Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- محمد حسین عابدی: مردی روی نردبان ایستاده و دارد حروف تابلویی را می‌چسباند، ورودی در یک مدرسه که قرار است تا چند روز دیگر میزبان دانش آموزان دبیرستانی باشد به‌تازگی به این مکان آمده‌اند سال قبل در همان خیابان اما کمی پایین‌تر میزبان دانش آموزان بودند مکان قبلی حالا به شخصی اجاره داده‌شده و مدرسه به‌جای جدیدش آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جلوی در میزی قرار داده‌شده و روی آن‌یک مایع ضدعفونی و یک سبد که در آن ماسک قرار دارد این نشان می‌دهد که مدرسه در دوران کرونا قرار است بازگشایی شود اما کافی است پای در درون این مدرسه بگذاری هیچ تفاوتی با سال گذشته نمی‌کند همان میز و نیمکت‌ها، همان کلاس‌های بدون تهویه، همان فاصله تنگ‌بین دانش آموزان و دیگر هیچ اما مسئولان اطمینان داده‌اند که این موضوع تا روز ورود دانش آموزان درست خواهد شد و برای تهویه کلاس‌ها راهکار بهتری اندیشیده شده است.

مدارس غیرانتفاعی معمولاً در خانه‌های استیجاری قدیمی واقع شده‌اند که هم بزرگ باشند و هم اجاره بهای کمتری بخواهند اما نکته منفی در قبال این خانه‌ها این است که عمدتاً با مشکل تهویه درست هوا روبرو هستند حال باید دید مسئولان تا روزهای باقی مانده چه اقدامی برای این کلاس‌ها می‌کنند.

ضدعفونی و ماسک در مدارس

ورود به مدرسه دوم متفاوت است وضعیتی بهتر دارد همه جا ماسک و دستکش وجود دارد مایع ضدعفونی هم به تعداد زیادی خریداری‌شده است وقتی از مسئول آن می‌پرسیم که برای فاصله بین دانش آموزان و فاصله‌گذاری اجتماعی چه کرده‌اید می‌گوید آموزش‌وپرورش نامه زده و ما هم کارهایی را انجام داده‌ایم اما باید با اداره در این باره صحبت کنید.

مدرسه سوم یک مدرسه ابتدایی اول است نامش از نام یک شاعر و محقق ایرانی گرفته‌شده و قرار است چند روز دیگر میزبان صدها دختربچه با مانتوهای رنگی باشد دانش‌آموزانی که امسال ماسک هم دارند و حتماً یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها این است که ماسکشان را چطور بارنگ مانتو هماهنگ کنند!

می‌توان درون سالن‌ها و کلاس‌ها را مشاهده کرد. میز و نیمکت‌ها فعلاً چفت همدیگر مثل سال قبل، موانعی تعبیه‌شده که دانش آموزان مجبور به رعایت فاصله شوند و حتی اگر بخواهند هم نتوانند به هم نزدیک شوند و تمهیدات تنها به‌قرار دادن جای دستکش و مایع ضدعفونی‌کننده و چسباندن بروشور و پوسترهای هشداردهنده ختم شده است که البته می‌تواند مؤثر باشد اما کارسازی موانع فیزیکی قاعدتاً بیشتر است.

اداره آموزش و پرورش باید دستور بدهد

خانمی که مدیر مدرسه نیست اما گویا در این مدرسه کار می‌کند، می‌گوید: ما مدرسه امنایی و دولتی هستیم دستورالعمل از سوی اداره کل و اداره شهرستان به ما ابلاغ می‌شود و ما موبه‌مو آن را اجرا می‌کنیم سپس برای بازدید به مدرسه می‌آیند و همه را کنترل می‌کنند.

از این بانو که او هم مصاحبه را منوط به نامه اداره آموزش‌وپرورش می‌داند و حتی نام خود را نیز نمی‌گوید: می‌افزاید: هر کار بگویند انجام می‌دهیم از سوی دیگر امنا در جلسه‌ای به این موضوعات پرداخته‌اند و مطمئن باشید تمام تلاش‌ها صورت می‌گیرد اما اینکه موانعی برای رعایت فاصله‌گذاری ایجاد شود هرگز این کار رخ نداده زیرا دستورالعملی دراین‌باره نداشته‌ایم.

قرار دادن زیرساخت‌های فاصله‌گذاری به معنای جوش دادن میله فلزی وسط کلاس‌ها نیست بلکه تغییر وضعیت کلاس، استفاده از پلاستیک، تهویه درست، قرار دادن دستگاه‌های جریان دهنده هوا در سالن‌ها و … می‌تواند به بهداشتی‌تر شدن مدارس کمک کند. سوال اما اینجا است که آموزش‌وپرورش و نوسازی مدارس در این پنج ماه که فرصت خوبی در اختیار داشته‌اند برای ایجاد عملیات زیرساختی و عمرانی فاصله‌گذاری و نه توزیع چند ماسک، چه اقداماتی کرده‌اند؟

جلوی اجتماعات گرفته شود

کارشناس بهداشت عمومی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره بایدها و نبایدهای مدارس در دوران کرونا می‌گوید: ابتدا باید گفت نظر شخصی بنده این است که مدارس نباید بازگشایی شوند که البته این تصمیم با ستاد کرونا است و ارتباط با نظر شخصی من هم ندارد اما اگر بخواهیم در این شرایط مدارس را بازگشایی کنیم قطعاً باید زیرساخت‌ها را فراهم کنیم.

مریم سادات هاشمی با اشاره به اینکه زیرساخت‌های مدارس برای مقابله با کرونا به دودسته می‌توانند تقسیم شوند آنانی که متعلق به دانش آموزان است و آنانی که متعلق به محیط مدرسه هستند در خصوص بچه‌ها استفاده از ماسک، دستکش، شأن و یا مواد ضدعفونی‌کننده در کنار آموزش برای استفاده از آنان می‌تواند تأثیر بسزایی داشته باشد. فاصله در زنگ‌های تفریح، ورزش، نمازخانه و حتی تغییر چینش میزها در کلاس، فاصله‌گذاری در هر میز و توصیه به رعایت بهداشت عمومی ازجمله بایدها هستند.

وی بابیان اینکه در این بخش می‌توان اقدامات خوبی را صورت داد، می‌افزاید: روی دیگر سکه زیرساخت‌هایی هستند که به مدرسه ارتباط دارند مثلاً سرویس‌های بهداشتی که اگر دانش آموزان هر کار هم کنند اگر زیرساخت مهیا نباشد نمی‌شود جلوی اشاعه ویروس را گرفت.

مدارس نرده کشی شوند

این کارشناس بهداشت محیط افزود: می‌بایست در مقابل درب سرویس‌های بهداشتی نرده‌هایی را تعبیه کرد که مانند متروی تهران یا مشهد با موانعی شمارا مجبور به رعایت فاصله و صبر کردن تا آمدن نفر قبلی می‌کنند که به شکل ایجاد مانع اتوماتیک عمل کرده و در صورتی باز می‌شود که شما بلیت را در دستگاه قرار دهید این‌یکی از مسائلی است که می‌توان آن را در مدارس ایجاد کرد هرچند ممکن است آموزش‌وپرورش از هزینه بالای این موضوع سخن بگوید اما به‌واقع حفظ سلامت دانش آموزان ارزشی بیشتر دارد.

هاشمی بیان می‌کند: در کلاس‌های درس و به‌خصوص راهروها هم می‌توان تمهیداتی اندیشید که برای مثال تعبیه مسیرها از روی رنگ‌ها با جداکننده یکی از این تدابیر باشد برای مثال مسیر زرد متعلق به کلاس اولی‌ها مسیر سبز برای کلاس دومی‌ها و الی‌آخر که تداخل جمعیتی رخ ندهد و بچه‌ها هم راحت‌تر مفاهیم فاصله‌گذاری را درک کنند اما اینکه در مدارس ما در سطح استان این امر انجام‌شده یا خیر، اطلاعی نداریم.

وی بابیان اینکه در تصاویر منتشرشده در فضای مجازی از کلاس‌های درسی و مدارسی که توسط آموزش‌وپرورش انتشاریافته و نشان می‌دهد عده‌ای در حال ضدعفونی کلاس‌ها هستند این زیرساخت‌ها دیده نمی‌شود، بیان کرد: ضدعفونی تجهیزات اداری، کلاس‌های درس و سالن امتحانات به‌تنهایی کافی نیست.

نامه اداره کل به همه مدارس

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان سمنان در نامه‌ای مورخ بیست و هشتم تیرماه ۹۹ خطاب به مدارس استان الزام رعایت مسائل و پروتکل‌های بهداشتی را ابلاغ کرده است که در این نامه آمده است: نصب پوسترهای آموزشی در تابلوی اعلانات و محل دید دانش آموزان و اعمال نشانگرهای ممنوعیت نشستن بر روی برخی صندلی‌ها و چینش مناسب به‌منظور رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند در سطح کلاس‌ها و سالن اجتماعات مدارس الزامی است.

در این ابلاغیه آمده است: متأسفانه گزارش‌های واصله نشان می‌دهد برخی از والدین و دانش آموزان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند درنتیجه نظارت دقیق مدیران مدارس در تهویه کلاس‌ها و افزایش تعداد کلاس‌های محل آزمون‌ها و نیز اجباری کردن استفاده از ماسک به‌ویژه برای کادر مدارس و دانش آموزان شرکت‌کننده در کلاس‌های جبرانی و ممانعت از حضور اولیا و خانواده‌های سهل‌انگار از سوی مدارس رعایت شود.

مشاهدات نشان می‌دهد که مدارس در زمینه ضدعفونی کردن کلاس‌ها و مسائلی که مدیرکل آموزش‌وپرورش استان سمنان آنها را مورد تاکید قرار داده تا حد مطلوبی اقدام کرده‌اند اما در زمینه زیرساخت‌هایی که آموزش‌وپرورش برای ایجاد آنها شش ماه زمان داشت به نظر نمی‌رسد اقدامی درخور صورت گرفته باشد.

از سوی دیگر مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان در گفتگوی کوتاه با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به آمادگی مدارس و اطمینان خانواده‌ها، گفت: تمهیدات لازم از طریق معاونت تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش ابلاغ شده و تمام مدارس ملزم به اجرای آن هستند که از جمله این تمهیدات می‌توان به فاصله گذاری و آموزش دانش آموزان اشاره کرد.

اعتماد به آموزش و پرورش

با این حال اما والدین دانش آموزان در سطح استان سمنان چقدر اعتماد به سیستم آموزشی دارند؟ در این راستا هم نظرات متعدد هستند اما بیشتر خانواده‌های استان مایل به فرستادن فرزندانشان به کلاس درس هستند و معتقدند آموزش‌وپرورش تمهیدات خوبی را برای کلاس‌های درس اندیشیده است.

یکی از والدین همین دانش آموزان به خبرنگار مهر، می‌گوید: چاره چیست؟ مگر می‌شود بچه‌ها را در خانه نگه داشت و مدرسه نروند؟ کلاس مجازی چقدر مگر می‌تواند ادامه داشته باشد هیچ‌چیزی جای کلاس را نمی‌گیرد از سوی دیگر در کانال‌ها و گروه‌هایی که ما و معلمان در آن حضور داریم نشان داده می‌شود که ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی و … همگی رعایت شده‌اند در نتیجه مشکلی برای حضور فرزندم در کلاس نمی بی نم.

سیده زهرا میرحسینی با بیان اینکه اگر قرار باشد کسی کرونا بگیرد در خانه، پارک، کوچه، خیابان و … می‌گیرد در نتیجه نباید خیلی هم حساس بود از سوی دیگر معلمان خیلی مراعات می‌کنند و ان شالله مشکلی پیش نمی‌آید موضوع بعد این است که مجبور هستیم بالاخره بچه‌ها را به مدرسه بفرستیم.

حق انتخاب دیگری نیست

نظر مشابه این شهروند از سوی محمد کریمی نیز بیان می‌شود که می‌گوید: وقتی بین دو یا چند حالت قرار است یکی را انتخاب کنیم باید بیندیشیم که کدام آن‌ها بهتر هستند ولی وقتی مدارس همینی است که هست مگر خانواده‌ها حق انتخاب هم دارند ما توکل بر خدا بچه‌هایمان را می‌فرستیم و شنیده‌ایم که مدارس هم با ضدعفونی مداوم آماده حضور دانش آموزان هستند.

کریمی با بیان اینکه من دو فرزند ابتدایی و متوسطه اول دارم چقدر مگر می‌توانم آنها را در خانه نگه دارم به وضوح دیده‌ام که اصلاً هیچ پیشرفتی در درس‌هایشان نداشته که هیچ دروس سال قبل را هم از یاد برده‌اند قطعاً تأثیر کلاس درس بیشتر است از سوی دیگر مادرشان برایشان ماسک و دستکش هم تهیه کرده و امید به خدا از ۱۵ شهریور ماه که اعلام شده هر دو را به مدرسه می‌فرستیم در حقیقت باید این را هم بگویم که من و همسرم برای آن روز لحظه شماری هم می‌کنیم.

پروتکل‌ها رعایت شده‌اند اما زیرساخت‌ها خیر

به سختی می‌شود کسی را پیدا کرد که مخالف حضور فرزندش در مدرسه باشد و این نشان می‌دهد که مردم به اقدامات آموزش‌وپرورش اعتماد دارند مسائلی چون ضدعفونی مکرر و دائم مدارس و کلاس‌های درس و سالن‌ها و تهویه درست و … در تأکیدات آموزش‌وپرورش قرار داشته و آن‌طور که در پرتال سازمانی آموزش‌وپرورش نیز ذکر شده معاونت تربیت بدنی و سلامت استان طی نامه‌ای که به ادارات آموزش‌وپرورش و مدارس استان سمنان نظارت بیشتر و رفع نواقص موجود در اجرای پروتکل‌های بهداشتی را مورد تاکید قرار داده است.

در نهایت باید گفت نقطه ایده آل این بود که مدارس با زیرساخت‌های بهتری به استقبال سال تحصیلی جدید بروند مثلاً نرده‌های جدا کننده، نوبت دهی برای سرویس بهداشتی و تهویه‌های بزرگ برای سالن‌ها و کلاس‌های درس و … اما این موضوع را هم باید درک کرد که اعتبارات آموزش‌وپرورش به سختی برای امورات این اداره کل کفاف می‌کند در نتیجه نباید هم انتظار کار عجیب و غریبی از این اداره کل داشت. حال باید دید سال تحصیلی در استان سمنان به چه کیفیتی اجرا می‌شود.

کد خبر 4985359

منبع: مهر

کلیدواژه: سمنان پروتکل های بهداشتی دانش آموزان شیوع کرونا محمد کریمی بهداشت محیط ویروس کرونا شیراز روز خبرنگار بوشهر شیوع کرونا عید غدیر خم گرگان ماه محرم آمار کرونا کمک مومنانه قزوین شهرکرد عید سعید قربان ستاد ملی مقابله با کرونا کلاس های درس آموزش و پرورش آموزش وپرورش فاصله گذاری رعایت فاصله استان سمنان دانش آموزان نشان می دهد سوی دیگر زیرساخت ها خانواده ها پروتکل ها سالن ها کلاس ها بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۱۶۵۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدرسه سازی در سیستان و بلوچستان با مشارکت خیران

 

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان و بلوچستان، آیت الله محامی، نماینده ولی فقیه در این مراسم، گفت: بهبود شاخص های کیفی و کمی در حوزه آموزش سیستان و بلوچستان، نیازمند تعامل با خیران نیک اندیش دارد.
همچنین ادهم رئیس کمیسیون مدرسه یاری انجمن خیران مدرسه ساز،گفت: مهمترین نیاز آموزش وپرورش توسعه انسانی ونرم افزاری است که با همکاری آموزش وپرورش، نوسازی وتجهیز مدارس وانجمن خیران در سیستان وبلوچستان محقق می شود.
بروشکی مدیرکل آموزش وپرورش سیستان وبلوچستان هم گفت: امسال 98 هزار دانش آموز کلاس اولی وارد مدارس می شوند.

دیگر خبرها

  • ۱۰۰ مدرسه خطرآفرین در چهارمحال‌ و بختیاری وجود دارد
  • مدرسه سازی در سیستان و بلوچستان با مشارکت خیران
  • هوشمند سازی مدارس گناباد به ۲۰۰ کلاس درس ارتقا یافت
  • هوشمندسازی مدارس گناباد به ۲۰۰ کلاس درس ارتقا یافت
  • شناسایی ۱۰۰ مدرسه خطرآفرین در چهارمحال و بختیاری
  • نیاز چهارمحال و بختیاری به احداث ۱۰۰۰ کلاس درس
  • برگزاری کلاس های آموزشی در مدارس شهرستان بوکان به مناسبت هفته زمین پاک
  • فعالیت کلاس‌های درس مدارس خوزستان تا روز آخر
  • افزوده شدن۶ کلاس درس به فضا‌های آموزشی شهرستان خواف
  • زجر خلاقیت زیر زنجیر کتاب‌های درسی