قد و علائم قوز پشتی؛ نشانه‌هایی که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را گوشزد می‌کند
  • مشاوره ژنتیکی بن‌بستی برای بیماری‌های ژنتیکی
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • اتفاقاتی که بعد از زیاده‌روی در مصرف هندوانه در بدن شما می‌افتد