Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-18@00:16:05 GMT

جدال وارثان کیارستمی برای میراث پدر

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۱۴۶۵۴

جدال وارثان کیارستمی برای میراث پدر

وکیل احمد کیارستمی گفت: بابت نشر، توزیع و چاپ غیرقانونی کتاب «من خانه‌م؛ پاره نامه‌هایی از عباس کیارستمی» از مسببان شکایت کرده‌ایم و پروندآن هم در دادسرا تحت رسیدگی است. با دستور بازپرس کتاب‌ها جمع‌آوری شده و فعلاً پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در اهمیت خاطره‌نگاری تردیدی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این گونه نوشته‌ها علاوه بر کمک به بهتر شناخته شدن مفاخر، نوعی منبع تاریخی مهم نیز تلقی می‌شوند چرا که اطلاعات مفیدی در خصوص حوادث سیاسی، اجتماعی و فرهنگی زمانه زندگی فرد و دیدگاه‌های شخصی وی ارائه می‌دهند. به صورت کلی خاطره را می‌توان ثبت و ضبط حوادث شخصی و خصوصی فردی توسط خود او یا یکی از نزدیکان وی دانست که اگر با صداقت نوشته شود ارزش والایی خواهد داشت. خاطره نگاری خود انواع متفاوتی دارد که یک نمونه مهم آن انتشار نامه‌های خصوصی است.

کسانی که در خاطره نوشت‌ها مورد اشاره قرار می‌گیرند اشخاص حقیقی و واقعی هستند بنابراین کسب رضایت آنها در انتشار خاطرات و تأیید صحت آن اهمیت اخلاقی و قانونی بسیاری دارد. به همین دلیل است که اگر فردی نسبت به انتشار نامه‌ها یا خاطرات شخصی خود از نشر یا مؤلفی شکایت کند، کتب منتشر شده جمع‌آوری خواهد شد. در واقع جمع کردن یک کتاب از بازار نشر می‌تواند علت‌های متفاوتی داشته باشد اما عمده‌ترین و اصلی‌ترین آن شکایت از مؤلف و ناشر است. "من خانه م؛ پاره نامه‌هایی از عباس کیارستمی" یک نمونه از کتاب‌هایی است که با محتوای نامه‌های خصوصی این کارگردان منتشر شد، اما به دلیل شکایت قضائی جمع‌آوری شد.

چندی پیش بود که با دستور مقام قضائی کتاب "من خانه‌م؛ پاره نامه‌هایی از عباس کیارستمی" که به وسیله بهمن کیارستمی و با همکاری نشر نظر منتشر شده بود، جمع‌آوری شد. پس از اعلام اخباری مبنی بر انتشار این کتاب، احمد کیارستمی پسر بزرگ عباس کیارستمی که مقیم آمریکا است در اینستاگرام خود نسبت به انتشار این نامه‌ها واکنش نشان داد و نوشت: " متأسفانه بعد از چاپ دو کتاب بدون مجوز کامل، نشر نظر، اقدام به چاپ کتابی جدید درباره پدرم کرده است. علاوه بر مشکل مجوز، این کار، عدم رعایت حریم خصوصی است که نه تنها مغایر با اخلاقیات، بلکه برخلاف قانون است. مراتب از طریق قانونی پیگیری خواهد شد".

احمد کیارستمی در سال ۹۷ بنیادی تحت عنوان "بنیاد کیارستمی" در آمریکا تأسیس کرد و حق آرشیو و انتشار آثار پدرش را بر عهده گرفت.

با شکایت احمد کیارستمی از نشر نظر، دامنه اختلاف بین این دو برادر به رسانه‌ها کشیده شد. بهمن کیارستمی در اعتراض به این شکایت گفته بود کسی که در کتاب از او نوشته شده مادرش است و او خود می‌تواند به این کار اعتراض کند. وی گفته بود اگر مادرم پاسخ بخواهد من و آقای بهمن‌پور مدیر نشر نظر ملزم هستیم که پاسخگو باشیم. از طرفی گفته است برادرش نباید از نشر نظر شکایت می‌کرد.

بهمن کیارستمی اختلاف خود و برادرش را فرهنگی عنوان کرد و ریشه آن را به ماجرای درگذشت کیارستمی بازگرداند. وی گفته است: "این اختلاف زمانی سرباز کرد که در حال پیگیری پرونده پزشکی کیارستمی بودیم؛ من می‌خواستم پرونده به نتیجه برسد و او می‌خواست صدای تمام قربانیان خطای پزشکی باشد."

پروند کیارستمی در دادسرا تحت رسیدگی

مریم کیان ارثی، وکیل احمد کیارستمی در خصوص روند این پرونده به خبرنگار ایمنا می‌گوید: احمد کیارستمی و پروین امیرقلی (همسر سابق عباس کیارستمی) از بهمن کیارستمی بابت چاپ کتاب "من خانه‌ام" شکایت کرده‌اند. علت شکایت این بود که برای انتشار این کتاب اجازه وراث اخذ نشده بود.

وی در خصوص موضوع کتاب می‌افزاید: این کتاب نامه‌های خصوصی بین عباس کیارستمی و پروین امیرقلی است. در واقع یادداشت‌هایی است که کیارستمی برای همسر و فرزندان خود می‌نوشت که اصطلاحاً به آنها یادداشت‌های یخچالی گفته می‌شود.

وکیل پرونده ادامه می‌دهد: مدتی پیش بابت نشر، توزیع و چاپ غیرقانونی کتاب "من خانه م؛ پاره نامه‌هایی از عباس کیارستمی" از مسببان شکایت کرده‌ایم و پروند آن هم در دادسرا تحت رسیدگی است. با دستور بازپرس کتاب‌ها جمع‌آوری شده است و فعلاً در مرحله تحقیقات مقدماتی است.

کیان ارثی تصریح می‌کند: در خصوص نشر نامه‌های شخصی یا باید توافق وجود داشته باشد و یا طرفین و وراث به یکدیگر وکالتی برای اظهار نظر داده باشند. در موضوع این شکایت چنین توافق یا وکالت نامه شفاهی یا کتبی داده نشده است.

حال باید منتظر ماند و دید که اختلافات دو برادر بر سر میراث پدر به کجا ختم خواهد شد، عباس کیارستمی شناخته شده‌ترین چهره سینمای ایران در جهان است و میراث او برای سینمای ایران اهمیت ویژه‌ای دارد. قطعاً باید راهکاری برای انتظار آنچه از کیارستمی باقی مانده وجود داشته باشد تا دوستداران سینما بتوانند از این میراث با ارزش سینمایی استفاده و بهره لازم را ببرند.

کد خبر 438007

منبع: ایمنا

کلیدواژه: عباس کیارستمی بهمن کیارستمی احمد کیارستمی شکایت پرونده های قضایی کتاب آثار عباس کیارستمی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق بهمن کیارستمی احمد کیارستمی جمع آوری شد من خانه م نشر نظر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۱۴۶۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره «روستای دوستدار کتاب» در مازندران برگزار می شود

به گزارش خبرنگار مهر، سکینه مهدیان پور صبح دوشنبه در گفت وگو با خبرنگاران با تأکید بر اهمّیت ایجاد تفاهم‌نامه‌ی همکاری ادارات کل کتابخانه‌های عمومی و فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تصریح کرد: وجود این تفاهم‌نامه به‌همراه ظرفیّت‌های مختلف دو اداره‌کل، موجب هم‌افزایی و همکاری مضاعف و در نتیجه سبب اجرای بهتر و بیشتر برنامه‌های باکیفیت و تأثیرگذار خواهد شد. این اتفاق منشأ خیر و برکات فرهنگی است، به طوریکه نفع آن به اهالی استان خواهد رسید.

مهدیان‌پور ادامه داد: جشنواره «روستای دوستدار کتاب»، یکی از بندهای این تفاهم‌نامه است که نیاز به حمایت ویژه و برگزاری جلسات مشترک با همکاران وزارتخانه‌ای دارد. احسان آهنگر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران نیز ضمن تقدیر از تلاش مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان برای ایجاد تفاهم‌نامه‌ی همکاری اذعان داشت: امضای تفاهم‌نامه، اقدام بسیار بسزایی است که موجب همیاری و هماهنگی مؤثر برای تحقق اهداف مشترک دو دستگاه فرهنگی است. وی افزود: ما اولین جلسه مشترک را با اداره‌کل کتابخانه‌های استان داشتیم و این جریان را با سایر دستگاه‌ها نیز خواهیم داشت چراکه اگر قرار است در فضای پیچیده امروز، فعّالیت درست و اصولی داشته باشیم و کارمان به نتیجه‌ی خوبی برسد، می‌بایست همراه و کنار هم باشیم و به‌تنهایی، اعمالمان تأثیرگذار نخواهند بود. آهنگر بر لزوم تعامل و همکاری متقابل دستگاه‌های مختلف فرهنگی تأکید کرد و ادامه داد: در جلسات متعدّدی با استاندار گفتیم که طی ۴۵ سال انقلاب اسلامی، هماهنگی و تفاهم دستگاه‌ها گسترش یافته است و باید قدردان این نعمت‌ها باشیم و فرصت‌ها را دریابیم. این مسئول در پایان خاطرنشان کرد: ما دامنه و گستره‌ی برنامه‌های مشترک مختلفی هستیم و می‌بایست باهَم برای توسعه‌ی فرهنگ کتابخوانی و مطالعه، تلاش مؤثری داشته باشیم. کد خبر 6078575

دیگر خبرها

  • انتشار کتاب قرارداد‌های ناقل معدوم در فقه امامیه، حقوق ایران و فرانسه
  • انتشار کتاب «قرارداد‌های ناقل معدوم در فقه امامیه، حقوق ایران و فرانسه» در چهارمحال وبختیاری
  • انتشار پایان‌نامه‌های برتر تقاضا محور برای مهار تورم و رشد تولید از دانشگاه شهرکرد
  • فعالیت ۷۹ کتابخانه عمومی در استان بوشهر
  • شکایت از ممنوعیت عزاداری!
  • انتشار کتاب امام هشتم (ع) و بازی بزرگ عباسیان
  • پرداختن به نقش زنان در جبهه مصداق جهاد تبیین است
  • عکس| باران کوثری در کنار عباس کیارستمی؛ ۲۰ سال قبل
  • جشنواره «روستای دوستدار کتاب» در مازندران برگزار می شود
  • جزییات انتشار ۱۵ عنوان کتاب درباره شهدای کشتی‌گیر