Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد درویش، افزود: به طور نرمال انتظار داریم که از هر متر بارندگی یک چهارم آن در زمین نفوذ کند که اگر پوشش گیاهی مناسب باشد و طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری به درستی اجرا شود این نسبت یک چهارم می‌تواند تا یک دوم و حتی بیشتر هم افزایش یابد، اما اگر این اتفاقات نیفتاده باشد و زمین برهنه باشد پوشش گیاهی جنگلی و طبیعی از بین رفته باشد حتی این یک چهارم هم تحقق نمی‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی اظهار داشت:، اما نکته مهم این است که اگر فرض کنیم در پنج دهه اخیر به طور متوسط حدود ۱۰۰ میلی متر از سطح آب‌های زیر زمینی در همه کشور پایین رفته باشد به این معنا است که اگر می‌خواهیم این مقدار کمبود جبران شود نیاز داریم که دستکم سالانه ۴۰۰ میل متر بارندگی در کشور اتفاق بیفتد، اما اکنون که دو سال است در ترسالی قرار داریم متوسط ریزش‌های آسمانی کشور هنوز به ۳۰۰ میلی متر هم نرسیده، بنابراین نباید خیلی انتظار داشته باشیم که کمبود‌ها جبران شود.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری درباره نقش طرح آبخیزداری در مهار و کنترل سیلاب‌ها و حفظ ذخیره سفره‌های زیر زمینی گفت: با وجود همه این افت سفره‌های زیر زمینی و بیلان‌های منفی آب‌های زیر زمینی، نمی‌توانیم از طرح آبخیزداری انتظار معجزه داشته باشیم به جای اینکه خیلی تاکید کنیم بر روی عملیاتی مانند آبخیزداری بهتر است تلاش کنیم تا رویشگاه‌های جنگلی ما در مناطق زاگرس، ارسباران و هیرکانی دوباره احیا شود، تلاش کنیم تا وسایل اطفای حریق را کامل کنیم و اجازه ندهیم تا همین رویشگاه‌ها هم در اثر آتش سوزی از بین بروند که این خود باعث می‌شود تا میزان نفوذ آب در خاک کاهش یابد.

درویش ادامه داد: با این وضعیت اصلا نمی‌توانیم امیدوار باشیم که شرایط به این زودی به نرمال برسد، چون ایرانیان طی پنج دهه گذشته ذخیره هزار ساله آب خود را مصرف کردند هرگز نمی‌شود با یک یا دو سال ترسالی کمبود را جبران کرد.

وی اظهار داشت: باید میزان اختصاص آب به بخش کشاورزی، شرب و صنعت را در مجموع به حدود ۴۰ میلیارد متر مکعب در سال کاهش دهیم و به سراغ استفاده از کشت‌های گلخانه ای، هیدروپونیک و ارتقای نرم افزاری بخش کشاورزی و صنعت برویم و تلاش کنیم تا میزان هدر رفت آب از شبکه‌های لوله کشی شهری را مشخص و کاهش دهیم.

رییس کمیته محیط‌زیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو گفت: اکنون سالانه ۳۰ درصد آب از لوله کشی‌های تهران هدر می‌رود که معادل آب سد کرج است، این میزان هدر رفت به علت فرسودگی لوله‌های آب رخ می‌دهد که باید جلوی آن گرفته شود تا راندمان را افزایش دهیم و به این ترتیب بتوانیم حقابه محیط زیست را برای یک دوره ۱۰ ساله ارتقا بخشیم تا این مشکلاتی که اکنون گریبان ما را گرفته کاهش یابد.

وی به پدیده فرونشست زمین در دشت‌های مختلف کشور اشاره کرد و افزود: چند سالی است که در دشت‌های مختلف کشور با این پدیده مواجه هستیم که معمولا فرونشست زمین ناشی از نبود تعادل بین تغذیه و برداشت از سفره‌های آب زیر زمینی است که رخ می‌دهد که باید با مدیریت صحیح منابع آب و میزان برداشت آن در وهله اول حداقل نرخ فرونشست زمین را مهار کنیم و بعد به سراغ احیا دشت‌ها برویم.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری ادامه داد: اکنون حدود ۱۳۰ میلیارد متر مکعب همه آب قابل استحصال در کشور است که متاسفانه سالانه بیشتر از این میزان استفاده می‌کنیم یعنی حدود ۶ تا ۷ میلیارد متر مکعب بیشتر از ظرفیت منابع آب قابل استحصال برداشت می‌کنیم در حالی که باید حداقل ۵۰ میلیارد متر مکعب از این رقم را استفاده نکنیم و بگذاریم در سفره‌های آب‌های زیر زمینی ذخیره بماند تا شاهد افت سفره‌های زیر زمینی و فرونشست دشت‌ها در کشور نباشیم.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: محیط زیست پارسی خبر یونسکو منابع آبی سازمان جنگل ها میلیارد متر مکعب زیر زمینی دشت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۱۱۷۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرغامی: دشمن از حضور مردم در تخت جمشید ناراحت است/ به دنبال لغو روادید بیش از ۶۰ کشور هستیم +فیلم

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در جمع خبرنگاران گفت: سه میلیون نفر از پایگاه‌های میراث فرهنگی در نوروز بازدید کردند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، عزت الله ضرغامی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: در ایام نوروز، بالغ بر ۳ میلیون نفر تا دیروز از اماکن، موزه‌ها، محوطه های تاریخی و پایگاه های میراث فرهنگی بازدید داشتند که رقم بسیار مهمی است.

 

وی افزود: در این زمینه استان فارس با حدود ۷۴۰ هزار نفر بازدید مقام اول را دارد و پس از آن اصفهان و تهران بالاترین میزان بازدید را داشته‌اند.

 

وی گفت: رفتار فرهنگی مردم ما و توجه به میراث فرهنگی بسیار مهم است و مردم عمق فرهنگی خود را نشان دادند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی  

ضرغامی افزود: در تحویل سال در حافظیه یک مانور فرهنگی بزرگ اتفاق افتاد که حاکی از نظم و انضباط مردم ماست. دشمنان از اینکه مردم بدون کوچکترین حاشیه فرهنگی و سیاسی در اماکن تاریخی حضور پیدا کردند، بسیار ناراحت هستند.

 

وی افزود: مصوبه قبلی در لغو روادید به قوت خودش باقیست و در‌ها را باز کردیم تا مردم کشور‌های مختلف به راحتی از ایران بازدید کنند. ما به دنبال افزایش لغو روادید هستیم و طرح اولیه ما برای لغو روادید ۶۰ کشور بوده است.

 

قطع نهال در منطقه نور هیچ ارتباطی با وزارت گردشگری ندارد

ضرغامی در پاسخ به خبرنگاران گفت: از دادستان مازندران درخواست میکنم با جدیت به پیگیری ادامه دهند تا تخلفاتی اگر هست، برطرف شود.

وی افزود: وزارت میراث فرهنگی به طور جدی طرفدار محیط زیست است. مدیران استانی ما موظف هستند علاوه بر حفظ میراث فرهنگی، محیط زیست را نیز حفظ کنند.

 

دیگر خبرها

  • ذخیره‌سازی ۳۶۰ هزار مترمکعب آب در سازه‌های آبخیزداری
  • تدوین برنامه یک‌ساله برای اجرای قانون هوای پاک
  • تدوین برنامه یک ساله برای اجرای قانون هوای پاک
  • اجرای سند الگوی کشت در حوزه‌های تالابی کشور
  • تدوین برنامه یکساله برای اجرای قانون هوای پاک
  • ضرغامی: دشمن از حضور مردم در تخت جمشید ناراحت است/ به دنبال لغو روادید بیش از ۶۰ کشور هستیم +فیلم
  • افزایش ۱.۶ میلیارد متر مکعبی حجم آب دریاچه ارومیه
  • حجم آب دریاچه ارومیه ۱.۶ میلیارد متر مکعب افزایش پیدا کرد
  • ساماندهی ۴۱۱ پروژه بر زمین مانده دستاورد سال گذشته سازمان محیط زیست
  • مواد غذایی تاریخ‌مصرف گذشته در «دیلم» جمع آوری شد