Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@22:03:47 GMT

گام‌های استوار صنایع کوچک هرمزگان در سال جهش تولید

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۱۶۴۷۴

گام‌های استوار صنایع کوچک هرمزگان در سال جهش تولید

 امسال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال جهش تولید نامگذاری شده و طبق تاکید ایشان تنها راه برون رفت از شرایط تحریم توجه به صنعت و تولیدات است.

به همین دلیل صنایع کوچک در هرمزگان و حمایت از این حوزه اقتصادی همتی بلند می‌طلبد که شرکت شهرک‌های صنعتی استان نیز در این راستا کوشش‌های فراوانی را برای بازگرداندن واحدها به چرخه تولید داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شرکت شهرک‌های صنعتی هرمزگان که از سال ۱۳۷۰ فعالیت خود را آغاز کرده در سال۹۸ با حمایت‌ از صنایع توانست ۴۶واحد صنعتی را به چرخه تولید بازگرداند که نشان از گام‌های استوار صنایع کوچک و متوسط به سوی جهش تولید است.

اکنون ۲۹شهرک و ناحیه صنعتی در هرمزگان فعالیت دارند که شامل، ۲۶ شهرک و ناحیه صنعتی دولتی که ۲۳شهرک و نواحی در حال واگذاری و ۳شهرک و ناحیه خصوصی بامساحت شهرک‌ها و نواحی صنعتی دولتی استان هرمزگان ۴هزار و ۵۶۷ هکتار است  که در خردادماه امسال با انعقاد یک هزار و ۱۱۰ قرارداد، یک هزار و ۷۵۹هکتار دیگر به مساحت آن افزوده شد.

شهرستان بندرعباس با استقرار ۹شهرک صنعتی، بیشترین میزان تعداد صنایع را در خود جای داده است که معادل ۳۵درصد شهرک‌های صنعتی استان به شمار می‌رود.

براساس گزارش‌های رسیده از شهرک‌های صنعتی هرمزگان در سه‌ماهه اول سال ۹۹، انعقاد ۳۵فقره قرارداد سرمایه‌گذاری، ۶۰هکتار افزایش مساحت واحدها، سرمایه‌گذاری دوهزار و ۵۰۹میلیارد ریال و اشتغال ۹۵۹ نفر انجام شده است.

صنایع کوچک و متوسط برای ۹هزار نفر در هرمزگان شغل ایجاد کردند

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی هرمزگان با اشاره به نام گذاری ۲۱ مرداد به عنوان روز حمایت از صنایع کوچک ومتوسط در این باره گفت: صنایع کوچک و متوسط فعال در این استان با سهم ۳۲درصدی اشتغال توانستند برای ۹هزار نفر شغل ایجاد کنند.

سید امیر امیری‌زاد در گفت‌وگو با ایرنا افزود: همچنین تاکنون ۴۴۴واحد صنعتی با اشتغال ۵هزار و ۹۶۶نفر طبق مجوزهای صادر شده به بهره‌برداری رسیده است.

وی ادامه داد: همچنین میزان سرمایه‌گذاری واحدهای به بهره‌برداری رسیده در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان تا پایان خردادماه سال‌جاری ۵هزار و ۱۴۰میلیاردریال است.

رییس هیات مدیره شرکت شهرک‌های صنعتی هرمزگان بیان داشت: در سه ماهه اول سال‌جاری ۱۳۵میلیارد ریال تسهیلات از محل طرح رونق تولید و بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۳۹۷ پرداخت شده و اکنون ۳۴۷واحد فعال و ۹۷ واحد صنعتی راکد است.

امیری‌زاد خاطر نشان کرد: مهمترین برنامه‌های در دست اقدام شرکت شهرک‌های صنعتی استان برای سال جهش تولید، فعال‌سازی واحدهای راکد، همکاری سازمان‌های صادر کننده مجوز، کمک به تکمیل طرح‌های نیمه تمام، توسعه خوشه‌های صنعتی، بازسازی و نوسازی واحدهای تولیدی، کمک به تامین مالی واحدها با بکارگیری ابزارهای نوین مالی است.

به گفته وی؛ تامین آب به میزان ۲۰ لیتر بر ثانیه، تامین برق ۷مگاوات، ارتباط از طریق فیبر نوری برای شهرک گمبرون، اجرای ۱۲ کیلومتر خط برق، تامین گاز ۵هزار مترمکعب بر ساعت و اجرای ۱۳ کیلومتر شبکه آب از جمله زیرساخت‌هایی بوده که شهرک‌های صنعتی استان انجام داده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی هرمزگان، کمبود نقدینگی، انباشت بدهی و جرائم بالای بانک‌ها و موسسه‌های مالی، نبود تامین مواد اولیه حاصل از بورس، کمبود مواد اولیه و افزایش قیمت به دلیل نقش پررنگ واسطه‌ها در صنایع شیمیایی و مرتبط با پتروشیمی،نبود توان رقابت با برندهای شاخص کشور و همچنین برندهای خارجی در صنایع غذایی، نبود فرهنگ مناسب برای استفاده از کالای با کیفیت تولید داخل استان، بالا بودن نرخ سودتسهیلات بانکی و فناوری نسبتاً پایین واحدهای تولیدی را از جمله دغدغه‌های واحدهای تولیدی هرمزگان عنوان کرد.

امیری‌زاد تصریح کرد: راهکارهای مناسب برای رفع مشکلات تولیدکنندگان صنایع کوچک در استان شامل، قابل اجرا حذف سود مرکب از سیستم بانکی، تشکیل اتحادیه توسط واحدهای تولیدی برای تامین مواد اولیه پتروشیمی از بورس به صورت عمده و حذف واسطه گری، فضای مناسب برای ایجاد نمایشگاه دائمی محصولات، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی استفاده از محصولات با کیفیت از طریق رسانه‌ها، اعطای تسهیلات یارانه‌ای برای واحدهای تولیدی، بهره‌گیری از ظرفیت مشاوران حوزه فناوری و ارتقاء فناوری است.

بازگشت ۴۵ واحد صنعتی غیر فعال در هرمزگان تا پایان امسال

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی هرمزگان گفت: با توجه به نامگذاری سال ۹۹ از سوی رهبر معظم انقلاب بنام جهش تولید، ۴۵واحد صنعتی غیرفعال در این استان تا پایان امسال به چرخه تولید برمی‌گردد.

سید امیر امیری‌زاد افزود: همچنین در سال ۹۸ که به عنوان سال رونق تولید نامگذاری شده بود، ۴۱ واحد تولیدی که از سال ۹۳ غیرفعال بودند فعالیت خود را با اشتغال‌زایی ۸۰۰ نفر آغاز کردند.

وی بیان داشت: با توجه به تصمیمی که دولت تدبیر و امید برای برنامه‌های سال جهش تولید در سال ۹۹ گرفته است، یک‌هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی غیر فعال در کشور تا پایان امسال فعال می‌شوند.

امیری‌زاد با اشاره به تصمیم ستاد استانی مبارزه با ویروس کرونا مبنی‌بر احیای واحد تولیدی هرمز الکل بندر حاجی‌آباد بیان کرد: با همکاری سازمان صنعت معدن و تجارت، اداره‌کل استاندارد، بانک‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی، مشکلات و موانع مجوزهای این واحد تولیدی برطرف شد و کار خود را آغاز کرد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی هرمزگان اظهار کرد: شرکت هرمز الکل بندر حاجی‌آباد به عنوان اولین واحد تولیدی فعال شده سال۹۹، در شرایط کنونی شیوع بیماری کرونا می‌تواند الکل مورد نیاز استان را تولید کند.

شهرک‌های صنعتی هرمزگان حامی واحدهای تولیدی

شهرک های صنعتی همچنین متولی حمایت از تشکیل شرکت‌های خدمات فنی، مهندسی و مشاوره‌ای، آموزش فنی، تخصیی، کارآفرینی و صنایع کوچک، ارتقای فناوری، ارتقای بهره‌وری عوامل تولید، بازاریابی بازار شناسی داخلی و خارجی، حمایت از ایجاد تشکل های صنعتی، ایجاد خوشه های صنعتی، ارتقای کیفیت در صنایع کوچک و حمایت از تحقیق و توسعه در صنایع کوچک است.

شرکت شهرک‌های صنعتی هرمزگان به‌ عنوان یکی از شرکت‌های تابعه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران درسال ۷۰ به ثبت رسید و از همان زمان تاسیس فعالیت‌های خود را در راستای تحقق اهداف در زمینه‌ برنامه ریزی، مطالعات منطقه ای، مکان‌یابی، تهیه گزارش‌های توجیهی، تملک اراضی، طراحی و اجرای طرح‌های عمرانی جهت آماده سازی اراضی و ایجاد امکانات زیربنایی مورد نیاز به منظور ایجاد بسترمناسب جهت سرعت بخشی در استقرار صنایع در شهرستان‌های مختلف استان درقالب ایجاد شهرک‌ها و نواحی صنعتی متمرکز شده است.

با ادغام سازمان صنایع کوچک وشرکت شهرک‌های صنعتی براساس مصوبه شورای عالی اداری کشوری درسال ۸۴ و همچنین ابلاغ تفکیک وظایف مربوط به صنایع کوچک بین سازمان صنایع و معادن و شرکت تابعه استانی، شرکت شهرک‌های صنعتی تامین زیرساخت‌های شهرکهای صنعتی را برعهده دارد.

شرکت هرمزبرکه نمونه‌ای از یک واحد تولیدی موفق در هرمزگان

مدیرعامل شرکت پلیمر هرمزبرکه به عنوان یک شرکت فعال تولیدی در هرمزگان گفت: یکی از مهم‌ترین موفقیت‌هایی که توانسته‌ایم به آن دست یابیم، تکنولوژی ساخت محصولات حجیم پلی‌اتیلن است که حکایت از گام های استوار این شرکت برای تحقق جهش تولید می‌دهد.

بهنام دربان در گفت‌وگو با ایرنا افزود: شرکت هرمزبرکه جزو اولین شرکت‌ها در ایران است که محصول حجیم پلی‌اتیلن را تولید و بومی‌سازی کرده در حال حاضر طراحی، ساخت و قالب‌های محصولات سفارشی حجیم پلی‌اتیلن توسط تیم فنی شرکت هرمزبرکه انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت پلیمر هرمزبرکه خاطرنشان کرد: به دلیل افزایش تحریم‌های سختگیرانه، در سال گذشته صادراتی به کشورهای دیگر نداشتیم اما به میزان ۲۰۰میلیارد ریال فروش داشته‌ایم.

دربان اظهار داشت: در این شرکت حدود ۱۲۰نفر نیرو به صورت مستقیم مشغول به کار هستند و با مجموع پیمانکاران و تامین‌کنندگان جانبی به ۵۰۰نفر هم می‌رسند.

این تولیدکننده موفق در هرمزگان یادآور شد: همچنین حمایت‌های دیگری شامل، تورهای صنعتی، دوره‌های آموزشی برای کارکنان شرکت هرمزبرکه، برگزاری دوره مدیریت کسب و کار برای واحدهای تولیدی و مشاوره در این خصوص از سوی شهرک‌های صنعتی استان دریافت کرده‌ایم.

دربان در خصوص توصیه به تولیدکنندگانی که تازه کار خود را آغاز کرده‌اند گفت: راه‌اندازی یک واحد تولیدی عزم جهادی با روحیه‌ تیمی جنگنده می‌طلبد زیرا کاری سخت و طاقت‌فرساست.

مدیرعامل شرکت پلیمر هرمزبرکه، دلیل سخت بودن ایجاد و اداره کردن یک کارگاه تولیدی را، موانعی مانند تحریم و طولانی و پیچیده بودن صدور مجوزها عنوان کرد.

وی اضافه کرد: در کشورمان نهادهای نظارتی متنوعی وجود دارد که باعث می‌شود هزینه‌های اضافی به شرکت‌های کوچک و متوسط تحمیل شود که می‌توان بسیاری از این هزینه‌ها را کاهش داد.

بهنام دربان تصریح کرد: این در حالی است که می‌توان با یکپارچه‌سازی سیستم‌های اطلاعاتی کشور کارها به راحتی انجام شود و دیگر نیازی به اتلاف وقت نباشد.

این تولیدکننده محصولات پلی‌اتیلن در هرمزگان، به افرادی که متقاضی راه‌اندازی واحدهای تولیدی هستند توصیه کرد: قبل از شروع هرکاری بر روی تولیدات خود متمرکز نشوند و بازار هدف را نیز به خوبی بسنجند تا شناخت پیدا کنند.

وی بیان داشت: تولیدکنندگان تازه کار باید توجه داشته باشند که با وام گرفتن و سرمایه‌گذاری خودشان دارند تولید می‌کنند پس برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشند و سعی کنند تجهیزات را تا جایی که می‌توانند به صورت داخلی تولید کنند و از خارج وارد نکنند.

مدیرعامل شرکت پلیمر هرمزبرکه اظهار داشت: تولیدکنندگان باید اصل رقابت و فروش در بازار کار را مدنظر قرار دهند اما متاسفانه بسیاری از تولیدکنندگان از این امر غافل می‌شوند.

تاثیرات مثبت رونق اقتصادی بر کسب و کارهای هرمزگان

این رونق اقتصادی در استان هرمزگان هم توانسته است به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر حوزه کسب و کار تأثیرات مثبتی بگذارد.

صادرات و ارزآوری در هرمزگان در شرایط کنونی که سراسر کشور را هم با تحریم‌های سخت و سازمان‌ یافته مواجه کرده، نقش حیاتی و مهمی دارد.

بدون تردید توسعه و رونق صادرات همراه با جهش تولید در هر منطقه‌ای، یکی از مهمترین اهداف صنعتی و اقتصادی آن استان به شمار می‌رود.

صنایع کوچک بواسطه محدودیت فضا همواره محلی برای فرآوری و تبدیل و همچنین تعمیرگاهی برای تعویض، تعمیر و احیای مجدد واحدهای بزرگ صنعتی بشمار می‌روند که در استان هرمزگان کم و بیش این نقش را ایفا می‌کنند.

استان هرمزگان با داشتن صنایع بزرگ نظیر پالایشگاه نفت، فولاد، آلومینیوم، مجتمع کشتی سازی، نیروگاه‌های برق ، آب شیرین‌کن‌ها، صنایع شیلاتی و بندری نیازمند داشتن شهرک‌های صنعتی با رویکرد صنایع کوچک است.

در دولت تدبیر و امید توجه زیادی به واحدهای مشکل‌دار شد که با عنوان رونق تولید با ارایه تسهیلات بسیاری به چرخه تولید بازگشتند و در زمینه فعالیت و توانمندی خود تجدید نظر کرده ولی با توجه به گستردگی و شمار زیاد واحدهای صنعتی بزرگ ، نیاز است که واحد های صنعتی کوچک هم متناسب با نیاز استان بیشتر شکل بگیرد.

نقش صنایع کوچک و متوسط در اقتصاد هرمزگان

دستیابی به توسعه صنعتی و ایجاد اقتصادی مولد و پویا هدفی است که متخصصان، اقتصاددانان و مدیران اقتصادی کشورهای کمتر توسعه یافته با جدیت تمام به آن می اندیشند و به دنبال آنند که با روشی هرچه مطمئن تر موانع موجود در این مسیر را از پیش پای جامعه خود بردارند.

یکی از کارسازترین روش‌ها در این میان تکیه بر صنایع کوچک و متوسط به عنوان اهرم توسعه، با قابلیت گستردگی اجتماعی و اشتغال‌زایی بالاست و این نوع صنایع به سرمایه‌ای اندک نیازمند، انعطاف پذیر و می‌توانند بر اساس شرایط منطقه‌ای شکل بگیرند.

در وضعیت حساس کنونی جامعه که ایجاد اشتغال پایدار، حمایت از تولید و خرید کالای ایرانی، توجه به معیشت مردم و توزیع عادلانه درآمد حرکت به سمت نهضت تولید ملی، توسعه صنایع کوچک و متوسط نه تنها امری بهینه و سودآور به شمار می‌رود بلکه در شرایط فعلی کشور، امری لازم و ضروری است.

توسعه صنایع کوچک جز با همت و همکاری دستگاه‌های خدمات‌رسان و همه تاثیرگذاران در این حوزه تحقق نخواهد یافت.

در دولت تدبیر و امید توجه زیادی به واحدهای مشکل‌دار شد که به عنوان رونق تولید با ارائه تسهیلات بسیاری به چرخه تولید بازگشتند و در زمینه فعالیت و توانمندی خود تجدید نظر کرده ولی با توجه به گستردگی و شمار زیاد واحدهای صنعتی بزرگ، نیاز است که واحدهای صنعتی کوچک هم متناسب با نیاز استان ایجاد شود.

چه خوب است که در سال جهش تولید بار دیگر از ظرفیت‌های داخلی هر منطقه برای شکوفایی صنعت و معدن بیشتر بهره گرفت و کارگران و جویندگان کار با فراگیری حرفه ضمن اشتغال در صنایع کوچک، به شکوفایی صنعت کمک کنند.

برچسب‌ها سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران صندوق توسعه صنایع دریایی جهش تولید هرمزگان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران صندوق توسعه صنایع دریایی جهش تولید هرمزگان سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران صندوق توسعه صنایع دریایی جهش تولید هرمزگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۱۶۴۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح دو واحدتولیدی در گرمسار

علی آبادی وزیر صنعت معدن و تجارت در  قالب سفر هیات دولت به استان سمنان ، واحد تولیدی زرین بافت مهربان تولید کننده کیسه‌های پروپیلن ساده تک رشته‌ای و چند رشته‌ای با سرمایه گذاری حدود ۶۸ میلیارد تومان و اشتغال ۵۵ نفر را در شهرک صنعتی جنت آباد ایوانکی را افتتاح کرد.

همچنین با حضور وزیر صمت واحد تولیدی پاسارگاد صنعت باطری تولید کننده انواع جعبه باطری در شهرک صنعتی گرمسار هم به بهره برداری رسید.

این واحد با اعتبار ۶۶ میلیارد تومانی و اشتغال زایی ۶۰ نفر و ظرفیت تولید ۲ هزار تن جعبه باطری در شهرک صنعتی گرمسار آغاز به کار کرد.

وزیر صمت در حاشیه افتتاح این واحد‌ها، از اجرای سیاست‌هایی برای توسعه کمی و کیفی صنعت و راه اندازی واحد‌های راکد با توجه به شعار سال و تاکید بر مشارکت مردمی با عنوان جهش تولید خبر داد و گفت: وزارت صمت برای رفع مشکلات واحد‌های تولیدی در کنار آنان است

مرتضی علی آبادی با بیان اینکه سمنان از استان‌های صنعتی و پیشرو در کشور است افزود: در این سفر طرح‌های ویژه حمایت از واحد‌های صنعتی با دستور رئیس جمهور اجرا خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • افتتاح طرح توسعه شرکت صنایع شیمیایی در سمنان
  • فعالیت واحد تولیدی پلمب شده در شهرک صنعتی قدیم فیروزکوه از سر گرفته شد
  • افتتاح دو واحد تولیدی در گرمسار
  • افتتاح دو واحدتولیدی در گرمسار
  • بازگشت ۳۰ واحد صنعتی هرمزگان به چرخه تولید
  • مسائل کوچک نباید منجر به اختلال در چرخه تولید شرکت‌های صنعتی و تولیدی شوش شود
  • بازگشت ۳۰ واحد تولیدی تعطیل به چرخه تولید در هرمزگان
  • بازگشت ۳۰ واحد صنعتی به چرخه تولید در هرمزگان
  • تدوین برنامه تحولی شهرک‌های صنعتی فارس در ۱۱۰ شاخص عملیاتی
  • اختصاص ۳۰۰ میلیارد ریال برای بهسازی خیابان‌ها