ترفند عجیب خواهران منصوریان؛ حاشیه بساز و مطرح شو!/ قهرمانانی برای تولید محتوای رسانههای بیگانه؟
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۱۵۵۶۳
ساعت 24-خواهران منصوریان که این روزها به تولیدکننده محتوا برای رسانههای بیگانه و معاند تبدیل شدهاند، گویا روزگار خود را با استراتژی "حاشیه بساز و معروف شو" جلو میبرند.
خواهران منصوریان از قهرمانان ووشوی ایران، آسیا و جهان هستند. سهیلا که در سالهای 2015 و 2016 عضو باشگاه چانگچونگ،2017 و 2018 باشگاه چانگ شاه چین و سال 2019 عضو باشگاه شیان چین بود، اخیراً با انتشار ویدئویی غیرمتعارف از خود در باشگاه ورزشی انقلاب، حاشیهای جدید ساخت تا بازهم نام این خانواده روی زبانها بیفتد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او که برای تمرین به مجموعه ورزشی انقلاب رفته بود، به علت پایان مهلت کارت ورودیاش، با ممانعت ماموران مجموعه روبرو شد و تصمیم گرفت از تلفن همراه خود استفاده کرده و ویدئویی را برای انتشار در فضای مجازی ضبط کند. در این ویدئو سهیلا منصوریان با بغض گلایهای را مطرح کرد و گفت به ورزشکاران ایرانی حق بدهید ایران را ترک کنند و به کشورهای خارجی مهاجرت کنند.
او در توضیح این اتفاق در صفحه اجتماعی خود نوشت «با تمام آنچه در ذهن به نام ایران عزیز داشتم به میدان نبرد رفتم. نبردی سخت، سنگین و عجیب نابرابر. تمام وجودم برای مردمی می تپید که دل در گرو پیروزی ایران داشتند. عاشقانه نه عارفانه، جنگیدم. پیروز میدان شدم و قهرمان جهان. به دختران ثابت کردم حجاب نه محدودیت است و نه ممنوعیت."
گویا مطرح شدن با حاشیه یکی از ترفندهای جدی و راهبردی خواهران منصوریان به شمار میرود چراکه هنوز از یاد اهالی ووشو نرفته زمانی که گلایه کردند که ما را با لباس تمرین به سازمان صدا و سیما راه ندادهاند یا زمانی که انتقاد کردند که چرا با کارت تاریخ گذشته ماموران حراست مانع ورود آنها به مجموعه ورزشی انقلاب شدند یا وقتی که از نوع برگزاری انتخابات ریاست فدراسیون گلایه کردند و ... ؛ آنها با مشاورههای اشتباه یاد گرفتهاند که هرگاه از اخبار و رسانهها دور شدند با یک ویدئو یا اظهارنظر عجیب یک بار دیگر نام خود را بر سر زبانها بیندازند. در واقع، سیاست این روزهای این خانواده، بدنامی بهتر از بی نامی است!
گله و شکایت از زمین و زمان به امری جداناپذیر برای خواهران منصوریان بدل شده و تنها سلاحشان هم موبایل است. برخی آنها را قهرمان میدانند و اعتقاد دارند همیشه باید حمایت شوند اما موضوع مهم این است که انسان نباید گذشته را خود را فراموش کند. خواهران منصوریان به خوبی میدانند که هرچه دارند از ووشو و تیم ملی ایران است، اما نمیخواهند این شرایط را بپذیرند. آنها هنوز نمیدانند که هر رفتار خارج از عرف و هنجارشکنانه ای که از آنها سر بزند، موجب تاثیرات منفی روی یک نسل خواهد شد.
خواهرانِ قهرمانِ ووشو در سالهای اخیر رفتارهایی از خود نشان دادند که رسما آب به آسیاب دشمن ریختن است؛ بدون در نظر گرفتن موضوع دوپینگ و اتفاقاتی که در این بین صورت گرفت، باید به بررسی ریشهای رفتارهای این چند خواهر پرداخت. از قدیم میگویند هر زمانی ماهی را از آب بگیریم تازه است و شاید همین حالا هم برای موشکافی و رفع حاشیههای این خواهران دیر نباشد.
وقتی شهربانو منصوریان ادعا میکند که حق خواهر او در انتخابی تیم ملی مقابل مریم هاشمی را مسئولان فدراسیون نادیده گرفتهاند (البته بررسی ها نشان می دهد که ادعایی نادرست و کذب است)، باید آنقدر حرفهای و منطقی باشد که اعتراض خود را در چارچوب قانون مطرح کند؛ نه اینکه همراه با رسانههای معاند به دنبال تخریب و فرافکنی باشد. موضوع پراهمیت این است که برخی از قهرمانان حتی روش طرح انتقاد درست را هم نمیدانند. واقعیت این است که موضوعات خانوادگی نباید مستمسکی باشد تا خارجنشینها بتوانند خود را صاحب نظر بدانند، اما گاهی خواهران منصوریان با طرح برخی مسائل کوچک خانوادگی این فرصت را برای رسانههای معاند فراهم میکنند.
ووشو از رشتههایی است که در دهه گذشته با ریاست مهدی علینژاد موفقیتهای فراوانی در عرصه آسیایی و جهانی کسب کرد. این رشته در سالهای اخیر 318 تست دوپینگ داشته که تنها 13 مورد مثبت بوده. این نشان میدهد که مبارزه با دوپینگ در این فدراسیون نمره قبولی میگیرد. قلیپور، تقوی و مریم هاشمی اولین ورزشکارانی هستند که در رده سنی بزرگسالان در بیرون از ایران تستشان مثبت شده و گویا فرصتی شده تا شهربانو منصوریان انتقام خود را از مسئولان سابق فدراسیون ووشو بگیرد؛ اما انتقام چه چیزی؟ بررسی ها نشان می دهد که این ورزشکار در تشخیص و تحلیل اتفاقات دچار مشکل است که ریشه در شخصیت شناسی او دارد. در واقع، دور از ذهن نیست که متصور بود حتی نمی داند علیه چه موضوعی اقدام می کند و حتی، چه مطالبه ای دارد!
اظهارات عجیب و غریب شهربانو منصوریان که به داستان تکراری این روزهای فضای مجازی تبدیل شده، جز آماده کردن خوراک برای رسانههای بیگانه و دامن زدن به حواشی ووشو تاثیر دیگری ندارد و چه بهتر است که هرچه زودتر این داستان به قسمتهای پایانی خود برسد. ووشو به عنوان یکی از رشتههای موفق این روزها بیشتر از هر چیزی نیاز به آرامش دارد و اهالی این رشته امید دارند تا با خاتمه پیدا کردن این داستانها شرایط هرچه زودتر برای موفقیتهای بعدی فراهم شود.
منبع: ساعت24
کلیدواژه: خواهران منصوریان رسانه ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۱۵۵۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
از «بیجه» چه میدانید؟/ چالشهای تولید یک مستند انتقادی
به گزارش خبرنگار مهر، تقارن ایام نوروز با ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی برای حضور بیشتر در کنار خانواده و سپری کردن ایام تعطیلات تا قبل از زمان افطار در منزل است. در کنار فیلم های سینمایی که امسال در قالب اکران نوروزی روی پرده سینماها آمده اند و یا آثاری که در گروه سینمایی «هنروتجربه» اکران شده اند، فیلم هایی هم هستند که به صورت آنلاین اکران میشوند و علاقه مندان به سینما می توانند با دانلود قانونی این آثار در ایام نوروز اوقات فراغت خود را به بهترین نحو سپری کنند.
به همین بهانه تصمیم گرفتیم پنجشنبههای مستند در مهر این هفته را به یکی از این آثار و معرفی آن اختصاص دهیم تا علاقهمندان بتوانند برای انتخاب فیلم مورد علاقه خود راحتتر تصمیمگیری کنند؛ در همین راستا با میکاییل دیانی کارگردان مستند «بیجه» که مستند وی هم اکنون در پلتفرم هاشور اکران آنلاین است گفتوگوی کوتاهی داشتیم.
میکاییل دیانی کارگردان مستند «بیجه» در گفتوگو با خبرنگار مهر درباره روند شکل گیری و ایده تولید این اثر عنوان کرد: پس از ساخت مستندهای «فراموش شدهها» و «اعتراض خاموش» به فکر تولید مستند مرتبط با کودکان حاشیهنشین بودم از همین رو راجع به آنها پژوهش کردیم که به سوژه بیجه رسیدیم که خود حاصل حاشیه نشینی بوده و بزهکاری اجتماعی را در حاشیه رقم زده است. بیجه به تعبیری تولید حاشیه و مولد آسیب های اجتماعی حاشیه بوده است. همچنین موضوع بیجه مواردی نظیر پایین بودن سطح آموزش، پایین بودن سطح امنیت، چند فرهنگی و تعارض خرده فرهنگها در حاشیه را در بر میگرفت.
وی با اشاره به اینکه این سوژه میتوانست روایت مناسبی برای مستند فراهم کند، افزود: یک نسخه فیلم مستند از «بیجه» تولید شد که به بازخوانی پرونده او به عنوان یک قاتل سریالی کودکان پاکدشت پس از ۱۵ سال می پرداخت و به دلایل شکل گیری این گونه آسیب های اجتماعی در حاشیه های شهر اشاره داشت و در کنار آن یک مجموعه شش قسمتی نیز با عنوان «حاشیه صدا ندارد» با محوریت کودکان حاشیه و مسایل آنها تولید شد.
این کارگردان با اشاره به محدودیت های جدی در حوزه تامین منابع و مصادیق تصویری برای این مستند، مطرح کرد: برای دریافت تصاویر تلویزیونی محدودیت های جدی وجود داشت و در اختیار ما قرار نمیگرفت، همچنین پرونده بیجه نیز از طرف مقام قضایی در اختیار ما قرار داده نشد و آن چه از پرونده در مستند آمده بهواسطه دسترسی خانواده یکی از مقتولان به پرونده بوده است یا به عنوان مثال آرشیوهای صوتی مرتبط را از روانشناسان دریافت کردیم و در نهایت تصاویر دادگاه را نیز با فرایندی خلاف روال طبیعی از تلویزیون گرفتیم.
وی با تاکید بر تلاش جدی خود برای پایبندی کامل به واقعیت، ادامه داد: تلاش کردیم بازسازی ها را تماما مطابق با پرونده انجام دهیم و در روایت حادثه و موقعیت مکانی و جغرافیایی نیز عینا مطابق روایتی که خود بیجه داشت، بازسازی کردیم و در همین راستا مطابق روایتها در باغ اناری، کوره آجر پزی متروکه، مسیر کوره به خانه ها، امامزاده حمزه رضا تصویربرداری را انجام دادیم؛ البته این بازسازی ها بهواسطه تعدد لوکیشن ها زمان زیادی از ما گرفت اما خروجی قابل قبولی داشتیم.
این مستند ساز با اشاره به توجه جدی در تنظیم گفتار متن، بیان کرد: توجه خیلی جدی به گفتار متن داشتیم و برای رعایت کردن ظرایف، انصاف و عدالت شاید گفتار متن را ۱۰ بار بازنویسی کردیم تا حد امکان در حق مسؤولان و خانواده مقتولان کوتاهی نشود و در عین حال روایتی صحیح داشته باشیم. از این رو فکر میکنم روایت دقیق و مستندی را در این مستند شاهد هستیم.
دیانی با اشاره به چالشهای تولید مستندهایی نظیر «بیجه» عنوان کرد: آگاه کردن سیستم حکمرانی به اهمیت نگاه منتقدانه و تحلیلی نسبت به آسیب های اجتماعی مهمترین چالش این مستندها است. ما مستندسازان نیز در تلاش هستیم تا با بازنمایی این معضلات و بازتولید آنها منجر به اصلاح آن و اهمیت این موضوعات و پیشرفت جامعه شویم لذا توجیه کردن دستگاه حکمرانی شامل قوه قضاییه، نیروی انتظامی و سایر بخش های مرتبط در رابطه با تولید مستند با این موضوع جهت پیشگیری از اتفاقات بعدی و حرکت به سمت پذیرش نگاه منتقدانه و اصلاح گرایانه مهم است و مهمترین چالش ما نیز در تولید این مستند بوده است.
این کارگردان با اشاره به اینکه پیش تولید این مستند شامل پژوهش و گردآوری مطالب و مستندات حدود یک سال، فرآیند ضبط سه ماه و پس تولید سه ماه زمان برده است، گفت: تمام تلاش ما در این مستند بر این بود که به مساله حاشیهنشینی، خانواده ها و اجتماعی که در آن جا زندگی میکنند توجه شود. معتقدم همچنان تولید این جنس آثار به این هدف کمک میکند و نیاز است مستندها تنها انتقاد نکنند بلکه در کنار آن پیشنهاد هم بدهند تا روایت مستند منجر به ناامیدی نشود. بهتر است مستندها ضمن روایت واقعیت و نقد دلسوزانه پیشنهاد دهنده باشند و با روایتی صادقانه به حل یک مساله کمک کنند به شیوه ای که اصلاح گرایانه با سوژه های اجتماعی مواجه شوند.
در خلاصه داستان مستند «بیجه» آمده است: «پرونده «بیجه» قاتل سریالی کودکان پاکدشت پس از ۱۵ سال بازخوانی می شود ...»
سایر عوامل این مستند سینمایی عبارتند از تهیه کننده: مصطفی خیرپور، نویسنده: رضا مشتاقی، گفتار متن: محی الدین تقی پور، مدیر تولید: علی احتشامی، تصویربردار: عارف رنجبر، تدوینگر: حمید ابراهیمی، گرافیک: علی پورعبادی.
کد خبر 6063209