Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-03-19@11:34:49 GMT

چرا مردان به بهداشت روان خود بی توجه‌اند؟

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۱۴۴۹۷

چرا مردان به بهداشت روان خود بی توجه‌اند؟

اما آنچه پراکندگی شیوع اختلالات را دربین زنان و مردان متفاوت می‌کند، بیش از ژنتیک مربوط به فرهنگ محیطی است.بر این اساس مردان نسبت به زنان بیشتر اختلالات برون‌سازی دارند و زنان بیشتر اختلالات درون‌سازی از خود نشان می‌دهند. بر طبق آمار جهانی بهداشت بروز پرخاشگری، رفتارهای ضد اجتماعی و خودکشی در مردان بیشتر است و زنان اضطراب و افسردگی بالاتری دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متأسفانه در مردان، توانایی مدیریت هیجانات کمتر است. این موضوع به علت نبود آموزش مدیریت خشم در کودکی  است. هرچند اکثر افراد جامعه با این معضل روبه‌رو هستند اما در مردان بیشتر به چشم می‌خورد. ناتوانی در ارتباط درست، حل مسئله به ویژه در خانواده که محیط برگشت افرادبه سلامتی است نیز در مردان دیده می‌شود. به طور کلی می‌توان بیماری‌ها، استرس و نبود توانایی کنترل و مدیریت استرس‌ها را جزو عواملی دانست که سلامت جسمی و روانی مردان را تهدید می‌کند.

 با این توصیفات آنچه در مورد مردان حایز اهمیت است عدم پذیرش آن‌ها در مورد مشکلات روانی است که به آن مبتلا هستند. این موضوع ریشه در فرهنگ جوامع دارد. در فرهنگ ایران که از ابتدای تولد مردان را قوی و پشتیبان معرفی می‌کنند در اصل اجازه‌ی بیان رنج‌ها و شکستن‌ها را از مردان می‌گیرند.

حتما در روابط خود به طور مکرر با این جمله از سمت مردان روبه‌رو شده‌اید که « حرف زدن برایم سخت است یا الان چه باید بگویم؟». سرچشمه این جملات همان فرهنگ است. فرهنگ و سنتی که در کودکی گریه کردن و بروز احساسات را از پسر بچه‌ها می‌گیرد و از سوی دیگر در نبود پدر به رغم وجود مادر از فرزند پسر می‌خواهد که مرد خانه باشد و از خانواده مراقبت کند. کودکی که به علت سن و ناتوانی‌های فکری و هیجانی خود نیاز به مراقبت دارد.

از سوی دیگر با بروز احساسات از سمت پسربچه‌ها با قضاوت‌های مسخره‌آمیز مواجه می‌شوند. مجموع این رفتارها در بزرگسالی باعث این می‌شودکه مردان نتوانند خودشان را بروز دهند و خودشان را کتمان کنند.

 شاید همه ما بارها برای درمان بیماری‌های جسمانی به پزشک مراجعه کرده باشیم، اما زمانی که حرف از بیماری‌های روانی می‌شود، از بازگوکردن آن واهمه داریم و اغلب از رفتن نزد روانشناس و روانپزشک طفره می‌رویم.

ترس از انگ و بدنامی درپی مراجعه به مراکز روان درمانی، در بین مردان شیوع بیشتری نسبت به زنان دارد و اغلب مردان به دلیل موانع فرهنگی از بازگوکردن مشکلات روانی خود نزد مشاور و روانشناس دوری می‌کنند. این درحالی است که  زنان ، شبکه دوستی و اجتماعی قوی دارند و راجع به مشکلات خود با دوستانشان صحبت می کنند که موجب می شود فشار روانی آنان کمتر شود و از راه حال‌های دوستانشان نیز استفاده می‌کنند. زنان در مورد پذیرش مشکلات روان خود اکراه ندارند و با سهولت بیشتری به دنبال کمک‌های حرفه‌ای توسط روانپزشکان و مشاوران می‌روند.

مردان بیشتر تحت تاثیر مشکلات روان قرار می‌گیرند

مردان با توجه به نقش خود در خانواده ، متاسفانه این مشکلات را به صورت رفتارهای ناهنجار مانند پرخاشگری، گوشه گیری و بی توجهی به مسئولیت های خود نسبت به سایر اعضای خانواده ، منتقل می‌کنند درحالیکه زنان با پذیرش مشکلات روان در خود و مراجعه سریع تر به روانپزشک یا مشاور می‌توانند مسائل اعصاب و روان خود را رفع و رجوع کنند و وظایف مهم خود را نسبت به افراد خانواده انجام دهند.

مردان باید درصورت مشاهده علائمی مانند تحریک پذیری و پرخاشگری،بی توجهی به مسئولیت های اجتماعی و خانوادگی ،افسردگی و تمایل به گوشه گیری به فکر استفاده از خدمات تشخیصی و درمانی بهداشت و روان باشند.این امر تنها در صورتی محقق می‌شود که باید و نباید های سمی فرهنگ را کنار بزنند و خود را کمتر در معرض ارزش‌گذاری‌ها و  قضاوت‌های بیرونی قرار دهند.

2323 کد خبر 1419889

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: سلامت روان خانواده سبک زندگی روانشناسی مشکلات روان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۱۴۴۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امضای تفاهم نامه اجرای خدمات مراقبت سلامت زنان در سنین باروری در اداره‌های خوزستان

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره امضای تفاهم نامه اجرای خدمات مراقبت سلامت زنان سنین باروری شاغل در اداره‌های و دستگاه‌های اجرایی خوزستان میان دانشگاه علوم پزشکی اهواز، مرکز بهداشت استان و مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری گفت: این تفاهم نامه اهمیت حضور بانوان در فعالیت‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را مورد تأکید قرار می‌دهد.

 

دکتر پژمان بختیاری نیا افزود: تأمین، حفظ و ارتقای سلامت زنان سنین باروری به عنوان نوعی سرمایه گذاری در جامعه در نظر گرفته می‌شود که با اجرای برنامه‌های مبتنی بر سلامت زنان سنین باروری و اتخاذ کار‌های مراقبتی به موقع، می‌توان از بروز مشکلات زنان در این دوران، از جمله مرگ و میر مادر و کودکان، جلوگیری کرد.

 

وی ادامه داد: اولویت‌های مهم در زنان سنین باروری، فشار خون بالا، دیابت، اختلالات تیروئید و چاقی هستند. کنترل این بیماری‌ها و عوامل از طریق برنامه‌های منظم در این زنان، می‌تواند بیش از ۶۰ درصد مرگ و میر و معلولیت‌ها را در نوزادان کاهش دهد.

 

دکتر بختیاری نیا اضافه کرد: این تفاهم نامه با هدف استفاده از ظرفیت سایر سازمان‌ها و دستگاه‌های استانداری خوزستان، برای فراخواندن گروه هدف به مراکز بهداشتی درمانی و شناسایی، مراقبت و کنترل بیماری‌ها و عوامل خطر در زنان سنین باروری تنظیم شده است.

 

وی می‌گوید: اهداف این تفاهم نامه شامل ارتقاء سطح سلامت زنان سنین باروری و کنترل اختلالات تیروئیدی، دیابت، فشار خون بالا و BMI بالا (شاخص توده بدنی) برای کاهش مرگ و میر نوزادان، مرگ کودکان ۱ تا ۵۹ ماهه و مرگ مادران است.

 

معاون بهداشت و رئیس مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد: این تفاهم نامه قدمی مهم برای بهبود سلامت زنان سنین باروری است و منتظر همکاری و همراهی دستگاه‌های استانداری خوزستان و سایر سازمان‌ها هستیم.

دیگر خبرها

  • ضرورت تبدیل تهدید به فرصت در بارش‌های امروز
  • ترافیک پرحجم و روان در جاده‌های همدان
  • همایش «مردان بی‌ادعا و زنان تاریخ‌ساز» در شیراز برگزار شد
  • امضای تفاهم نامه اجرای خدمات مراقبت سلامت زنان در سنین باروری در اداره‌های خوزستان
  • چاقی می تواند سلامت روان زنان را به هم‌ بریزد
  • کدام استان‌ ها بیشترین نرخ بیکاری را دارند؟
  • کدام استان‌ها بیشترین نرخ بیکاری را دارند؟
  • مدیرکل پیشین درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: سند سلامت روان ۱۰ سال در بند وزارت بهداشت
  • تصاویر تاسف بار از زنان در غزه و مردان در عربستان | ببینید
  • خدمات سلامت روان در مناطق سیل‌زده | یک بیماری جدی در جنوب شرق کشور داریم