Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@05:54:45 GMT

فرهنگ قرقیزستان تحت تاثیر زندگی عشایری شکل گرفته است

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۱۵۸۸۰

فرهنگ قرقیزستان تحت تاثیر زندگی عشایری شکل گرفته است

خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ: رایزنی فرهنگی ایران در قرقیزستان

فرهنگ قرقیزستان تحت تاثیر زندگی عشایری شکل گرفته است. بر این فرهنگ همچنین فرهنگ‌های روس، ایران و ترکیه نیز تاثیر گذاشته‌اند ولی با وجود آن؛ این فرهنگ کاملاً متمایز و منحصر به فرد باقی مانده است. ارتباط فرهنگ قرقیزی با طبیعت را در همه پدیده‌ها می‌توان ردیابی و مشاهده کرد: از طراحی گرفته تا موسیقی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از مهمترین و معروف‌ترین نمونه‌های فرهنگ قرقیز، حماسه «ماناس» است: اشعاری فوق العاده و طولانی که به صورت شفاهی از نسلی به نسل جدید منتقل شده است.

قرقیزها به عنوان مردم عشایری، همواره ارتباط نزدیکی با طبیعت داشته و دارند. همه چیز آنها از مسکن و خانه تا لباس‌هایشان به طبیعت نزدیک است. یورت‌ها (خانه سنتی قرقیزها) به راحتی از جایی به جای دیگر منتقل می‌شود و آن را می‌توان مطابق با تمام فصول سال گرم یا خنک کرد. شیردک و توش کیئز (فرش نمدی و گلدوزی برای روی دیوار) که در یورت‌ها به چشم می‌خورند و کاربرد دارند، همچنین از اشکال طبیعی الهام گرفته‌اند. حتی لباس‌ها نیز از مواد طبیعی تولید می‌شود؛ لباس‌هایی که هم زیبا است و هم برای پوشیدن راحت و مناسب.

اسب در فرهنگ قرقیز بعنوان یک حیوان نمادین بوده و هنوز هم هست. قرقیزها از این حیوان به عنوان وسیله نقلیه استفاده می‌کردند و در جنگ‌ها و نبردها نیز اسب برای قرقیزها نقش مهم داشته است. گوشت اسب در برخی غذاهای سنتی قرقیزها استتفاده می‌شود و از شیر آن نوشیدنی سنتی قرقیزها یعنی «کیمیز» درست می‌شود. همچنین مراسم‌های عروسی و ازدواج قرقیزها بدون اسب برگزار نمی‌شود. برخی سازهای موسیقی مخصوصاً جوری ساخته شده‌اند که بر سوار اسب امکان نواختن آن وجود داشته باشد و در موسیقی قرقیزی می‌توان صدای سم اسب را نیز شنید.

بنابراین تعجب آور نیست که اسب سواری همیشه در فرهنگ قرقیز نقش مهمی داشته است. ورزش اسب سواری قرقیزها شیوه ای برای تمرین وممارست اسب سواران و هم خود اسب‌هاست که به آمادگی بهتر برای شکار و نبرد کمک می‌کند.

درگذشته مسابقات مربوط به اسب، سگ و پرندگان وحشی، بهترین شکارچیان را نشان می‌داد که در زمستان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بودند. با وجود اینکه امروزه قرقیزستان کشوری مدرن و جدید شده است اما بسیاری از ویژگی‌های فرهنگ قرقیزی هنوز هم در این جامعه زنده بوده و میان مردم رواج دارند. قرقیزها برای فرهنگ خود افتخار می‌کنند و سالانه برای حفظ و گسترش این فرهنگ مراسم‌ها و جشنواره‌های مختلفی برگزار و ضمن پاسداشت، آنها را به جهانیان نیز معرفی می‌کنند.

کد خبر 4992799 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: قرقیزستان فرهنگ عمومی فرهنگ عامه رایزنی فرهنگی ترجمه ویروس کرونا ادبیات کودک و نوجوان رایزنی فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادبیات داستانی ادبیات جهان خانه کتاب انقلاب مشروطه معرفی کتاب انتشارات سروش رمان ایرانی روز خبرنگار تجدید چاپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۱۵۸۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همت عشایر گیلان در جهش تولید با تولید انواع محصولات

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ فریدون طالبی گفت: عشایر گیلان پارسال هزار و ۴۷۵ تن گوشت قرمز تولید کرده اند که نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش ۱۳۱ تنی داشت.
وی با اشاره به اینکه پرورش دام، تولید گوشت قرمز، شیر، روغن حیوانی، پشم گوسفند، ماست، پنیر و کره نیز از فرآورده‌های دامی عشایر است افزود: عشایر استان گیلان سال گذشته ۵ هزار و ۶۵۶ تن شیر تولید کرده اند که نسبت به سال قبل ۶۸ تن افزایش داشت.
رئیس اداره امورعشایر گیلان گفت: جمعیت عشایری استان پارسال ۲۲ تن عسل، ۲۲۷ تن پشم و ۵۳ هزار جلد پوست گوسفندی هم تولید کرده اند.
فریدون طالبی اضافه کرد: عشایرگیلان همچنین حدود ۵ و ۳ دهم (۵.۳) تن گیاهان دارویی شامل آویشن، گلپر، گل گاوزبان نیز برداشت کرده اند.
وی با اشاره به تولیدات صنایع دستی عشایرگفت: عشایر گیلان ۲۴ هزار و ۵۰۰ مورد صنایع دستی شامل قالی، جاجیم، گلیم، جوراب پشمی، شال و کت و شلوار تولید می‌کنند. 
رئیس اداره امور عشایر گیلان با اشاره به اینکه گیلان هزار و ۵۹۸ خانوار عشایر با ۶ هزار و ۵۴۵ نفر جمعیت مورد تایید سازمان آمار کشور دارد، افزود:بیشترین جمعیت عشایری گیلان در شهرستان‌های غربی استان زندگی می‌کنند.

دیگر خبرها

  • همت عشایر گیلان در جهش تولید با تولید انواع محصولات
  • جعفرآباد مغان میزبان دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر از فردا
  • تاثیر فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌
  • تاثیر فرهنگ فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌
  • صعود مقتدرانه تیم ملی فوتسال ایران به نیمه نهایی با شکست قرقیزها
  • ترکیب قرقیزها مقابل ایران مشخص شد
  • تغییرات آب و هوایی چگونه زندگی متولدین ۲۰۲۴ را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟
  • ببینید | تاثیر آب و سرکه سیب در کاهش وزن
  • تمدید ثبت نام بیمه بازنشستگی مادران روستایی و عشایری تا 31 اردیبهشت
  • رکن اصلی سبک زندگی ایرانی-اسلامی، معماری تمدن‌پایه است