Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-03-19@02:44:06 GMT

بورس کالا چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۱۴۵۶۷

بورس کالا چیست؟

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، باتوجه به این مسئله که به تازگی عده ای زیادی از افراد به سمت خرید و فروش سهام در بازار های مختلف رفته اند امروز گزارشی در خصوص بورس کالا تهیه کرده ایم.

بورس کالا تعریفی مشابه تعریف بورس دارد؛ بورس کالا بازاری است سازمان یافته که در آن به طور منظم کالاهای معین با روش‌هایی از قبل تعریف شده مورد معامله قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بازار تعداد زیادی عرضه‌کننده و خریدار از طریق کارگزاران اقدام به معامله می‌کنند، در حال حاضر بورس کالا در ایران در چند حوزه فعالیت دارد که البته در حال گسترش در حوزه‌های دیگر نیز است، این حوزه‌ها تحت عنوان رینگ‌های فلزات، پتروشیمی و معاملات مشتقه که فعلا منحصر به معاملات آتی سکه طلا است نام گذاری شده‌اند.

مهمترین اهداف بورس کالا

ایجاد بازاری منسجم، سازمان یافته و قانونمند برای تسهیل داد و ستد نقدی و آتی کالا، که در آن قیمت‌ها به صورت شفاف و در اثر تقابل آزاد عرضه و تقاضا کشف می‌شود.

 سامان دهی بازار کالاهای خاص نظیر محصولات فلزی کشاورزی ، انرژی و پتروشیمی از طریق مکانیزم اجرائی ناظر بر تعهدات و منافع طرفین معامله.

 کشف قیمت کالاها براساس تعامل و تقابل عرضه و تقاضا و نیاز بازار.

حذف واسطه گری و واسطه های غیرضروری در معاملات و خرید و فروش مستقیم بین فروشنده و خریدار.

 کاهش نوسانات مخل بازار و امکان انتقال ریسک.

 کاهش ریسک بین فروشنده و خریدار به دلیل اجرای عملیات از طریق اتاق پایاپای.

 امکان انجام معاملات نقدی و آتی کالا با استفاده از ابزارهای مناسب .

 فراهم‌سازی تسهیلات مالی برای خرید و فروش.

تحلیل آماری وضعیت بازار و ارائه خدمات مشاوره در پیش‌بینی نوسانات بازار کالاها به منظور کمک به طرفین معاملات در برنامه‌ریزی و انجام به موقع تعهداتشان.

 حرکت از یک بازار سنتی به سمت بازار مدرن سرمایه و کالا و تعامل بهتر و قوی‌تر با بازارهای بین‌المللی.

 استفاده از مکانیزم فروش سلف در جهت کسب نقدینگی برای بنگاه‌های تولیدی

استفاده از مکانیزم معاملات آتی در جهت کاهش ریسک بازار و نیز رونق بخشیدن به بازار کالا و حفظ منافع تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان

مجموع علل موثر در  به وجود آمدن بورس کالا

بررسی روند پیدایش و تکامل بورس‌های کالا در جهان حاکی از آن است که ظهور و بسط فعالیت‌های این‌گونه بازار‌ها در عرصه اقتصاد کشور‌ها از قرن ۱۹ به بعد در پی پاسخ‌گویی به برخی از نیازمندی‌های اقتصادی و در بسیاری موارد رفع برخی تنگنا‌ها و موانع در بازار کالا‌ها بوده است.

به عبارت دیگر، وجود برخی مشکلات در بازار کالا (چه در بخش عرضه، تقاضا و چه در بخش توزیع) و به تبع آن نوسانات قیمت کالا‌ها و همچنین برخی از نارسایی‌ها و ناکارآمدی‌های بازار‌های سنتی از یک طرف و مزایا و منافع ایجاد و راه اندازی بورس‌های کالا و توانمندی آن‌ها در رفع مشکلات فوق الذکر از طرف دیگر، مهم‌ترین انگیزه و عواملی هستند که موجب پدیدار شدن بورس‌های کالا در صحنه اقتصاد کشور‌های مختلف شده اند.

نارسایی‌های بازار سنتی در شکل‌های نوسانات کاذب و عدم شفافیت در کشف قیمت و فقدان تضمین‌های لازم برای معامله گران از مهمترین دلایل راه‌اندازی بورس‌های کالایی در کشور‌های جهان بوده است. در چنین شرایطی راه اندازی بورس‌های کالایی و به تبع آن، استفاده از ابزار‌های مشتقه به ایجاد یک نظام سازمان یافته داد و ستد و توزیع کالا‌ها در کشور‌های مختلف منجر شده و راه ورود به بازار‌های جهانی را برای کشور‌ها تسهیل کرده است.

بورس کالا در یک نگاه

مدارک مورد نیاز برای سرمایه گذاری در بورس کالا

تکمیل فرم درخواست کد مشتری نزد کارگزار

مدارک هویتی شرکت شامل اساسنامه یا مستندات تاسیس شرکت یا موسسه، آخرین روزنامه رسمی تغییرات و مدیران و دارندگان امضای مجاز شرکت یا موسسه، تصویر شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضای مجاز و مدیرعامل یا رئیس شرکت یا موسسه (این موارد بایستی توسط کارگزار برابر با اصل شود).

مدارک مالی شرکت شامل اظهارنامه مالیاتی آخرین دوره مالی (در صورت وجود) و کد اقتصادی

نکات عمومی در خصوص کیفیت مدارک و فرایند صدور کد

بورس مجاز است برای احراز هویت مشتریان به مراجع قانونی مراجعه و تاییدیه دریافت کند. صدور کد منوط به تایید اصالت مدارک است و با خاطیان برخورد قانونی می‌شود.

مشتری موظف است در هر زمان بنا به درخواست بورس نسبت به ارائه مدارک و مستندات مجدد اقدام کند. در صورت عدم ارائه، کد مشتری غیر فعال می‌شود.

مشتری موظف است هرگونه تغییر در مدارک و مستندات را به بورس اعلام کند. توجه به تاریخ انقضای مدارک و بروزرسانی آن نزد بورس در تعهد مشتری است.

در صورتی که مشتری وکالت انجام معاملات خود را بطور رسمی به وکیل منتقل کرده باشد، برای وکیل حسب نوع شخصیت آن (حقیقی-حقوقی) نیز بایستی مدارک بطور کامل ارائه شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بورس کالا دانش بورسی بورس های کالا بازار کالا بورس کالا بازار ها کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۱۴۵۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجم موجودی شمش طلا در انبارهای بورس کالا از ۶ تن فراتر رفت

امتداد - با سپری شدن حدود یک سال از راه‌اندازی بازار گواهی سپرده کالایی شمش طلا، میزان سپرده شمش طلا در خزانه‌های بورس کالای ایران از مرز ۶ تن عبور کرد.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، در حالی‌که بازار گواهی سپرده کالایی شمش طلا فعالیت خود را در اواخر اسفند ماه سال ۱۴۰۱ با سپرده حدود ۳ تن آغاز کرد، با استقبال فزاینده از سوی عرضه‌کنندگان و تولیدکنندگان شمش طلا و نیز وجود تقاضای مناسب از سوی خریداران حقیقی و حقوقی، ظرفیت سپرده‌پذیری خزانه‌ها طی این مدت به بیش از ۹ تن افزایش پیدا کرد. لذا در سال جاری، میزان سپرده شمش طلا در خزانه‌های بورس کالا افزایش یافت بطوری که در پایان سال جاری این رقم به بیش از ۶ تن رسیده است.

عملکرد یک ساله بازار گواهی سپرده کالایی شمش طلا نشان می‌دهد که در طول این مدت، بالغ بر ۴ تن و ۲۰۰ کیلوگرم شمش طلا به ارزش بیش از ۱۴.۵ هزار میلیارد تومان معامله شده است. این حجم از طلا با خلوص نزدیک به ۲۴ عیار، معادل بیش از ۵۶۷ هزار قطعه سکه طلای تمام بهار آزادی است. همچنین تعداد ذی‌نفعان حقیقی و حقوقی بازار که بصورت مستقیم و یا از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار مشارکت داشته‌اند به بیش از نیم میلیون نفر رسیده است که بیانگر جذابیت بازار مذکور برای آحاد مختلف اقتصادی است.

بازار گواهی سپرده کالایی شمش طلا به مشتریان خرد و کلان حقیقی و حقوقی این امکان را می دهد تا با خرید و نگهداری گواهی سپرده شمش طلای ۲۴ عیار بتوانند در حد قدرت خرید خود در بازار طلا سرمایه‌گذاری کنند. کوچک بودن واحدهای معاملاتی اوراق بهادار گواهی سپرده شمش طلا و سهولت سرمایه‌گذاری برای آحاد جامعه، امکان نگهداری ایمن دارایی شمش طلای مشتریان در خزانه‌های بانکی و نیز معافیت مالیاتی معاملات اوراق گواهی سپرده کالایی از جمله مزایای اوراق مزبور محسوب می‌شود. به علاوه گواهی سپرده کالایی شمش طلا با قیمت‌هایی بسیار نزدیک به ارزش ذاتی طلای آن کشف می‌شود و حباب قیمتی در این بازار برخلاف مسکوکات طلا، بسیار محدود است. هم‌چنین مشتریان بازار مشتقه بورس کالا می‌‎توانند از این اوراق به عنوان تضمین انجام معاملات خود در قراردادهای اختیار معامله استفاده کنند. امکان توثیق اوراق مزبور برای مقاصد تامین مالی از برنامه‌های توسعه‌ای بورس کالا در این حوزه است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • نمره قبولی بورس در آخرین روز کاری سال 1402/جهش۳۴ هزار واحدی شاخص کل
  • حجم موجودی شمش طلا در انبارهای بورس کالا از ۶ تن فراتر رفت
  • رشد چشمگیر بورس حُسن ختام سال ۱۴۰۲ بازار سهام
  • بورس امروز ۲۸ اسفند ۱۴۰۲+ شاخص و نمای بازار
  • افزایش بیش از ۱۱ هزار واحدی شاخص کل بورس/ نقدینگی به بازار سهام تزریق شد
  • بورس به کام سهامداران شیرین شد
  • بورس امروز ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ + شاخص و نمای بازار
  • گزارش روزانه بورس ۲۶ اسفند/ بازگشت بورس به روزهای رکودی
  • بورس همچنان تلخ به کام سهامداران
  • بورس امروز ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ + شاخص و نمای بازار