Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، عبدالرحیم تاج‌محمدی مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تایباد گفت: به منظور حفظ و حراست از آثار و اشیای قدیمی برای دومین بار امسال اشیایی از قبیل مجمع مسی، سینی مسی، ملاقه مسی، آفتابه و لگن، شمعدان و شاقول بنایی به موزه مردم‌شناسی این شهرستان اهدا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او افزود: این اشیاء ابزار کاربردی زندگی روزمره مردم در زمان گذشته این مرز و بوم بوده است و در حال حاضر تنها در موزه‌های مردم‌شناسی می‌تواند یادآور خاطرات زیبا و فراموش‌نشدنی بازدیدکنندگان باشد.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تایباد ادامه داد: این اشیاء که تعداد آن‌ها ۱۵ قلم است توسط آقای رحیم عبدالمحمدزاده مدیر عامل شرکت آیدا کابل خراسان و یکی از معین‌های اقتصادی شهرستان تایباد به موزه مردم‌شناسی اهدا شد تا در این محل به نمایش گذاشته شود.

تاج محمدی بیان کرد: موزه مردم‌شناسی تایباد ضمن نمایش غرفه‌های مختلف از حرف و مشاغل سنتی زندگی پیشینیان این منطقه، به همت دوستداران میراث فرهنگی، غرفه‌هایی از اشیای اهدایی را نیز دارد که میزبان علاقه‌مندان به این میراث‌های گرانقدر گذشتگان است.

او تصریح کرد: مزار مولوی زین الدین ابوبکر تایبادی. میل کرات و رباط تاریخی عباس آباد از مهمترین بنا‌های تاریخی این شهرستان است.
هم اکنون از شهرستان تایباد ۴۸ اثر تاریخی، طبیعی و ناملموس، تپه، محوطه و بافت تاریخی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.   انتهای پیام//ف.ح

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: موزه مردم شناسی آثار تاریخی ملی موزه مردم شناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۱۷۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحویل سه قطعه شی تاریخی به میراث فرهنگی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، کاظم رحمانی افزود: این اشیای تاریخی شامل ظروف فلزی و یک خنجر مربوط به دوره های تاریخی هزاره نخست پیش از میلاد تا اسلامی است. وی بیان کرد: بررسی کارشناسان نشان می‌دهد این اشیا شامل خنجر مربوط به دوره عیلامی یا هزاره نخست پیش میلاد، آفتابه مسی متعلق به دوره سلجوقی و ظرف شیشه ای با کاربرد عطردان یادگار دوره اسلامی است. رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بویراحمد تصریح کرد: این شهروند همچنین یک شی فلزی دیگر به میراث فرهنگی شهرستان بویراحمد تحویل داده که ارزش تاریخی ندارد. وی خاطرنشان کرد: اشیای تاریخی مذکور برای نگهداری بهتر به موزه اشیای تاریخی شهرستان بویراحمد منتقل می شود. رحمانی ابراز کرد: به این شهروند فرهنگی دوست لوح سپاس دوستدار تمدن ایرانی اهدا می شود. وی عنوان کرد: براساس قانون نگهداری اشیای تاریخی در خانه جرم است و در صورت شناسایی و کشف با خاطیان برخورد می شود. رحمانی تاکید کرد: شهروندانی که هنگام حفاری در خانه باغ خود اشیای تاریخی کشف کنند یا چنین اشیایی دارند. می‌توانند اقدام به ایجاد موزه خصوصی کنند یا اشیا را به میراث فرهنگی تحویل دهند. وی ادامه داد: اکنون ۲نفر از شهروندان فرهنگ دوست شهرستان بویراحمد اقدام به راه اندازی موزه شخصی کرده اند. رحمانی خاطرنشان کرد: تاکنون ۷۹ اثر تاریخی شهرستان بویراحمد شامل تپه ها، گورستان ها،پل ها،غارها و درختان کهنسال در فهرست آثار ملی ثبت شده است. وی تاکید کرد: تل خسرو هزاره ششم پیش از میلاد،تپه خرگوشی تل طلایی متعلق به دوره ساسانی ،شهر تاریخی زی زی متعلق به اوایل دوره اسلامی،گورستان دلی شب لیز هزاره اول پیش از میلاد و پل های قدیمی صفویه متعلق به دوران صفویه از جمله یادگارهای تاریخی این شهرستان است

دیگر خبرها

  • بازدید از آثار تاریخی زنجان به مناسبت روز جهانی بناها رایگان است
  • بنا‌های تاریخی قوت گردشگری گیلان است
  • بازدید رایگان از محوطه‌های تاریخی و موزه‌ها
  • کشف رود؛ اصلی‌ترین و بنیادی‌ترین عامل سکونت در مشهد 
  • تحویل ۳ شیء تاریخی به میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد
  • تحویل سه شی تاریخی به میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد
  • تحویل سه قطعه شی تاریخی به میراث فرهنگی
  • ضرغامی: از شورای بین‌المللی «کمیته ملی موزه‌ها» و «محوطه‌ها و بناهای تاریخی» خارج نشدیم
  • مطالعه و کاوش در ۵ محوطه باستانی استان اردبیل
  • تقدیر از استادکاران و مرمتگران/آسیب شناسی نشانه ضعف نیست