Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین نقاط قوت و ضعف برگزاری کنکور در شرایط ویژه کرونایی، نظرات داوطلبان کنکورهای برگزار شده درباره حوزه های امتحانی مدارس قابل توجه است و توجه به نظرات آنان می تواند به ارتقاء تدابیر بهداشتی در کنکور پرمخاطب سراسری کمک کند.

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، کنکور کارشناسی ارشد سال ۹۹ باوجود همه نظرات موافق و مخالف درباره برگزاری کنکور در شرایط کرونا، این هفته در ۳ روز پیاپی با رعایت پروتکل‌ های بهداشتی در حوزه های امتحانی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

برگزاری کنکور در شرایط کرونا طبیعی است که مسائل مبتلا به خود را داشت که شرایط را نسبت به شرایط معمول دست خوش تغییراتی کرده بود. حتی اصل برگزاری کنکور در شرایط شیوع کرونا در کشور، تا آخرین روزهای مانده به کنکور به دلایل نظرات متعدد موافق و مخالف در هاله ای از ابهام قرار داشت.

*مصائب برگزاری کنکور در مدارس

اما در میان همه نقاط قوت و ضعف برگزاری کنکورها در شرایط ویژه و حساس فعلی، نظرات برخی داوطلبان درباره حوزه های امتحانی مدارس و دبیرستان ها قابل توجه است که اکنون کنکورهای دکتری و ارشد برگزار شده، توجه به نظرات داوطلبان این کنکورها می تواند در ارتقاء تدابیر بهداشتی در کنکور پرمخاطب سراسری کمک کننده باشد.

در این گزارش تلاش شده با انعکاس برخی نظرات داوطلبان کنکور ارشد درباره حوزه های امتحانی مدارس و دبیرستان ها به اجرای بهتر پروتکل ها و دستور العمل های بهداشتی در کنکور سراسری کمک شود. در ادامه ماحصل گفت وگوی خبرنگار فارس با چند داوطلب کنکور ارشد در این باره را می خوانید:


فارغ از امکانات محل آزمون، در کنکور امسال اغلب داوطلبان وسائل بهداشتی شخصی همراه داشتند

*فاصله صندلی ها کمتر از استاندارد اعلامی بود

فائزه، یک داوطلب کنکور ارشد در رشته مهندسی کامپیوتر که حوزه محل آزمون او دبیرستان علوی در منطقه فرجام در شرق تهران بوده است، از نحوه برگزاری آزمون و رعایت پروتکل های بهداشتی در محل آزمون خود گلایه داشت.

وی در گفت و گو با خبرنگار فارس، گفت: کنکور ارشد من در یک دبیرستان در تهران بود. فاصله من با نفر پشت سرم حتی یک متر هم نبود. نمی دانم فاصله دقیقا چقدر بود ولی به حدی بود که اگر دستم را دراز می کردم به صندلی عقبی ام می خورد.

وی گفت: در این باره به مراقب جلسه اعتراض کردیم که گفت به من ربطی ندارد و من فقط مراقب هستم و فرد دیگری را به عنوان مسوول معرفی کرد. به فرد مسوول هم که اعتراض خود را گفتیم گفت که به ما ربطی ندارد و به بازرس سازمان سنجش بگویید و قرار شد وقتی بازرس آمد صدا کند که دیگر وسط امتحان متوجه آمدن یا نیامدن بازرس نشدیم.

*امکانات سرمایشی و تهویه هوای همه مدارس کامل نیست

حلما، دیگر داوطلب کنکور ارشد با انتقاد از امکانات سرمایشی حوزه محل آزمون خود، گفت: ما در یک راهروی کوچک مثل راهروی اغلب مدرسه ها بودیم. راهرو طولانی بود و تهویه هوا وجود نداشت؛ کولر که نداشتند و یک پنکه وجود داشت که آن هم هر چند دقیقه یک بار خاموش می شد و دوباره شروع به چرخیدن می کرد. من در ردیف های جلویی نشسته بودم و به شدت گرمم بود و فکر کردم که افرادی که ته راه رو بوده اند دیگر چه وضعی باید داشته باشند.

*مشکل برخی مدارس با پنجره های کیپ شده

این داوطلب کنکور ارشد ادامه داد: اطلاع دارم که اعلام شده بود یکی از شرایط حوزه ها این بود که باید پنجره داشته باشد؛ در حالی که پنجره ها کیپ شده بودند. یعنی مدرسه پنجره داشت اما پنجره ها خراب بود و باز نمی شد. در این باره به مسوولان حوزه اعتراض کردیم اما وقتی پنجره خراب بود گوش نکردند و اساسا نمی توانستند هم گوش کنند.

وی گفت: البته این موضوع دور از ذهن نیست؛ زیرا خود من هم که به مدرسه می رفتم به یاد دارم که در مدرسه برخی پنجره ها به عمد برای کاربردهایی کیپ می شد تا باز نشود و همه پنجره ها قابل باز شدن نبود.


در کنکور امسال، باز بودن پنجره ها از جمله الزامات محل های آزمون است

*امکانات و عملکرد مسوولان مدارس و دانشگاه متفاوت است

سحر، داوطلب دیگری است که در رشته مهندسی کامپیوتر کنکور داده و آزمون او در دبیرستان برگزار شده و نظر مشابهی دارد.

وی درباره نحوه برگزاری آزمون در حوزه امتحانی خود به خبرنگار فارس، گفت: وقتی کنکور در دبیرستان و مدرسه برگزار می شود، خیلی بد است؛ تفاوت امکانات و نحوه رفتار و عمل مسوولان مدارس و دانشگاه با داوطلبان کاملا مشخص است. 

این داوطلب آزمون ارشد، گفت: به طور کلی اندازه کلاس مدرسه و امکانات تهویه مدارس با فضای دانشگاهی قابل مقایسه نیست.

*کنکور سراسری در مدارس برگزار نشود

این داوطلب کنکور ارشد گفت: تا قبل از این، فکر می کردم که فقط برای کنکور سراسری از فضای مدارس و دبیرستان ها هم استفاده می شود که در کنکور ارشد امسال متوجه شدم این طور نیست؛ حالا مطمئن نیستم.

وی ادامه داد: شاید امسال به خاطر کرونا مجبور به استفاده از ظرفیت مدارس هم شده باشند؛ اما به طور کلی واقعا مسوولان نباید از فضای مدارس و دبیرستان ها برای برگزاری کنکور حداقل کنکور ارشد و دکترا استفاده کنند. امسال هم اگر این امکان فراهم است بهتر است از فضای دانشگاه برای برگزاری کنکور سراسری استفاده کنند.

درباره نحوه رعایت پروتکل های بهداشتی در کنکور ویدئوی زیرا ببنید:

*داوطلب بابت رعایت اصول بهداشتی در دانشگاه نسبت به مدارس آسوده خیال تر است 

سحرگفت: من شنیدم که در برخی محل های آزمون دانشگاه ها به ابتکار خود، ماده ضدعفونی کننده گذاشته بودند، اما در مدرسه که از امکانات اضافه خبری نیست و مدارس حداقل ها را رعایت می کنند.

وی ادامه داد: همچنین درباره ضدعفونی کردن هم در مدارس احساس اطمینان خیلی وجود ندارد؛ در کل به دلیل اینکه امکانات مدارس کم است و مثلا میز و نیمکت هم تمیز نیست؛ خیلی احساس اطمینان از اینکه ضدعفونی انجام شده یا با دقت انجام شده در من ایجاد نشد و من به محض نشستن زیر دستم را ضدعفونی کردم. کنکور ارشد در مدارس برگزار نشود.

*داوطلبان در نظر سنجی رعایت پروتکل های بهداشتی در محل های آزمون شرکت کنند

این داوطلب کنکور ارشد که علاقه مند بود صدای خود را به مسوولان برساند، گفت: در نظر سنجی پیامکی بعد از آزمون شرکت کردم و در نظر سنجی روی سایت سازمان سنجش هم شرکت می کنم؛ زیرا مسوولان باید از این موضوعات مطلع باشند و برای کنکورهای بعدی این ایرادات را تصحیح کنند.

وی به سایر داوطلبان هم توصیه کرد که حتما در نظر سنجی سازمان سنجش درباره رعایت پروتکل های بهداشتی در محل های آزمون شرکت کنند.

*استفاده از تجربه دو کنکور دکتری و ارشد برای رعایت بهتر پروتکل بهداشتی در کنکور سراسری

اکنون کنکورهای دکتری و ارشد برگزار شده، بیان دیده ها و تجربه های داوطلبان این 2 آزمون و توجه مسوولان به نظرات آنان می تواند در ارتقاء تدابیر بهداشتی در کنکور پرمخاطب سراسری کمک کننده باشد.

تعداد داوطلبان کنکور سراسری بیش از سایر آزمون ها است و داوطلبان این کنکور هم کم سن تر و نیازمند رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی در حین برگزاری آزمون هستند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: دانشگاه مدارس کارشناسی ارشد کنکور دبیرستان کرونا رعایت پروتکل های بهداشتی برگزاری کنکور در شرایط مدارس و دبیرستان ها داوطلب کنکور ارشد بهداشتی در کنکور حوزه های امتحانی کنکور ارشد محل های آزمون کنکور سراسری نظر سنجی سراسری کمک برگزار شده محل آزمون برگزار شد پنجره ها حوزه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۱۳۶۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهلت ثبت‌نام نوبت دوم کنکور ۱۴۰۳ تمدید شد

آخرین فرصت ثبت‌نام متقاضیان شرکت در نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ اعلام شد.

به گزارش ایسنا، پیرو اطلاعیه‌های ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ و ۱۲ فروردین ۱۴۰۳ و انتشار دفترچه راهنمای ثبت‌نام و شرکت در آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ (نوبت دوم) (منتشر شده در ۶ فروردین ۱۴۰۳) با توجه به درخواست مکرر داوطلبانی‌که تا تاریخ تعیین شده (۱۴۰۳/۰۱/۱۶) به دلیل تعطیلات عید نوروز موفق به ثبت‌نام در این آزمون نشدند، برای آخرین بار ترتیبی اتخاذ شده است که از روز چهارشنبه به‌تاریخ ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تا پنجشنبه به‌تاریخ ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ نیز بتوانند نسبت به ثبت‌نام در آزمون مذکور اقدام کنند؛ لذا داوطلبان می‌توانند با مطالعه دفترچه راهنمای ثبت‌نام و اطلاعیه‌های مذکور که از طریق درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان به نشانی: www.sanjesh.org قابل دسترس است، نسبت به ثبت‌نام در همین درگاه اطلاع‌رسانی اقدام کنند.

لازم به تاکید است این آخرین فرصت برای متقاضیانی است که موفق به ثبت‌نام در این آزمون نشده‌اند و بدیهی است بعد از تاریخ فوق هیچ درخواستی برای ثبت‌نام قابل پذیرش نخواهد بود.

ضمناً برای داوطلبانی که قبلاً در این آزمون ثبت‌نام کرده‌اند در این مرحله امکان ویرایش اطلاعات برای آن‌ها وجود ندارد.

یادآوری می‌شود نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ در روز‌های پنجشنبه ۷ تیر و جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

دیگر خبرها

  • زمان‌ بندی برگزاری نوبت نخست کنکور ۱۴۰۳
  • زمان برگزاری کنکور سراسری۱۴۰۳ مشخص شد
  • میزبانی پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران از داوطلبان کنکور سراسری
  • رئیس شورای حفاظت آزمون‌: هیچ کنکوری متقلبی وارد دانشگاه نمی شود
  • تقلب و استفاده از ابزارهای ممنوعه در کنکور سراسری مشمول مجازات می‌شود
  • امنیت آزمون سراسری مطالبه ملی است
  • استفاده از ابزارهای ممنوعه در کنکور سراسری مشمول مجازات می‌شود
  • مهلت ثبت‌نام نوبت دوم کنکور ۱۴۰۳ تمدید شد
  • تمدید دوباره ثبت‌نام نوبت دوم کنکور ۱۴۰۳
  • ثبت‌نام نوبت دوم کنکور باز هم تمدید شد