Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-29@10:56:41 GMT

فصل سرد جدیدی از بدعهدی و پیمان‌شکنی ولیعهد سعودی

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۱۶۳۳۴

فصل سرد جدیدی از بدعهدی و پیمان‌شکنی ولیعهد سعودی

ترور جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی توسط عربستان در دوم اکتبر سال ۲۰۱۸ میلادی صورت گرفت. خاشقجی، یکی از روزنامه‌نگاران روزنامه واشنگتن پست که در آن زمان در تبعید زندگی می‌کرد برای کارهای ازدواجش به کنسول‌گری عربستان در استانبول رفت. همان‌طور که توسط اگنس کالامارد، نماینده سازمان ملل ثبت شده، تیمی از آدمکش‌های حرفه‌ای سعودی با ابزار پزشکی قانونی از جمله اره استخوان‌بر وارد کنسول‌گری شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قتل خاشقجی پس از تلاش‌های قبلی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان برای فریب دادن این روزنامه‌نگار به منظور بازگرداندن او به ریاض و ساکت کردن او صورت گرفت.

به گزارش ایسنا، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی می‌نویسد: ‍پرونده خاشقجی یکی از پرونده‌های نیرنگ و قتل با معافیت از مجازات است. جسد خاشقجی هرگز پیدا نشد. اکنون فصل سرد جدیدی از بدعهدی و پیمان‌شکنی عربستان فرا رسیده که بار دیگر به ما یادآور می‌شود که پادشاهی عربستان توسط یک حاکم مستبد ظالم رهبری می‌شود.

هنگامی که خاشقجی ناپدید شد، پادشاهی عربستان گفت که این روزنامه‌نگار اوراق مربوط به ازدواج را از کنسول‌گری درخواست کرده و "پس از دریافت فورا آنجا را ترک کرده است". در تاریخ هفت اکتبر، یکی از مقامات سعودی به گزارشات مبنی بر اینکه خاشقجی در کنسول‌گری به قتل رسیده پاسخ داد و قویا این "اتهامات بی‌پایه و اساس" را رد کرد. در تاریخ هشت اکتبر، سفیر عربستان در آمریکا گفت که گزارشات دال بر بازداشت یا قتل خاشقجی "کاملا نادرست و بی‌پایه و اساس" هستند. در تاریخ ۱۵ اکتبر، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا گفت که به ولیعهد عربستان صحبت کرده و او انکار محض کرده است.

با این حال، شکایتی که روز پنجشنبه تنظیم شده مدعی است که درست همان روزی که ولیعهد عربستان "انکار محض" کرد، تیم دوم آدمکش‌های سعودی به کانادا سفر کردند. این بار، هدف سعد الجبری، یکی از مقامات اطلاعاتی ارشد سابق سعودی بود که در گذشته با مقامات آمریکایی در زمینه مقابله با تروریسم همکاری نزدیکی داشت. ظاهرا ولیعهد عربستان قصد داشت او را نیز ساکت کند. این شکایت که توسط الجبری تنظیم شده، شامل ادعاهای ثابت نشده است اما خطوط موازی ترسناکی با ترور خاشقجی دارد. براساس این شکایت، آدمکش‌های سعودی که به تورنتو سفر کرده بودند به "جوخه ببر" که "گروه مزدوران شخصی" محمد بن سلمان است، تعلق داشتند. آنها دو کیف از وسایل پزشکی قانونی داشتند و این گروه شامل مربی بود که در اسناد و مدارک کیفری به عنوان جلادی که خاشقجی را تکه تکه کرده بود، ثبت شده بود. افسران کانادایی در بخش کنترل مرزی از اعضای این گروه که با ویزاهای توریستی سفر می‌کنند، پرسیده بودند که آیا یکدیگر را می‌شناسند یا خیر. آنها دروغ گفتند و به این سوال پاسخ منفی دادند. در بازبینی مجدد، عکسی از آنها کشف شد که در کنار یکدیگر بودند و همین امر سبب شد تا توطئه آنها نقش بر آب شود.

در ثانیه‌های آخر عمرش، قاتلان خاشقجی به او گفتند که "دستوری از اینترپل وجود دارد. اینترپل خواسته تا تو برگردی". الجبری در شکایتش ادعا می‌کند که ولیعهد عربستان در تاریخ ۱۰ سپتامبر سال ۲۰۱۷ میلادی در پیامی در واتس‌اپ او را تهدید کرده و گفته بود که اگر او به خواست خودش به ریاض بازنگردد، یک تعقیب و پیگرد جهانی بر مبنای اتهامات جعلی فساد توسط پلیس اینترپل علیه او به راه می‌اندازد. محمد بن سلمان تلاش کرد تا این تهدید را خوب جلوه دهد اما خوشبختانه پلیس اینترپل در سال ۲۰۱۸ میلادی اسناد ارائه شده را به عنوان "اقدامی با انگیزه سیاسی" رد کرد.    

اگر این اتهامات جدید ثابت شوند، این نتیجه را تقویت می‌کند که پادشاهی عربستان توسط ولیعهدی که جوخه‌های مرگ را فرماندهی می‌کند و به فرار از پاسخگویی به خاطر قتل ادامه می‌دهد، رهبری می‌شود.

انتهای پیام  

منبع: ایسنا

کلیدواژه: محمد بن سلمان جمال خاشقجی ولیعهد عربستان کنسول گری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۱۶۳۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترساندن از مبارزه با اسرائیل باعث سکوت مردم نشود

ایسنا/خراسان جنوبی استاد حوزه علمیه قم گفت:  عده‌ای مردم را از نبرد و مبارزه می‌ترسانند که نتیجه آن نباید سکوت مردم شود لذا کم توجهی هیات‌ها، مساجد و آموزش و پرورش نسبت به مبارزه با اسرائیل شور مبارزه با اسرائیل را کم کرده است.

حجت الاسلام ولوی امروز سه‌شنبه ۷  اسفند در مسجد امام حسین(ع) بیرجند در تجمع مردمی محکومیت اقدامات وحشیانه و هتاکانه سربازان رژیم جعلی صهیونیستی در غزه به عوامل اصلی بی تفاوتی امت اسلامی در برابر جنایات رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: امروز برخی قارون‌های امت اسلامی به خاطر دنیای خود در برابر جنایات رژیم صهیونیستی سکوت کرده و با وقاحت تمام روابط خود را با این رژیم کودک کش عادی می‌کنند.

وی با بیان اینکه عربستان سعودی سردمدار عادی سازی با رژیم صهیونیستی است، افزود: چرا کشورهای اسلامی بر سر آنها فریاد نمی‌زنند و از آنها نمی‌خواهند که دست از اقدامات بی شرمانه خود بردارند؟

استاد حوزه علمه قم با اشاره به اینکه علمای اهل سنت باید در مقابل سکوت سعودی ها فریاد بزنند، ادامه داد: این موضوع یک گلایه از سوی ماست که علما و جریان اهل سنت باید به میدان بیایند و در کنار شیعیان بر سر سعودی‌ها فریاد بزنند.

حجت الاسلام ولوی بیان کرد: ترکیه متاسفانه رویکرد نفاق گونه‌ای در پیش گرفته و بسیاری از اقلام رژیم صهیونیستی را تامین می‌کند که قارون‌هایی هستند، به خاطر دنیای خود سکوت کرده و تن به ذلت می‌دهند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه علمای اهل سنت باید در مقابل سکوت سعودی‌ها فریاد بزنند، گفت: این موضوع یک گلایه از سوی ما است که علما و جریان اهل سنت باید به میدان بیایند و در کنار اهل تشیع بر سر سعودی‌ها فریاد بزنند.

وی با بیان اینکه عامل بی دردی امت اسلامی قارون‌هایی مانند جریان‌های برخی از سلبریتی‌ها که برای یک حیوان(سگ) مطلب در فضای مجازی می‌گذارند اما برای مظلومان فلسطین یک پست نمی‌گذارند، افزود: گروه دیگر جریانات سامری هستند که امت اسلامی را در تبلیغات و آموزش خود از نبرد می‌ترسانند.

حجت الاسلام ولوی خاطرنشان کرد: طبق روایات در آخرالزمان ایرانی‌ها مستضعفان جهان را نجات می‌دهند. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • (تصاویر) رومی القحطانی؛ زیباترین دختر عربستان و نماینده سعودی در مسابقه دختر شایسته جهان کیست؟
  • عربستان سعودی برای اولین‌بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند
  • عربستان برای اولین بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند
  • (عکس) رنگ سبز جدیدی که دیزنی خلق کرد!
  • (عکس) «گوی اژدها»؛ یک شهربازی عجیب در عربستان سعودی!
  • گلایه راه‌آهن شمالغرب از بدعهدی شرکت شهرک‌های صنعتی
  • واکنش پیمان یوسفی به بازنشستگی جواد خیابانی + فیلم
  • فراز و فرودهای مناسبات عراق و عربستان/ رویکرد اقتصادی همگرایانه
  • تساوی تاریخی تاجیکستان با عربستان در جشن نوروز
  • ترساندن از مبارزه با اسرائیل باعث سکوت مردم نشود