Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاد حوزه علمیه قم به بیان آثار و برکات وجود امام معصوم در جامعه پرداخت و گفت: وجود امام حی و زنده هرچند از نظرها غایب باشد، مایه امید، خودسازی، پیشرفت و حرکت مردم است.

حجت الاسلام «موسی جوانشیر» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، ضمن تبریک به مناسبت میلاد باسعادت امام موسی کاظم(ع) و عید غدبر به برکات حضور امام در جامعه پرداخت و اظهار داشت: پس از پیامبر گرامی اسلام(ص)، حضرت امیرالمؤمنین(ع) و یازده نفر از فرزندان ایشان به عنوان وصی و جانشین پیامبر معرفی شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

پژوهشگر مهدوی با تأکید بر این که امام رابط بین حق و خلق است، گفت: وجود امام، غایت نوع و فرد کامل انسانیت و رابطه عالم مادی و عالم ربوبی است، اگر امام روی زمین نباشد نوع انسان منقرض می شود. اشراقات و افاضات عوالم غیبی، اولا برآینه پاک قلب امام و به وسیله او بر دلهای سایر افراد نازل می گردد.

 

وی اضافه کرد: امام سجاد(ع) می فرماید: «نحن ائمه المسلمین.... و بنا یمسک السماء ان تقع علی الارض الا باذنه و بنا ینزل الغیث و تنشر الرحمه و تخرج برکات الارض و لولا ما علی الارض منا لساخت باهلها؛ ما امامان مسلمانان هستیم… به واسطه ماست که آسمان بر زمین فرود نمی آید مگر وقتی خدا بخواهد، به واسطه ما باران رحمت حق نازل و برکات زمین خارج می‌شود، اگر ما روی زمین نبودیم اهلش را فرو می برد».

 

حجت الاسلام جوانشیر با بیان این که وجود امام، عامل حفظ مذهب شیعه است، یادآور شد: وجود امام برای حفظ و حضانت از مکتب شیعه و دوام و بقاء دین اسلام، علی رغم تمام دسیسه ها و دشمنی ها در جهت خاموش کردن نور حق و ایجاد انحراف در تشیع از سوی دشمنان، یک عامل قوی و مستحکم شمرده می شود.

 

وی تأکید کرد: به اعتقاد شیعه، امام زمان(عج) دست روی دست نگذاشته و بیکار ننشسته است؛ بلکه او نیز در حال انجام وظایف خطیر امامت بوده و در جهت اعتلای اسلام و دستورات و احکام نورانی آن، تمام همت و نیروی خویش را به کار می گیرد و دست از تلاش برنمی دارد، نقشه دشمنان را نقش بر آب می کند و ناکامشان می گذارد و از نابودی دین اسلام جلوگیری می کند.

 

استاد و پژوهشگر مهدویت و امامت با اشاره به حل مشکلات علمی و فکری به عنوان یکی دیگر از برکات امام در جامعه خاطرنشان ساخت: امامان معصوم(ع) مرجع علمی و معدن جوشان حکمت الهی هستند که آن را بدون هیچ بخل و امساکی در اختیار جویندگان مستعد و شایسته می دهند؛ حضرت مهدی(عج) نیز از این قاعده مستثنا نیست و شیفتگان علم و دانش از وجود آن دریای علم و حکمت بهره مند می شوند، همچنانکه کتاب شریف «کمال الدین وتمام النعمه» به توقیعاتی اشاره می کند که طی آن، حضرت مهدی(عج) به برخی مشکلات فکری و علمی و سؤالات علما و مردم پاسخ داده اند و آنها را از شک و شبهه و جهل در آورده اند.

 

وی با اشاره به این که وجود امام در هر عصری از زمان ها لازم و حیاتی است، گفت: به اعتقاد شیعه، عدم رؤیت امام مهدی(عج) نیز به معنای عدم فایده او نیست، بلکه صرف وجود او، فواید بی شمار و برکات فراوانی دارد که به برخی ازآنها اشاره کردیم و به امور دیگری هم می‌توان اشاره کرد؛ یعنی وجود امام  حتی با غیبت جسمانی آثار وبرکات زیادی دارد.

 

حجت الاسلام جوانشیر با اشاره به شکل گیری مرجعیت و ولایت فقیه به عنوان یکی از برکات حضور امام زمان(عج) ابراز داشت: از آثار و برکات وجودی حضرت مهدی(عج) ایجاد مفاهیم و اصطلاحات فقهی است که در صحنه سیاسی و زندگی اجتماعی مردم نیز اهمیت زیادی دارد؛ بحث «مرجعیت دینی» شیعه در عصر غیبت امام و حجت حق، از اموری است که با اشاره امامان معصوم(ع) و حضرت مهدی(عج) شکل پیدا کرد تا مردم در این دوران نیز حیران و سرگردان نبوده و به گمراهی نیفتند.

 

وی بیان داشت: در نتیجه، افرادی برجسته از میان فقها و علمای شیعه به عنوان نایبان عام آن حضرت وظیفه یافتند مردم را ارشاد و راهنمایی کنند، وجود آن حضرت در امر تشکیل حکومت، شرایط حاکم و مشروعیت آن نیز، نقش کلیدی و مؤثر دارد، زیرا در عصر غیبت امام نیز احکام متعالی اسلام تعطیل نشده و باید اجرا شود، از این رو فقیه جامع الشرایط به عنوان «ولی فقیه» در عصر غیبت امام، تشکیل حکومت داده و احکام و حدود اسلامی را اجرا و زمینه ظهور دولت مهدی  موعود(عج) را فراهم می‌کند و مردم نیز مکلفند از چنین شخصی اطاعت کرده و دستوراتش را اجرا کنند.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که وجود امام زمان(عج) مایه امید است، گفت: وجود امام و رهبر حی حاضر، دل ها را به آینده ای روشن و قطعی امیدوار کرده، نور امید را در دل پیروان و مریدان و منتظران ظهور حضرت مهدی علیه السلام برافروخته می کند و شور و شوق حرکت و تلاش در جهت زمینه سازی و تشکیل حکومت الهی را افزایش داده و دشمنان را مأیوس می سازد؛ مردمی که چشم انتظار رهبرشان هستند و او را زنده و ناظر اعمال خود می دانند، همیشه در حال انجام وظایف خود بوده و لحظه ای دست از کار و کوشش برنمی دارند.

 

وی خودسازی را اثر دیگر وجود امام دانست و گفت: قرآن می فرماید: «و قل اعملوا فسیری الله عملکم و رسوله و المومنون.» که طبق بیان روایات، مقصود از «مؤمنون»، امام معصوم است که شاهد و ناظر بر اعمال بندگان خداست. شیعیان با اعتقاد به این امر و باورداشت به زنده بودن امام خود، انگیزه ای قوی و روحیه ای مضاعف پیدا کرده و در جهت خود سازی و تهذیب نفس و تذکیه تلاش می‌کنند.

پایان پیام/694

منبع: شبستان

کلیدواژه: عیدغدیر مهدویت حضرت مهدی عج امام زمان عج وجود امام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۱۵۷۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وعده ایران برای نابودی ظلم جهانی قطعی است

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: اقدام خردمندانه سپاه به جهانیان نشان داد که وعده ایران برای نابودی ظلم جهانی قطعی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اصفهان، حجت الاسلام مصطفی حسناتی بعد از ظهر امروز _دوشنبه سوم اردیبهشت_ در گردهمایی مردمی و تشکل‌های دینی تیران در محل امام جمعه این شهرستان اظهار کرد: حکومت ظلم بر اساس آیات و روایات پایان پذیر بوده و چنین حاکمانی سرانجام بدی خواهند داشت.

وی افزود: تهدیدها و تحریم‌های ظالمانه دولت‌های مزدور جهان و کشتار مردم بی گناه توسط آنان روزی به پایان رسیده و سرانجام با بدترین حالت امکان شکست را تجربه می‌کنند که در موضوع اسرائیل این اتفاق مشهود است.

امام جمعه نجف‌آباد با بیان اینکه شکست طوفان‌الاقصی و وعده صادق حقیقت را روشن کرد، تصریح کرد: دشمن در این دو اتفاق شکست‌های سختی را تجربه و دنیا چهره واقعی آنان را شناخت.

حجت‌الاسلام حسناتی با اشاره به حمله موشکی سپاه به اسرائیل، خاطرنشان کرد: در این جریان وعده صادق ایران برای نابودی ظلم و ستم به اثبات رسید.

وی ادامه داد: جبهه حق همواره پیروز بوده و با حمایت‌های قدرتمندان حضرت حق بر مشکلات غلبه خواهند کرد که این موضوع در جریان مقاومت و غزه نمایان شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری به تعامل و همدلی بین مردم و ترویج معارف اخلاقی در جامعه اشاره کرد و اذعان داشت: دوستی و محبت باید در بین مردم گسترش پیدا کند و تفرقه و کینه از بین برود.

حجت‌الاسلام حسناتی اضافه کرد: مواضع تفرقه‌افکن را باید از بین برد و زمینه‌های همکاری بین مسئولان و مردم افزایش پیدا کند و از تصمیمات شخصی دوری کرد.

وی یادآور شد: کاهش باورهای دینی و اخلاقی در جامعه مانع پیشرفت بوده و چالش‌ها و نگرانی‌ها را افزایش می‌دهد و در چنین شرایطی دشمن اهداف و سیاست‌های خود را دنبال کرده و زندگی‌ها سخت می‌شود.

امام جمعه نجف‌آباد همکاری تشکل‌های مردمی در گسترش معارف اسلامی و اخلاق در جامعه را مهم خواند و گفت: تبلیغات فرهنگی و مؤثر می‌تواند نسل جدید را با واقعیت‌ها آشنا سازد.

کد خبر 747025

دیگر خبرها

  • حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) مدال ولایت را از امام زمان خود گرفت
  • آماده ارسال// حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) مدال ولایت را از امام زمان خود گرفت
  • جامعه المصطفی، بازوی صادرکننده گفتمان انقلاب است
  • همه دستاوردهای امروز ایران اسلامی، از برکات نهضت امام راحل است
  • علم الهدی: دشمنان اسلام چشم به ولایت معصوم دارند
  • جوانان و امید‌های بوکس ایران در رینگ آسیایی
  • علم الهدی: دشمنان اسلام از مسائل سیاسی عبور کرده و چشم به ولایت معصوم دارند
  • مقابله با معضلات فرهنگی به کمک کاربردی‌سازی سیره حضرت عبدالعظیم(ع)
  • ببینید | سبب غائب شدن امام زمان(عج) کیست؟
  • وعده ایران برای نابودی ظلم جهانی قطعی است