Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-25@19:41:52 GMT

ایران آماده گسترش تجارت با کردستان عراق است

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۱۷۹۲۵

ایران آماده گسترش تجارت با کردستان عراق است

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه از آمادگی ایران برای شروع مذاکرات فنی با اقلیم کردستان عراق در مورد گشایش دو منطقه آزاد تجاری به دنبال توافق های مشابه با بغداد خبر داد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از سایت انگلیسی شبکه کُردی روداو، «مهدی شوشتری»، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه روز شنبه از آمادگی ایران برای شروع مذاکرات فنی با اقلیم کردستان عراق در مورد گشایش دو منطقه آزاد تجاری به دنبال توافق های مشابه با بغداد خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شوشتری عصر شنبه به شبکه روداو گفت: ما آماده هستیم و کارهای مقدماتی را در هر دو گذرگاه مرزی یعنی پرویزخان و باشماخ انجام داده ایم.

ظریف در کردستان عراق: همسایگان اولویت ما هستندگزارش| تلاش احزاب حاکم کردستان عراق برای کاستن از تنش در روابط دوجانبه

وی اضافه کرد: مراحل قانونی به پایان رسیده و تصویب شده است و حتی بودجه نیز اختصاص یافته است و امیدواریم کار در آینده نزدیک آغاز شود.

پرویزخان و باشماخ دو گذرگاه مهم مرزی هستند که استانهای کرمانشاه و کردستان ایران را به اقلیم کردستان عراق متصل می کنند.

زمانی که شیوع ویروس کرونا باعث توقف تجارت بین ایران و عراق شد، تجارت تا حد زیادی از طریق این گذرگاه های مرزی بین ایران و اقلیم کردستان ادامه داشت.

بر اساس این گزارش، شیوع ویروس کرونا سطح تجارت بین ایران و عراق را در سال جاری نزدیک به 9 میلیارد دلار نگه خواهد داشت یعنی چهار میلیارد دلار کمتر از سال گذشته.

کرمانشاه به تنهایی 371 کیلومتر مرز زمینی با اقلیم کردستان و همچنین عراق دارد و دارای شش گذرگاه مرزی و بازارچه مرزی است.

از زمان سرنگونی رژیم صدام در سال 2003، عراق و اقلیم کردستان به دو مقصد مهم کالاهای ایرانی تبدیل شده اند.

حجم تجارت ایران با عراق و اقلیم کردستان در سالهای اخیر حدود 13 میلیارد دلار بوده است که تقریباً نیمی از آن از مرزهای زمینی با مناطقی که تحت کنترل دولت اقلیم کردستان هستند، صورت گرفته است.

انتهای پیام/

 

R1016170/P/S7,77,78,85/CT10 واژه های کاربردی مرتبط کردستان عراق قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان واژه های کاربردی مرتبط کردستان عراق پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی ۱ کاهش ۲۴۰۰ تومانی قیمت دلار/ سکه هم نزولی شد ۲ قیمت جهانی طلا امروز ۹۹/۰۵/۲۰ ۳ جزئیات پرداخت وام با وثیقه سهام عدالت/ نرخ سود ۱۸ درصد و بازپرداخت ۳ ساله ۴ یارانه نقدی مرداد دوشنبه واریز می‌شود/ کسر قسط دوم وام یک‌میلیون تومانی ۵ امکان فروش ۶۰ درصد سهام عدالت برای همه/ کسانی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده اند باید تغییر وضعیت دهند ۶ جزئیات پانزدهمین عرضه اولیه امسال بازار سهام اعلام شد ۷ ضریب خرید اعتباری سهام باز هم کاهش یافت ۸ هواشناسی ایران ۹۹/۵/۱۸| پیش بینی رگبار ۳ روزه باران در برخی استان‌ها مهمترین اخبار اقتصادی تکذیب پذیره‌نویسی دارای دوم در شهریور/ بی‌برنامگی دولت مردم را سر کار گذاشت ۲۰۰ گیگ اینترنت هدیه همراه اول به خبرنگاران فعال شد/وزیر سیاسی‌کار، باز هم ناکام امروز حق مسکن کارگران تعیین تکلیف می شود؟ ساز ناکوک اطلاع‌رسانی در سازمان خصوصی‌سازی بورس را به هم ریخت مهمترین اخبار تسنیم لبنان| گزارش کمیته تحقیقات انفجار بیروت آماده شد افتتاح پروژه آزمایشی کریدور ترانزیتی ایران ــ افغانستان ــ ازبکستان موسوی: سفر مقام بلندپایه ایرانی به لبنان/نامه دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس نظر همه اعضا نیست عصر امروز؛ جلسه وزارت کشور و وزارت بهداشت برای تعیین تکلیف برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس اعلان جنگ قبایل علیه آمریکایی‌ها؛ تأکید بر آزادی سوریه از لوث وجود اشغالگران و مزدورانشان درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کردستان عراق کردستان عراق اقلیم کردستان کردستان عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۱۷۹۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات خودرو به اوراسیا کلید می‌خورد

مهدی ضیغمی، رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران در حاشیه نشست خبری ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران و دومین اجلاس همکاری های اقتصادی ایران و آفریقا در جمع خبرنگاران گفت: ایران بازارهای صادراتی عراق را از دست نخواهد داد. امیدواریم توافق جامع تجاری میان ایران و عراق به زودی امضا شود تا ایران بتواند به رقم توافق شده ۲۰ میلیارد دلار در تجارت با این کشور برسد.

ضیغمی در مورد صادرات خودرو از ایران به روسیه اظهار کرد: با مجوزی که از سوی استاندارد روسیه ارسال شده صادرات به روسیه و منطقه اوراسیا اتفاق خواهد افتاد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • تجارت ۵ میلیارد دلاری گمرکات کردستان در سال گذشته
  • صادرات خودرو به اوراسیا کلید می‌خورد
  • تحقق ۱۰۶ درصدی مبادلات تجارت خارجی در کردستان
  • فیلم| چرا گسترش روابط ایران و پاکستان آمریکا را نگران کرده؟
  • ارزش دلاری مبادلات تجارت خارجی کردستان به حدود ۵ میلیون دلار رسید
  • ارزش دلاری مبادلات تجارت خارجی کردستان به ۵ میلیون دلار رسید
  • درخواست اوپک از عراق برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان
  • اهداف سه‌گانه اردوغان از سفر به عراق چه بود؟
  • گسترش همکاری مرزبانان ایران و کویت در مرزهای مشترک دریایی
  • جزئیات دیدار اردوغان با مقامات اقلیم کردستان عراق