مقتلی که شاهزاده قاجار برای امام حسین (ع) نوشت
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۱۶۰۰۴
یک نویسنده و پژوهشگر گفت: مقتل «قمقام زخار و صمصام بتار» نوشته فرهاد میرزا عموی ناصرالدین شاه است که در حادثهای، متوسل به امام حسین میشود و میگوید اگر نجات یابد آن را مینویسد. این کتاب هماکنون به نثر امروزی بازنویسی شده است.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، ابوالفضل هادیمنش، نویسنده و پژوهشگر به بهانه بازنویسی و تحقیق مقتل قمقام زخار فرهاد میرزای قاجار اظهار داشت: همواره بنا داشتم مقتلی جامع و کامل برای واقعه عظیم عاشورا بنویسم و نام آن را مقتل مستند بگذارم و صرفاً مطالبی را در آن بیاورم که از هر حیث، کامل و معتبر باشد، اما هر بار به بهانهای این کار، به عقب میافتاد و گاه، با دیدن برخی آثار وزین و کافی در این عرصه، انگیزه از دست میرفت و با وجود آن آثار، ضرورت انجام کاری دیگر، کمتر رخ مینمود تا اینکه در جلسهای که خدمت تنی چند از اساتید تاریخ بودم، سخن از این اثر ارزشمند به میان آمد که دارای تمایزهای گوناگون است.بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مقتلی که برترین نسخه شیعی است
وی با اشاره به اینکه انگیزهام برای این کار زمانی بیشتر شد که شنیدم آیتالله جعفر سبحانی از مراجع عظام تقلید، این کتاب را برترین مقتل شیعه خوانده است، تصریح کرد: انجام کار روی این مقتل، حدود سه سال طول کشید و الحق چه سالهای خوبی بود. یک بار دیگر، واقعه عاشورا برایم بازخوانی شد و تمام رویدادها و گزارشهای آن مرور گردید. موفق شدم حماسه عارفانه عاشورا را به قلم خودم برای مخاطبان به نثر روان امروزی، بازگردانی کنم.
مقتلی کامل، شایسته و معتبر خطاب میشود
هادیمنش در معرفی این اثر گفت: قمقام زخار و صمصام بتار به معنی «دریای آکنده و شمشیر برنده» مقتلی فارسی نوشته معتمدالدوله فرهاد میرزا پسر عباس میرزا ولیعهد فتحعلی شاه قاجار است. این کتاب به تفصیل، به شرح احوال امام حسین (ع) اعم از بیان حوادث و وقایع زمان تولد تا شهادت حضرت پرداخته و در سال ۱۳۰۳ قمری به قرائت روایی و تاریخی نگارش یافته است. نویسنده با نثر خاص دوره قاجار (نثر متکلف) واقعه کربلا پرداخته است. در یک تقسیم بندی کلی، علاوه بر کتابهای عمومی مربوط به تاریخ و ادب (همچون دیوان اشعار) چندگونه نوشتار درباره قیام کربلا به چشم میخورد که فهرست وار عبارتند از: کتابهای مقتل از نویسندگانی، چون ابومخنف، نهاوندی، ثقفی، ابن نباته، ابن نعمه و... که حداقل به زبان عربی و فارسی حدود ۴۸ مقتل، شناسایی شده و به طور قطع (چنانچه تفحصی همه جانبه صورت گیرد) تعداد آن بیش از این خواهد بود. با این همه، یکی از پرآوازهترین کتابهای تألیفی در قرون اخیر، کتاب قمقام زخار و صمصام بتار است که از آن با عنوان مقتلی کامل، شایسته و معتبر تعبیر کردهاند. این مجموعه با آن که نزدیک به یک و نیم قرن از تألیف آن میگذرد، همچنان تازگی مضامین و انسجام مطالب و استحکام تألیف به ضمیمه اطلاعات گسترده و سودمند در آن به چشم میخورد.
ویژگیهای مقتل قمقام زخار
این نویسنده و پژوهشگر تصریح کرد: فرهاد میرزا در نگارش این اثر، تلاش کرده از منابع معتبر شیعه و سنی تمثیلهای فارسی و عربی نیز استفاده کرده است. او در برخی موارد، به نقد تاریخی هم پرداخته و جریاناتی مانند قیام توابین و مختار را به طور مفصل آورده است. اهم مباحث این کتاب عبارت است از: جلوگیری از نشر فضایل اهل بیت (ع) توسط خلفا بویژه معاویه، اخبار و احادیث ولادت امام حسین (ع)، تأویل آیات مربوط به شهادت امام حسین (ع)، اخبار پیامبر و امامان (ع) از شهادت امام حسین (ع)، کشته شدن حجر بن عَدی و عمرو بن حمق خزاعی، خروج امام از مکه، ورود ایشان به کربلا، رویارویی سپاه امام حسین (ع) با سپاه کوفه، شهادت امام و پارهای از موعظهها و خطبههای امام، قیام توابین و قیام مختار و...
وی اضافه کرد: نویسنده قصایدی را درباره امام حسین (ع) از سید حمیری، َفَرَزدق، سلیمان بن بّته، َنجاشی، هند بنت زید انصاری، ِطّرماح بن عدی و... در خلال مباحث تاریخی آورده است. از نقاط قوت کتاب میتوان به مواردی همچون؛ استفاده فراوان و مستمر از منابع معتبر اهل سنت و شیعه؛ اهتمام نویسنده به نقد و تحلیل برخی از نقلهای تاریخی؛ انصاف نویسنده در نقد و تحلیلها و دوری از جانبداری؛ رعایت امانت در نقلها؛ جامعیت مطالب از آغاز زندگانی امام حسین (ع) تا رویدادهای پس از شهادت؛ پرهیز از اطناب و جذابسازی مطالب با ذکر اشعار و مثلها اشاره کرد.
فرهاد میرزا که بود؟
هادیمنش با اشاره به شخصیت فرهاد میرزا نویسنده این کتاب گفت: فرهاد میرزا (۱۳۰۵ -۱۲۳۳ق) عموی ناصرالدین شاه، فرزند عباس میرزا و نوه فتحعلیشاه قاجار است. او فردی دانشمند، شاعر، نویسنده و حاکمی متدین و باکفایت در عصر قاجار بود که تاریخ، از کارنامه سیاسی و علمی او، در مجموع، قضاوتی مثبت دارد. نویسنده کتاب، از جمله افرادی است که او را صاحب شمشیر و قلم و از مفاخر رجال عصر دانستهاند. وی پسر پانزدهم عباس میرزا نایب السلطنه، عموی ناصرالدین شاه، مردی فاضل و حاکمی مقتدر و ثروتمند بوده است. او از شاگردان قائم مقام فراهانی بوده است. دربارهاش نوشتهاند: فرهاد میرزا، دست پرورده ادب، علم، سیاست، فضیلت، کتاب دوست و ادب دوست بار آمد. همچنین وی را مردی سیاسی و ادیب به شمار آوردهاند که خدمات دینی بسیار شایسته به کشور اسلام کرد.
این نویسنده اضافه کرد: فرهاد میرزا، آثار متعددی در زمینههای تاریخ، جغرافیا، شعر و ادب از خود به جای گذاشته مهمترین تألیفات وی عبارتند از: کنز الحساب، جام جم، قمقام زخار و صمصام بتار، سفرنامه زنبیل، نصاب انگلیسی، منشآت، دیوان اشعار، یادداشتها، تصحیح و قیود و اضافاتی بر کتاب وفیات الاعیان ابن خلکان. وی علاوه بر تألیف کتابهای متعدد، بویژه بر جای گذاشتن سفرنامه و قمقام زخار، علاقه زیادی به فرهنگ پژوهی داشت. او دستور داد چندین اثر از کتابهای نفیس را نسخه برداری نمایند. کتاب احکام جهاد، بدایع اللغه، المعجم فی معاییر اشعار العجم، دیوان خاقانی، تحفه العراقین خاقانی و تذکرة الخواص ابن جوزی از جمله آنهاست.
وی افزود: فرهاد میرزا، نزدیک به چهل سال از عمر خود را به امور دیوانی و مشاغل اداری گذراند و از آن جمله به حکمرانی مناطقی، چون لرستان، فارس، خوزستان، کردستان و همدان مشغول بود و پنج ماه در غیاب ناصرالدین شاه و صدر اعظم میرزا حسین خان سپهسالار در سفر اول به فرنگ، در سال ۱۲۹۰قمری از حکومت کردستان به پایتخت احضار شد و به عنوان نایب السلطنه یا کفیل صدر اعظم با اختیارات تام اداره امور کشور را به عهده داشته است. همچنین او فردی فوق العاده مذهبی و حیثیت دوست بوده و در واقع خود را تالی شاه میدانست. راولنس او را مردی سلیم النفسْ و باهوش و خوش ْ برخورد و یک آدم وطن پرست معرفی کرده است.
پایان مقتل همزمان با پایان عمرش شد
هادیمنش با اشاره به اینکه عمر این شاهزاده با پایان یافتن تألیف این کتاب، پایان پذیرفت و به ُحسن و خیر عاقبت نایل شد، تصریح کرد: فرهاد میرزا در ۱۳۰۵ قمری یعنی چند ماه پس از پایان تألیف این کتاب، درگذشت و پیکرش با تشریفات کامل از تهران به سمت عتبه مقدسه کاظمین به حرکت آمد و به خاک سپرده شد.
انگیزه شاهزاده قاجار از تالیف این کتاب
این نویسنده و پژوهشگر با اشاره به انگیزه این شاهزاده قاجار از تالیف این مقتل گفت: فرهادمیرزا در مقدمه کتاب، اشاره میکند که از جوانی، نیت نگارش کتابی خالی از حشو و زواید در احوال آن حضرت از ولادت تا شهادت را داشته است. او در مقدمه و دیباچه کتاب، ضمن آنکه پایبندی خود را به لحاظ دینی و تاریخی به حرکت حسینی نشان میدهد، فکر تألیف و تصنیف چنین مجموعهای را مربوط به دوران جوانی خود میداند. او به ماجرایی اشاره میکند که در سال ۱۲۹۳ قمری به هنگام بازگشت از سفر حج از طریق دریا، برای او روی داده که در این حادثه، دریا طوفانی و متلاطم شده و او به امام حسین (ع) متوسل میشود و نذر میکند اگر زنده بماند، چنین کتابی را بنویسد. او در نگارش این کتاب به بیش از صد کتاب معتبر استناد داده است که از ویژگیهای ارزشمند آن محسوب میشود. چاپ سنگی این کتاب، در کتابخانه شماره دو کتابخانه ملی (ایرانشناسی و اسلامشناسی) موجود است.
چرا این کتاب بازنویسی شد؟
وی با اشاره به انگیزه خود برای بازنویسی و تحقیق درباره این کتاب افزود: با توجه به بیانات علما و جایگاه ویژه این کتاب، همچنین عدم طبعی آراسته و متناسب با محتوای ارزشمند آن، محقق این کتاب، بر آن شد تا این اثر را با اشارت و مشورت اساتید تاریخ، آیتالله یوسفی غروی و نیز حجتالاسلام مهدی پیشوایی بازنویسی و تحقیق کند. ویژگیهایی که بازنویسی و تحقیق این اثر دارد عبارت است از: بازنویسی متن متکلف آن به نثر روان امروزی جهت دسترسی آسان به محتوای کتاب؛ تحقیق مطالب از منابع متعدد (فراتر از منابع کتاب اصلی) و ارجاع به صورت پاورقی؛ ترجمه متون عربی کتاب؛ حذف حشوها و مطالب زاید و غیرضروری برای مخاطب امروزی مانند توضیح در خصوص واژهها که معمول متون قدیمی بوده است. همچنین آیتالله محمدهادی یوسفی غروی نیز برروی این کتاب یک تقریظ داشتهاند.
منبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: مقتل امام حسین واقعه عاشورا نویسنده و پژوهشگر ناصرالدین شاه فرهاد میرزا امام حسین هادی منش
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۱۶۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فرهاد قائمیان: رشد کمی و کیفی خاصی را در بخش های مختلف جشنواره امام رضا(ع) شاهدیم/ اعطای جایزه ویژه «غزه» برای نخستین بار
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از ستاد خبری بیست و یکمین دوره جشنواره بینالمللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع)، فرهاد قائمیان در نشست خبری تشریح برنامههای این دوره از جشنواره امام رضا(ع) و چله رضوی که امروز سهشنبه چهارم اردیبهشتماه در محل باغ هنرهای زیبای تهران برگزار شد، اظهارکرد: در مدیریت جدیدی که برای بنیاد امام رضا(ع) انجامگرفته رویکردهای متفاوتی اجرایی شده که یکی از مهمترین آنها مردمیکردن جشنوارههای رضوی است؛ رویکردی که در دورههای قبلی هم مورد توجه بود ولی در این دوره تلاش شده است تا فرهنگ رضوی بیشتر در بین جامعه رواج پیدا کند.
وی با بیان این که از بدو انتخابم در جشنواره امام رضا(ع) سعی کردم بلافاصله شوراهای سیاستگذاری جشنوارههای مختلف را راهاندازی کنم، ادامه داد: در این زمینه توجه به روستاها و شهرهای مختلف کشور یکی از رویکردهای جدید ما بود.
مدیر بیست و یکمین دوره جشنواره بینالمللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) ابرازکرد: اعتراف میکنم که در بخش روستایی و عشایری که در حوزه تئاتر و سرود متمرکز بود شاهد اتفاقات حیرتآوری بودم که سبب شد تمام مردم، روستای «کردر» را در اختیار هنرمندان و مخاطبان جشنواره قرار دهند و تلاش کنند در بهترین شکل ممکن میزبان شایستهای صورت پذیرد؛ شرایطی که در محیطی سرشار از الطاف رضوی اتفاقات شگفتانگیز و ارزشمندی را رقم زد که برایم مثالزدنی بود. شرایطی که اصلا قابل مقایسه با جشنوارههای ملی ما نیست و افتخار میکنم که در یک روستا شاهد بهترین و موثرترین رویدادها بودم.
وی در ادامه صحبتهای خود ضمن ارائه توضیحاتی از روند برگزاری جشنوارههای تئاتر رضوی و دیگر رویدادها، اظهار کرد: در این دوره از جشنواره سعی کردیم ماجرا را به سمتی هدایت کنیم که آثار راهیافته به بخش نهایی در شهرهای مختلف به مخاطبان ارائه شود.
قائمیان در ادامه این نشست خبری ضمن ارائه توضیحاتی درباره بخش هنرهای تجسمی و سرود جشنواره امام رضا(ع) گفت: در تدارک برگزاری نمایشگاه خوشنویسی هنرمندان در جهان اسلام هستیم و امیدوارم هنرمندان عزیزمان در این عرصه افتخارآمیز باشند و بتوانیم شاهد برگزاری یک رویداد مهم باشیم.
وی بیان کرد: در این مسیر رویدادهایی همچون جشنواره «آوای رضوی»، «سرود رضوی» و رویدادهای مختلف دیگر را داریم و امیدوارم دربرگیرنده نتایج مطلوبی باشند
دبیر بیست و یکمین جشنواره بینالمللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) ادامه داد: ما در فضای تولید هم کار دیگری انجام دادیم که در این راستا یک آلبوم موسیقی ویژه «موسیقی رضوی» در قالب تولید هشت قطعه با هشت گویش ملی در زبانهای مختلف پیش روی مخاطبان قرار داده میشود. این آلبوم در آستانه میلاد حضرت امام هشتم(ع) پیش روی مخاطبان قرار میگیرد.
وی درباره برگزاری نمایشگاه خوشنویسی جهان اسلام نیز گفت: بر اساس برنامهریزیهای انجامگرفته، آثار هنرمندان بینالمللی دریافت و در قالب یک نمایشگاه ویژه که در تهران و مشهد برگزار میشود پیش روی مخاطبان قرار داده خواهد شد.
قائمیان درباره جایزه ویژه «غزه» جشنواره بینالمللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) هم بیان کرد: بر اساس برنامهریزیهایی که انجام شده، جایزه ویژه «غزه» جشنواره امام رضا(ع) در قالب بخش گرافیک برگزار میشود و به زودی نیز جزئیات آن اعلام خواهد شد.
در ادامه زمانی مدیر اجرایی جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) و رفایی مشاور راهبردی جشنوارههای رضوی توضیحاتی را درباره بخشهای مختلف بیست و یکمین جشنواره بینالمللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) که پیشتر در نشستهای رسانهای رویدادهای مختلف درباره آن توضیحات مشروح داده شده بود، ارائه دادند.
اجرای چند اثر نمایشی مختلف در تهران و استانهای مختلف، تجلیل از هنرمندان برگزیده عرصه فرهنگ رضوی، برگزاری محفلهای شعری مختلف، اجتماع بزرگ شاعران آذری زبان، میزبانی از رویداد شعر عربی در استان خوزستان، برگزاری اختتامیه شعر فارسی در کرمان، اجرای چندین برنامه نمایشی محیطی در ایام برگزاری جشنواره به میزبانی مشهد و دیگر شهرهای کشور، اجرای موسیقی مقامی برای عموم مردم در جهت مردمیسازی برنامههای جشنواره در بستر تولیدات، پیگیری برای دعوت از هنرمندان کشورهای لبنان، عربستان، عراق و پاکستان برای شرکت در یک نمایشگاه بینالمللی خوشنویسی و تلاش برای توسعه جشنواره در حوزه دانشگاهی در راستای برگزاری دورههای بعدی جشنواره امام رضا(ع) در زمره مهمترین سرفصلهای مطرح شده این نشست بود.
مدیر عامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع) تاکید کرد:حرکت بنیاد امام رضا(ع) به سمت خروجیمحور شدن جشنوارههای رضوی/ امسال نخستین طلیعه رویکرد جدید جشنواره امام رضا(ع) است
مدیر عامل بنیاد بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) از حرکت بنیاد امام رضا(ع) به سمت خروجیمحور شدن جشنوارههای رضوی خبر داد و گفت: امسال نخستین طلیعه رویکرد جدید جشنواره امام رضا(ع) است.
مرتضی سعیدی زاده در نشست خبری تشریح برنامههای این دوره از جشنواره امام رضا(ع) و چله رضوی که امروز سهشنبه چهارم اردیبهشتماه در محل باغ هنرهای زیبای تهران برگزار شد، اظهارکرد: تلاش همکاران ما در دبیرخانه جشنواره، حرکت این تورنمنت فرهنگی و هنری در مسیر خروجی محور کردن آثار برای استفاده بیشتر عموم مردم است.
وی با اشاره به فعالیت تارنمای «پنجره فولاد» به عنوان درگاه ارائه تولیدات رضوی و نمایش محصولات جشنواره امام رضا(ع) بیان کرد: ما در بنیاد بینالمللی امام رضا(ع) در قالب جشنوارههای رضوی با سبقهای بیست ساله، رویکرد محتوا محور شدن محصولات رضوی را در دستور کار قرار دادیم.
مدیر عامل بنیاد بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) همچنین به سلسله جلسات کارشناسی پیرامون بخشهای مختلف جشنواره امام رضا(ع) در طی سال اشاره کرد و افزود: در این مسیر اصحاب فرهنگ و هنر به صورت مستمر در شورای سیاستگذاری و دبیرخانه جشنواره نقش پررنگ دارند و یکی از مهمترین رویکردهای ما نیز استفاده از هنرمندان شاخصی همچون استاد قائمیان، استاد نجابتی، استاد شرافت، استاد نادری، استاد محمدحسین لطیفی و... بوده است
۵ میلیارد تومان اعتبار حمایتی
وی با بیان این که امسال پنج میلیارد تومان اعتبار برای حمایت از تولیدات فاخر حوزه هنرهای نمایشی و تئاتر و همچنین هنرهای تجسمی ختصاص داده شده است، اضافه کرد: جریان هنر بدون حمایت و نقش آفرینی مالی و منابع لطف چندانی ندارد و امسال نیز منابع خوبی در این زمینه تعریف کردهایم.
سعیدیزاده توجه به برگزاری کارگروههای آموزشی را از دیگر فعالیتهای این دوره دانست و گفت: این نگاه سبب ارتقای هنرمندان در بخشهای مختلف میشود و در همین راستا مداخله فرایندی این دورهها را با اساتید اهل فن شکل دادهایم.
وی با تاکید بر اینکه چهار کارگاه آموزشی در اعتاب مقدسه برگزار شده است، یادآورشد: سال گذشته سه کارگاه ملی در حوزه پرچم و کتیبه داشتیم که جمعا ۲۵۰ نفر در این کارگاهها شرکت کردند.
مدیر عامل بنیاد بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) استفاده از ظرفیتهای مردمی را از دیگر برنامههای این جشنواره برشمرد و اعلام کرد: به عنوان مثال کانون هنر شیعی در زمینه گرافیک در دوسال پیاپی به عنوان دبیرخانه تخصصی گرافیک با جشنواره همکاری دارند. انجمن خوشنویسان و دارالکتابه مرکز طبع و نشر قرآن کریم نیز ظرفیت بزرگی را در حوزه خوشنویسی برای جشنواره به ارمغان آوردند.
وی با اشاره به تعامل و مشارکت بنیاد بینالمللی امام رضا(ع) با دستگاههای تخصصی است، عنوان کرد: بیش از ۱۵ نهاد تخصصی اعم از وزارتخانهها، آستانهای مقدس عتبات و دیگر نهادها و سایر مراکز با جشنواره امسال همکاری داشتهاند.
برگزاری ۵۰۰ رویداد قرهنگی در کشور
سعیدیزاده با بیان این که امسال بالغ بر ۵۰۰ رویداد فرهنگی در جریان جشنواره امام رضا(ع) برگزار میشود، ادامه داد: در همین راستا در اردیبهشت ماه امسال، ۴۵ گروه نمایشی بیش از ۴۵۰ تئاتر فاخر را در حوزه رضوی به اجرا خواهند گذاشت.
وی همچنین ابرازامیدواری کرد: جشنواره امام رضا(ع) در سه الی چهار سال آینده به عنوان حرفهای ترین جشنواره دینی کشور تثبیت شود.
مدیر عامل بنیاد بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) با تاکید بر اینکه دوره بیستم دوره گذار این جشنواره بود و امسال اولین طلیعه رویکرد جدید جشنواره بین المللی امام رضا(ع) است، افزود: در افق پنج ساله جشنواره امام رضا(ع) با دهه فجر تلاقی پیدا میکند و امیدواریم در فضای تولیدات حرفهای و بهره مندی جامعه از آثار، اتفاقات خوبی را در این زمینه شاهد باشیم. برای جشنواره بیست و دوم نیز که از اکنون فعالیتهای خودش را آغاز کرده است امیدواریم جنبه بینالمللی بودنش را پر رنگ تر از قبل ادامه دهیم.
۵۷۵۷
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898810