Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/مرکزی فرماندار ساوه گفت: ماموریت اصلی جهاددانشگاهی نوآوری در نظام دانشگاهی ایران است.

علی میرزایی شامگاه یکشنبه ۱۹ مردادماه در جریان بازدید از مرکز جهاددانشگاهی ساوه که به همراه امام جمعه شهرستان صورت گرفت، اظهار کرد: اگر جهاددانشگاهی توانست در نظام دانشگاهی کشور نوآوری ایجاد کند، بسترساز پیشرفت این نهاد انقلابی و رشد جوامع دانشگاهی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تقدیر از خدمات جهادگران جهاددانشگاهی که با روحیه جهادی تحول جدی در حوزه  فعالیت‌های علمی، پژوهشی، فرهنگی و کارآفرینی و اشتغال انجام دادند؛ اظهار کرد: حرکت جهاددانشگاهی در حوزه علمی، فناوری، تحقیقاتی، پژوهشی و ... نشان می‌دهد که نوآوری در نظام دانشگاهی ایجاد شده، اما کافی نیست.

فرماندار ساوه با اشاره به اینکه ظرفیت جهاددانشگاهی ساوه متفاوت است و با جهاددانشگاهی در سراسر کشور فرق دارد، افزود: عنصری که باید در ساوه بیشتر مورد توجه قرار گیرد پتانسیل شهرستان در تکمیل ظرفیت صنعت، کشاورزی، علمی، دهیاری و شوراهاست.

وی با تاکید بر بهره‌گیری از ظرفیت معاونت علمی ریاست جمهوری در توسعه فعالیت های این نهاد انقلابی در ساوه گفت: در ارتباط با تجاری سازی فعالیت‌ها و تسهیلات و حمایت‌های مالی از معاونت علمی ریاست جمهوری کمک بگیرید.

میرزایی خطاب به کارکنان جهاددانشگاهی ساوه گفت: فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و مراکز رشد در ساوه ناکافی است و نیازمند جهش و تحول است که باید با ارتباطات و تعامل موجب پیشرفت فعالیت‌ها شد. شخصیت‌های علمی بزرگ کشور  و نوابغ و نخبگان علمی و پژوهشی را به شهرستان دعوت کنید و از ظرفیت مسئولین استانی و ملی استفاده کنید.

وی در ادامه گفت: شانزدهم مردادماه مصادف با چهلمین سالروز تأسیس نهاد انقلابی جهاد دانشگاهی است و این نهاد برخاسته از انقلاب فرهنگی و منبعث از آرمانهای بلند امام راحل که مقام معظم رهبری از آن به عنوان "مولود مبارک انقلاب اسلامی" یاد کردند تبلور عینی روحیه جهادی و الگوسازی مدیریت جهادی و نماد خودباوری نسل جوان در توسعه و گسترش فرهنگ، علم و فناوری بوده است.

وی افزود: این نهاد انقلابی با پشتوانه سال ها تلاش جهادی منشاء اثرات و خدمات مفید، اثرگذار و ماندگار در عرصه‌های فرهنگ، پژوهش و فناوری، آموزش‌های تخصصی و مهارتی، درمانی، خبررسانی و اطلاع رسانی با بهره‌مندی از دو خبرگزاری ایسنا و ایکنا و سایر زمینه‌ها و ظرفیت‌های متعدد سازمانی خویش بوده است.

فرماندار ساوه تصریح کرد: امید است با تقویت و توسعه زیرساخت‌های فیزیکی و فضاهای سازمانی مورد نیاز جهاد دانشگاهی در شهرستان ساوه شاهد دستاوردهای بیشتر و برجسته‌تر این نهاد انقلابی در راستای ایفای رسالت‌ها و ماموریت‌های سازمانی آن باشیم.

امام جمعه ساوه نیز گفت: جهاددانشگاهی باید به دنبال نخبه پروری و نشر محتواهای علمی و پژوهشی باشد.

حجت‌الاسلام سیدابراهیم حسینی با تاکید بر اینکه توسعه محتوایی جهاد دانشگاهی موجب بالندگی این نهاد می‌شود، افزود: ایجاد و توسعه پارک‌های علم و فناوری، مراکز دانش بنیان به همت جهاد دانشگاهی می‌تواند موجب ارتقای شاخص های علمی و فناوری در کشور شود.

در سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی حجت الاسلام دکتر حسینی امام جمعه ساوه به همراه معاون استاندار و فرماندار ساوه با حضور در جهاد دانشگاهی ساوه از بخش های مختلف این نهاد بازدید کردند و از نزدیک در جریان فعالیت‌های این واحد آموزشی قرار گرفتند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جهاد دانشگاهی ساوه استانی علمی و آموزشی نهاد انقلابی نظام دانشگاهی فرماندار ساوه جهاد دانشگاهی دانشگاهی ساوه فعالیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۱۴۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرکز رویت‌پذیری و افزایش اثرگذاری تحقیقات در جهاد دانشگاهی تهران راه‌اندازی شد

با حضور جمال رحیمیان، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی تهران، و معاونان، مرکز رویت‌پذیری و افزایش اثرگذاری تحقیقات(رونیک ۱) در جهاد دانشگاهی تهران راه‌اندازی و از سایت آن به نشانیrvnic.ir رونمایی شد.

به گزارش ایسنا، نادر آل‌ابراهیم، مدیر مرکز رویت‌پذیری و افزایش اثرگذاری تحقیقات(رونیک ۱)، در این مراسم با بیان این‌که براساس مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۴ ، بیش از ۴۳ درصد مقالات منتشر شده در نشریات ISI هیچ‌گاه مورد استناد قرار نگرفتند، در ادامه اظهار کرد: این به معنای کیفیت پایین مقالات نیست بلکه نشان‌دهنده آگاهی نداشتن جامعه علمی از وجود این مقالات است.

وی، با بیان این‌که انتشار یک مقاله در نشریه‌ای معتبر تنها نیمی از مسیر دستیابی به موفقیت است، افزود: بخش عمده‌ای از این فرآیند به رویت‌پذیری آن مقاله مربوط می‌شود. هم‌چنین استفاده از ابزارهای پژوهشی مناسب می‌تواند به پژوهشگران کمک کند تا نتایج کار خود را در دسترس تعداد بیشتری از محققان قرار دهند، که در نهایت به دریافت استنادات بیشتر منجر شود.

مدیر مرکز رویت‌پذیری و افزایش اثرگذاری تحقیقات جهاد دانشگاهی تهران، با بیان این‌که افزایش تعداد استنادات به مقالات تأثیر قابل‌توجهی در ارتقاء رتبه‌بندی دانشگاه‌ها دارد، در ادامه خاطرنشان کرد: راه‌اندازی این مرکز به تقویت جایگاه علمی پژوهشگران و ارتقاء رتبه دانشگاه‌های ایران در رنکینگ‌های جهانی کمک بسیاری می‌کند.

آل‌ابراهیم، با بیان این‌که اغلب نظام‌های رتبه‌بندی بر روی شهرت، ویژگی‌های عملکردی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی متمرکز شده‌اند، تصریح کرد: امروزه سیستم‌های رتبه‌بندی فراوانی در جهان وجود دارند که دانشگاه‌های کشور را در سطح ملی و بین‌المللی مقایسه و رتبه‌بندی می‌کنند.

وی، افزایش تعداد بازدید، افزایش تعداد دانلود، افزایش تعداد استناد و افزایش ضریب تأثیر را از شاخص‌های رویت‌پذیری و در نهایت رتبه‌بندی موسسات آموزشی در سطح جهانی برشمرد و افزود: رتبه‌بندی پایگاه استنادی جهان اسلام در ابتدای زمستان ۱۴۰۲ نشان داد که تنها تمرکز بر کمیت در رتبه‌بندی‌ها کافی نیست.

مدیر مرکز رویت‌پذیری و افزایش اثرگذاری تحقیقات جهاد دانشگاهی تهران، ادامه داد: در نوع دیگری از رتبه‌بندی در ایران براساس شمار مقالات منتشرشده و اچ ایندکس که بر روی پایگاه سایمگو نشان می‌دهد، به‌خوبی گویای اختلاف رتبه ایران در تعداد مقالات منتشر کرده و اثرگذاری آن‌هاست و نیازمند تمرکز بر افزایش کیفیت و رویت‌پذیری و اثرگذاری تحقیقات دانشگاهی هستیم.

آل‌ابراهیم، ادامه داد: این مرکز با هدف ارتقاء سطح رویت‌پذیری و اثرگذاری تحقیقات دانشگاهی تأسیس شده است تا به افزایش رتبه علمی دانشگاه‌های ما در سطح بین‌المللی کمک کند و نقش کلیدی در بهبود وضعیت دانشگاه‌های کشور در رتبه‌بندی جهانی ایفا کند.

وی، با ارائه مثالی توضیح داد: در سال ۱۹۵۸ مقاله‌ای درباره گرافیک منتشر شد که هیچ استنادی به آن نشد اما به همان مقاله در سال ۲۰۱۰ میلادی به‌علت ۲۵۰۰ استناد جایزه تعلق گرفت.

مدیر مرکز رویت‌پذیری و افزایش اثرگذاری تحقیقات جهاد دانشگاهی تهران، با تأکید بر این‌که در مقالات کیفیت حرف اول را می‌زند، در ادامه از بروز بسیاری از تقلبات در کشورهای عربستان، پاکستان، چین و ... خبر داد و گفت: اما ایران مدعی اخلاق‌مداری نباید راه تقلب را برگزیند و برای استناد باید رویت‌پذیری را افزایش داد.

آل‌ابراهیم، با بیان این‌که در برخی کشورها برای افزایش استناد کارتل تشکیل داده‌اند، در ادامه تصریح کرد: بدین معنا که افراد استناد همدیگر را بالا می‌برند. در رتبه‌بندی دنیا ۶۳ درصد مربوط به شهرت است که از این میان ۱۵ درصد مربوط به آموزش، ۱۸ درصد پژوهش است.

وی، ادامه داد: رتبه دانشگاه تهران در نظام رتبه‌بندی جهانی ۲۰۲۳ ISC از ۴۰۵- ۴۰۱ در سال ۲۰۲۲ به ۶۰۰-۵۰۱ تنزل و دانشگاه علوم پزشکی تهران رتبه ۷۰۰-۶۰۱ را کسب کرده است. براساس نوع دیگری از رتبه‌بندی تعداد مقالات در بازه زمانی ۲۵ ساله آمریکا رتبه نخست، چین دوم و ایران ۲۱ بوده اما در سال ۲۰۲۲ میلادی آمریکا رتبه دوم و ایران رتبه ۱۵ از نظر شمار مقالات بوده است.

مدیر مرکز رویت‌پذیری و افزایش اثرگذاری تحقیقات جهاد دانشگاهی تهران، با بیان این‌که هم‌اکنون ایران از نظر اچ ایندکس مقالات رتبه ۴۱ جهان را دارد، افزود: میزان استناد به ازای هر مقاله در بازه ۲۵ ساله در ایران ۱۷۰ و هم‌اکنون به ۶۶ رسیده است. دانشگاه صنعتی شریف هم از نظر استناد به مقالات به‌تدریج در حال تنزل است اما به‌لحاظ Inovation رو به افزایش است.

آل‌ابراهیم، با بیان این‌که هم‌اکنون کشورهای عربی و هندوستان یک Submite برای دیده شدن دانشگاه‌هایش دارد، گفت: این نشانه رویت‌پذیری است. آسیا دو سوم جمعیت دنیا را با ۱۷ میلیون مقاله را دارد در حالی‌که آمریکا ۸۰۰ هزار مقاله، تعداد استناد مقالات آسیایی ۱۵ میلیون بار و آمریکا ۲۴ میلیون بار است.

وی، با بیان این‌که آمریکا مدت‌هاست برروی رویت‌پذیری کار می‌کند در ادامه افزود: دانشگاه هیوستون برای این کار مسئولی قرار داده است کشورهای عربی بشدت به این سمت حرکت می‌کنند در ایران در سال ۹۸ برای پارک‌های علم و فن‌آوری این کار انجام شد و قرار شد رتبه‌بندی برای دانشگاه‌ها و اساتید تقویت شود.

در ادامه این مراسم، مهندس سید عزیز آشنا، معاون پشتیبانی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، با بیان این‌که دانشگاه‌ها در جهان از زمان آغاز به‌کارشان دستخوش تغییرات فراوانی شدند، در ادامه اظهار کرد: هم‌اکنون برای رتبه‌بندی با پارامترهای زیادی چک می‌شوند، از جمله میزان تأثیرگذاری‌شان در زندگی مردم، تا تولید ثروت علم و نقش در محیط زیست، کارآفرینی و ... .

وی، با بیان این‌که استنادات بین‌المللی براساس پارامترهایی قابل ارائه هستند، در ادامه خاطرنشان کرد: تولید مقالات علمی صرفاً به‌لحاظ کمی اهمیت ندارد بلکه به‌لحاظ کیفی از درجه اهمیت بیشتری برخوردار است اما اگر همین مقالات کیفی دیده نشوند استفاده هم نخواهند شد.

مهندس آشنا، با تأکید بر ضرورت استفاده از ابزارهایی برای رویت‌پذیری گفت: تغییر رنکینگ جهانی دانشگاه‌ها به‌علت کیفیت و شمار مقالات منتشرشده است. در برنامه هفتم توسعه این‌طور دیده شده است که رتبه دانشگاه‌های ایران در رنکینگ جهانی ۱۴ شود.

وی، با بیان این‌که برای افزایش رتبه باید مقاله ذاتاً قابلیت استاندپذیری را داشته باشد، در ادامه خاطرنشان کرد: اما باید در کنار آن ابزارهای دیگری برای پژوهشگر وجود داشته باشد که مقالات پژوهشی آن دیده شود.

آشنا، با بیان این‌که سایت این مرکز با نشانی rvnic.ir    خدماتی از جمله خدمات رویت‌پذیری، ضریب تحقیقات، ارزیابی وضع موجود، تبیین سیاست‌ها و چشم‌انداز را ارائه می‌کند، افزود: خدمات برگزاری کارگاه‌های آموزشی، مشاوره تخصصی و تهیه گزارش‌های علمی و دروس آفلاین و ... از دیگر خدمات است.

وی، توضیح داد: در دروس طبقه‌بندی شده مواردی چون رویت‌پذیری، ارزیابی مجلات علمی و مهارت علمی پژوهشی وجود دارد. دسترسی به این سایت رایگان اما استفاده از خدمات هزینه خواهد داشت.

جمال رحیمیان، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی تهران، هم راه‌اندازی این مرکز را خدمت به جامعه علمی و دانشگاهی و تأثیرگذار در رتبه‌بندی دانست و خاطرنشان کرد: امروز اصلی‌ترین عرصه رقابت و مسابقه کشورها در عرصه علم و فن‌آوری است اما آن‌چه به ظاهر نمود دارد مسائل اقتصادی و سیاسی است.

وی، با بیان این‌که بشریت برای رسیدن به استقلال راهی جز عبور از این مسیر را ندارند، در ادامه تصریح کرد: کشوری می‌تواند در حوزه علم و فن‌آوری حرفی برای گفتن داشته باشد که زیرساخت‌های آن فراهم شده باشد.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی تهران، با بیان این‌که در این جنگ کشورهای توسعه‌یافته حاضر نیستند فرمول یک دارو و یا حتی یک سلاح جنگی را در اختیار دیگر کشورها قرار دهند، در ادامه بر ضرورت ایجاد زیرساخت‌های لازم برای گسترش علم و فن‌آوری تأکید کرد و افزود: امروز خواص متوجه اهمیت این موضوع هستند اما بقیه تنها متوجه مسایل سیاسی و اقتصادی.

رحیمیان، با بیان این‌که در این ارتباط نیازمند رصد کردن فعالیت‌های پژوهشی و علمی هستیم، گفت: میزان استنادات و ضریب تأثیر تولیدات علمی در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و اساتید تأثیر دارد.

وی، با بیان این‌که بسیاری از مقالات هرگز مورد استناد قرار نمی‌گیرند که این نشانه کیفیت پایین مقالات نیست بلکه به‌علت دیده نشدن است، در ادامه افزود: رویت‌پذیری می‌تواند یک اعتبارسنجی برای تولید یک مقاله علمی را بدهد.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی تهران، یادآور شد: این سازمان در راستای ارتقاء رویت‌پذیری و جبران آن مرکز رویت‌پذیری و افزایش اثرگذاری تحقیقات را راه‌اندازی و از سایت آن رونمایی کرد تا خدمتی به جامعه علمی پژ

دیگر خبرها

  • لزوم استفاده از همه ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی برای توسعه اشتغال
  • لزوم استفاده از ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی برای اشتغال‌زایی در کشور
  • تفاهم‌نامه همکاری با شرکت عمران شهر جدید علوی منعقد شد
  • گام‌های موثر جهاد دانشگاهی برای رفع نیازهای کشور
  • نگاهی به دستاوردهای فناورانه جهاد دانشگاهی درسالی که گذشت
  • برگزاری اولین جلسه میز تخصصی نانو فناوری استان اردبیل
  • توسعه همکاری جهاد دانشگاهی و ستاد اجرایی فرمان امام (ره)
  • مرکز رویت‌پذیری و افزایش اثرگذاری تحقیقات در جهاد دانشگاهی تهران راه‌اندازی شد
  • نقش جهاددانشگاهی در تشویق مردم به مشارکت در انتخابات / از نظرسنجی‌های دقیق ایسپا تا اقدامات رسانه‌ای و فرهنگی این نهاد
  • استفاده از ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی برای یاری‌رسانی به مجلس