Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/همدان یک پیشکسوت تئاتر مطرح کرد: کرونا اتفاقی است که در آینده سال‌ها به آن پرداخته خواهد شد و چون با مسئله انسان و بشریت سروکار دارد موضوع هنر است اما به صورت شتاب زده نمی‌شود به آن پرداخت و باید زمان بگذرد.

سیدمحمدجواد کبودراهنگی در گفت‌وگو با ایسنا، بیان کرد: در دوران شیوع کروناویروس ارتباط هنرمندان با ادارات فرهنگی قطع شده است و حتی در فضای مجازی هم ارتباطی بین هنرمندان و ارگان‌ها نمی‌بینیم و این جای تأسف دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این هنرمند همدانی ادامه داد: در این ایام وضعیت تئاتر هم مانند سایر هنرها تحت تأثیر فضای موجود جامعه قرار گرفته و وضعیت بدی دارد، از ابتدای شیوع کروناویروس تئاتر تعطیل است چراکه هنر تئاتر نیازمند مخاطب است و ‌وقتی مخاطب نباشد، تئاتر معنا ندارد.

کبودراهنگی با بیان اینکه در روزهای کرونایی متنی را چند جلسه تمرین اما به خاطر شرایط نامناسبی که حاکم بود، کار را تعطیل کردم، اظهار کرد: متأسفانه هیچ هنرمندی از حال دیگری خبر ندارد و تمرینی صورت نمی‌گیرد.

وی درباره کمک‌های مالی وعده داده شده به هنرمندان هم تصریح کرد: تاکنون کسی کمکی دریافت نکرده و خبری از تسهیلات نشده است، مشخص نیست این کمک‌ها به چه گروهی تعلق می‌گیرد و چه گروه‌هایی شرایط دریافت را دارند. 

این پیشکسوت تئاتر همدان با اشاره به اینکه وضعیت برگزاری جشنواره‌ها نامشخص است، ادامه داد: البته این امر طبیعی است چراکه در شرایط فعلی کاری تولید نمی‌شود که جشنواره‌ای برگزار شود.

کبودراهنگی با بیان اینکه ارگان‌های فرهنگی در ایام شیوع کروناویروس وظایفی دارند، گفت: این دستگاه‌ها باید جویای حال هنرمندان شوند که متأسفانه این اتفاق کمرنگ است و به نظر می‌رسد ارتباط قطع شده است. در حال حاضر این سوالات مطرح است که «در شرایط فعلی باید چه کار کرد؟» ‌و «وظیفه اداراتی مانند اداره فرهنگ و ارشاد چیست؟»

وی درباره برنامه‌های مجازی توضیح داد: این برنامه‌ در حوزه برخی هنرها مانند فیلم و شعر به همت اداره فرهنگ و ارشاد برگزار شده اما برگزاری این برنامه‌ها درباره تئاتر را بی نتیجه می‌دانم چراکه تئاتر هنر زنده است و با مخاطب زنده معنا دارد و وقتی به صورت مجازی باشد، تئاتر نیست و استقلالی صورت نمی‌گیرد چراکه کسی که می‌خواهد فیلم بگیرد هم باید در مکانی تمرین کند و به صورت یک نفره هم دچار مشکل می‌شود. 

کبودراهنگی بیان کرد: شرایط فعلی فضا را به نویسندگان می‌دهد و نمایشنامه نویسان و فیلمنامه نویسان فرصت خوبی دارند چراکه نوشتن نیاز به ارتباط با دیگران ندارد اما بازیگری و کارگردانی نیاز به کار گروهی دارد که در این شرایط امکانش فراهم نیست. 

این هنرمند همدانی شرح داد: اگر این وضعیت در درازمدت ادامه داشته باشد باید راهکاری برایش پیدا کرد، علاوه بر این سالن‌های تئاتر همیشه خیلی شلوغ نبوده و معمولاً یک پلاتو با ظرفیت ۷۰ نفر ۳۰ تماشاگر داشته است بنابراین می‌توان کار کرد و تماشاگر محدودی داشت چراکه نمی‌شود هنر تعطیل باشد.

وی افزود: متأسفانه در شرایط کنونی فرهنگ در اولویت هیچ‌ ارگانی نیست، این روزها آنقدر که به مسائل اقتصادی توجه می‌کنند به فرهنگ توجه نمی‌شود ضمن اینکه در این وضعیت مردم به لحاظ فرهنگی، روحی، روانی و فعالیت‌هایی که کارکرد هنر را در وضعیت کرونا نشان می‌دهد هم نیاز دارند.

این پیشکسوت تئاتر همدان اظهار کرد: ‌اگر  وضعیت فعلی درازمدت باشد تئاتر هم می‌تواند مثل سینما ادامه پیدا کند و با تعداد تماشاگران اندک در فضایی خاص تمریناتی انجام شود و نمایش‌هایی که تعداد پرسوناژ کمتری دارند کار شوند چراکه هنرمندان خیلی از وضعیت قبل دور افتاده‌اند.

کبودراهنگی توضیح داد: در شرایط فعلی که فعالیت‌های هنری کم شده فرصت خوبی است که ارگان‌های فرهنگی برنامه‌ریزی کنند و حتی جلساتی با هنرمندان داشته باشند و درباره آینده تئاتر صحبت کنند.

وی ادامه داد: متأسفانه تاکنون اهالی تئاتر هیچ‌ نشستی با مسئولان نداشته‌اند در حالیکه این می‌تواند اتفاق بیفتد اما گویا همه چیز کلاً تعطیل شده است در صورتی که می‌شود از هنرمندان دعوت کنند و در مورد برنامه‌های قابل اجرا همفکری کرده، برنامه‌های آینده را بررسی و وضعیت هنر و تئاتر را آسیب شناسی کنند.

این هنرمند همدانی تصریح کرد: انتظار داریم ارگان‌های فرهنگی مانند اداره فرهنگ و ارشاد، حوزه هنری، انجمن نمایش و شهرداری در این بخش فعالیت و ارتباط بهتری با هنرمندان برقرار کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری کروناویروس تئاتر فرهنگ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي شرایط فعلی برنامه ها تئاتر هم ارگان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۱۶۳۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه‌های جشنواره امام رضا و چله رضوی تشریح می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست خبری بیست و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) با هدف تشریح برنامه‌ها و رویدادهای پیش‌روی جشنواره سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ساعت ۱۰ در سالن جلسات مجتمع فرهنگی باغ زیبای تهران برگزار می‌شود.

جشنواره امام رضا (ع) که هر ساله با شکوه و عظمت خاصی برگزار می‌شود، امسال نیز با برنامه‌ریزی‌های دقیق و نوآورانه، قصد دارد تا فرهنگ غنی اسلامی، ایرانی و رضوی را به نمایش بگذارد. این رویداد به عنوان یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های فرهنگی و هنری در سطح کشور و در بعضی از شاخه‌ها در سطح بین‌الملل به شمار می‌رود.

جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) فرصتی استثنایی برای هنرمندان، اندیشمندان و علاقه‌مندان به فرهنگ اسلامی و ایرانی فراهم می‌آورد تا دیدگاه‌ها و آثار خود را با جهانیان به اشتراک بگذارند.

فرهاد قائمیان که امسال مسئولیت مدیریت جشنواره را بر عهده دارد، در این نشست خبری به تشریح برنامه‌های متنوع و جذاب جشنواره خواهد پرداخت. از جمله برنامه‌های امسال می‌توان به جشنواره‌های شعر ویژه کودکان و نوجوانان، فارسی زبانان، عرب زبانان و ترک زبانان، جشنواره بین المللی عکس رضوی و همچنین جشنواره‌های مختلفی در زمینه‌های سرود، تئاتر، گرافیک، خوشنویسی، فیلم کوتاه و بخش ویژه روستایی اشاره کرد که همگی با محوریت زندگی و سیره امام رضا (ع) طراحی شده‌اند.

این جشنواره که همواره مورد استقبال گسترده مردم و هنرمندان قرار گرفته، امسال نیز به دنبال ایجاد فضایی برای تبادل فرهنگی و هنری و تقویت پیوندهای میان فرهنگ‌های مختلف است.

انتظار می‌رود که این دوره از جشنواره با حضور هنرمندان و شخصیت‌های برجسته فرهنگی از سراسر جهان، به یک رویداد ماندگار در تقویم فرهنگی ایران و جهان تبدیل شود.

این نشست فرصتی بی‌نظیر برای رسانه‌ها و عموم مردم خواهد بود تا از جدیدترین اخبار و اطلاعات مربوط به جشنواره مطلع شوند و در جریان آخرین تحولات فرهنگی و هنری قرار گیرند.

کد خبر 6084101 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • محتواهای رضوی با یک سامانه در اختیار هنرمندان قرار می‌گیرد
  • دورهمی پیشکسوتان عرصه موسیقی و تئاتر استان یزد
  • ارسال ۳۴۲ اثر به دبیرخانه جشنواره تئاتر فتح خرمشهر
  • صفا آقاجانی بازیگر پیشکسوت جراحی شد
  • بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون جراحی شد
  • تشریح برنامه‌های جشنواره امام رضا و چله رضوی
  • موزه موسیقی با اعتبار مستقل آغاز به کار می‌کند/ راه‌اندازی موزه تئاتر به منظور تحقق شعار سال
  • برنامه‌های جشنواره امام رضا و چله رضوی تشریح می‌شود
  • نمایش «باغ آرزو» به روی صحنه تئاتر نیشابور رفت
  • خنداندن و شادبودن مردم عیب نیست/ باید میزهای مدیران سر و ته شود!