عزاداری ها ماه محرم با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برگزار می شود
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۱۳۲۱۳
سلیمانی دشتکی با بیان اینکه با بیان اینکه هر گونه پذیرایی در حین برگزاری مراسمات عزاداری ماه محرم ممنوع است، گفت: رها شدن نظارت ها در اجرای مصوبات ستاد مبارزه با کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی در برخی از شهرستان های استان قابل قبول نیست.
به گزارش خبرگزاری شبستان از ایلام، استاندار ایلام، عصر روز یکشنبه(۱۹ مرداد) در سی و سومین نشست ستاد استانی مبارزه با کرونا اظهار کرد: با توجه به شرایط موجود وضعیت قرمز در استان به لحاظ شیوع ویروس کرونا به مدت یک هفته دیگر تداوم دارد و باید تلاش کنیم که با رعایت پروتکل های بهداشتی و اجرای کامل مصوبات ستاد مبارزه با کرونا وضعیت در استان عادی شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
« قاسم سلیمانی دشتکی» با بیان اینکه همه باید مواظب باشیم و به خیال کاهش نسبی آمار مبتلایان و فوتی ها در استان، دوباره دچار غفلت در زمینه رعایت پروتکل های بهداشتی نشویم، تصریح کرد: هننوز استان در وضعیت قرمز قرار دارد و باید پروتکلهای بهداشتی، مصوبات ستاد مبارزه با کرونا و طرح فاصله گذاری اجتماعی با جدیت هر چه تمام تر در استان اجرا شود.
وی با انتقاد از رها شدن نظارت ها در برخی از شهرستان های استان، گفت: متاسفانه در برخی از شهرستان های استان شاهد تشکیل برخی تجمعات بزرگ در مراسمات عزا و جشن های عروسی هستیم که باید با عوامل تشکیل دهندگان این تجمعات در استان به شدت برخورد شود.
استاندار ایلام یادآور شد: بخش عمده ای از مردم استان پروتکلهای بهداشتی و مصوبات ستاد مبارزه با کرونا را رعایت می کنند اما عده ای کماکان نسبت به سلامت جامعه بی توجه هستند که لازم است دستگاه های اجرایی مرتبط به این موضوع ورودی قاطعانه داشته و برخوردهای لازم را انجام دهند.
سلیمانی دشتکی با تاکید بر رعایت پروتکل های بهداشتی و استمرار آن برای مهار ویروس کرونا، بیان کرد: از هم استانی های عزیز درخواست می شود که حتما از ماسک استفاده کنند، فاصله اجتماعی را رعایت کنند و کماکان از حضور در اجتماعات و اماکن پرازدحام خودداری کنند.
وی با تاکید بر برگزاری عزاداری و سوگواری های ماه محرم با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی، گفت: تصمیمات جامع و راهبردی نماینده محترم ولی فقیه در استان کاملا لحاظ می شود و خود ایشان همواره در رعایت پروتکل های بهداشتی در نمازجمعه و مناسبات مذهبی گذشته یک نمونه فوق العاده درسطح کشور بوده و هست.
استاندار ایلام در ادامه از متولیان امر مراسمات مذهبی ماه محرم به ویژه سازمان تبلیغات اسلامی استان خواست تا اطلاع رسانی لازم در زمینه برگزاری مراسمات عزاداری ایام محرم به صورت کاملا اقناعی انجام شود و وظایف هیئت های مذهبی، رعایت زمان بندی و رعایت پروتکل های بهداشتی به صورت کامل به هیئت های مذهبی ابلاغ شود.
سلیمانی دشتکی با بیان اینکه هر گونه پذیرایی در حین برگزاری مراسم عزاداری ممنوع است، خاطرنشان کرد: نذورات صرفا باید در قالب مواد غذایی خشک یا خام توزیع شود و برپایی هر نوع ایستگاه صلواتی توزیع نذورات و چای در همه شهرستان ها ممنوع است.
وی در پایان با تقدیر از عملکرد صداوسیما،خبرگزاری ها، فضای مجازی و مطبوعات استان در راستای فرهنگ سازی لازم به منظور مبارزه با کرونا، تصریح کرد: بنای همه ما حمایت از رسانه و خبرنگاران است در اینجا بار دیگر از همه دستگاه و ادارات استان می خواهم با اصحاب رسانه همکاری داشته باشند.
پایان پیام/92
منبع: شبستان
کلیدواژه: پروتکل های بهداشتی ویروس کرونا استاندار ایلام مصوبات ستاد مبارزه با کرونا رعایت پروتکل های بهداشتی سلیمانی دشتکی شهرستان ها ماه محرم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۱۳۲۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شکایت از ممنوعیت عزاداری!
زبان رسمی دربار گورکانیان که در قرن دوازدهم بر ایران و هند تسلط داشتند، فارسی بود و همین اتفاق، منجر به نزدیکی و تعامل بیشتر ادبیات ایران و هند شد. پیش از آن هم البته قرابت ریشههای زبانی و اشتراکات فرهنگی، زمینهساز وفاق ادبی شده بود اما در دوره گورکانیان این ارتباط شکل عمیقتر و محکمتری یافت. در این میان، شعرای بسیاری را میتوان یافت که واسطه تحکیم این پیوندند، هرچند خود گمنام و مهجور ماندهاند، شُکری هندی از جمله این چهرههاست.
دقت و حوصله فراوان
یافتن مستنداتی دقیق و متقن از دوره زیست شکری کار چندان راحتی نیست، زیرا آنچه درباره او بهجا مانده، اندک و پراکنده است. گاهی نیز اقوال و روایات متناقضی درباره او وجود دارد که بهسادگی نمیتوان تأیید یا ردشان کرد و در این مواقع پژوهشگران و مؤلفان وقایع پرتکرار و متکی بر منابع موثق را مبنای کار خود قرار میدهند، گرچه حتی در اینگونه موارد هم امکان تخطی از واقعیت وجود دارد. به همین سبب تحقیق و تألیف درباره شاعر مهجوری همچون شکری زمان، دقت و حوصله فراوان میطلبد. امیرحسین مدرس کوشیده در مجموعه «سفر در حباب» با در نظر گرفتن چنین ملاحظاتی به معرفی شکری هندی برای مخاطبان حرفهای و جدی ادبیات بپردازد.
شکریهای متعدد!
در میان کتبی که به شرح حال شعرا پرداختهاند به نام شکری بسیار اشاره شده است، اما هیچیک از آنها شکری هندی نبوده و بنابراین کار یافتن نام و نشان از این شاعر بهشدت دشوار به نظر میرسد و بیشتر از طریق تعمق در آثار خود او امکانپذیر است. مؤلف نیز به همین شیوه عمل کرده و سعی در یافتن ویژگیهای این شاعر از راه جستوجو در اشعار بهجا مانده از او داشته است. دوره زندگی او به استناد برخی استقبالهای شعری که از شعرایی از قبیل میرزا زاهد علیخان لاری متخلص به «سخا» کرده، به اوایل قرن دوازدهم برمیگردد.
شکوه از ممنوعیت عزاداری
برخی اشارات شکری به مکانها، اشخاص یا وقایع نشان از زیست متلاطم و پر از سیر و سفرش دارد و از عقایدش درباره موضوعات مختلف پرده برمیدارد. دربین اشعارش که درقالب قصیده، غزل،مثنوی، رباعی، مسمط و مخمس سروده، به سفرهایش به شهرهای بسیاری ازهند اشاره کرده است. اوهمچنین به حج رفته ودرباره آن نیز در اشعارش، ابیاتی آورده است.سفرش به بصره نیز برایش چنان اهمیتی داشته که در مورد آن نیز مطالبی نوشته و ازممنوعیت عزاداری برای امام حسین(ع) در آن سرزمین شکوِه کرده است. شکری براساس آنچه درباره موضوعات مختلف گفته، شاعری است که آثارش هم بعد عرفانی داشته و هم جنبههای گوناگون اجتماعی، سیاسی و فرهنگی روزگاری را که در آن میزیسته دربر گرفته است. بهعلاوه، از منظر زیباییشناسی ادبی نیز آثار او درخور تعمقاند و جلوههای متعددی از بهکارگیری صنایع و بدایع را در اشعار او میتوان یافت که مؤلف در بخشی جداگانه از کتاب به آنها نیز پرداخته است.
شاعری «دو رنگ»
شکری در دوره رونق سبک هندی میزیسته و خود نیز از آن در آثارش بهره برده است. اما به تعبیر مؤلف کتاب، شکری شاعری «دو رنگ» بهشمار میآید که هم ویژگیهای سبک هندی و هم عناصری ازسبک عراقی را در اشعارش میتوان یافت. هرچند او در اغلب مواقع از پیچیدهگوییها و طمطراقی که سبک هندی با خود دارد، پرهیز نموده و تلاش کرده شعری روان و دور از سنگینیها و بازیهای کلامی پیچ در پیچ را به مخاطبش عرضه کند. با اینحال او از خلاقیت در بهکارگیری صنایع ادبی دست نکشیده و ظرافتهای زبانی اشعارش، چشمگیر و درخور ستایشاند.اواغلب شرحی برپیشانی آنها نگاشته و درباره سبک، موضوع، مکان و حال و هوایشان مطالبی عنوان کرده است. به طور نمونه درباره غزلی نوشته که: «در بندر هگلی به تحریر درآمده». به همین علت است که هیچ منبعی به اندازه خود او به شناساییاش و درک سبک زیستی و حرفهایاش کمک نمیکند.
درک روشنتر از شخصیت و زندگی شاعر
اما جدای از بخش اول کتاب که توضیحات و نکات مهم در تصحیح اشعار و مطالبی را که در غور و تتبع آثار این شاعر باید به آنها توجه داشت در خود جای داده، بخشهای بعدی مجموعه تماما به آثار منظوم شکری اختصاص یافته است؛ اشعاری که با مطالعه بخش آغازین کتاب میتوان به درک روشنتری از آنها و از شخصیت و زندگی شاعر رسید. نگاهی کلی به مجموعه آثار شکری نشان میدهد که اگرچه او در تاریخ ادبیات شاعری بینشان به شمار میآید، اما ادیب، فعال اجتماعی و متفکری پویا بوده که کوشیده مضامین مهم هستیشناسی، اجتماعی و سیاسی زمانهاش را در قالب شعر مورد تحلیل و ارزیابی قرار دهد و همین مسأله هم کتاب اشعار او را درخور تأمل و مطالعه دقیق مینماید.این کتاب ۲۵۲صفحهای، با قیمت ۲۰۵۰۰۰ تومان قابل خریداری است.