Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@09:34:21 GMT

همه خطرات را برای به صحنه بودن به جان خریدیم

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۱۴۷۳۷

همه خطرات را برای به صحنه بودن به جان خریدیم

"هرچند در بدترین شرایط اقتصادی به سر می‌بریم ولی همه چیز که پول نیست چراکه گاهی ذات کار کردن و فعال بودن نیاز آدمی است و به او احساس زنده بودن می‌دهد."

رضا بهرامی، کارگردان تئاتر، با همین اعتقاد خودش را راضی کرد که در دوران کرونایی به بازتولید نمایش «جوادیه» بپردازد. این نمایش اجرای خود را در تالار قشقایی تئاتر شهر آغاز کرده و این کارگردان در گفتگو با ایسنا از وضعیت اجرا در این مقطع سخن می‌گوید و از حضور دلالان تازه‌ای در تئاتر خبر می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او می‌گوید: اگر مدتی کار نکنم، پژمرده و فرسوده می‌شوم. به همین دلیل است که همه خطرات را به جان خریدیم تا روی صحنه بمانیم.

بهرامی درباره دلایل خود برای اجرای نمایش در شرایط دشوار فعلی اضافه می‌کند: تئاتر را همیشه به عنوان یک شغل انتخاب کرده‌ام. همانطور که در این وضعیت بسیاری از مشاغل دچار بحران شده‌اند و تعدادی از آنان ناچارند با وجود تذکرهای وزارت بهداشت و اماکن و ... به صورت پنهانی کار کنند، ما نیز ناچاریم در همین وضعیت به کارمان ادامه دهیم و علیرغم همه محدودیت‌ها، شغل‌مان را حفظ کنیم.

او با تاکید بر اینکه مقوله هنر با خوراکی متفاوت است، خاطرنشان می‌کند: قرار است هنرمندان به جامعه، خط فکری بدهند و رسالت آنان ایجاد تفکر و اندیشه است. اما جالب است که حتی یکسری از دوستان و همکاران خودمان هم این تفکر را به سخره می‌گیرند. در حالیکه اگر باوری جز این داریم، اصلا برای چه تئاتر کار می‌کنیم.

کارگردان نمایش «کریملوژی» از نقش فرهنگ‌ساز تئاتر سخن می‌گوید و ادامه می‌دهد: هنرمندان باید نسبت به عموم مردم یک گام جلوتر باشند و باعث تولید فکر و اندیشه شوند. در غیر این صورت تکلیف رسالت هنری چه خواهد شد.

بهرامی به نقش تعیین‌کننده تئاتر در دوره جنگ دوم جهانی و حضور اثرگذار هنرمندانی مانند برشت اشاره می کند و می گوید: تئاتر در طول تاریخ نقش سازنده‌ای در رشد فکری، سیاسی و اجتماعی جوامع داشته است ولی جالب است برخی از همکاران ما می‌گویند تئاتر، جان ماست اما بحث اجرا در این شرایط که به میان بیاید، با وجود امتیازاتی که برایشان در نظر گرفته می‌شود، از این کار سر باز می‌زنند.

او تاکید می‌کند: اگر امروز برای یک تماشاگر اجرا کنم، با افتخار چنین می‌کنم. مهم این است که بدرستی بتوانم این کالای فرهنگی را به تماشاگر فهیم خود ارایه دهم و ارتباط موثری با او برقرار کنم. حتی اگر او را برای لحظه‌ای به تفکر وادارم، کار خود را بدرستی به انجام رسانده‌ام.

بهرامی از مشکلات تئاتر در این دوره سخن می‌گوید و می‌افزاید: با اینکه می‌دانیم پایان اجرا، دستمزد قابل توجهی به اعضای گروه تعلق نمی‌گیرد ولی سختی‌ها را به جان می‌خریم تا چراغ کم‌سوی تئاتر، خاموش نشود.

او که پیش از این همین نمایش را اجرا کرده بود، درباره دلایل بازتولید این اثر توضیح می‌دهد: در دوران کرونا، ساخت اثر هنری تازه دشواری‌های بسیار دارد. به همین دلیل به بازتولید نمایشی پرداختیم که پیش از این اجرا شده است. البته دلیل دیگرمان این بود که این نمایش در بردارنده چهار تک‌گویی است و برای حفظ سلامتی بازیگران در این شرایط سخت، مناسب‌تر و کم‌ریسک‌تر است چرا که اصولا در این دوره بهتر است نمایش‌های تک‌پروسوناژ یا کم پروسناژ روی صحنه برود.

این کارگردان که در دو اجرای گذشته، استقبال تماشاگران را قابل قبول دیده است، ادامه می‌دهد: انرژی تماشاگران مثبت است و با روی خوش از سالن بیرون می‌روند ولی نکته اینجاست در این وضعیت، ما به عنوان تولیدکنندگان تئاتر در خطریم و داریم کار جهادی می‌کنیم.

او توضیح می‌دهد: سالن‌های اجرا در تئاتر شهر روزانه دو بار ضد عفونی می‌شوند و فرآیند تب‌سنجی برای همه تماشاگران پیش از ورود به سالن انجام می‌شود. ضمن اینکه تماشاگران در تمام مدت زمان اجرا، با ماسک در سالن حضور دارند. در حالیکه در مکان‌هایی مانند رستوران‌ها، افراد گوناگونی به سطوح دست می‌زنند و شستشوی وسایل، الزاما اطمینان‌بخش نیست. با این وصف، رستوران نسبت به تئاتر، خطرسازتر است.

بهرامی در ادامه درباره اهمیت تبلیغات تئاتر در روزگار کرونایی می‌گوید: متاسفانه در کشور ما همیشه به تئاتر به عنوان بچه یتیم تو سری‌خوری نگاه شده است و تبلیغات تئاترمان همچنان عقب مانده است. رسانه‌ها، صدا و سیما، شهرداری و ... هیچ همکاری موثری ندارند و دیگر باورم شده تئاتر، برای بسیاری از مسئولان ما مقوله‌ای دم‌دستی است.

او تاکید می‌کند: در بحرانی مانند کرونا، صدا و سیما می‌تواند نقش سازنده‌ای در تبلیغات تئاتر ما داشته باشد. وزارت ارشاد به گروه‌های نمایشی ایراد می‌گیرد که چرا در شبکه‌های برون مرزی تبلیغ می‌کنند. وقتی در داخل کشور، چنین امکانی برایشان نیست، چه باید بکنند. آن هم در دنیایی که هر کالا، پیش از ارایه به مخاطب، نیاز به تبلیغ دارد.

این کارگردان خاطرنشان می‌کند: شما بهترین اثر هنری را خلق کن، وقتی کسی از وجود آن باخبر نشود، چه فایده‌ای دارد؟! این چنین است که در دنیا پیش از اینکه هر کالایی تولید شود، به تبلیغاتش فکر می‌کنند.

او ابراز تاسف می‌کند: این روزها همه امیدمان این است که دوستان‌مان در صفحه‌های خود برای نمایش‌های ما تبلیغ کنند. ولی در این بین شهرداری چه می‌کند. سازمان زیباسازی پروسه‌ای گذاشته که نه تنها هزینه زیادی به گروه‌ها تحمیل می‌کند بلکه آنقدر عریض و طویل است که بعد از اجرا تازه مجوز به دست گروه می‌رسد و  دست گروه‌ها از تبلیغات کوتاه می‌ماند.

بهرامی با تاکید بر اینکه حل معضلات تبلیغاتی گروه‌های به عهده هنرمندان نیست، ادامه می‌دهد: بدبختی ما این است که همه وظایف را به عهده کارگردان می‌گذاریم در صورتی که حل مشکلات تبلیغاتی گروه‌ها به عهده مرکز هنرهای نمایشی و شورای سیاستگذاری است. آنها باید این مساله را با شهرداری، زیباسازی و صدا و سیما پیگیری کنند.

او در ادامه از محدودیت‌هایی که برای اجراهای آنلاین پیش آمده نیز یاد می‌کند و می‌گوید: آیا درست است به خاطر خطای یک برنامه تلویزیونی که هیچ ربطی هم به تئاتر نداشته، تئاتری‌ها را که به کمک اجراهای آنلاین می‌توانستند اندک فضایی برای ارایه کار خود بیابند، محروم کنند؟ گویی دیواری کوتاه‌تر از ما وجود ندارد.

بهرامی از یک معضل تازه هم سخن می‌گوید: به تازگی نیز برخی از شرکت‌های پیشنهاد اجراهای آنلاین داده‌اند و هر یک به دنبال دلالی خود هستند. در این وضعیت چرا مرکز هنرهای نمایشی و خانه تئاتر ورود نمی‌کنند.

او سپس انتقادات خود را از خانه تئاتر هم مطرح می‌کند: خانه تئاتر در این مدت مدام بیانیه منتشر و از نهادهای مختلف انتقاد کرده اما سالن خودش بسته است! در حالیکه به عنوان صنف می‌تواند با باز نگه داشتن سالن استاد جوانمرد، فضایی برای فعالیت تئاتری‌ها فراهم کند. انتشار این بیانیه‌ها و بستن این سالن، تناقضی خنده‌دار است. یعنی شما نمی‌توانید یک پروتکل بهداشتی را رعایت کنید؟!

بهرامی در پایان سخنان خود می‌گوید: بیشتر هنرمندان می‌دانند در این شرایط، پولی آنچنانی از کار هنری نصیب‌شان نمی‌شود ولی گاهی آدمی نیاز به کار دارد تا زنده شود و انرژی بگیرد. در اولین بحران کرونا، از خانه‌نشینی و بلاتکلیفی داشتم دیوانه می‌شدم در صورتی که با یکسری تدبیرهای کوچک هم می‌توان شرایط را کمی قابل تحمل‌تر کرد. امیدوارم به همه چیز نگاه حرفه‌ای داشته باشیم چراکه شو دادن، هیچ عایدی برای تئاترمان نخواهد داشت.

نمایش «جوادیه» نوشته کهبد تاراج و کار رضا بهرامی با بازی آرش فلاحت‌پیشه، آیه کیان‌پور، امیر عدل‌پرور، هومن بنایی به صحنه می‌رود.

این اثر نمایشی هر شب ساعت 19 و چهل و پنج دقیقه در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر به صحنه می‌رود و مدت زمان آن 55 دقیقه است.

انتهای پیام    

     

   

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تئاتر نمایش جوادیه تئاتر شهر سخن می گوید گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۱۴۷۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراموشی و آلزایمر روی صحنه تئاتر

به گزارش همشهری آنلاین، فرزین محدث از بازیگران تئاتر، سینما و تلویزیون که این روزها به عنوان مشاور کارگردان و بازیگر در اثر نمایشی موسیقایی «و تو هم برنگشتی» به کارگردانی و آهنگسازی مهیار علیزاده نقش‌آفرینی می‌کند، درباره انگیزه‌های خود برای حضور در این اثر به خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهارداشت: متن اثر و نقشی که به بنده پیشنهاد می‌شود، از مهمترین اولویت‌هایم برای حضور در آثار نمایشی است، فرآیندی که از پس عبور آن می‌توان در یک گروه منسجم با حفظ احترام و تحکیم رفاقت‌ها به شرایط مطلوبی رسید.

وی گفت: این مسیری خواهد بود که بی‌تردید تماشاگر هم متوجه آن می‌شود و با یک اثر نمایشی در این حال و هوا ارتباط خوبی برقرار می‌کند، مسیری که برایم در «و تو هم برنگشتی» محقق شد و حضورم در این اثر را تبدیل به تجربه‌ای مطلوب و دوست داشتنی کرد.

محدث افزود: رسیدن به اجرای صحنه‌ای «و تو هم برنگشتی» حاصل یک پیشنهاد ساده برای کار نبود چرا که روند ایده تا اجرای پروژه مسیر طولانی را طی کرد؛ مسیری که از دوستی با مهیار علیزاده به واسطه محمدرضا مقدسیان آغاز شد و در نتیجه معاشرت‌های متعددی که از پس این آشنایی اتفاق افتاد به فرآیندی رسید که علیزاده موضوع فراموشی و آلزایمر و علاقه‌اش به اجرای یک اثر موسیقایی نمایشی با این موضوع را مطرح کرد.

این بازیگر تئاتر بیان کرد: سپس من، مهیار علیزاده، ساغر رجبی و محمدرضا مقدسیان جلسات متعددی را درباره شیوه اجرایی و ایده برگزار کردیم. مسیری که ابتدا قرار بود در قالب کنسرت نمایش روی صحنه باشد اما تبدیل به یک اثر نمایشی شد که طبیعتا به واسطه حضور علیزاده و علاقه‌مندی‌هایش، موسیقی نقش موثری در آن ایفا می‌کند.

وی درباره ویژگی‌های حضور در اثر نمایشی موسیقایی «و تو هم برنگشتی» اظهارداشت: همواره به عنوان یک بازیگر در مواجهه با هر اثری که به ایفای نقش می‌پردازم، تلاش می‌کنم به معایب و محاسن آن، آگاهی پیدا کنم و اگر چنین مسیری را تجربه نکنم قطعا دروغ بزرگی به خودم گفتم.

محدث گفت: با این وجود، می‌توانم بگویم حضور در اثر نمایشی موسیقایی «وتو هم برنگشتی» فارغ از نظرات متفاوتی که هر مخاطبی می‌تواند پس از تماشای آن داشته باشد برایم دربرگیرنده تجربه‌های ارزشمندی بود که فراموششان نخواهم کرد. طبیعتا رفاقت و دوستی با مهیار علیزاده، حضور در کنار هنرمند بسیار ارزنده و صاحب نامی همچون استاد محمد شمس لنگرودی و جمعی از بهترین‌های تئاتر ایران فرصت مغتنمی است که شاید دیگر برایم چنین فرصتی فراهم نمی‌شد.

بازیگر اثر نمایشی موسیقایی «و تو هم برنگشتی» که در این اثر علاوه بر بازیگری به عنوان مشاور کارگردان نیز حضور دارد، با اشاره به فضای طراحی شده بیان کرد: آنچه در صحبت‌هایمان به نتیجه رسیدیم مبتی بر این نکته بود که بتوانیم در عین یک کارگردانی ساده در یک فضای ساده، اثر ساده اما مینی مالیستی و شاعرانه‌ای را مهیا کنیم که در زمینه بازیگری هیچ یک از هنرمندان کار پیچیده‌ای انجام نمی‌دهند.

وی افزود: در این اثر، بازیگران نقش‌های ساده و شاعرانه‌ای دارند اما باید برای رسیدن به فضای ذهنی هر کدام از شخصیت‌ها، آنان را باور کنند و حالا اینکه ارائه چنین فضایی توانسته با مخاطب ارتباط برقرار کند یا خیر؟ پرسشی است که باید در آینده به آن پاسخ داد.

مقصودم از پذیرفتن نقش در یک اثر نمایشی، زیست در جهان آن شخصیت و تجربه یک زندگی متفاوت روی صحنه استمحدث درباره بازخورد و واکنش مخاطبان پس تماشای این اثر که در فضایی عاشقانه روایت می‌شود، اظهارداشت: بازخوردی که از مخاطبان در این شب‌ها دریافت می‌کنم، مرا یاد واکنش‌های مخاطبان پس از نقش‌آفرینم در فیلم «شاعر زباله‌ها» می‌اندازد. اثر سینمایی که سال‌ها پیش بازی کردم و در تلاش هستم که دچار تکرار نشوم، دوست دارم مخاطبی که مرا با اثری مثل «تهران، پاریس، تهران» می‌بیند، وقتی «و توهم برنگشتی» را تماشا می‌کند متوجه تفاوت و تمایز نقش‌ها بشود. نکته‌ای که بسیار روی آن تمرکز دارم و امیدوارم در انجام آن موفق بوده باشم.

این بازیگر در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دیگر به دنبال رزومه جمع کردن نیستم زیرا بر این باورم که در قاب تئاتر، بازیگری هستم که می‌توانم نمره قابل قبولی را با وجود تمام نقاط قوت و ضعف‌هایم از تماشاگر دریافت کنم. اما مقصودم از پذیرفتن نقش در یک اثر نمایشی، زیست در جهان آن شخصیت و تجربه یک زندگی متفاوت روی صحنه است.

وی خاطرنشان کرد: به دنبال یک پشتوانه زیستی در تجربه‌های کاریم هستم و اثر نمایشی موسیقایی «و توهم برنگشتی» یک اثر شاعرانه است که علاقه داشتم در فضای تئاتر تجربه‌اش کنم. تجربه‌ای که خودم از آن راضی هستم و امیدوارم مخاطبان هم چنین باوری داشته باشند.

محدث اظهارداشت: حتی اگر اثری را انتخاب کنم و در آینده به این باور برسم که انتخاب اشتباهی بوده است، از تجربه‌ مفیدی که در آن کار وجود داشته بهره خواهم بود. بنابراین ترسی از اشتباه کردن ندارم، زندگی را در اشتباهات اتفاق افتاده می‌بینم؛ پس با تقدیر و طبیعت «فرزین محدث» به مقابله نمی‌پردازم بلکه از آن لذت می‌برم.

به گزارش ایرنا، اثر نمایشی موسیقایی «و تو هم برنگشتی» با روایت یک عاشقانه متفاوت به نویسندگی ساغر رجبی و کارگردانی و آهنگسازی مهیار علیزاده و نقش‌آفرینی محمد شمس لنگرودی، امیرحسین فتحی، فرزین محدث، یلدا عباسی، ساغر رجبی، مریم مشهور و آرش الیگودرزی (خواننده - بازیگر)، وصال علوی (خواننده - بازیگر) ساعت ۲۱:۳۰ در تماشاخانه ملک تهران روی صحنه می‌رود.

فرزین محدث بازیگردان و مشاور کارگردان، محمدرضا مقدسیان مشاور پروژه، رها جهانشاهی مجری طرح و مدیر تولید، فاطمه تقوی دستیار کارگردان و برنامه‌ریز، مرتضی فربد طراح صحنه، علی کوزه گر طراح نور، شقایق محمودی طراح لباس، کاوه عابدین صداگذار، علیرضا لاجورد، سعید شجاعی و علیرضا ترابی (ساخت تیزر، عکاسی و گرافیک) از دیگر عوامل اجرایی این اثر هستند.

علیزاده درباره این پروژه نمایشی موسیقایی متفاوت نوشته است: «زمانی که همه چیز در حال نابودی است، گذشته به سمتت هجوم می‌آورد…؛ «و تو هم برنگشتی» درامی در ستایش زندگی و نشان دهنده نحوه تقابل انسان مدرن با گذشته، امروز و آینده خود است.»

کد خبر 846884 منبع: ایرنا برچسب‌ها موسیقی - چهره - ساز - آلبوم - اجرا مجموعه فرهنگی تئاتر شهر تئاتر

دیگر خبرها

  • تئاتر کمدی «هشتگ، بچه شهرستانی‌ام» به روی صحنه می‌رود
  • فراموشی و آلزایمر روی صحنه تئاتر
  • تئاتر کمدی «هشتگ، بچه شهرستانی ام» به روی صحنه می‌رود
  • «دروغ پارلمانی» در پردیس شهرزاد بازگو شد
  • صحرا فتحی «هواخوری» را به صحنه می‌آورد
  • سی و پنج سال پیش دچار جادوی تئاتر شدم/شمع شب چراغ روشن شد
  • «هواخوری» صحرا فتحی به صحنه می‌آید
  • «دروغ پارلمانی» به شهرزاد آمد/ با دروغ همه چیز به دست میاد!
  • ۶ سال زندگی با «در انتظار گودو»!/ بازی با زمان بر صحنه تئاتر
  • نمایش «آلاء» به تونس می‌رود