Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-04-19@20:45:04 GMT

مرزها در چه وضعیتی هستند؟

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۱۰۴۰۱

صراط:

بعد از آنکه در جریان شیوع ویروس کرونا تبادل تجاری در مرزهای ایران و عراق با موانعی همراه بود، در اوایل سال جاری و طی مذاکرات صورت گرفته به تدریج مرزها باز و فعالیت از سرگرفته شد.
البته مرزهای عراق هر روز تبادل کالا انجام نشده و عمدتا در روزهای یک شنبه و چهارشنبه فعال هستند، اما در روزهای اخیر و در فاصله بین عید قربان تا غدیر در برخی مرزهای ایران و عراق تغییراتی اعمال شده و پذیرش کالا در مواردی با محدودیت انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا این در حالی است که آخرین اعلام سید روح الله لطیفی -سخنگوی گمرک ایران- به ایسنا نشان می‌دهد در مرز شلمچه در فاصله بین عید قربان تا غدیر برای پذیرش  برخی کالاها محدودیت‌هایی اعمال شده ولی کاملا بسته نشده بود؛ بلکه فقط کالاهای فاسد شدنی از جمله تره بار و لبنیات را پذیرش نمی‌کردند. اما کالاهای دیگر مانند مصالح ساختمانی ، تجهیزات نیروگاهی و یا خشکبار که فاسد نشدنی بود به روال عادی صادر و پذیرش شده است.

به گفته لطیفی تردد در مرز شلمچه در روزهای یکشنبه و چهارشنبه انجام می‌شود که برای امروز(یکشنبه) نیز همچنان کالاهای فاسد شدنی پذیرش نشده ولی در روزهای آینده احتمالا برطرف خواهد شد.

چذابه بسته است
اما در رابطه با سایر مرزهای عراق همه مرزها در بخش عربی و اقلیم کردستان به استثنای مرز چذابه فعال هستند.

لطیفی گفت که مرز چذابه فعلا بسته است و  در صورت اعلام طرف عراقی بازگشایی خواهد شد.
به گفته وی مرز چذابه از کانال‌های مهم  تبادل تجاری ایران وعراق است که سالانه حدود ۶۰۰ هزار تن کالا از طریق آن به عراق صادر می‌شود و اگر از فرصت فعلی استفاده شده و اصلاحاتی در این مسیر انجام شود به طور  حتم می‌تواند شرایط تجاری ایران و عراق از این کانال را بهبود بخشد.
در رابطه با سایر مرزها نیز در مرز مهران  مشکلی وجود ندارد و مرز سومار و خسروی نیز فعال هستند ودر مرزهای اقلیم کردستان عراق نیز تبادل تجاری در حال انجام است.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: مرز شلمچه مرزهای تجاری عراق صراط

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۱۰۴۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نخواهد شد

حمدالله فطرت، معاون سخنگوی طالبان گفت: حفاظت از مرزها و انجام تمرینات نظامی در مرزها بر عهده کشورهای مربوط است. اما از سوی افغانستان به همه همسایگان و کشورهای منطقه اطمینان می‌دهیم که خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نخواهد شد. 

ظاهرا این سخنان در واکنش به رزمایش مشترک نظامیان روسیه و تاجیکستان در نزدیک مرز افغانستان ابراز شده است.

نیروهای نظامی دو کشور، روز دوشنبه رزمایش نظامی چهار روزه‌ای را در نزدیکی مرز افغانستان آغاز کردند. این رزمایش در منطقه ختلان تاجیکستان برگزار شده‌است.

وزرات دفاع روسیه با انتشار خبرنامه‌ای گفته‌است که نیروهای نظامی این کشور همراه با نیروهای تاجیکستان راه‌های به کار گیری واحدهای نظامی برای نابودی باندهای تروریستی را تمرین می‌کنند.

در خبرنامه همچنین تأکید شده که هدف این رزمایش مشترک آماده سازی واحدهای نظامی برای انجام وظایف در مناطق کوهستانی و از بین بردن گروه های مسلح غیرقانونی است که از مرزها نفوذ کرده‌اند.

رزمایش مشترک نظامیان روسیه و تاجیکستان چند هفته پس از حمله ‌مرگبار به محل برگزاری کنسرت موسیقی در حومه مسکو که جان بیش از ۱۳۰ نفر را گرفت، برگزار شده‌ است.

گروه داعش مسئولیت آن حمله را به عهده گرفت.

روسیه چهار نفر شهروند تاجیکستان را بازداشت کرده و مدعی است که آنها عاملان این حمله بودند.

این اولین باری نیست که نیروهای روسی و متحدان‌شان در نزدیکی مرز افغانستان تمرین نظامی برگزار می‌کنند.

در اکتبر سال ۲۰۲۱ بلافاصله پس از به قدرت رسیدن طالبان، نیروهای مسلح شش کشور عضو «پیمان امنیت جمعی» در مناطق مرزی تاجیکستان رزمایش نظامی برگزار کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • واکنش فرودگاه امان به ممنوعیت پرواز عراق - ایران
  • عراق؛ شریک تجاری همیشگی ایران/ پیش بینی رشد ۱۵ درصدی صادرات
  • ورود دادستان شهریار به افزایش نجومی اجاره واحدهای تجاری
  • خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نخواهد شد
  • انسداد مرزها در استان خراسان رضوی
  • مطالعات طرح جامع منطقه آزاد تجاری مهران به پایان رسید
  • افق‌های جدید، پیش روی هاب پیوند کلیه ایران/ پذیرش بیمار از ۱۲ کشور جهان در بیمارستان فرهیختگان
  • برلین: خاورمیانه نباید وارد وضعیتی شود که خروجی آن غیرقابل‌پیش‌بینی باشد
  • فرمانده مرزبانی: مرزهای کشور را به صورت پهپادی و تصویری پایش می‌کنیم
  • فرمانده مرزبانی : کنترل مرزهای کشور هوشمند و به صورت پهپادی و تصویری انجام می شود