Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-25@07:36:01 GMT

گزارش|درختانی که قربانی مشکلات اقتصادی حاصل از کرونا می‌شوند

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۱۳۷۰۶

گزارش|درختانی که قربانی مشکلات اقتصادی حاصل از کرونا می‌شوند

‍‍‍‍‍‍

گروه استان‌ها- درختان تاغ و بلوط‌های زاگرسی از منابع طبیعی ارزشمند در استان اصفهان هستند که در این ایام کرونایی، قربانی مشکلات معیشتی و اقتصادی برخی افراد شده و به منظور قاچاق و ذغال‌گیری قطع می‌شوند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، درختان تاغ، از جمله گیاهانی هستند که مقاومت زیادی در برابر خشکی و گرما داشته و نقش موثری در تثبیت خاک، جلوگیری از گسترش کویر و جلوگیری از گردوغبار در مناطق بیابانی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهرستان‌های شرقی در استان اصفهان نیز که واجد شرایط رشد این درختان هستند، تاغزارهایی با مساحتی بیش از 307 هزار هکتار دارند که از لحاظ ارزش طبیعی و زیست محیطی حائز جایگاه ویژه‌ای در استان هستند اما متاسفانه در این ایام کرونایی که برخی شغل‌ها با رکود زیادی روبرو شده‌اند، آسیب به این منابع طبیعی ارزشمند راهی برای جبران خسارات اقتصادی برای برخی افراد شده است. به طوری که این اشخاص به قطع درختان تاغ برای ذغال‌گیری و بهره‌های اقتصادی از آن دست می‌زنند.

این در حالی است که قطع این درختان به منظور ذغال‌گیری آثار زیست محیطی جبران‌ناپذیری را همچون فرسایش‌های بادی، آلودگی هوا در مناطق مسکونی و ایجاد ریزگردها را به دنبال دارد. پیش از زمان شیوع کرونا، از این تاغزارها برای گسترش گردشگری در مناطق کویری نیز استان استفاده می‌شد که به طور یقین نابودی آنها آثار مخربی در رشد گردشگری در پسا کرونا خواهد داشت.

همچنین قطع و قاچاق درختان بلوط از جنگل‌های زاگرسی، موضوعی است در پی رکود اشتغال برخی افراد در شهرستان‌های مربوطه به وجود آمده است.

از آنجایی که این افراد به منظور رفع نیاز‌های معیشتی و مشکلات اقتصادی خود اقدام به این انجام این کار می‌کنند، شایسته است که این موضوع مورد بررسی و پیگیری مسئولان مربوطه قرار گیرد و راه‌های جایگزین درآمدی برای این افراد مشخص شود؛ چراکه منابع طبیعی سرمایه‌های ارزشمندی هستند که نه تنها برای استان اصفهان بلکه برای تمام کشور، منفعت‌هایی را به همراه دارند و به هر نحوی باید از نابودی آنها جلوگیری کرد.

معامله‌ای دو سر ضرر برای افرادی که اقدام به تخریب منابع طبیعی می‌کنند

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان با اشاره به ارزش منابع طبیعی اظهارداشت: منابع طبیعی به ویژه منابع درختی مانند درختان بلوط زاگرسی و درختان تاغ از طلا، جواهر و معدن الماس ارزشمندتر و دست نایافتنی‌تر هستند چراکه یک درخت بلوط وقتی بخواهد رشد کند و به یک درخت تنومند تبدیل شود صدها سال طول می‌کشد و قطع و ذغال‌گیری این درختان به هیچ وجه قابل چشم‌پوشی نیست.

حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی افزود: آن منفعت ناچیزی که یک انسان سودجو از این درختان تاغ و بلوط دارد با آن خسارتی که به عرصه سرمایه‌های ملی وارد می‌شود و طبیعت و ریه تنفسی کشور را نابود می‌کند اصلا قابل مقایسه نیست و مثل این است که یک کودک جواهری از پدر و مادر خود را با یک خوراکی کم‌ارزش معاوضه کند.

وی با بیان اینکه از نظر قانونی کمبودی در این راستا نداریم، عنوان کرد: قوانین مشخص است و دستگاه‌های مربوطه اعم از امنیتی، نظارتی، انتظامی و ماموران محیط زیست باید به این موضوع ورود پیدا کرده و هر جا که لازم است این بحث را رسانه‌ای کنند و مردم نیز از نظر فرهنگی و آن موج اجتماعی و پویش‌هایی که راه‌اندازی می‌شود، کاری انجام دهند که این کار آنچنان قبیح و زشت به نظر برسد که کسی جرات پیدا نکند که به این عمل دست بزند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی در ارتباط با نظارت بر عملکرد افراد متخلف بیان کرد: ضعف در نظارت و اجرا، امری عمومی در کشور ما است اما در مجموع نهادهای مربوطه تلاش‌هایی در این زمینه می‌کنند ولی یقینا این تلاش‌ها کفاف جلوگیری از این تعرض‌ها را نمی‌دهد و لذا باید تدبیر بشود که اگر از نظر نیروی انسانی یا تجهیزات کمبودی وجود دارد، از راه‌های مختلف آن را جبران کرد چراکه این از موارد اولویت‌دار ماست و اگر منابع طبیعی از بین رفت، بازگرداندن آن چیزی شبیه به غیر ممکن خواهد بود.

وی با اشاره به تاثیر قطع درختان و ذغال‌گیری از آنها در آلودگی هوا تصریح کرد: این یک معامله دو سر ضرر است چراکه افراد از یک طرف عرصه محیط زیست و طبیعت را نابود می‌کنند و از یک طرف در فرآیند ذغال‌گیری هوا را آلوده می‌کنند و هر دوی اینها زیان است؛ حتی محیط زیست باید تدابیری برای انتقال مکان‌هایی که در در آنها چوب‌هایی بدون قابلیت ذغال‌گیری برای این کار استفاده می‌شود به خارج از شهر داشته باشد تا از آلودگی هوا جلوگیری شود.

اشتغال‌های جایگزین برای رفع این مشکل ایجاد شود

حجت الاسلام نقدعلی گفت: در سیاست‌گذاری باید نیاز به انجام چنین کارهایی کم بشود و یا این شغل‌های کاذب از بین بروند و همچنین باید بتوانیم جایگزینی برای این مصرفی که در جامعه هست ایجاد کنیم و این پک کاملی است که زوایا مختلفی مانند برطرف کردن نیاز جامعه به اینجور اقلام از راه‌های جایگزین و برخورد با سودجویان را در بر دارد.

وی در ارتباط با ظرفیت‌های موجود برای اشتغال‌های جایگزین اظهار داشت: یقینا ما عرصه‌های اشتغال و امکان سرمایه‌گذاری برای ایجاد شغل بسیاری داریم که می‌شود با آنها جلوی اینگونه مسائل را گرفت؛ به عنوان مثال در مناطقی که خیلی به این مباحث روی می‌آورند، صنایع دستی می‌تواند تقویت شود یا برای برخی ظرفیت‌ها که در آن مناطق هست، مثل نانی که در آنجا طبخ می‌شود و قابلیت صادرات را دارد سرمایه‌گذاری شود و این موجب اشتغال می‌شود.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ترویج کشاورزی به عنوان اشتغال جایگزین عنوان کرد: باید بتوانیم در عرصه آب از راه‌های مختلف سرمایه‌گذاری داشته باشیم و آب را به مناطق مختلف برسانیم چراکه با وجود فراوانی زمین قابل کشاورزی در نقاط مختلف، اگر آب وجود داشته باشد، شغل‌هایی مانند صنعت گلخانه و دامداری‌های خوب توسعه پیدا می‌کنند و به تبع آن نه تنها در اشتغال کمبود نخواهیم داشت بلکه به نیروی کار از شهرها و کشورهای دیگر هم نیاز پیدا خواهیم کرد.

وی افزود: تلاش‌هایی هم در این راستا انجام داده‌ایم و امیدواریم که آنها در کوتاه‌ مدت، میان مدت و بلند مدت نتایج خوبی را به همراه داشته باشند چراکه این بهترین راه است.

حجت‌الاسلام نقدعلی با بیان اینکه بعضی از اشتغال‌های جایگزین مُسَکِن است، گفت: به عنوان مثال اشتغال‌های خدماتی کمتر می‌توانند اشتغال ‌های مولد باشند و موجب ارزش افزوده شوند ولی اشتغال‌هایی که با پایه‌های کشاورزی و دامداری هستند، اینگونه نخواهند بود؛ به ویژه اگر نهاده‌های آن همچون خوراک دام یا بذر پایه محصول را خودمان در داخل تولید کنیم.

وی با اشاره به مصادیق سرمایه‌گذاری در کشاورزی بیان کرد: عرصه کشاورزی که پایه آن آب است از راه‌های مختلف، قابل سرمایه‌گذاری است؛ مانند مصرف بهینه از آب موجود، استفاده از روش‌های مدرن کشاورزی، باروری ابرها و حتی بحث شیرین‌سازی آب دریا و انتقال آن که از اهداف بلند مدت است و این آب اگر در مکان‌‌هایی که از لحاظ زمین کشاورزی دارای غنا هستیم بیاید، اشتغال کل کشور و حتی منطقه را هم می‌تواند پوشش دهد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هیچکدام از مناطق را بدون ظرفیت کشاورزی یا حداقل دامداری نمی‌توان ذکر کرد، تصریح کرد: البته ظرفیت صنایع دستی و بحث کویرگردی که از عرصه‌های گردشگری اشتغال‌زا و با درآمد پایدار است را هم می‌توان مطرح کرد و مهم این است که ما به خوبی سیاست‌گذاری کنیم و مسئولان به طور جهادی وقت بگذارند و دلسوزانه برای مردم کار کنند تا این اشتغال‎ها رو به رشد باشند.

وی با اشاره به آسیب مقطعی ویروس کرونا به اشتغال‌‌های موجود در این مناطق بیان کرد: کرونا به تمام عرصه‌ها ضرر زده است اما این آسیبی مقطعی است که رد می‌شود و ما نباید سیاست‌گذاری‌های کلان خود را تحت‌الشعاع یک حادثه مقطعی قرار دهیم بلکه باید در کنار کرونا زندگی کنیم؛ همانطور که دیدیم در روزهای اول شیوع این ویروس تمام کارها تعطیل شد اما نهایتا مشخص شد که این کار شدنی نیست و باید در عین حال که روند معمول کشور مدیریت می‌شود ملاحظات بهداشتی و پزشکی نیز انجام شود.

حجت‌الاسلام نقدعلی با بیان اینکه در کشورمان از سرمایه‌ها و ظرفیت‌های طبیعی و انسانی خوبی برخوردار هستیم، خاطرنشان کرد: مهم مدیریت دلسوزانه و جهادی است چراکه در عرصه مدیریت دلسوزانه و جهادی کمبود داریم و به فرموده رهبر معظم انقلاب، اگر یک دولت جوان انقلابی بیاید و بتواند به خوبی از این منابع استفاده کند و حوزه اجرایی به این مجلس انقلابی که اکنون هست انضمام پیدا کند، باتوجه به مبارزه جدی قوه قضائیه با فسادها، این پازل و سه ضلع حکومت قطعا می‌توانند در مدت کوتاهی بسیاری از مشکلات را حل کنند.

اتفاقات شگفت‌انگیز در محیط زیست کرمان / ثبت نخستین تصویر پلنگ سیاه ‌خاورمیانه‌مدیرکل محیط زیست کرمان از دفتر استانی تسنیم بازدید کرد + تصاویرخسارت میلیونی کانون‌های فرسایش باد به محیط زیست گناباد/ بیابان‌زدایی در دستور کار قرار گرفت+تصاویر

به گزارش تسنیم، برای حفظ تاغزارها و درختان بلوط در ناحیه زاگرس از خطر نابودی، باید اشتغال‌های پایداری به وجود آیند تا مشکلات معیشتی و اقتصادی افراد متخلف را رفع کنند و این نیازمند توجه جدی مسئولان است.

باید این موضوع را در نظر داشت که این منابع طبیعی از لحاظ اقتصادی و زیست محیطی فواید فراوانی را برای کشور دارند و نابودی آنها ضربه مهلک و جبران ناپذیری را به این دو حوزه وارد خواهد کرد.

انتهای پیام/174/ی

R41346/P/S6,51/CT7 بیشتر بخوانید... ۲۲ میلیارد تومان از محل مالیات ارزش افزوده استان کرمان به حساب محیط زیست واریز شد تهدید "ماهی تیلاپیا" برای زنجیره غذایی و محیط زیست / پرورش تیلاپیا در زنجان ممنوع شد گزارش| حکایت تسنیم از مردی که ناجی حیات وحش شد; ۳۰ سال تلاش برای حفاظت از محیط زیست قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... ۲۲ میلیارد تومان از محل مالیات ارزش افزوده استان کرمان به حساب محیط زیست واریز شد تهدید "ماهی تیلاپیا" برای زنجیره غذایی و محیط زیست / پرورش تیلاپیا در زنجان ممنوع شد گزارش| حکایت تسنیم از مردی که ناجی حیات وحش شد; ۳۰ سال تلاش برای حفاظت از محیط زیست پربیننده‌ترین اخبار استانها ۱ کرمانشاه مقصد گردشگران سلامت از کشور عراق / ۴ پروژه بزرگ گردشگری سلامت در استان اجرا می‌شود ۲ ‌اعزام ۶ تیم ارزیاب به منطقه گیلانغرب/ زلزله خسارتی نداشت/ وضعیت در شهر عادی شد ۳ بیش از ۲میلیون تن ذرت در کشور گم شد/ مرغداران همچنان از بازار آزاد دان می‌خرند ۴ عامل انفجار صوتی زاهدان دستگیر شد ۵ گزارش| سنگ‌اندازی سیاسی مسئولان استان مرکزی در مسیر فعالیت‌های قرارگاه خاتم‌الانبیاء‌/ فرصت‌ها‌یی که از دست ‌می‌رود ۶ اختصاصی|ساخت چند‌ برنامه فاخر در سالگرد شهادت شهید سلیمانی/‌ منظومه "حاج قاسم"‌ چاپ می‌شود ۷ وضعیت ذخیره پلاسمای کاشان مناسب نیست/ لزوم راه‌اندازی نذر خون توسط بهبودیافتگان ۸ رعایت مو به موی پروتکل‌های بهداشتی در حرم رضوی/صفوف نماز با رعایت فاصله‌ها شکل می‌گیرد مهمترین اخبار استانها گزارش ویدئویی| روایت بانوی تازه مسلمان‌شده ژاپنی از دین اسلام / آرزو‌یم شنیدن اذان ‌بود / حضرت علی(ع) زندگی‌ام را دگرگون کرد حرم رضوی غرق در شادی اهل بیت(ع)/ نقاره‌های حرم رضوی میلاد امام کاظم(ع) را بشارت دادند آغاز مرحله دوم رزمایش مواسات در استان البرز/ توزیع ۳۵ هزار بسته معیشتی بین نیازمندان + فیلم معاون وزیر ارشاد: رسانه‌ها در دوران کرونا پا به پای مدافعان سلامت فعالیت کردند مهمترین اخبار تسنیم روحانی: همبستگی جهانی با مردم رنج‌دیده لبنان نشانه وجدان بیدار بشریت است وزارت خارجه: دبیرخانه شورای همکاری خلیج فارس بلندگوی ایران ستیزان شده است ناکامی برایان هوک؛ سرنوشت سریالی «احمق‌های درجه یک» در جنگ اراده‌ها با ایران موسوی: عامل بمباران‌ هسته‌‌ای ژاپن به جای پاسخگویی مدعی مقابله با سلاح‌های کشتار جمعی است دومین شب ناآرامی‌های لبنان/ هشدار ارتش به خشونت‌طلبان/ حمله مهاجمان به برخی وزارتخانه‌ها درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی سرمایه گذاری حجت الاسلام منابع طبیعی درختان تاغ ذغال گیری محیط زیست اشتغال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۱۳۷۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید، اشتغال و تأمین معاش خانواده، ثمره پشتکار بانوی اراکی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ خانم سمیعی در زمره بانوان برتر کارآفرین استان مرکزی است که ۱۲ سال قبل با دریافت تسهیلات ۱۰ میلیون تومانی کمیته امداد، کارگاه کوچک خیاطی خود را راه اندازی کرد.
این بانوی کارآفرین که دانش آموخته رشته طراحی دوخت است توانست با چرخ خیاطی که پدرش به او هدیه داد سرویس آشپزخانه تولید و با سرمایه حاصل از فروش هنر خود و تسهیلات کمیته امداد چرخ خیاطی خریداری و کارگاه کوچک راه اندازی کند.
سمیعی می‌گوید: با سود حاصل از فروش لباس‌های تولید شده در کارگاه و دریافت تسهیلات بیشتر از کمیته امداد، از کارگاه ۱۲ متری به کارگاه ۲۰۰ متری و از یک چرخ خیاطی به ۲۲ چرخ خیاطی رسیده است.
او تاکنون توانسته برای ۵۰ سرپرست خانوار شغل ایجاد کند و هر هفته تا ۱۲ هزار دست انواع تن پوش زنانه، مردانه و لباس مخصوص کودکان تولید و در بازار به فروش می‌رساند.
در چهار سال گذشته ۱۹ هزار مددجوی کمیته امداد با اعطای هزار میلیارد تومان تسهیلات توانمند شده‌اند.

دیگر خبرها

  • تولید، اشتغال و تأمین معاش خانواده، ثمره پشتکار بانوی اراکی
  • مرغ‌های زنبورخوار قربانی زیاده خواهی برخی از زنبورداران سودجو شدند + تصاویر
  • مرغ‌های زنبورخوار قربانی زیاده خواهی برخی از زنبورداران سودجو + تصاویر
  • تحکیم بنیان خانواده با سبک زندگی اسلامی
  • ماموریت مجلس به سازمان محیط زیست برای رفع مشکلات زیستی
  • طرح‌های صنعتی باید پیوست زیست محیطی داشته باشد
  • شاخص فضای کسب‌وکار در استان بوشهر مناسب نیست
  • حضور آفرود سواران در عرصه های منابع طبیعی ممنوع می باشد
  • محیط زیست و پسماند از مهم‌ترین چالش‌های امروزی بشر است
  • محیط زیست و پسماند از مهم‌ترین چالش های امروزی بشر است