Web Analytics Made Easy - Statcounter

عطوان به وضعیت موجود در لبنان یعنی آشوب سیاسی و شعله ور شدن ناآرامی های داخلی و تظاهرات در خیابان ها و متعدد شدن استعفای مقامات دولتی و افزایش شمار شهدا و مجروحان فاجعه و وخامت گرفتن بحران گرسنگی و کرونا و فروپاشی اقتصادی اشاره و تاکید کرد: چنین وضعی ممکن نیست ادامه یابد و باید به طور ریشه ای تغییر یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما نحوه شکل گیری چنین تغییری چگونه است و چه کسانی رهبری آن را برعهده خواهند گرفت و میزان سرعت آن چقدر است و نتایج حاصل از آن چیست ؟

سردبیر رأی الیوم افزود: هم اکنون سه گروه رویکرد تغییر و تحول در لبنان را در پیش گرفته اند که دارای هدف مشترک با سه راهکار متفاوت هستند که عبارتند از :

گروه اول : خواستار تغییر و تحول با توسل به اسلحه و دخالت خارجی ها است . هم اکنون آمریکا ، اسراییل و فرانسه با همکاری ستون پنجم در لبنان خود را برای انجام چنین ماموریتی آماده می کنند.

گروه دوم : جریان هایی هستند که به سبک دمکراتیک و حفظ ماهیت سیاست تعددگرای لبنان در چارچوب پارلمان جدید اعتقاد دارند که بر اساس آن سیاست مداران جوان جدید با سرنگون کردن سیاست مداران قدیمی فاسد زمام  امور را در دست خواهند گرفت.

گروه سوم : قشر سیاسی سنت گرا خواهان یک تغییر و تحول ظاهری هستند که از سهمیه بندی سیاسی طائفه ای کنونی محافظت به عمل آورد و به منظور کاهش حجم فساد اصلاحات اندکی صورت گیرد و خواهان شکل گیری دولت وحدت ملی انتقالی است تا بتواند تنش موجود را مهار کند و برخی از مقامات بندر را به عنوان گوسفند قربانی تحویل دادگاه دهد.

بر اساس این گزارش، « حسن دیاب» نخست وزیر لبنان پیشنهاد برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام را مطرح کرد تا به عنوان یک گام اساسی جهت حل و فصل بحران یک قشر سیاسی و پارلمان جدیدی به همراه داشته باشد و بدین ترتیب بخش عمده ای از اعتماد از دست رفته افکار عمومی به نظام سیاسی احیا خواهد شد اما برخی از جریان های سیاسی به بهانه لزوم تصویب یک قانون انتخاباتی جدید طرح پیشنهادی نخست وزیر را ناکام گذاشتند. بر اساس چنین قانونی انتخابات پارلمانی برگزار خواهد شد و بر همین اساس با انجام یک تحقیق جدی برخی از عوامل مقصر در انفجار مورد بازخواست قرار خواهند گرفت. برخی از مخالفان این طرح معتقدند که باید برای نمایان شدن واقعیت ها یک تحقیق بین المللی صورت گیرد . آنها در عین حال به نهادهای ملی، امنیتی و سیاسی لبنان برای انجام چنین ماموریتی شک و تردید دارند زیرا معتقدند که نهادهای یاد شده می خواهند با وقت کشی همه چیز به دست فراموشی سپرده شود.

عطوان معتقد است که تمامی این فرضیه ها و تحرکات رویکرد سرنگون کردن دولت حسن دیاب را در پیش گرفته اند زیرا آن را دولت « حزب الله » به شمار می آورند و این رویکرد مبتنی بر مخالفت با فرضیه دست داشتن عوامل خارجی در فاجعه انفجار بندر بیروت است . در واقع تمامی فرضیه های یاد شده به دنبال درهم کوبیدن لبنان و ایجاد خلاء سیاسی و قانونی و سوق دادن لبنان به سوی آشوب و چه بسا در نهایت جنگ داخلی است.

وی افزود: آنها با دور نگه داشتن عامل خارجی از انفجار حزب الله لبنان را مقصر معرفی کنند تا بدین ترتیب زمینه را برای دخالت نظامی خارجی به منظور خلع سلاح حزب الله فراهم کنند و به همین منظور همواره بر این مقوله تاکید کرده اند که حزب الله به دولت در درون دولت تبدیل شده است.

این تحلیل گر سرشناس مسائل سیاسی جهان عرب از « اسراییلی ها به عنوان متهم اصلی این انفجار» نام برده و خاطرنشان کرد: اسراییلی ها توسط رهبران احزاب و نهادهای امنیتی دنباله رو خود در لبنان در جریان تمامی جزئیات تحولات این کشور قرار دارند و در همین راستا طی سالیان گذشته دوربین های مدار بسته و دستگاه های استراق سمع بسیاری در نقاط بسیاری از لبنان یافت شده است. علاوه بر آن پهپادهای اسراییل همه روزه در حریم هوایی لبنان تمامی تحولات این کشور را رصد می کنند و بعید به نظر می رسد که اسراییلی ها در جریان ۲۷۵۰ تن ماده نیترات آمونیوم با قابلیت انفجار شدید انبار شده ظرف هفت سال گذشته در انبارهای بندر بیروت قرار نداشتند. علاوه بر آن این احتمال وجود دارد که محموله یاد شده توسط اسراییلی ها برای انفجار در وقت مناسب تعبیه شده است.

عطوان با اشاره به گزارش های خبری مستند در ارتباط با تهدیدهای مکرر فرماندهان ارتش اسراییل مبنی بر ویران کردن لبنان و تاسیسات زیربنایی اش به ویژه بندر بیروت اظهار داشت: سخنگوی شرکت صنایع مواد منفجره کشور موزامبیک در گفت وگو با شبکه تلویزیونی آمریکایی « سی ان ان » فاش کرد کشتی حامل محموله بزرگ نیترات آمونیوم که هفت سال پیش رهسپار بندر «مولداوی» بود به طرز عجیبی و به دلایل ناشناخته ای ناپدید شد .

سرمقاله نویس رای الیوم در ادامه از دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به عنوان « اولین رسوا کننده ماهیت این انفجار » نام برده و ابراز داشت: ترامپ به عنوان رئیس جمهور با توجه به اطلاعات دریافت شده از سوی نهادهای امنیتی آمریکا این انفجار را حاصل یک حمله بزرگ دانست.

عطوان هدف اسراییل از « ابراز همدردی دروغین » با فاجعه بندر بیروت و قربانیان آن را « رد گم کردن » دانست زیرا فجایع شکل گرفته توسط اسراییل در قانا و بیروت و جنوب لبنان و در راس آن جنگ سال ۲۰۰۶ نشان می دهد که اسراییلی ها هیچ گاه برای جان مردمان لبنان ارزشی قائل نیستند.

بر اساس نتیجه گیری به عمل آمده از سوی سردبیر رای الیوم « سناریوی موجود در لبنان با سوء استفاده از این فاجعه می خواهد حزب الله را به سوی یک جنگ منطقه ای سوق دهد که با خلاء سیاسی و آشوب و درگیری های داخلی آغاز می شود و بر همین اساس از همان ابتدا برخی از شبکه های تلویزیونی لبنان و سعودی حزب الله را به دست داشتن در انفجار بندر بیروت متهم کردند.

عطوان با اشاره به وعده ۵ میلیارد دلاری کنفرانس شرم الشیخ جهت بازسازی نوار غزه پس از تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی در تابستان ۲۰۱۴ به آن و نرسیدن حتی یک دلار به نوار غزه پیش بینی کرد که از کنفرانس آتی پاریس جهت جمع آوری کمک های اهدایی به لبنان حتی یک دلار نیز عاید این کشور نخواهد شد.

۱۴۸۷

برچسب‌ها فرانسه لندن دونالد ترامپ لبنان اسرائیل حزب الله لبنان ایالات متحده آمریکا پارلمان رژیم صهیونیستی عبدالباری عطوان پاریس انفجار بیروت پروندهٔ خبری انفجار مهیب بیروت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرانسه لندن دونالد ترامپ لبنان اسرائیل حزب الله لبنان ایالات متحده آمریکا پارلمان رژیم صهیونیستی عبدالباری عطوان پاریس انفجار بیروت فرانسه لندن دونالد ترامپ لبنان اسرائیل حزب الله لبنان ایالات متحده آمریکا پارلمان رژیم صهیونیستی عبدالباری عطوان پاریس انفجار بیروت اسراییلی ها بندر بیروت حزب الله بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۱۸۱۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روند فروپاشی رژیم صهیونیستی تسریع شده است

به گزارش جام جم آنلاین، شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب‌ الله لبنان در بیروت تاکید کرد که فروپاشی رژیم صهیونیستی و توقف روند وحشی‌گری و ظلم آن تشدید شده و پیروزی فلسطینی‌ها نیز با صبر و جهاد و شهادتشان نزدیک است.

وی با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی جز با حمایت دنیای استکبار قادر نیست روی پای خود بایستد، ابراز داشت که دو موضوع است که باعث توقف جنگ غزه می‌شود، موضوع اول آمریکا و انتخابات ریاست جمهوری در این کشور است و نکته دوم حادثه اخیر است که اسرائیل قادر به رویارویی با آن نبود.

معاون سید حسن نصرالله با اشاره به واکنش تنبیهی جمهوری اسلامی ایران علیه رژیم صهیونیستی در عملیات وعده صادق و جنگ غزه تصریح کرد که طرح آمریکایی خاورمیانه جدید یک بار در سال ۲۰۰۶ در لبنان با شکست مواجه شد و بار دیگر در سوریه این اتفاق افتاد و این سومین بار است که شکست می خورد.

قاسم با اشاره به اینکه حزب الله لبنان در تقابل با رژیم صهیونیستی در جنگ غزه به تمامی اهداف خود دست پیدا کرده است، ۵ هدف اصلی این تقابل را بر شمرده و گفت که پشتیبانی از ساکنان غزه و مشغول کردن دشمن و کوچاندن شهرک‌نشینان صهیونیست و خسارت زدن به دشمن و در نهایت تثبیت قدرت بازدارندگی از جمله اهداف حزب‌الله لبنان بود که با استفاده از کمترین حد از تسلیحات سنتی حزب‌الله به دست آمد و البته در این راه جانفشانی‌های گرانقدری صورت گرفت که در مقابله با خطرات بزرگ پیرامون ما طبیعی است.

دیگر خبرها

  • کارشناسی‌ سیاسی: رژیم صهیونیستی درحال دست و پا زدن است
  • انفجار مهیب در جنوبی ترین بندر رژیم صهیونیستی
  • عملیات‌ حزب الله در مرز لبنان/ شنیده شدن صدای انفجار در ایلات
  • ادامه عملیات‌ حزب الله در مرزهای شمالی لبنان/ شنیده شدن صدای انفجار در ایلات
  • حمله فسفری رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان
  • شهادت یکی دیگر از اعضای خانواده هنیه
  • صدای انفجار در پایگاه هوایی میرون اسرائیل
  • انفجار در پایگاه هوایی راهبردی «میرون» رژیم اسرائیل
  • روند فروپاشی رژیم صهیونیستی تسریع شده است
  • به ۵ دلیل تل‌آویو و متحدانش نتوانستند پهپادها و موشک‌های ایرانی را ساقط کنند