Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-19@08:57:52 GMT

ثبت رکوردی جدید در استراتژیک‌ترین بندر ایران

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۱۷۲۵۲

ثبت رکوردی جدید در استراتژیک‌ترین بندر ایران

گروه استان‌ها ـ مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: با گام استوار بنادر و دریانوردی در توسعه زیرساخت‌ها، بندر چابهار در حال تبدیل شدن به عمیق‌ترین بندر ایران است.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان، بهروز آقایی با اشاره به پروژه استراتژیک طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار که فاز نخست آن عملیاتی شده و در فاز دوم اجرایی قرار دارد، اظهار داشت: در راستای اجرای این پروژه، لایروبی 15 میلیون 800 هزار متر مکعب از رسوبات بستر حوضچه، کانال و پای اسکه‌ها، به منظور ایجاد عمق مناسب برای پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما در دستور کار قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان هدف از اجرای این عملیات را تبدیل بندر چابهار به بندری بدون محدودیت عمق در سطح جهانی اعلام و تصریح کرد: اجرای این طرح عمق پای اسکله‌ها را در مواقع مد کامل به منفی 19 متر و جرز کامل به منفی 17 متر افزایش خواهد داد.

بیشتر بخوانید: سرمایه‌گذاری مطلوب هندی‌ها در بندر چابهار راه‌آهن «چابهار - زاهدان» جاده ابریشم جدید

به گفته این مقام مسئول، این برنامه همگام با دیگر پروژه‌های طرح توسعه بندر شهید بهشتی به واسطه پیگیری و نظارت دقیق تیم‌های تخصصی این اداره‌کل و بهره گیری از توان متخصصان دریایی داخلی، با پیشرفت‌های خوبی همراه است.

آقایی با اشاره به این که در حال حاضر بندر چابهار بندری بدون محدویت در پذیرش کالا و سایز کشتی است، اضافه کرد: افزایش توان عملیاتی بندر، ترافیک کالا و مسافر، ایجاد اشتغال و افزایش سطح درآمدی اقشار مختلف در استان و منطقه از اهداف اجرای پروژه‌های بندری و دریایی در بزرگترین بندر اقیانوسی کشور محسوب می‌شود.

وی با اشاره به جمع‌آوری اسکله‌های نصب سریع از این بندر استراتژیک، ادامه داد: این اسکله‌ها در سال 1362 و با توجه به ضرورت‌های جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، در ضلع جنوب شرقی بندر جانمایی شده بود که علاوه بر طی عمر مفید خود، مانع چرخش کشتی‌ها در حوضچه و پهلو گرفتن در اسکله‌های خدماتی و "جنرال کارگو" می‌شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اضافه کرد: این اسکله‌ها با استفاده از توان مطالعاتی و فنی متخصصان داخلی به صورت ایمن برچیده شد تا عملیات لایروبی این محدوده نیز طبق برنامه، اجرایی شود. 

وی گفت: عملیات لایروبی در این محل توسط دستگاه لایروب کاترساکشن پردیس هفت در بستر سخت بندر چابهار با عملکرد 35 هزار متر مکعب در شبانه‌روز در حال انجام است که رکوردی دیگر برای این بندر استراتژیک محسوب می‌شود چراکه نمونه آن به ندرت ثبت شده است.

آقایی خاطرنشان کرد: از مجموع حجم تعهدات لایروبی طرح توسعه بندر شهید بهشتی، 140 هزار متر مکعب  باقی مانده و علاوه بر این 510 هزار مترمکعب دیگر نیز به پیمانکار ابلاغ شده است که با انجام این عملیات بندر چابهار به عنوان عمیق ترین بندر ایران شناخته خواهد شد و می تواند میزبان بزرگترین کشتی‌های دنیا باشد.

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا انفجار بیروت قرارداد ایران و چین سیستان و بلوچستان بندر چابهار ایران سیستان و بلوچستان بنادر و دریانوردی بندر چابهار اسکله ها هزار متر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۱۷۲۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان صبر استراتژیک ایران!

به عقیده کارشناسان، حمله ایران به سرزمین های اشغالی، نشانه ای از پایان صبر استراتژیک و تغییر راهبرد ایران در منطقه غرب آسیا است.

به گزارش مشرق، دکتر محمد حسین محترم در ستون یادداشت ویژه روزنامه کیهان نوشت: عملیات پشیمان‌کننده «وعده صادق» را باید مصداقی از این فرمایش خداوند دانست که فرمود«أَلَمْ تَرَ کَیْفَ فَعَلَ رَبُّکَ بِأَصْحَابِ الْفِیلِ، أَلَمْ یَجْعَلْ کَیْدَهُمْ فِی تَضْلِیلٍ، وَ أَرْسَلَ عَلَیْهِمْ طَیْرًا أَبَابِیلَ...- مگر ندیدی پروردگارت با اصحاب فیل چه کرد و نیرنگشان را بر باد داد و بر سر آنها دسته دسته پرندگانی از ابابیل فرستاد؟...». شب یک‌شنبه به گفته نیویورک‌تایمز و مقامات اسرائیلی با شلیک ۱۸۵ پهپاد، ۳۶ موشک کروز و ۱۱۰ موشک زمین به زمین ایران به‌سمت اسرائیل وحشتناک‌ترین شب صهیونیست‌ها و آرام‌ترین شب مردم غزه و البته شادترین شب مردم منطقه و بخصوص ملت ایران بود. اولین نقطه‌ای که موشک‌های ایرانی مورد حمله قرار دادند، مهم‌ترین پایگاه هوائی اسرائیل یعنی پایگاه نقب، همان پایگاه نظامی بود که هواپیماهای جنگی اسرائیل از آنجا برخاستند و به کنسولگری جمهوری اسلامی حمله و سردار زاهدی و یارانش را به شهادت رسانده بودند. لذا شاید بتوان این شب را «لیله‌ًْالله» و «لیله‌ًْالقدر بازدارندگی مقاومت» نامید. اما برای تحلیل ابعاد و پیامدها و دستاوردهای پاسخ پشیمان‌کننده ایران شاید هنوز زود باشد، ولی در این خصوص چند نکته مهم:

۱- ایران با صبر استراتژیک خود بیش از شش ماه در مقابل حملات گستاخانه اسرائیل به مستشاران و نیروهای خود، خویشتنداری نشان داد و نشان داد سیاست اصلی جمهوری اسلامی عدم گسترش جنگ و تنش در منطقه است. اما از یکسو وقتی سازمان‌های بین‌المللی و بخصوص سازمان بی‌خاصیت ملل متحد نتوانست ذیل بند هفت به جنایت اسرائیل پاسخ دهد و این رژیم یاغی را مهار کند و از سوی دیگر وقتی صبر استراتژیک ایران تنش‌ها را کمتر نکرد و اسرائیل به چراغ سبز آمریکا از این سیاست ایران سوءاستفاده و از خطوط قرمز جمهوری اسلامی عبور کرد و نشان داد همچنان خواستار تنش بیشتر است، ایران مجبور شد برای جلوگیری از تنش‌زایی بیشتر رژیم صهیونیستی، اسرائیل را تنبیه کند. لذا در حقیقت پاسخ ایران یک پاسخ ثبات‌زا برای مهار اسرائیل و در جهت ثبات منطقه است و نشان داد که صبر استراتژیک و آستانه تحمل ایران تمام شد و دیگر تماشاگر نیست.

۲- پاسخ پشیمان‌کننده ایران چک سفید امضای آمریکا به اسرائیل برای انجام هرگونه جنایتی در منطقه را باطل کرد و آمریکا دانست که سگ ‌هار او از حالا به بعد «لات کوچه خلوت» نیست! لذا به اذعان تمام رسانه‌های جهان این «بزرگ‌تر از پیش‌بینی‌ها» و بزرگ‌ترین حمله پهپادی و موشکی تاریخِ دنیا بود که به گفته رسانه‌های اسرائیلی«ایران قواعد بازی و چهره جنگ را کاملا تغییر و اسرائیل را به سمت یک رویداد اساسی برگشت‌ناپذیر حرکت داد». عملیات وعده صادق نشان داد اسرائیل و آمریکا دچار «سندرم گیج‌کننده بحران در بحران»، و بحران عمیق اسرائیل با بحران شخصی سیاستمداران حاکم بر اسرائیل همزمان شده است. اسرائیل تلاش دارد از هر بحرانی با بحران جدیدی خارج شود، اما از هر بحرانی که بخواهد خارج شود دچار بحران بزرگ‌تری می‌شود و بحران‌های جدید پیامدها و مشکلات بیشتری برای اسرائیل و آمریکا ایجاد می‌کند و سندروم بحران آنها چند لایه می‌شود.

۳- اهمیت این پاسخ پشیمان‌کننده بدون توجه به پیامدها و تبعات آن است. به این معنی که بعد از اینکه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی پیشرفته‌ترین پهپاد آمریکا در خلیج‌فارس را به علت تجاوز به حریم هوائی ایران ساقط کرد و سپس پایگاه نظامی عین‌الاسد را به عنوان یک هدف مهم آمریکایی در پاسخ به شهادت شهید سلیمانی زدند، این سومین عملیات مستقیم اقتدارآفرین ایران در دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی خود و اولین حمله مستقیم به رژیم صهیونیستی بعد از سال ۱۹۶۷بود و نشان داد در این دفاع هیچ‌گونه اغماضی نمی‌کند و کوتاه نخواهد آمد و وعده ایران یک شوخی و رجزخوانی توخالی نیست. اما آنچه اهمیت آن را بیشتر می‌کند حمله مستقیم از خاک ایران به عمق خاک رژیم صهیونیستی بود. لذا جمهوری اسلامی نشان داد صادق‌الوعد است و این یعنی مسئولیت‌پذیری جمهوری اسلامی در دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی و امنیت مردم است.

۴- پاسخ جمهوری اسلامی اوج وقاحت آمریکا و انگلیس و فرانسه را به نمایش گذاشت. این کشورها در نفاقی آشکار حمله به کنسولگری ایران را که برخلاف تمام قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی است، محکوم نکردند، اما پاسخ ایران در دفاع از خاک خود را محکوم و خبیثانه ایران را به تنش‌زایی متهم کردند و مفتضحانه بعد از به خاک و خون کشیدن غزه و کشتن بیش از ۳۲ هزار مردم بی‌دفاع ادعا کردند هیچ کس خواستار دیدن ریختن خون‌های بیشتر نیست! لذا این کشورها اگر خواستار تنش‌زدایی هستند باید خود آنها اسرائیل را مهار کنند و اگر نکنند ایران این رژیم جعلی را مهار خواهد کرد و اگر آنها بخواهند در دفاع از این سگ ‌هار خود وارد میدان شوند، حتما خود انها هم تنبیه خواهند شد.

۵- پاسخ ایران چند مرحله‌ای و ترکیبی و از چند جبهه بود. مرحله اول عملیات روانی انتظار و ترس بود که بر اسرائیل و آمریکا تحمیل شد که خود پیامدها و دستاوردهایی داشت و نیاز به تحلیل در مجالی دیگر است و همین بس که خود صهیونیست‌ها اذعان کردند «اینکه کل اسرائیل در وحشت چندین روزه بود، این یک پیروزی برای ایران است». مرحله دوم هک شدن رادارها و سیستم برق رژیم صهیونیستی. مرحله سوم حرکت پهپادهای انتحاری به سمت اسرائیل از سوی ایران برای مشغول و مختل کردن پدافند هوائی اسرائیل. مرحله چهارم شلیک موشک‌های کروز و بالستیک به اهداف اصلی. مرحله پنجم هماهنگی با گروه‌های مقاومت و تشدید حملات حزب‌الله و انصارالله یمن و گروه‌های مقاومت عراقی به اهداف داخل اسرائیل. مرحله ششم ارسال پیام به آمریکا و کشورهای منطقه و بلکه به کل جهان که هرگونه کمک به اسرائیل عواقب پشیمان‌کننده برای آنها حتی بستن تنگه هرمز را می‌تواند به دنبال داشته باشد مرحله هفتم هشدار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه اگر اسرائیل حماقت خود را تکرار کند، قدم بعدی شدیدتر خواهد بود. مرحله هشتم آمادگی برای بعد از حملات پشیمان‌کننده است که به گفته فرمانده کل سپاه «از این به بعد رژیم صهیونیستی در هر نقطه‌ای به منافع، دارایی‌ها، شخصیت‌ها و شهروندان ما تعرض کند، از مبدا ایران او را مورد تهاجم متقابل قرار خواهیم داد».

۶- فرمانده هوافضای سپاه ایران قبلا گفته بود«ما هسته‌ای نداریم ولی کلاهک‌های موشک‌های ما به اندازه‌ای هست که اسرائیل را چند بار شخم بزند»! لذا اهمیت عملیات وعده صادق اولا در حجم زیادِ بلند شدن پهپادهای ایرانی و هماهنگی آنها با موشک‌های شلیک شده و ثانیا در اصابت دقیق پهپادها و موشک‌های شلیک شده به اهداف از قبل تعیین شده بود. با وجودی که حدود سه ساعت طول کشید تا پهپادهای ایران به عمق سرزمین‌های اشغالی برسند، اسرائیل و گنبد آهنین ادعائی این رژیم و سامانه پاتریوت آمریکا و ادعای بایدن در رهگیری موشک‌های شلیک شده ایران به سمت اسرائیل‌، نتوانستند آنها را رهگیری و ساقط کنند. ثالثا عملیات تاریخی ایران رکوردهای ماندگاری در دستگاه محاسباتی دشمنان ثبت کرد از جمله بزرگ ترین،پرحجم ترین، بلندترین برد جغرافیایی و طولانی‌ترین حمله پهپادی و موشکی جهان که برای اولین بار از موشک‌های با کلاهک‌های بارشی استفاده شد.رابعا برای اولین بار مفهوم هشدار جمهوری اسلامی همگانی فهمیده شد، و هیچ کدام از متحدان رژیم صهیونیستی بخصوص کشورهایی که ادعای عادی‌سازی روابط با آنها را در سر می‌پروراند. خامسا حتی خود آمریکایی‌ها به عنوان حامی اصلی اسرائیل هم نتوانستند به کمکش بیایند و آشکار شدن این ناتوانی به رغم التماس‌های رژیم صهیونیستی، در پی برقراری معادله وحشتی بود که از سوی محور مقاومت در منطقه ‌ایجاد شده است. البته تلاش‌های سیاسی- دیپلماتیک فشرده و رسانه‌ای گسترده و همچنین تهدیدات امنیتی آمریکا برای منصرف کردن ایران از تصمیم خود نیز هیچ دستاوردی برای آنها نداشت و با شکست سنگینی هم در حوزه نظامی و امنیتی و هم در حوزه دیپلماتیک و سیاسی مواجه شدند و در مقابل اراده و قدرت مقاومت هنگ کردند. اعتراف سخت و تلخ روزنامه‌ هاآرتص اهمیت عملیات مقتدرانه وعده صادق را بیشتر آشکار نمود که اذعان کرد«ما جنگ را باخته‌ایم‌، اما به علت دشواری پذیرش و ناخوشایندی آن باید به خودمان دروغ بگوییم!». لذا از امروز باید منتظر دور جدید دروغ‌های بزرگ و فضاسازی‌های سیاسی-رسانه‌ای امپراطوری رسانه‌ای شکست خورده اسرائیل و آمریکا باشیم.

۷- رهبر انقلاب قبل از این تاکید کرده بودند؛ «در این چند ماه جبهۀ مقاومت از وضع واقعی خود رونمایی کرد، نه آمریکایی‌ها، نه غربی‌ها و نه کشورهای منطقه قدرت مقاومت را نمی‌دانستند، اما حالا فهمیدند»!. این «وضع واقعی مقاومت» در حقیقت همان «قدرت کوبنده»ای است که با عملیات وعده صادق تضمین شد و قرآن می‌فرماید چه دانی که چیست؟: «مَا أَدْرَاکَ مَا الْقَارِعَه»!، و این قدرت کوبنده سه ویژگی مهم دارد «صدای بلند» و «ایجاد وحشت و ترس» و «رسوایی و شکست دشمنان». لذا بعداز طوفان الاقصی پاسخ پشیمان‌کننده وعده صادق صدای بلندی بود که وحشت و ترس را به جان صهیونیست‌ها انداخت و شکست و رسوایی دشمنان را در ابعاد مختلف رقم زد و آن را عیان کرد! حالی که قدرت مقاومت را فهمیدند، استراتژیست‌های مشهور سیا و رؤسای موساد و ارتش آمریکا و رسانه‌های آمریکایی- اسرائیلی اذعان می‌کنند که با «رهبری راهبردی و هوشمندانه ایران، آمریکا به این نتیجه قطعی رسیده که هیچ چشم‌انداز روشنی برای اسرائیل وجود ندارد»!

منبع: کیهان

دیگر خبرها

  • تعیین تکلیف کالاهای متروکه باقی‌مانده در بنادر استان بوشهر
  • پایان صبر استراتژیک ایران!
  • ابلاغ منشور اهداف و برنامه های عملیاتی HSE سازمان بنادر و دریانوردی
  • ◄ یک فروند کشتی با ظرفیت 40 TEU کانتینر یخچالی در بندر شهید باهنر پهلوگیری شد
  • نجات ۲۱ خدمه شناور خارجی در جاسک
  • نجات ۲۱ خدمه نفتکش سریلانکایی ‌در دریای عمان ‌‌
  • ساخت ۳ فروند شناور رو-رو مسافری و اسکله راهیان نور در ۱۴۰۳
  • ممنوعیت و محدودیت‌های ترافیکی مراسم روز ارتش در بندرعباس
  • لزوم راه اندازی دهکده لجستیکی در بندر بوشهر
  • فعالیت بنادر مسافری هرمزگان متوقف شد