Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی که سازمان خصوصی سازی در اطلاعیه های قبلی خود زمان شروع پذیره‌نویسی دومین ETF دولتی را، دوم شهریور ماه سال جاری اعلام کرده‌ بود. به ناگاه روز گذشته حسن علایی، معاون سازمان خصوصی سازی خبر عرضه دارا دوم در شهریور ماه را تکذیب کرد.

قدس آنلاین؛ سال گذشته بود که دولت برای واگذاری باقی سهام خود در پالایشگاه‌های تهران، تبریز، بندرعبا س و اصفهان برنامه‌ای ارائه داد که بر اساس آن، همه سهام دولتی در این شرکت‌های پالایشی عرضه و واگذار می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سهم دولت در پالایشگاه اصفهان ۱۰ درصد و در پالایشگاه‌های تبریزف بندرعباس و تهران ۲۰ درصد، است.

با توجه به اینکه دولت به دلیل کاهش درآمدهای خود نیاز به منابع جدیدی از جمله واگذاری سهام خود در شرکت‌های خصوصی شده از جمله شرکت‌های پالایشی، روند واگذاری‌ها جدی‌تر دنبال شد. مسئولان دولتی گفته بودند مابقی سهام پالایشی خود را در قالب صندوق دوم ،از طریق بورس به مردم واگذار می‌کنند.

سخنگوی دولت اردیبهشت امسال در این باره گفت: مرحله دوم واگذاری که در قالب صندوق های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس انجام خواهد شد، باقی مانده سهام دولت در پالایشگاه‌های تهران، اصفهان، تبریز و بندرعباس است.

در روز ۱۳ مرداد هم، حسن علایی، معاون امور واگذاری سهام و بنگاه‌های سازمان خصوصی‌سازی در خصوص صندوق‌های معامله‌پذیر (ای تی اف) دولتی اظهار داشت: مطابق قانون بودجه سال ۹۹ و تبصره دو قانون و مصوبه هیئت وزیران، پذیرش سه صندوق سرمایه‌گذاری معامله‌پذیر (ای تی اف) در سال جاری به وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی‌سازی ابلاغ شده است.عرضه خواهد شد.

علائی در خصوص دومین صندوق‌ ای تی اف دولتی اظهار داشت: اقدامات پذیره‌نویسی دومین صندوق‌ ای تی اف دوم که مربوط به شرکت‌های پالایشی است در حال انجام است و به این ترتیب ۱۵ درصد از سهام چهار پالایشگاه، تبریز، بندرعباس، اصفهان و تهران در این صندوق عرضه خواهد شد.
 
بازی تغییر  می‌کند

با این وجود که پالایشگاه‌ها خود را برای حضور در صندوق دوم اعلام می‌کردند اما وزارت اقتصاد در یک اقدام عجیب تصمیم خود را عوض کرد. چهارشنبه هفته گذشته بود که  سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد بلوک‌های ۱۵ درصدی سهام شرکت‌های پالایش نفت بندرعباس، تهران، اصفهان و نیز بلوک ۱۲.۳۱ درصدی شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران را واگذار می‌کند. براین اساس ۳۰۳ میلیون و ۲۰۰ هزار سهم توسط سازمان خصوصی سازی به صورت ۵۰ نقد و باقی اقساط در بورس اوراق بهادار عرضه می‌شود.

دولت برای واگذاری سهام پالایشی خود دو راه داشت؛ یکی آنکه سهام را به طور بلوکی عرضه و به فروش برساند و راه دیگر عرضه آن در قالب صندوق دوم است. دولت ابتدا تصمیم گرفت از راه دوم استفاده کند تا سهام را به مردم بفروشاند مانند همان کاری که در صندوق اول انجام داد. اما به فاصله دو روز از اعلام این خبر، آگهی عرضه بلوکی را منتشر کرد که همگان را متعجب کرد.

در آگهی که سازمان خصوصی‌سازی منتشر کرده، نوشته شده است که دولت تمام سهام خود را واگذار خواهد کرد اما زمان آن را به عهده سازمان بورس گذاشته است. برخی کارشناسان معتقدند این اقدام دولت چند دلیل می‌تواند داشته باشد که یکی از آن‌ها، نیاز دولت به پول است و می‌خواهد با گران فروختن سهام خود در پالایشگاه‌ها درآمد بیشتری کسب کند.
 
سهام پالایشی ها چرا بلوکی عرضه شد؟

در روش دوم که واگذاری از طریق صندوق‌ها بود، دولت میانگین قیمت یک ماهه اخیر سهم هر پالایشگاه را در نظر گرفته و ۲۰ درصد از قیمت میانگین می‌کاست و آن را به مردم عرضه می‌کرد. مثلا فرض کنید میانگین قیمت هر سهم پالایشگاه بندرعباس در ماه مورد اشاره ۵ هزار تومن باشد؛ دولت سهام خود را با تخفیف هزار تومانی و به میزان ۴ هزار تومان در بورس عرضه می‌کرد که طبیعتا مردم سود می‌کردند.

اما در روش خبری از تخفیف نیست؛ دولت نه تنها سهم خود را ارزان نمی‌فروشند بلکه آن را گرانتر از سهم روز بازار به فروش می‌رساند. قیمتی به میزان ۲۰ درصد بالاتر از قیمت تابلو. مثلا اگر قیمت روزی که قرار است سهام دولت بصورت بلوکی واگذار شود ۵ هزار تومان باشد، دولت سهام خود را به میزان ۶ هزار تومان به ازای هر سهم واگذار می‌کند.

با این وجود، هنوز مشخص نیست مشتری بزرگی برای بلوک‌های سنگین و جند هزار میلیارد تومانی سهام دولت پیدا شود که سهم دولت را به قیمتی بالاتر حریداری کند کما اینکه یک بار این تصمیم برای پالایشگاه تبریز گرفته شد ولی هیچ مشتری برای عرضه بلوکی این شرکت پالایشی پیدا نشد و در آگهی جدید هم خبری از این پالایشگاه نیست.

گروهی از دولتی‌ها معتقدند می‌توان سهام دولت را با قیمتی بالاتر به فروش رساند و در مقابل عده‌ای دیگر بر این باروند که کسی برای خرید بلوکی پا پیش نمی‌گذارد مگر آنکه از دولت به برخی صندوق‌های بازنشستگی بخواهد این بلوک‌ها را بخرد. گرچه هر نهادی که ۲۰ درصد سهم پالایشی دولت را خریداری کند می‌تواند بر تصمیمات این شرکت‌ها تاثیرگذاری بسیاری داشته باشد اما با توجه به ترکیب سهامداران اصلی و تعلق بخش بسیاری از این شرکت‌ها به سهام عدالت، کمتر بخش خصوصی واقعی حاضر است وارد این حوزه شود.

دولت فعلا صندوق دوم را کنار گذاشته تا تکلیف آگهی‌هایش درباره عرضه بلوکی مشخص شود؛ اینکه وزارت اقتصاد در دو روز تغییر تاکتیک می‌دهد، نشانه روشنی است که سهامداران و مردم باید تاوان اختلافات داخلی دولت و بازی‌های سهامی افرادی را بدهد که منافع مردم برای آن‌ها هیچ اهمیتی ندارد.

اخبار ضد و نقیض درباره عرضه دارادوم و سوم

اما در حالی که سازمان خصوصی سازی در اطلاعیه‌های قبلی خود زمان شروع پذیره‌نویسی دومین ETF دولتی را، دوم شهریور ماه سال جاری اعلام کرده‌ بود. به ناگاه روز گذشته حسن علایی، معاون سازمان خصوصی سازی در گفت و گو با همفکران خبر عرضه دارا دوم در شهریور ماه را تکذیب کرد.

وی با اشاره به اینکه شب گذشته از صدا و سیما خبری به نقل از رییس سازمان خصوصی سازی درباره عرضه دومین ETF دولتی با عنوان دارا دوم در شهریور ماه منتشر شد، گفت: سازمان خصوصی سازی قویاً همه این اخبار را تکذیب می‌کند.

وی با اشاره به اینکه هفته گذشته آگهی فروش بلوکی سه پالایشگاه در روزنامه ها منتشر شد، تاکید کرد: نمی شود که همزمان سهام پالایشی هم به صورت بلوکی و هم به صورت صندوق ETF فروخته شود.

انتشار این خبر اما امروز موجبات نوسان شدید در بورس را فراهم آورده است و سهامداران برای خرید یا فروش سهامشان بلاتکلیف مانده اند.

باید دید دلیل انتشار اخبار ضدو نقیض از سوی سازمان خصوصی سازی چیست و سرنوشت صندوق های دار دوم و سوم چه خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: دارا سوم صندوق مالی دارا یکم سازمان خصوصی سازی تکذیب شایعه صندوق سرمایه گذاری دولت التهاب بازار سرمایه بورس شاخص بورس سازمان خصوصی سازی پالایشگاه ها سهام پالایشی شهریور ماه سهام دولت صندوق دوم صندوق ها سهام خود خواهد شد شرکت ها ۲۰ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۱۵۶۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هاوینگ بیت کوین چیست، چه زمانی رخ می‌دهد و چرا می‌تواند باعث افزایش سرسام آور قیمت شود؟

فرارو- با هاوینگ بیت کوین که برای اواسط هفته جاری برنامه ریزی شده اشاره به استخراج بلاک چین و همچنین نقش ماینر‌ها (استخراج کنندگان) در حفظ اکوسیستم بیت کوین در حال افزایش است. این بخش نامرئی که امکان انتشار توکن‌های جدید را فراهم می‌کند سود خود را به نصف کاهش می‌دهد که پیش از این سه بار در سال‌های ۲۰۱۲، ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ رخ داده بود: بازار انتظار دارد با کاهش عرضه منطقا تقاضا افزایش یابد و قیمت آن نیز افزایش یابد که امسال تاکنون ۵۰ درصد افزایش داشته است.

به گزارش فرارو به نقل از ال پائیس، با توجه به این که قیمت رمز ارز دیجیتال در حال حاضر به بالای ۶۵۰۰۰ یورو (۶۹۱۵۰.۲۵ دلار) رسیده و به لطف موفقیت صندوق‌های قابل معامله در بورس در حال شکوفایی کامل است.

در ادامه به چند نکته کلیدی برای درک بهتر این نقطه عطف جدید اشاره خواهیم کرد نقطه عطفی که به دنبال پشت سر گذاشتن زمستانی طولانی ایجاد شده است:

هاوینگ چیست؟

هاوینگ بیت کوین به طور میانگین هر ۴ سال یک بار رخ می‌دهد. طی این فرآیند پاداش استخراج هر بلاک بیت کوین نصف می‌شود. این نصف شدن نتیجه فناوری بلاک چین پشت بیت کوین است. برای ایجاد یک ارز جدید سیستم به رایانه‌ها یا ماینر‌ها نیاز دارد تا تراکنش‌ها را تایید کنند. این کاربران مزایایی دریافت می‌کنند: مقدار مشخصی سکه دیجیتال. بنابراین، از سال ۲۰۲۰ میلادی شرکت کنندگان در این فعالیت به ازای هر ۲۱۰۰۰۰ بلاک شبکه تایید شده ۶.۲۵ بیت کوین دریافت کرده اند. از این پس آنان نصف آن را دریافت خواهند کرد یعنی ۳.۱۲۵ بیت کوین.

"میریا فرناندز" رئیس صرافی Bitpanda برای جنوب اروپا می‌گوید: "سازوکاری در این میان وجود دارد. در ابتدا همه چیز در سردرگمی قرار دارد بنابراین، اولین ماینر‌ها دستمزد بهتری دریافت می‌کنند. سپس با گذشت زمان منابع کم تری در دسترس هستند و استخراج کاهش می‌یابد و قیمت محصول می‌تواند افزایش یابد این سازوکاری مشابه استخراج ذخایر معدنی گرانبها است".

کاهش پاداش برای ماینر‌ها به منظور عرضه و تقاضای بیت کوین امری ذاتی است. اگرچه بیت کوین یک پول دیجیتال است، اما نمی‌توان آن را بی نهایت ایجاد کرد و کمبود قابل تایید در ارزش پیشنهادی آن نقش اساسی دارد عاملی که آن رمزارز دیجیتال را در بازار‌های با تورم شدید مانند آرژانتین و نیجریه جذاب می‌کند. این رمز ارز دیجیتال برای تعداد محدودی طراحی شده است: حداکثر ۲۱ میلیون توکن وجود خواهد داشت.

چرا مهم است؟

همه کارشناسانی که ما با آنان صحبت کردیم بر سر این موضوع اجماع نظر دارند که این حوزه به سمت یک لحظه تثبیت و بلوغ پیش می‌رود که ناشی از محصولات سرمایه گذاری جدید و ورود بازیگران نهادی بزرگ است. به طور خاص بیت کوین در حال تجربه رونق جدیدی است که ناشی از تحولات نظارتی و دسترسی به بازار است. پس از یک دوره تعریف شده توسط موارد کلاهبرداری و کاهش قیمت تمام ارز‌های دیجیتال این عوامل می‌توانند هر خبری را نگران کننده سازند. مانند هر دارایی قابل سرمایه گذاری دیگری هر خبری می‌تواند یک جریان ورودی یا خروجی قوی سرمایه ایجاد کند، اما در این مورد ماهیت بی ثبات بیت کوین صرفا این روند را تشدید می‌کند.

چگونه بر سرمایه گذاران تاثیر می‌گذارد؟

از لحاظ تاریخی این نقطه عطف باعث هجوم سرمایه گذاران شده است. سرمایه گذاران بیت کوین تمایل دارند از این تاریخ با اشتیاق استقبال کنند که باعث افزایش صحبت درباره آن و هم چنین ورود سرمایه به دنیای رمز ارز دیجیتال می‌شود. جامعه آن را مانند شب سال نو تجربه می‌کند و انتظار تغییراتی در قیمت دارد. کاربران پیش‌تر در سالیان گذشته تجربه کسب کرده اند اکنون در این عرصه با جامعه‌ای بالغ‌تر و سرمایه بیش‌تر مواجه هستیم.

با این وجود، افزایش شدید انتظارات می‌تواند منجر به بروز کلاهبرداری بیش‌تر شود. اشتیاق به دنیای ارز‌های دیجیتال در بین مجرمان سایبری که همیشه راه‌های جدیدی برای ارتکاب جرم ارائه می‌کنند از بین نمی‌رود. کلاهبرداری‌های رایج مرتبط با ارز‌های دیجیتال می‌تواند از طرح‌های هرمی و وب سایت‌های جعلی گرفته تا تاییدیه‌های جعلی سلبریتی‌ها و افزایش قیمت یک ارز دیجیتال ناشناخته متغیر باشد. توصیه می‌شود در مورد فرصت‌های فرضی که سود را تضمین می‌کنند یا بازاریابی بیش از حد انجام می‌دهند و یا فاقد اسناد فنی هستند جانب احتیاط را رعایت نمایید.

چه تاثیری می‌تواند روی قیمت داشته باشد؟

این سوالی واقعی است که جامعه مطرح می‌کند، زیرا داده‌های تاریخی نشان می‌دهند که انتظار افزایش شدید وجود دارد. در فاصله سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ میلادی هاوینگ تجربه افزایش قیمت تقریبا ۱۰ هزار درصدی را رقم زد. برای مثال، پیش از هاوینگ که در نوامبر ۲۰۱۲ رخ داد آن ارز کمی بالاتر از ۱۰ دلار معامله می‌شد. تنها پنج ماه پس از آن در آوریل ۲۰۱۳ میلادی قیمت آن به بالای ۲۰۰ دلار رسید. این روند صعودی تا پایان همان سال ادامه داشت و برای اولین بار از ۱۰۰۰ دلار گذشت. در هر صورت به نظر می‌رسید این افزایش در سال ۲۰۲۰ بسیار تعدیل شده بود زمانی که آن رمز ارز تنها ۴۰۰ درصد افزایش یافت البته در شرایطی که به دلیل پاندمی کووید فقدان مقررات و نرخ‌های بهره در پایین‌ترین حد تاریخی شکل گرفته بود. ما در تب و تاب چند سال پیش قرار نداریم و درباره آن چه ممکن است رخ دهد خوش بین هستیم.

مشکوک‌ترین صدا‌های بازار به این نکته اشاره می‌کنند که اگرچه همبستگی وجود دارد، اما بین این نقطه عطف تکنولوژیکی و افزایش قیمت رابطه علی وجود ندارد. این امر خوش بین‌ترین صدا‌ها را که در فوروم‌های تخصصی رمزارز‌ها دیجیتال در این باره خیال پردازی می‌کنند که ارزش آن ارز تا پایان سال ۲۰۲۴ به بالای ۴۳۵۰۰۰ دلار خواهد رسید دلسرد می‌کند. بدیهی است که رویداد‌های گذشته رویداد‌های آینده را تضمین نمی‌کنند. هاوینگ می‌تواند به عنوان یک کاتالیزور برای چرخه رشد جدید در بازار دارایی‌های دیجیتال عمل کند.

آیا تاثیری بر صندوق قابل معامله در بورس خواهد گذاشت؟

تحلیلگران تاکید می‌کنند که این اثرات حداقل متقاطع خواهند بود. علاقه سرمایه گذاران برای دسترسی به بیت کوین از طریق صندوق‌های قابل معامله در بورس ممکن است در صورت افزایش قیمت یا در صورت افزایش ترس از دست دادن در مواجهه با گزارش‌های متعدد مبنی بر بازده سرمایه گذاری بالا در یک محیط امن‌تر و تنظیم شده‌تر با افزایش همراه باشد. در عین حال، وجود این ابزار‌های سرمایه گذاری بدان معناست که قیمت رمزارز‌های دیجیتال به ویژه با توجه به مشارکت بازیگران نهادی که در حال حاضر چندان نگران نوسانات به نظر نمی‌رسند مانند گذشته بی ثبات نیست.

هاوینگ هم چنین می‌تواند به طور غیر مستقیم بر پورتفوی یا سبد سرمایه گذاری تأثیر بگذارد. علاوه بر صندوق‌های قابل معامله در بورس بیت کوین تعدادی وجوه مربوط به صنعت رمز ارز دیجیتال در بازار امریکا وجود دارد. برای مثال، Valkyrie Bitcoin Miners ETF (WGMI) در شرکت‌هایی که در استخراج این ارز دیجیتال نقش دارند سرمایه گذاری می‌کند که تا همین اواخر راهی برای قرار گرفتن در معرض دنیای رمز ارز دیجیتال در بازار سهام بود. در یک محیط رقابتی‌تر در بین ماینر‌ها ماینر‌های کوچک‌تر می‌توانند ناپدید شوند که برای مثال به نفع این صندوق خواهد بود.

چه عوامل دیگری بر این زمینه و بستر تاثیر می‌گذارند؟

بازار به دو خبر مرتبط توجه دارد. از یک سو، موفقیت مدیران صندوق‌های بزرگ در ارتقای صندوق‌های قابل معامله در بورس بیت کوین در ژانویه امسال راه اندازی شد. مهم است که به یاد داشته باشید در سال ۲۰۱۷ گلری فینک، مدیرعامل بلک راک بیت کوین را شاخص پولشویی نامید، اما امروزه او به ارز‌های دیجیتال اعتقاد زیادی دارد.

پیشرفتی جدید ممکن است از جانب بلک راک باشد: تایید صندوق قابل معامله اِتِر دومین رمز ارز دیجیتال پس از بیت کوین. شرکت فینک یکی از شرکت‌هایی است که از تنظیم کننده امریکا درخواست کرده تا این نوع از صندوق را تایید کند. اگرچه انتظار نمی‌رود که جنجالی مانند آنچه در نیمه اول سال جاری رخ داد ایجاد شود، اما این امر نشان دهنده نوع مواجهه مقام‌ها است که اگرچه هنوز نسبت به دارایی‌های رمز ارز دیجیتال برخوردی محتاطانه دارند، اما دست کم به دنبال ایجاد محیط نظارتی شفاف تری می‌باشند.

در نهایت، آن چه در سطح سیاستگذاری پولی در ایالات متحده و اروپا رخ می‌دهد نیز حائر اهمیت خواهد بود. کاهش احتمالی نرخ بهره در یک یا هر دو سوی اقیانوس اطلس علاقه به گزینه‌های سرمایه گذاری پرمخاطره‌تر مانند ارز‌های دیجیتال را افزایش می‌دهد.

دیگر خبرها

  • دولت از بخش خصوصی حمایت کند/ تعویق ۸ ماهه مطالبات واردکنندگان برنج
  • اصلاحیه‌ای به کام بازار
  • ارسال نامه سازمان خصوصی سازی به رئیس فدراسیون فوتبال +تصویر
  • سرمایه گذاری ۳۶۰ میلیاردی بخش خصوصی در بناهای تاریخی
  • ارسال نامه سازمان خصوصی سازی به رئیس فدراسیون فوتبال
  • پای فدراسیون فوتبال به خصوصی‌سازی رسمی استقلال و پرسپولیس باز شد
  • ارسال نامه سازمان خصوصی‌سازی به رئیس فدراسیون فوتبال
  • نامه سازمان خصوصی‌سازی به فدراسیون برای واگذاری استقلال وپرسپولیس
  • هاوینگ بیت کوین چیست، چه زمانی رخ می‌دهد و چرا می‌تواند باعث افزایش سرسام آور قیمت شود؟
  • صعود بورس از منطقه امن