Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، علیرضا رسولی، رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری یزد گفت: به منظور صرفه جویی در مصرف آب و جایگزینی گونه مناسب به جای چمن، با تحقیق و بررسی، تولید و کاشت گیاه (به لیمو رونده) برای اولین بار توسط سازمان در فضای سبز شهر اجرا شد.

رسولی با اشاره به نقش تعیین کننده فضای سبز در پشتیبانی از سیستم‌های اجتماعی و اکولوژیک شهری افزود: درمناطق با اقلیم بیابانی و نیمه بیابانی، تنش‌های شوری وخشکی، منجر به کاهش عملکرد گیاهان می‌شود و چمن یکی از اجزای اصلی در فضای سبز، گونه‌ای پر آب خواه بوده که با توجه به محدودیت تامین منابع آبی، کاشت آن ممنوع و درچند سال اخیر از دستور کار خارج شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: از سال ۹۶ تحقیقات بر روی گونه گیاهی با نام علمی (به لیمو رونده) که از خانواده شاهپسند است و علاوه بر تحمل شوری، دارای رشد سریع بوده و می‌توان از آن در خاک‌های فقیر، سطوح شیب دار، باغ‌های صخره‌ای و حاشیه‌ها استفاده کرد آغاز شده است.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری یزد بیان کرد: با توجه به پوششی بودن این گیاه میزان تبخیر آب مصرفی را کاهش و از تجمع املاح در سطح خاک که گاهاً باعث نابودی گیاهان می‌شود نیز جلوگیری می‌کند.

رسولی گفت: پس از انجام تحقیقات آزمایشگاهی و گلخانه‌ای و موفقیت آمیز بودن کاشت بصورت پایلوت در منطقه، تولید انبوه گیاه در گلخانه سازمان آغاز و در سال ۹۸ با تولید و کاشت بیش از ۲۵ هزار گلدان از این گونه گیاهی و کاشت در سطح شهر، اقدامی موثر در راستای کاهش سطح چمن و به تبع آن مصرف آب صورت گرفت.

او گفت: در حال حاضر سطح ۱٫۵ هکتاری از فضای سبز در پارک‌های کوهستان، شهدا، بانوی شهید، پرستار و میادین ولایت، ریاضی یزدی، چهارراه یزد باف، سید حسن نصرالله، و بلوار خلیج فارس توسط گیاه (به لیمو رونده) پوشیده شده و در حال توسعه سطح زیر کشت هستیم.

انتهای پیام/و

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صرفه جویی در مصرف آب فضای سبز فضای سبز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۱۸۲۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۲۵۰ میلیون اصله نهال تولید شد

نقی شعبانیان، معاون سازمان امور جنگل  در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در سال نخست طرح کاشت یک میلیارد درخت بیش از ۲۵۰ میلیون اصله نهال تولید کرده ایم که طبق آخرین آمار ۱۵۰ میلیون نهال کاشت شده است.

به گفته او، هم اکنون آمار کاشت در تمامی اراضی و مستثنیات در استان ها و شهرستان ها در حال جمع آوری است که طی یک تا ۲ هفته آینده نهایی می شود. اما برآورد می شود که  ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلیون اصله نهال در حوزه منابع طبیعی کاشت شده باشد. همچنین در حوزه معاونت باغبانی ۶۲ میلیون اصله نهال کاشت شده است.

شعبانیان ادامه داد: گرچه در طرح کاشت یک میلیارد درخت سالانه باید ۲۵۰ میلیون اصله نهال تولید و کاشت شود، اما برخی نهال ها در نهالستان باید یکسال تا ۲ سال باقی بمانند تا به عرصه جنگلی منتقل شوند.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل ها با بیان اینکه تولید نهال برای امسال در حال انجام است، افزود: در قالب برنامه ای که در ستاد مشخص کردیم، تولید نهال هر روز افزایش می یابد.

او با اشاره به طرح زراعت چوب گفت: در طرح اولیه زراعت چوب قرار بود ۳۰۰ میلیون اصله نهال به زراعت چوب اختصاص یابد، اما بدلیل ازدیاد تقاضا به ۵۰۰ میلیون اصله نهال به شرط کم نشدن  از نهال دیگر بخش ها افزایش یافت که در سال اول طرح ۱۵۰ میلیون اصله نهال به زراعت چوب اختصاص یافت.

شعبانیان با بیان اینکه تاکنون اعتباری به طرح کاشت یک میلیارد درخت تخصیص نیافته است، افزود: ۴۶ میلیاردتومان بصورت اسناد خزانه به این طرح تخصیص یافت که هنوز داده نشده است و همواره مسئولان سازمان برنامه و بودجه قول هایی داده بودند که امیدواریم گشایشی حاصل شود.

این مقام مسئول در ادامه افزود: قرار بود ۱۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار به طرح کاشت یک میلیارد درخت اختصاص یابد چراکه براساس برآوردهای اولیه  تولید، کاشت و نگهداری هر نهال ۱۰۰ هزارتومان هزینه دارد که بدین ترتیب ۱۰۰ هزارمیلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، اما به سبب آنکه بخشی از تجهیزات، نیروی انسانی و نهالستان در اختیار داریم، تخصیص ۱۸ هزار و ۵۰۰ میلیاردتومان کفایت می کند.

او گفت: برای سال ۱۴۰۲ قرار بود ۲۳۴ میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شود که متاسفانه تاکنون ریالی داده نشده که امیدواریم بخشی از اعتبارات تخصیص داده شود تا در اختیار استان ها قرار بگیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • سوغات منشی ناصرالدین‌شاه برای تهرانی‌ها
  • برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن
  • اقدامات غلط شهرداری برای از بین بردن سفید بالک‌ها؛ از آبشویی تا نصب کارت‌های زرد روی درختان
  • هشدار درباره مصرف محصولات عرضه شده در فضای مجازی
  • کاشت گندم در ۱۵۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی قزوین
  • آغاز کاشت درخت در مسیر پیاده راه زائر رضوی
  • تولید ۲۵۰ میلیون مکمل/ صادرات ۱۳ میلیون دلاری داروهای سنتی
  • فقط یک‌چهارم گیاهان دارویی برای تولید دارو استفاده شده‌اند
  • بیش از ۲۵۰ میلیون اصله نهال تولید شد
  • لزوم مشارکت شهروندان و مسئولان برای حفظ سبزینگی شهر اصفهان