Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-23@18:51:02 GMT

«ابوالعَیّاش بَحرالعلوم»؛فقیهی از هند

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۱۲۹۶۰

«ابوالعَیّاش بَحرالعلوم»؛فقیهی از هند

ابوالعیاش عبدالعلی محمد بن قطب‌الدین انصاری لَکَهْنَوی، ملقب به «بحرالعلوم»، (1144-1225ق)، فقیه و متکلم هندی است که فارسی و عربی را به خوبی می‌دانست.

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آناـ بارها شنیده‌ایم که گذشته چراغ راه آینده است. این چراغ روشنگر مسیری است که به ساختن بنای تمدن ایرانی اسلامی می‌انجامد. چراغی که انوار روشنگرش حاصل تلاش صدها حکیم، هنرمند و فیلسوف مسلمان است که از قرن‌ها پیش خشت‌به‌خشت این بنای سترگ را روی هم گذاشته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با شما مخاطب گرامی قراری گذاشته‌ایم تا هر روز به بهانه عددی که تقویم برای تاریخ آن روز به ما نشان می‌دهد، به زندگی یکی از مشاهیر و بزرگان تاریخ کهن ایران و اسلام مختصر اشاره‌ای کنیم تا بتوانیم پس از یک سال، با این انوار روشنگر چراغ تمدن و فرهنگ آشنا شویم. به این منظور هر روز صبح، بخشی از تاریخ کهن خود و افتخارات آن را مرور خواهیم کرد.

برای خوشه‌چینی از این خرمن دانش و فرهنگ،از جلد اول کتاب «تقویم تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام و ایران» تألیف دکتر علی‌اکبر ولایتی که به سال ۱۳۹۲ در انتشارات امیرکبیر به زیور طبع آراسته شده، بهره برده‌ایم.

ابوالعیاش عبدالعلی محمد بن قطب‌الدین انصاری لَکَهْنَوی، ملقب به «بحرالعلوم»، (1144-1225ق)، فقیه حنفی‌مذهب و متکلم هندی است که فارسی و عربی را به خوبی می‌دانست.

بحرالعلوم از خاندانی اهل علم بود که نسبشان به خواجه عبدالله انصاری می‌رسید. در 17 سالگی پدرش را از دست داد. کمال‌الدین سَهالَوی فتحپوری، شاگرد پدرش چون علاقه و پشتکار او را در مطالعه و مباحث علمی دید هدایت وی را بر عهده گرفت و پس از مدت کوتاهی ابوالعیاش سرآمد روزگار خود شد و در زادگاهش، لکهنو، به تدریس پرداخت؛ ولی در پی حادثه و سوءتفاهمی که منجر به رنجش شیعیان اوده شد، لکهنو را ترک کرد و به شاه‌جهانپور رفت و بیست سال در آنجا اقامت کرد و سپس به رامپور رفت و چهار سال هم در آنجا ماند.

پس از آن، به تقاضای صدرالدین بردوانی و نیز دعوت حاکمان انگلیسی به بوهار رفت. سپس به دعوت محمدعلی خان، والی کرنائک، به مَدرس رفت و به تدریس پرداخت و در آنجا به «بحرالعلوم» ملقب شد. در 83 سالگی در 12 رجب 1225 در مدرس درگذشت و همان‌جا به خاک سپرده شد.

صاحب نزهة‌الخواطر او را دانشمندی خوش‌بیان و توانا در تدریس و شجاع و بخشنده وصف کرده است؛ چنان‌که همه اموال خود را به شاگردان و اهل علم می‌بخشید و جز اندکی برای گذران خانواده‌اش نمی‌گذاشت.

بحرالعلوم در فقه و اصول و حکمت تبحر داشت و به مکتب عرفانی ابن عربی وابسته بود. بیشتر عمرش را به تعلیم و تألیف گذراند و به علت وسعت دانش و بصیرت انتقادی، بر معاصران خود برتری یافت.

آثار بحرالعلوم بیشتر شرح، تفسیر و حاشیه‌نویسی بر آثار گذشتگان است. بعضی از مهم‌ترین تألیفات او عبارت است:

1. الارکان الاربعة، چاپ لکهنو، 1309ق؛

2. نزلات سنة، چاپ هند، 1299ق؛

3. تنویرالمنار، شرح بر منارالاصول نسفی در اصول فقه و به فارسی؛

4. الحاشیة علی الحاشیه الزاهدیة الجلالیة، که از میرزاهد هروی به شرح جلال‌الدین دوانی بر تهذیب المنطق تفتازانی در منطق است، لکهنو، 1872؛

5. الحاشیه علی الحاشیه الزاهدیة القطبیة که حاشیه بر رساله قطب‌الدین رازی در تصور و تصدیق است. چاپ دهلی، 1293ق؛

6. الحاشیه علی شرح المواقف، لکهنو، 1876؛

7. حاشیه بر شرح هدایة‌الحمة صدرالدین شیرازی با نام الحاشیة علی الصدرا، لکهنو، 1262ق؛

8. حاشیه بر مثنوی، بمبئی، 1293ق؛

9. شرح مثنوی معنوی، لکهنو، 1293ق؛

10. التعلیقات علی شرح سلّم‌العلوم، که کتابی است در منطق از محب‌الله بهاری، دهلی، 1309ق؛

11. فواتح‌الرحموت فی شرح مسلم الثبوت، در اصول فقه، لکهنو، 1295 و 1321ق، قاهره 1322ق؛

12. هدایة‌الصرف، در نحو، دهلی، 1326ق.

برخی از آثار خطی او نیز عبارت‌اند از:

1) الحاشیة علی حاشیه میرزاهد بر شرح مواقف ایجی؛

2) شرح بر الافق المبین میردادماد؛

3) قیامت‌نامه به فارسی؛

4) رساله در وحدت وجود به فارسی.

 انتهای پیام/4104/

منبع: آنا

کلیدواژه: دکتر علی اکبر ولایتی تقویم تاریخ انتشارات امیر کبیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۱۲۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکتیک ماشاریپوف برای فرار؛ چرا او پاسپورتش را به استقلال تحویل نداد؟

ماجرای جلال الدین ماشاریپوف و سفرش به خارج از کشور به یک سوژه جدید در استقلال تبدیل شده است.

هافبک ازبکستانی استقلال پس از بازی با شمس آذر تهران را ترک کرد و به سوی امارات رفت تا همین مسئله به سوژه‌ای برای تقابل دوباره کادر فنی و مدیریتی استقلال تبدیل شود. جواد نکونام و مربیان استقلال از اینکه جلال الدین ماشاریپوف بدون اجازه گرفتن از آنها راهی خارج از کشور شده، بسیار عصبانی هستند و تصور می‌کردند باشگاه استقلال چنین مجوزی را صادر کرده است، اما از قرار معلوم اتفاقات دیگری رخ داده است.

تحویل ندادن پاسپورت

بازیکن ازبکستانی استقلال در اواخر تعطیلات نوروزی به تهران برگشت و مقامات باشگاه استقلال به او اعلام کردند بر اساس قوانین فیفا باید پاسپورتش را به آنها تحویل بدهد، اما جلال الدین از انجام چنین کاری طفره رفت و مدعی شد با توجه به اینکه خانواده‌اش در دبی حضور دارند و او می‌خواهد برای ملاقات با آنها و آوردنشان به تهران کار‌های مربوط به خروجی خود را انجام بدهد، ترجیح می‌دهد گذرنامه را پیش خودش نگه دارد و همین کار را نیز انجام داد.

باشگاه استقلال به ماشاریپوف اعتماد کرد و پاسپورت را از او نگرفت ولی حالا همین مسئله دردسرساز شده است، چون به نظر می‌رسد بازیکن ازبکستانی استقلال سفرش را علاوه بر کادرفنی با کادر مدیریتی باشگاه نیز هماهنگ نکرده و در واقع خودش بلیت خریده و از ایران خارج شده است.

بی‌خبری هر دو گروه

نکونام و مدیران باشگاه استقلال رابطه گرمی با هم ندارند، اما از قرار معلوم در اجرای ماشاریپوف به نوعی هر دو گروه متعجب باقی مانده‌اند و بی‌خبرند.

مربیان استقلال قاطعانه می‌گویند از طرف جواد نکونام مجوزی برای مرخصی این بازیکن صادر نشده است و کادر مدیریتی باشگاه نیز تاکید دارند این بازیکن پاسپورتش را به آنها تحویل نداده و برنامه تمرینی هم توسط سرمربی تدوین می‌شود و آنها اصلاً نمی‌دانند بازیکنان چه روز‌هایی استراحت دارند و اگر قرار باشد سر تمرین نروند قاعدتاً با سرمربی هماهنگ می‌کند بنابراین هیچ مرخصی به جلال الدین از طرف آنها صادر نشده است. اگر واقعا هر دو طرف از این قضیه بیخبر باشند و این مسئله ثابت شود، بدون هیچ شک و تردیدی جلال الدین ماشاریپوف پس از بازگشت به تهران باید توضیح بدهد و احتمالاً با جریمه نقدی مواجه خواهد شد.

منبع: خبر ورزشی

tags # ماشاریپوف سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ چرا نئاندرتال‌ها محتویات معده حیوانات را می‌خوردند؟ (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • پذیرایی نجم‌الدین شریعتی از زائران در چایخانه حرم مطهر رضوی
  • پلی به گذشته - برتری 4-1 یوونتوس مقابل آژاکس با درخشش زین الدین زیدان (لیگ قهرمانان اروپا - 1997/4/23) / فیلم
  • ببینید | حضور نجم الدین شریعتی در چایخانه حضرت در حرم مطهر رضوی
  • لبخند سه بیمار نیازمند به پیوند در شیراز
  • نمایشگاه آئین محوطه‌های باستانی اردبیل دایر شد
  • فیلم| حضور نجم الدین شریعتی در چایخانه حضرت رضا(ع)
  • هشدار ابوالغیط به نتانیاهو درباره اشغال محور صلاح‌الدین
  • نقدی بر پنج ترجمه از کتاب «فصوص الحکم» ابن عربی
  • تاکتیک ماشاریپوف برای فرار؛ چرا او پاسپورتش را به استقلال تحویل نداد؟
  • ماشاریپوف از ایران فرار کرد!