Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/مازندران بر اساس اعلام معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مازندران، به طور کلی میزان وقوع سرقت و کلاهبرداری مرتبط با رایانه، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴۸ درصد افزایش داشته است و این میزان افزایش به ترتیب در شهرستان های قائمشهر، آمل، بابل و بهشهر نمود بیشتری داشته است.

با توسعه مشاغل و فعالیت‌های اینترنتی که یکی از ابزارهای دولت برای اشتغال زایی و ارائه خدمات به شهروندان به حساب می‌آید نیازمند اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از سوء استفاده مجرمان است که اگر محقق نشود منجر به وارد آمدن خسارات جبران ناپذیری به افراد خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به محدود نبودن فضای مجازی به مکان و زمان خاص، استفاده روزافزون آحاد جامعه از این فضا، امکان حضور افراد با چهره های غیرواقعی و فریبکارانه و در نهایت سهولت و گستردگی ارتکاب انواع و اقسام سوء استفاده‌ها و کلاهبرداری‌ها در این فضا، با جرایم و کلاهبرداری‌های بسیاری در این فضا مواجه هستیم که تبعات ناشی از آن خیلی گسترده تر از فضای فیزیکی است.

کلاهبرداری اینترنتی همانند سایر جرایم، خسارات جبران ناپذیری بر اشخاص، سازمان‌ها و دولت‌ها وارد می‌کند و امنیت کاربران را به خطر می‌اندازد.

امروزه مشاغل و فعالیت‌های اینترنتی بسیار توسعه یافته و یکی از ابزارهای دولت برای اشتغال زایی و ارائه خدمات به شهروندان به حساب می‌آید، بنابراین اگر تدابیری اتخاذ و راه حل‌هایی برای جلوگیری از سوء استفاده مجرمان مطرح نشود منجر به وارد آمدن خسارات جبران ناپذیر روحی، روانی و مالی به افراد می‌شود.

مجرمان و کلاهبرداران رایانه‌ای صرفاً محدود به یک سری بنگاه‌های خاص نیستند و هر فرد می‌تواند با داشتن یک رایانه و برخورداری از خط اینترنت مرتکب یک جرم رایانه‌ای و به یک مجرم مجازی تبدیل شود.

متأسفانه پیش از آنکه قانونگذاران و برنامه ریزان در ایران به فکر تدوین و تصویب قانون تجارت الکترونیکی بیفتند، سودجویان و کلاهبرداران، از امکانات منحصر به فرد این شبکه استفاده کرده و با اجرای طرح های دهن پرکن و مردم فریب، به خالی کردن جیب مردم مشغول شدند.

پس از کش و قوس‌های فراوان، قانون مجازات‌های جرایم رایانه‌ای در ایران مشتمل بر ۵۶ ماده و ۲۵ تبصره پنجم خرداد ماه ۱۳۸۸ در مجلس شورای اسلامی تصویب و در ۲۰ خرداد ۱۳۸۸ تایید شورای نگهبان رسید و در تاریخ ۱۰ تیرماه ۱۳۸۸ توسط رئیس جمهور به وزارت دادگستری ابلاغ شد که فصل سوم آن شامل سرقت و کلاهبرداری مرتبط با رایانه است.

مجازات این جرم در ماده ۱۳ قانون جرایم رایانه ای، رد مال به صاحب آن و حبس یا جزای نقدی یا هر دو مجازات، در نظر گرفته شده است.

طی بررسی به عمل آمده استان مازندران، در سال ۱۳۹۸ به طور کلی میزان وقوع سرقت و کلاهبرداری مرتبط با رایانه، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴۸ درصد افزایش داشته است و این میزان افزایش به ترتیب در شهرستان های قائمشهر، آمل، بابل و بهشهر نمود بیشتری داشته است.

این در حالی است که در تعدادی از شهرستان ها همانند رامسر، سوادکوه، کلاردشت، سوادکوه شمالی، میاندورود، محمودآباد و... وقوع این بزه منفی است. در ضمن از لحاظ کشف، افزایش چند برابری و در دستگیری ها ۵۶ درصد افزایش را نشان می دهد.

وضعیت آماری استان مازندران نشان از آن دارد علیرغم فعالیت پلیس فتا در کشف و دستگیری متهمان این بزه، متأسفانه میزان وقوع روند افزایشی خود را دارد و ضرورت اقدامات پیشگیرانه توسط دستگاه های مرتبط به خصوص اصحاب رسانه برای افزایش میزان آگاهی عموم از شیوه و شگردهای کلاهبرداری اینترنتی بیشتر ملموس می شود و آحاد مردم باید سواد استفاده از تجهیزات رایانه ای خود را بالا برده تا مورد سوء استفاده و کلاهبرداری افراد سودجو واقع نشوند.

از سویی استان مازندران یکی از استان هایی است که میزان کاربر فضای سایبری آن در سطح کشور بالاست و از سوی دیگر، در سطح کشور بیشترین میزان بیکاری افراد تحصیلکرده و آشنا با فضای سایبری را دارد، این موضوع در کنار شرایط قرمز کرونایی کشور و استان مازندران، الزام بر این شده که مردم بسیاری از کارهای خود را از طریق فضای مجازی انجام دهند.

بنابراین می طلبد در کنار اقدامات پیشگیرانه توسط دستگاه های متولی در فضای واقعی همانند افزایش فرصت های شغلی و رفع دغدغه های اقتصادی مردم به خصوص قشر جوان، دستگاه های مرتبط فرهنگی و رسانه ای در فضای مجازی فعالیت پیشگیرانه را با هدف افزایش هوشیاری و آگاهی مردم بیش از قبل ارتقا دهند.

تهیه و تنظیم: معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مازندران

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: كلاهبرداري اينترنتي استانی اجتماعی استان مازندران سوء استفاده رایانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۱۳۴۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرکت ۲۷ واحد تولیدی مازندران در نمایشگاه اکسپو

ایسنا/مازندران مدیرکل سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری مازندران گفت: پارسال ۵ واحد تولیدی از استانداری مازندران در نمایشگاه اکسپو شرکت کردند و امسال ۲۷ واحد تولیدی در این نمایشگاه غرفه دارند که شامل کالاهای لبنی و پایانه‌های صادراتی و غیره است.

سیدرحیم بخشی امروز در جمع خبرنگاران در خصوص برگزاری نمایشگاه «اکسپو» و حضور مازندران در این نمایشگاه که در تهران برگزار می‌شود، اظهار کرد: در سال جهش تولید با مشارکت مردم دولت در تلاش هستیم تا بازارهای صادراتی جدیدی را برای گروه‌های مختلف کالایی ایجاد کنیم.

وی به فرصت‌هایی که برای رشد اقتصادی مازندران فراهم می‌شود، اشاره کرد و افزود: راهبرد دولت سیزدهم و چشم انداز ۲۰ ساله کشور بحث صادرات است و صادرات به عنوان پیش نیاز سرمایه گذاری محسوب می‌شود.

بخشی با بیان اینکه مازندران به عنوان استان مرزی، زیر ساخت‌هایی همچون بنادر، فرودگاه، تولید ۷ میلیون تن کالای کشاورزی که دارد توانسته در ۱۰ محصول استراتژیک رتبه اول را کسب کند، تصریح کرد: در بحث گردشگری ۱۲ زنجیره ارزش تعریف شده و در دو زنجیره ارزش مرکبات و کیوی و گردشگری و صنایع دستی به عنوان دو راهبرد برتر معرفی شده است.

این مسئول بیان کرد: استانداری‌ها هم ابتکار عمل به خرج دادند علاوه بر صادرات به موفقیت‌های اقتصادی در عرصه بین‌المللی مانند اوراسیا، بریکس، شانگ‌های و ارتباط با کشورهای همسایه دست یافتند که در این راستا هم غرفه‌ای را در نمایشگاه اکسپو به خود اختصاص دادند که مازندران در سالن ۴۱ غرفه ۱۰ یک غرفه ۵۵ متری دارد که ۳۱ استان در آن مستقر هستند.

بخشی خاطرنشان کرد: پارسال در مازندران حدود ۵ هزار تن صادرات مرکبات ثبت شد که امسال این میزان به بیش از ۷۰ هزار تن در گمرکات استان به ثبت رسیده است. علاوه بر این میزان به استان‌های کشور هم مرکبات فرستاده شد.

مدیرکل سرمایه گذاری و اشتغال استانداری مازندران یادآور شد: صادرات کیوی پارسال ۱۰ هزار تن بود امسال به ۲۰ هزار تن رسید که این میزان رشد در ارزش اقتصادی به عنوان نقش آفرینی در سطح ملی و همکاری‌های بین استان‌ها انجام می‌شود.

وی گفت: باید بتوانیم در جذب گردشگر و صادرات صنایع دستی و محصولات کشاورزی گام برداریم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شرکت ۲۷ واحد تولیدی مازندران در نمایشگاه اکسپو
  • کنکوری‌ها مراقب شگردهای کلاهبرداران باشند
  • ضرورت آگاهی و اطلاع شهروندان از شگرد‌های جدید کلاهبرداری در فضای مجازی
  • ابتکار روتردام در تبدیل سنگفرش‌های خیابانی به فضای سبز
  • دیوار کلاهبرداری فرو ریخت
  • انسداد ۱۰ محور روستایی براثر سیلاب بهاری در مازندران
  • انگلیس؛ شمار مرگ افراد ناشی از مصرف الکل به بالاترین میزان رسید
  • طنز در فضای مجازی با اقتصاد پیوند خورده است
  • با آگهی‌های اجارهٔ ارزان خانه گول نخورید!
  • آگهی‌های دروغین اجاره ارزان خانه؛ بیعانه ندهید!