Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@22:57:11 GMT

فعالیت‌های جدید معنوی جایگزین مناسک معنوی محرم شود

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۱۶۳۰۸

فعالیت‌های جدید معنوی جایگزین مناسک معنوی محرم شود

حجت الاسلام محمد قطبی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: از سوی دیگر دفع ضرر محتمل و حفظ جان، از قواعد و مسائل فقهی است که همه فقهای بزرگ شیعه نسبت به آن اظهار نظر داشته و به وجوب آن فتوا داده‌اند.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان افزود: همه ساله آیین ها و مراسم تعزیت و عزاداری در اقصی نقاط کشور برگزار می‌شد که امسال به دلیل شدت فراگیری ویروس کرونا و تهدید جدی آن نسبت به جان و سلامت انسان‌ها شرایط را متفاوت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه سلامت ما عین دیانت ماست، ادامه داد: التزام به رعایت اصول بهداشتی و سلامت شکوه و عزت جامعه اسلامی را بیشتر کرده و عظمت تمسّک به فرامین الهی را در جامعه عیان خواهد ساخت.

قطبی اضافه کرد: برگزاری بدون قید مراسم عزاداری  بی‌منطقی و از سوی دیگر تعطیل کردن آن و خاموش کردن این چراغ هم مخالف با حکمت الهی و مغایر عرف و عادتواره های اجتماعی شیعیان است.

وی برگزاری مراسم عزاداری کارمندی در محیطهای کارمندی و کارگری را از جمله فعالیت‌های ممکن برشمرد و گفت: این برنامه‌ها در ساعت اولیه صبح یا پس از نماز ظهر و عصر به میزان یک ساعت عزاداری می تواند عطش عزاداری را تا حدودی برای این قشر برطرف کند.

قطبی بیان اینکه قرائت و ختم قرآن، برترین و بالاترین حقیقت عالم هستی است، تصریح کرد: ختم قرآن در ایام محرم الحرام و هدیه ثواب آن به شهدای کربلا از دیگر اقداماتی است که می‌تواند در این ایام به عنوان یک اقدام جایگزین معنوی استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: برخی نرم افزار قرآنی مانند نرم‌افزار "سراج" برای برگزاری ختم قرآن در گروه های خانوادگی و هیات‌های مذهبی امکان مناسبی فراهم آورده است.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان افزود: مدرسه محیطی عاشورایی از دیگر برنامه‌هایی است که با بهره گیری از محیط‌های عمومی شهرها و فضاسازی مناسب می‌تواند شهر عاشورایی را به نمایش گذارد.

 وی تصریح کرد: استفاده از تصاویر عزاداری سال‌های قبل به عنوان طرح‌های محیطی، همچنین نصب ابزار و ادوات عزاداری از قبیل سنج، دهل، طبل، علم، نخل، ابزارهای موسیقی تعزیه و امثال آن در قالب نمایشگاه‌های عمومی در فضاهای شهری می‌تواند فضا و محیط عاشورایی به وجود بیاورد.

قطبی اظهارداشت: خیرات و مواسات اجتماعی اکنون که به سفارش شبکه بهداشت پذیرایی در عزاداری ها محدودیت و ممنوعیت دارد و شایسته است هزینه‌ها و نذورات مردمی در راستای خدمت به مستمندان و نیازمندان در قالب موسات مومنانه، خیرات و هدایا و در اشکال مختلف در محیط های فقیرنشین توزیع شود، بدون تردید ثواب اینگونه اعمال نه تنها کمتر از پذیرایی در عزاداری سیدالشهدا نیست که شاید ارزش بالاتری هم داشته باشد.

وی ادامه داد: نامگذاری هایی که در این ایام صورت می گیرد اعم از نام فرزندان، نام اماکن و نام رویدادها برگرفته از نام و عناوین حسینی و عاشورایی باشد تا نام و نشان محرم و عاشورا عمیق‌تر در تاریخ ماندگار شود، ترویج نام هایی مثل حسین، عباس، علی اصغر. زینب  برای فرزندان و نوزادان متولد شده در این ایام اجر و پاداش وافری خواهد داشت.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان افزود: توسعه و تقویت نماز جماعت هدف و غایت جریان کربلا اقامه دین و نماز است و شایسته است در این ایام نمازهای جماعت البته با رعایت دستورات پزشکی پرشور و گسترده تر برگزار شود شکوه و عظمت اینگونه جماعت ها می تواند شور و شکوه تعزیت و عزاداری سالار شهیدان را به نمایش بگذارد.

وی تصریح کرد: گسترده شدن رسانه ها و شبکه های اجتماعی فرصتی را فراهم کرد تا بخش زیادی از برنامه ها و آیین های مذهبی در فضای اینترنت و سایبر تداوم یابد و مخاطبین این عرصه‌ها از فیض برنامه‌های دینی و مذهبی محروم نمانند و لذا راه اندازی پیجها و کانالها و شبکه های زنده و تلویزیونی در فضای مجازی و تولید و بازپخش برنامه های مذهبی و عزاداری ها ضرورت انکارناپذیر است.

قطبی تاسیس قرض الحسنه، وقف، تاسیس اماکن و بناهای فرهنگی و مذهبی با بهره گیری از نذورات و نیتهای خیرین به نام امام‌حسین (ع) را از دیگر برنامه‌های امسال برشمرد و گفت: این برنامه‌ها می‌تواند میراث ماندگاری باشد که به یادگار از شرایط سخت تعزیت و عزاداری سید و سالار شهیدان به جای می ماند و برای همیشه ارادت بانیان و متولیان آن را به ساحت مقدس شهدای کربلا به نمایش خواهد گذاشت.

 وی اضافه کرد: نصب پرچم عزا بر در خانه ها، قرائت زیارت عاشورا به صورت خانوادگی، گوش دادن به برنامه های مذهبی تلویزیون و کانالهای هیات ها و مساجد و برگزاری ختم قرآن و پرداخت صدقه و هدیه ثواب آنها به شهدای کربلا می تواند خانه هایمان را به بیت الحسین تبدیل کند.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تاکید کرد: نفس صیانت از سلامت جامعه تلاش برای رعایت توصیه نامه های سلامت و حفظ جان انسان‌ها به ویژه حفظ سلامت و جان عزاداران حسینی می توانند از یکی از مهمترین الگوهای عرض ارادت و تسلیت عزای شهدای کربلا باشد و با نیت کسب ثواب و خیرات برای همه درگذشتگان ناشی از ویروس کرونا در یک خیر جمعی شریک شویم.

برچسب‌ها اصفهان هیأت عزاداری استانداری اصفهان پروندهٔ خبری کرونا و آیین های محرم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اصفهان هیأت عزاداری استانداری اصفهان اصفهان هیأت عزاداری استانداری اصفهان رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان شهدای کربلا برنامه ها ختم قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۱۶۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پویش «زندگی با آیه‌ها» طرح جدیدی برای فهم قرآن

حجت‌الاسلام مهدی نیلی‌پور، مدیر بنیاد مهدویت و آینده پژوهی استان اصفهان در گفت وگو با خبرنگار مهر در رابطه‌با اهمیت خواندن قرآن گفت: از نظر ساختار وجودی، انسان دارای دو ساحت و بُعد است. یکی بُعد جسمانی و مادی و یکی بُعد روحانی و غیبی. قرآن عمدتاً بر اساس ساختار وجودی انسان ملاحظه هر دو بُعد را کرده است؛ اما عمده‌ترین راه تغذیه بُعد روحانی و بُعد ملکوتی و غیبی انسان از طریق دستاوردهای آسمانی است.


او ادامه داد: انسان‌هایی که بخواهند سرمایه‌ای در بُعد ملکوتی و غیبی خود داشته باشند و آن بُعد خودشان را تقویت کنند، اینها ناگزیرند که با یک دستاوردهای غیبی و ملکوتی اصیل آشنا باشند و قرآن به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای پیامبر اکرم (ص) که خود سرتاسر غیب و ملکوت بوده، برای انسان‌ها قرار داده شده است. اگر افراد بخواهند در جنبه‌های ملکوتی و غیبی خودشان را رشد دهند، اینها ناگزیر از تماس با قرآن به‌عنوان تجلی اسماً الهی در روی زمین هستند.


مدیر بنیاد مهدویت اصفهان با بیان اینکه امروزه از قرآن تحت عنوان هوش معنوی یاد می‌شود، گفت: افراد اگر بخواهند هوش معنوی خودشان را ارتقا دهند باید به قرآن مراجعه کنند؛ چون یکی از مؤلفه افراد دارای هوش معنوی، ارتباط با کتب قدیمی و عتیق است و یکی از کتاب‌های عتیق و مصون از هرگونه خطا و اشتباه قرآن کریم است؛ لذا از یک دیدگاه هر کسی اهل قرآن نباشد معلوم می‌شود که هوش معنوی خوبی ندارد.


او تأکید کرد: عرفا و بزرگان ما معمولاً حداقل روزی یک مراجعه قرانی داشتند و حضرت امام روزی سه جز قرآن تلاوت می‌کردند. علامه طباطبایی بالاترین هوش معنوی را داشته و بیست سال شبانه با قرآن مأنوس بوده تا تفسیر المیزان را تحویل ما داده است.


حجت‌الاسلام نیلی‌پور پویش «زندگی با آیه‌ها» را اقدامی مؤثر در انس بیشتر مردم با قرآن عنوان کرد و گفت: حقیقتاً پویش زندگی با آیه‌ها که توسط سازمان تبلیغات اسلامی در حال اجرا است، کار بسیار تحسین برانگیزی است؛ چراکه قرآن یک کتاب نظم‌پذیر و نظم ده به انسان است. پویش زندگی با آیه‌ها نیز کار منظمی است که باعث مدیریت ذهن، زمان و فهم می‌شود.


او افزود: سه سال قبل ما در بنیاد مهدویت اصفهان کاری مشابه پویش زندگی با آیه‌ها را اجرا کردیم و هر روز یک آیه از آیات المهدی در فضای مجازی به مسابقه گذاشته می‌شد.


مدیر بنیاد مهدویت اصفهان تصریح کرد: این‌گونه کارهای منظم با موضوعات مختلف مثل مهدویت ظرفیت بالایی است که شما در هر جز چند آیه مرتبط با آیات المهدی می‌توانید پیدا کنید و آنها را ارائه دهید. آیات قرآن معجونی است که شما در آن توحید، اخلاق و عقاید می‌بینید؛ لذا این پویش‌های منظم باید در تمام طول سال با عنوان‌های متفاوتی اجرا شود؛ مثل پویش سبک زندگی از نگاه قرآن.


او در پایان تأکید کرد: پویش زندگی با آیه‌ها کار موفق و خوبی بوده و ان شالله خداوند به متولیان این امر قوت و همت عالی دهد تا بتوانند این اتفاق را با موضوعات متنوع و فراگیر و جذاب بیشتری در سطح کلان حتی در سطح جهانی ایجاد کنند. چون قرآن مخصوص ما نیست و خطاب قران به کل مردم است؛ بنابراین این‌گونه پویش‌ها نباید محدود به ایران باشد و باید در جهان اسلام و حتی با نگاه بین‌المللی رقم بخورد تا همه مردم به شکلی از این مائده الهی و آسمانی بهره‌مند شوند.

کد خبر 6081223 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • تصویر عزاداری زن فلسطینی، عکس خبری برگزیده سال شد
  • آیت‌الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است
  • هدیه سردار رادان به فرزندان معنویش
  • تشویق بی‌امان محرم نویدکیا از سوی هواداران سپاهان + فیلم
  • پویش «زندگی با آیه‌ها» طرح جدیدی برای فهم قرآن
  • محرم تنها مربی بدون باخت؛ جواد نکونام به یحیی رسید!
  • آیین تکیه خوانی، سنت عزاداری و علم کشی
  • تشدید فعالیت سامانه بارشی در اصفهان
  • روایتی از توصیف جالب رهبر انقلاب از مجری سرشناس تلویزیون
  • ۹.۵ میلیون نفر از جاذبه‌های اصفهان بازدید کردند