Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-19@09:33:25 GMT

کتاب «فلسفه درد» منتشر شد/فکر متقدم است یا احساس؟

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۱۴۵۳۴

کتاب «فلسفه درد» منتشر شد/فکر متقدم است یا احساس؟

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «فلسفه درد» نوشته آرنه یوهان وِتلِسِن به‌تازگی با ترجمه محمد کریمی توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شده است. نسخه اصلی این‌کتاب که یکی از عناوین مجموعه «کتابخانه فلسفه زندگی» است که این‌ناشر چاپ می‌کند، سال ۲۰۰۹ در لندن منتشر شده است.

سوال اصلی که نویسنده این‌کتاب مطرح می‌کند این است که تقدم با فکر یا احساس؟ و برای پاسخ‌گویی به آن، از نظریات فلاسفه و متفکرانی چون سورن کی‌یرکگور، زیگموند فروید، ماکس هورکهایمر، تئودور آدورنو، آلیس میلر، سوزان سانتاگ و ملانی کلاین استفاده کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آرنه یوهان وتلسن معتقد است همه انسان‌ها در هر لحظه از زندگی‌شان در معرض درد هستند؛ اما نه لزوما به شکل یک‌واقعیت سمج بلکه به منزله یک احتمال دائمی. او در کتاب خود، اشکال گوناگونی از درد را مورد بررسی قرار داده است؛ مثل درد شکنجه، درد اضطراب، درد بیماری، درد اندوه، درد خشونت، افسردگی و ...

این‌کتاب ۱۲ فصل اصلی دارد که عناوین‌شان به‌ترتیب عبارت‌اند از: «نهایت درد: شکنجه»، «درد مزمن یا بیماری»، «درد روانی»، «نقدی بر نگرش اگزیستانسیالیستی سارتر»، «درد به منزله پدیده»، «اضطراب و افسردگی»، «وضع بنیادی و تغییرناپذیر وجود بشر»، «انتقال درد روانی»، «نقش فرهنگ در نحوه مواجهه با درد»، «درد و مقوله شر»، «وقتی درد بازتولید می‌شود و به نمایش در می‌آید...» و «درد همچون انتخابی اجباری در جامعه‌ای...».

نویسنده کتاب پیش‌رو می‌گوید این‌که انسان‌ها از درد بیزار و گریزان هستند، به‌هیچ‌وجه اختراع پدر فایده‌باوری مدرن یعنی جرمی بنتام نیست و حتی اگر بود این‌حرف از منظر همه انسان‌ها و همه جوامع شناخته‌شده درست باشد، کماکان داستان بسیار فراتر از این‌حرف‌ها بود. چون هرچند از درد اجتناب می‌کنیم، اما درد انسان را برمی‌انگیزد، به هیجان می‌آورد و گاه انسان‌ها فعالانه در پی آن هستند.

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

منظور من از فرهنگ امری بسیار مشخص است: منابع نمادینی که یک جامعه در اختیار اعضای خویش می‌نهد، و آنها را می‌توان برای کنار آمدن با اموری به کار گرفت که سرچشمه درد در زندگی هستند. گرچه همان‌طور که دیدیم لکان اصل تاکید را بر وجود انسان می‌نهد که به‌زعم وی اساسا در وضعیت فقدان به سر می‌برد و بابت این فقدان نیز همواره در رنج است، اما من اصل تاکید را بر این واقعیت می‌نهم که ما در جهان،‌ در میانه چارچوبی از شرایط بنیادی قرار داده شده‌ایم که خودمان انتخاب نکرده‌ایم؛ ازجمله وابستگی، آسیب‌پذیری، میرایی، شکنندگیِ روابط و تنهاییِ وجودی. این‌شرایط بنیادی لزوما علت مستقیم تجربه درد نیستند. بلکه نکته مهمی که باید با دقت و جزئیات بیشتر به آن توجه شود شیوه تفسیر ما از این شرایط و ارزیابی‌ای است که در نقطه خاصی از تاریخ در یک جامعه مفروض از این امور به دست می‌دهیم، و بر این اساس فرهنگ واسطه و بستر پراهمیتِ این فعالیت نمادین است. بنابراین شرایط مذکور را باید سرچشمه و بستر رویش مواجهه همیشگی ما با درد دانست؛ ما از بدرفتاری درد می‌کشیم زیرا اساسا آسیب‌پذیریم. ما از طرد شدن و بی‌کسی درد می‌کشیم زیرا اساسا وابسته‌ایم. بیماری جدی باعث اضطراب و حتی افسردگی می‌شود زیرا ما موجوداتی میراییم و از این دست.

این‌کتاب با ۲۰۴ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۳۲ هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 4994303 صادق وفایی

منبع: مهر

کلیدواژه: فلسفه ترجمه نشر نو ترجمه ویروس کرونا ادبیات کودک و نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رایزنی فرهنگی ادبیات جهان خانه کتاب ادبیات داستانی انقلاب مشروطه معرفی کتاب انتشارات سروش روز خبرنگار تجدید چاپ رمان ایرانی انسان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۱۴۵۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدیدترین کتاب دکتر شفیعی کدکنی منتشر شد

تازه‌ترین کتاب دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی با عنوان "نامه‌ای به آسمان" از سوی نشر سخن در روزهای پایانی سال منتشر شد و در دسترس علاقه‌مندان به حوزه شعر قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، شفیعی کدکنی "نامه‌ای به آسمان" را به همراه مقدمه‌ای درباره کارکرد شعر و رسالت او در قبال جامعه منتشر کرده است.

به گفته او؛ با اینکه شعر مثل دیگر هنرها، و شاید هم بیشتر از دیگر هنرها، در مرحله آفرینش از هرگونه قید و مسئولیتی می‌گریزد، اما در عمل، وظیفه شعر همیشه این بوده است که آنچه را سیاست از انسان ربوده است، به او بازگرداند.

 
 

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: عباس عبدی : پس از کدکنی نوبت به مولوی و حافظ و سعدی و ... هم می‌رسد محقق داماد : دکتر شفیعی کدکنی از مفاخر ادبی ایران هستند؛ چه کسی باور می‌کند کتاب ایشان با مشکل مواجه شود؟ امروز با شفیعی کدکنی: پرسش

دیگر خبرها

  • چند کتاب تازه‌ منتشر شد
  • جدیدترین کتاب دکتر شفیعی کدکنی منتشر شد
  • رامین رضائیان: احساس می‌کنم 23 ساله‌ام
  • کتاب جنجالی شفیعی کدکنی منتشر شد
  • «فلسفه اخلاق» جلد نهم دانشنامه استنفورد در بازار نشر
  • آیا زنان ناقص العقل اند؟ / چرا فلاسفه زنان را تحقیر می کنند؟ / آیا زنان فیلسوف در تاریخ حضور داشته اند؟
  • چهره‌های ادبی و فرهنگی که دیگر بهار را نمی‌بینند
  • چهره‌های ادبی و فرهنگی که این بهار را نمی‌بینند
  • ‌کتاب «زیست بوم نوآوری هوش مصنوعی» منتشر شد
  • چهار کتاب از «نصرالله» در راه است