Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-03-28@19:03:40 GMT

به اضافه مردمراهکارهای فرهنگی بدون کلیشه و شعار

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۱۵۲۰۴

به اضافه مردمراهکارهای فرهنگی بدون کلیشه و شعار

محمدرضا زائری در مطلبی از کتاب «ب اضافه مردم» نوشته روح الله رشیدی تجلیل کرده و آن را ایده‌ای برای بازگشت رونق به کارهای فرهنگی دانسته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج؛ مدتی است ار انتشار کتاب «به اضافه مردم» نوشته روح الله رشیدی فعال فرهنگی تبریز که به تبیین و ارائه راه کارهای فرهنگی میپردازد، گذشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کتاب در مدت کوتاهی با استقبال بسیاری از فعالین فرهنگی مواجه شده است. محمد رضا زائری، روحانی و فعال فرهنگی در پست اینستاگرامی خود با اشاره به این کتاب نوشته است:

«هر چه پیشتر رفتم، تعجبم از عقلانیت در محتوای کتاب و سر و شکل آراسته اش بیشتر شد، زیرا بر خلاف انتظارم نه خبری از شعارهای کلی و تعارفات رسمی بود و نه تکرار بحث های کلی و عمومی که برای خواننده قابل پیش بینی هستند.

نویسنده در همان آغاز به صراحت از خوانندگان خود می پرسد: "مردمی بودن یعنی چه؟ تلقی عمومی ما از این مفهوم آن است که اگر گروهی از مردم، در برنامه های ما شرکت کنند و مخاطب ما شوند، همین یعنی مردمی بودن! در این صورت، مردم را "سیاهی لشکر"ی می بینیم که تنها به درد پرکردن مجالس و سالن های ما می خورند! " و سپس اضافه می کند: "جمهوریت یعنی رجوع منظم و مداوم به آرای مردم و مشارکت دادن آنان در اداره جامعه"

همین نکته کافی بود تا من خواننده را میخکوب کند و با کتاب همراه سازد. در روزگاری که برخی افراد به اسم جریان انقلابی و حزب اللهی رسما این رکن اساسی نظام جمهوری اسلامی را تخطیٔه می کنند و بنیان مردم سالاری دینی را بی محابا مخدوش می سازند و حتى بی شرم و خجالت می گویند که هر چه مشارکت در انتخابات پایین بیاید، آرای ما در صندوق ها بیشتر می شود! پیدا کردن کسی که از موضع تفکر انقلابی چنین صریح و شفاف بر نقش محوری مردم اصرار کند، غنیمت و نعمت است.

فصول دیگر کتاب مانند "مشارکت پذیری حداکثری" نیز از این واقع بینی و توجه به مسایل و دغدغه های محسوس و عینی خالی نیست. این کتاب با یک تلنگر جدی و صریح به مخاطب پایان می یابد.

سؤال این است: آیا ابتدا برنامه های ما از کیفیت افتادند و بعد مردم نیامدند، یا اول مردم نیامدند بعد برنامه های ما بی کیفیت شدند و مجبور شدیم برای خالی نبودن عریضه، پول خرج کنیم و شام بدهیم تا مردم را بیاوریم؟"

سؤالی که می توان در بسیاری مصادیق و موارد تکرار کرد و پرسید، از صدا و سیمایی که با بحران مخاطب روبروست تا صفوف نمازهای جمعه و مساجد که روز به روز خلوت تر می شوند! پاسخ نویسنده نیز به همین اندازه صریح و شفاف است. " بی اعتنایی مردم به برنامه های فرهنگی از زمانی شروع شد که برنامه ها در فرم و محتوا زبان مردم را گم کرد و از مؤلفه های مردمی خالی شد. مردم آنگاه به برنامه های فرهنگی پشت کردند که طراحان و مجریان برنامه های فرهنگی به مردم پشت کردند!" متأسفانه پاسخ نیز، پاسخی است که می توان در بسیاری حوزه های دیگر از سیاسی و اقتصادی تا اجتماعی و دینی تکرار کرد.»

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۱۵۲۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۸ درصدی مخاطبان برنامه‌های نوروزی صدا و سیما نسبت به سال گذشته

قدس به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، پیمان جبلی امروز چهارشنبه پس از پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: بر اساس سند تحول رسانه ملی امسال تنوع قابل توجهی در هر دو حوزه برنامه‌ها و میهمانان دعوت شده به برنامه‌ها داشتیم.

وی افزود: همزمانی ماه مبارک رمضان و ایام نوروز هم به این تنوع کمک کرد و در کنار برنامه‌های رایج نمایشی و سرگرمی، برنامه‌های استعداد یابی شعر،  مسابقات و پویش های جدید قرآنی، برنامه‌هایی با محوریت و حضور نخبگان ادبی و فرهنگی، برنامه‌های متمرکز بر تنوع اقوام ایرانی و ... تهیه و پخش شد.

جبلی به تنوع میهمانان برنامه‌های ویژه تحویل سال نو امسال و سایر برنامه‌ها نیز اشاره کرد و گفت: در این برنامه‌ها طیف متنوعی از شعرا،  ادبا و فرهیختگان،  نویسندگان،  نخبگان علمی،  قهرمانان ملی، خانواده‌های شهدا و گروه‌های سرود مردمی و نمایندگان اقوام مختلف ایرانی علاوه بر چهره‌های مردمی، هنری، رسانه‌ای و ورزشی حضور داشتند. 

رئیس رسانه ملی در پاسخ به سوالی در باره ادعاهای مربوط به مبالغ پرداختی به چهره‌ها گفت: تولید برنامه‌ها اعم از سریال ها و برنامه‌های تلویزیونی و ویژه برنامه‌های مناسبتی و ... عموما بر اساس قرارداد کلی و توافق با حامیان مالی و تهیه کننده‌ها انجام می‌شود.

جبلی تاکید کرد: ریز قراردادهای حامیان و تهیه کننده‌ها با میهمانان یا کارشناسان یا بازیگران، الزاما با هماهنگی و اطلاع شبکه ی طرف قرارداد نیست و این امری رایج در تولید بر اساس قراردادهای موسوم به گلوبال است. وی در عین حال افزود: اگرچه صدا و سیما هم با پرداخت‌های غیر معقول حامیان مالی به چهره‌ها موافق نیست، اما این رویه ای است که از دوره‌های قبل وجود داشته و به تدریج در حال اصلاح است.

جبلی همچنین در پاسخ به سوالی در باره برنامه‌های رسانه ملی برای تحقق شعار سال گفت: به محض اعلام شعار سال جدید جلسات مفصلی در مرکز طرح و برنامه و شورای معاونان سازمان با هدف بررسی این موضوع و طراحی و برنامه ریزی محتوایی برای تحقق شعار سال برگزار و مقرر شد حداکثر تا هفته آینده مصادیق مشارکت مردمی در جهش تولید احصا شود و مطالبه و پیگیری اجرای اسناد بالا دستی و قوانین بر زمین مانده که در راستای تقویت مشارکت مردم و بخش خصوصی در تولید وضع شده در دستور کار قرار گیرد.

رئیس رسانه ملی خبر داد: طرح پیشنهادی اولیه به تفکیک راهبردهای شعار سال، برنامه‌ها و اهداف تهیه و در شورای معاونان سازمان به تصویب رسیده است.  وی افزود مقرر شد حداکثر تا هفته آینده طرح تفصیلی همراه با جدول زمان بندی و تعهدات برنامه سازی حوزه‌های مختلف اماده و ابلاغ شود. 

وی همچنین تاکید کرد رسانه ملی خود نیز مخاطب جدی شعار سال یعنی جهش تولید با مشارکت مردم است و در سال جدید برنامه ریزی عملیاتی برای تقویت دسترسی تولیدات مردمی‌به آنتن رسانه ملی با هدف جهش تولیدات صدا و سیما انجام خواهد شد.

دیگر خبرها

  • تجارب موفق مردمی‌سازی برای تسریع در تحقق شعار سال استفاده شود
  • تحقق شعار سال نیازمند استفاده از تجارب مردمی‌سازی است
  • استقبال مسافران نوروزی از ویژه‌برنامه‌های ماه رمضان در لرستان
  • واکنش رئیس رسانه ملی به پرداخت‌های غیرمعقول به چهره‌ها
  • افزایش ۸ درصدی مخاطبان برنامه‌های نوروزی صدا و سیما نسبت به سال گذشته
  • دستور استاندار کردستان به مدیران جهت اجرای شعار سال در استان
  • خسروپناه: نیازمند جهش فرهنگی با مشارکت مردم هستیم
  • مسیر تولید برای مردم هموار شود/ مخاطب شعار سال قشر خاصی از جامعه نیست
  • ضرورت ارتقای امنیت سرمایه گذاری
  • آموزش و پرورش می‌تواند مشارکت مردمی را در تحقق شعار سال محقق کند