Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-19@20:08:23 GMT

۵میلیون ایرانی دیابت نوع ۲دارند

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۱۳۱۹۸

۵میلیون ایرانی دیابت نوع ۲دارند

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، علیرضا استقامتی رئیس هیئت مدیره انجمن دیابت گابریک، همزمان با برگزاری وبینار رویکردهای بیمار محور در مدیریت دیابت و چاقی که با حضور اساتید برجسته غدد درون‌ریز و متابولیسم و تغذیه کشور جهت ارائه راهکارهای بهبود تبعیت از درمان در این حوزه برگزار شد، اظهار داشت: دیابت یک بیماری مزمن است که یک عمر با فرد همراه بوده و بنابراین مراقبت دائمی جهت کنترل بیماری، توسط خود بیمار بسیار حائز اهمیت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه بیمار باید نحوه تزریق انسولین و استفاده از مواد غذایی مناسب را جهت کنترل بیماری خود آموزش ببیند، گفت: اگر بیمار فقط بخواهد بر اساس دستور پزشک عمل کند و خودش جهت کنترل بیماری در کنار پزشک گام برندارد، موفقیت در درمان حاصل نخواهد شد.

استقامتی در ادامه با اشاره به اینکه کنترل دیابت نیاز به مراقبت دائمی توسط بیمار دارد، گفت: به طور کلی رویکرد در درمان این بیماری مزمن، «بیمارمحوری» است. همچنین درمان دیابت باید توسط تیمی از پزشکان غدد، تغذیه، داخلی، روان‌شناس و…، انجام گیرد و در درمان بیمار توجه به فرهنگ، سطح سواد اقتصادی و اجتماعی آن نیز مورد توجه قرار گیرد. چرا که به طور مثال رژیم غذایی در مناطق شمال و جنوب کشور یکسان نیست و تغذیه افراد نیز به طور مثال در استان سیستان و بلوچستان با آذربایجان غربی تفاوت دارد.

وی ادامه داد: همچنین رژیم غذایی در افراد با سنین مختلف و با وزن‌های متفاوت به هیچ عنوان یکسان نیست و باید شرایط و ابعاد مختلفی در بیمار جهت درمان مورد ارزیابی قرار گیرد. بنابراین نمی‌توان یک نسخه واحد برای همه بیماران مبتلا به دیابت داشت و هر بیمار باید از رژیم غذایی مناسب و متناسب با شرایط خود استفاده کند؛ لذا رویکرد بیمار محور حائز اهمیت است و بیماران علاوه بر انجام دستورات تیم معالج و پزشک خود باید در جهت درمان خود قدم‌های لازم را برداشته و نقش مؤثری در درمان ایفا کنند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، یادآور شد: بر اساس بررسی‌های به عمل آمده حدود ۴.۵ تا ۵ میلیون نفر در کشور مبتلا به دیابت نوع دو هستند، ولی در مورد مبتلایان به دیابت نوع یک، آمار دقیقی وجود ندارد ولی برآورد می‌شود که ۱۵۰ هزار تا ۲۰۰ هزار نفر مبتلا به دیابت نوع یک باشند.

استقامتی با اشاره به اینکه آموزش به بیماران مبتلا به دیابت و همه مردم جهت پیشگیری از ابتلاء به این بیماری باید مداوم باشد، گفت: بسیاری از افراد آموزش‌ها را جدی نمی‌گیرند و به نظرم آموزش‌ها باید به صورتی باشد که سبب تغییر رفتار و نگرش در افراد باشد و همچنین آموزش‌ها باید به‌صورت یکسان و استاندارد، ارائه شود و سند ملی استاندارد برای محتوای آموزشی به تدوین برسد.

پربیننده ترین آب پاکی روی دستان منتظران واکسن کرونا علامت تازه و عجیب ابتلا به کرونا! بایدها و نبایدهای مصرف شیر واکسن کرونا تا ۲هفته آینده در ایران تست می‌شود استرس چطور سیستم ایمنی را ضعیف می‌کند؟

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: پزشک چاقی دانشگاه علوم پزشکی تهران درمان دیابت متابولیسم دیابت نوع 2 دیابت 2 قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت مبتلا به دیابت دیابت نوع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۱۳۱۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه خدمات درمانی به ۱۹۸ بیمار مبتلا به هموفیلی

بهنام روندی، مسئول واحد بیماری‌های خاص و پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت : هموفیلی یک بیماری ارثی است که به دلیل اختلال فاکتور‌های انعقادی، روند انعقاد خون در آنها به کندی انجام می‌شود.

وی بیماری هموفیلی را در ۲ نوع A و B را براساس کمبود فاکتور‌ها تعریف کرد و افزود: اگر این بیماران دچار زخمی شوند به علت اینکه فاکتور‌هایی در خون کم دارند، خونریزی بند نمی‌شود.

مسئول واحد بیماری‌های خاص و پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: این دسته از بیماران این کمبود فاکتور در خون را به صورت دارو (فاکتور انعقادی خون) که اکثرا تزریقی است، دریافت می‌کنند تا جایگزین کمبود مورد نظر شود.

وی ادامه داد: دریافت فاکتور‌های انعقادی خون بستگی به شدت بیماری و نوع فاکتور کمبود در خون دارد؛ ممکن است بیماری هفته یک‌بار و یا بیماری ۶ ماه یک‌بار نیاز به دریافت فاکتور داشته باشد

روندی با اشاره به ارائه خدمت مرکز جامع بیماران خاص به بیماران هموفیلی، تصریح کرد: طبقه سوم کلینیک بوستان واقع در مجتمع بیمارستانی امام رضا (ع) شهر کرمانشاه از سال ۱۳۹۸ مختص بیماران خاصی است، تمام خدمت فوق به بیماران خاص از جمله هموفیلی، تالاسمی، ام. اس و شیمی‌درمانی اطفال به طور اختصاصی و رایگان انجام می‌شود.

وی با اشاره به ارائه خدمت رایگان ۲ پزشک فوق‌تخصص خون استان در مرکز جامع بیماران خاص، گفت: بیماران هموفیلی به دلیل دریافت خدمات تخصصی، پرستار مخصوص خود را دارند.

روندی با بازگو کردن یکی از دغدغه‌ها و مشکلات این بیماران، خاطرنشان کرد: تمام خدمات و دارو‌ها ایرانی ارائه شده به بیماران رایگان است، اما برخی از این بیماران دارو‌های خارجی مصرف می‌کنند که دیگر شامل خدمات رایگان نمی‌باشد.

وی در خصوص تعداد بیماران هموفیلی در استان، گفت: طبق آخرین آمار، دانشگاه علوم پزشکی استان به ۱۹۸ بیمار هموفیلی خدمات ارائه داده، اما هستند بیمارانی که به دلایل مختلف درمان خود را از دیگر استان‌ها دریافت می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • ارائه خدمات درمانی به ۱۹۸ بیمار مبتلا به هموفیلی
  • نجات جان بیمار قلبی در روستای عروه در شهرستان لنده
  • کیفیت «گندم» کشور در سطح جهانی است
  • دو بیماری‌ای که بیشتر مردم ایران را تهدید می‌کند
  • چگونه می‌توان بیماری دیابت را کنترل کرد؟
  • گیاه بوچو چیست و چه فوایدی دارد؟
  • از عوارض دیابت چه می‌دانید؟
  • افزایش احتمال بروز پوکی استخوان و بیماری‌های قلبی با مصرف نوشابه
  • مدیر کانون هموفیلی ایران بیان کرد: وجود ۱۳ هزار بیمار هموفیلی در ایران
  • شناسایی حدود۱۲ هزار بیمار مبتلا به دیابت و فشار خون درنیشابور