Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@18:09:37 GMT

خبر خوش رئیس جمهور چه‌قدر بازار را تکان می‌دهد؟

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۱۸۲۹۸

خبر خوش رئیس جمهور چه‌قدر بازار را تکان می‌دهد؟

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس اقتصادی گفت: بعید می‌دانم امیدبخشی‌های دولت برای گشایش اقتصادی آثار مثبت چندانی داشته باشد. ممکن است روند صعودی بازار ارز را با کندی مواجه کند، اما اینکه رئیس دولت حرفی بزند و بازار تکان بخورد به این شکل نیست.

وحید ارشدی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص وعده ریاست‌جمهوری برای گشایش اقتصادی در کشور، اظهار کرد: آزاد کردن ذخایر صندوق ارزی، گسترش روابط ایران و چین و فروش اوراق نفتی سناریوهایی است که برای این خبر پیش‌بینی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به تاثیرات مثبت فروش اوراق نفتی در اقتصاد کشور، تصریح کرد: توان خرید مردم در این قضیه اهمیت دارد. دوره بازدهی فروش این اوراق به انتظارات مردم مربوط است. میزان انتظارات می‌تواند رفتار جامعه را تعیین کند، مردم تفاوت بازدهی‌ها در بازار سهام و بازار طلا و مسکن را مقایسه کرده و رفتار خودشان را شکل می‌دهند. دولت در نظر دارد که مردم اوراق را به وسیله دلار خریداری کنند، اگر مردم به دولت اعتماد داشته باشند که ارزش دلارشان به قیمت روز بازخواهد گشت، منابع خود را وارد می‌کنند، اما اگر خرید این اوراق ریالی باشد، با توجه به ارزش پایین ریال، احتمال دارد مشارکت مردم پایین باشد.

این کارشناس اقتصادی در خصوص تاثیر توسعه روابط ایران و چین در اقتصاد کشور، عنوان کرد: به عنوان یک شریک تجاری بزرگ می‌توانیم مراودات زیادی با چین داشته باشیم که این ارتباط منجر به آزادسازی منابع ایران می‌شود. در مجامع بین‌المللی چین و روسیه رقیبان بزرگی برای آمریکا و اروپا محسوب می‌شوند. توسعه ارتباط ایران و چین می‌تواند تاثیرات مثبتی داشته باشد.

ارشدی در خصوص استفاده از ذخایر صندوق ذخیره ارزی، گفت: در این فرایند ارز وارد بازار خواهد شد. عمده ارز ایران دست دولت است و این فرایند می‌تواند روی ارز تاثیر گذاشته و قیمت آن را مدیریت کند. کما اینکه رئیس کل بانک مرکزی با مداخله در بازار ارز و ورود از طریق نظام عرضه و تقاضا، سعی کرد به نوعی قیمت ارز را کنترل کند. رئیس کل بانک مرکزی بیان می‌کند که دولت نمی‌خواهد قیمت ارز افزایش پیدا کند، در حالی که محدودیت منابع ارزی وجود دارد و کسری بودجه دولت بسیار زیاد است.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر عبدالناصر همتی عنوان می‌کند که به دولت ارز 4200 تومانی اختصاص داده‌ می‌شود، در حالی که ارز 4200 تومانی رانت بزرگی ایجاد خواهد کرد. با این وجود هر که از بیرون به دولت نگاه کند، تصورش این است که دولت کسری بودجه خود را تامین می‌کند. اگر دولت عامدانه ارز را افزایش نداده و کاهش عرضه ارز موجب افزایش قیمت ارز شده باشد، برداشت از صندوق ذخایر ارزی می‌تواند روی بازار ارز اثر گذشته و قیمت آن را کنترل کند.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: من معتقدم مشکلات اقتصادی ایران ساختاری است و روابط خارجی نمی‌تواند تحول چشمگیری در آن ایجاد کند. پیش از روابط خارجی با آمریکا، در داخل خودمان را تحریم و به ارز وابستگی پیدا کرده‌ایم. چندین سال است که موضوع پیمان‌های دوجانبه را مطرح می‌کنند، اما سوال این جاست که دولت در این زمینه چه اقدام مثبتی انجام داده است؟ در این چند ساله که تحریم‌ها افزایش پیدا کرده، کارشناسان اقتصادی نظرات زیادی برای کاهش وابستگی ارزی داده‌اند، اما رویکرد دولت نگاه به غرب است که اجازه نمی‌دهد ظرفیت‌های درونی احیا و راه‌حل‌ها اجرا شود.

ارشدی در خصوص اینکه این صبحت‌ها از نظر روانی چه میزان در کاهش نوسانات اقتصادی می‌تواند تاثیرگذار باشد، تصریح کرد: بی‌اعتمادی به دولت در جامعه افزایش پیدا کرده است. مردم دیگر توجه زیادی به حرف‌های دولت ندارند. بعید می‌دانم این امیدبخشی‌ها آثار مثبت چندانی داشته باشد. ممکن است روند صعودی بازار ارز را با کندی مواجه کند، اما اینکه رئیس دولت حرفی بزند و بازار تکان بخورد به این شکل نیست. این کار تنها مردم را منتظر نگه می‌دارد. باید بگذاریم بازار کار خودش را بکند. مردم وقتی حس می‌کنند که با وعده دادن دولت، قدرت خریدشان تغییر نمی‌کند، به دولت بی‌توجه می‌شوند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی گشایش اقتصادی بازار ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۱۸۲۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس جمهور: برای مردم پاکستان که از ظلم رژیم صهیونیستی به ستوه آمده‌اند احترام قائلیم

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان که در صدر هیئتی صبر امروز به پاکستان سفر کرده است، در نشست خبری با نخست وزیر پاکستان (شهباز شریف) شرکت کرده و پاسخگوی اصحاب رسانه شدند.

رئیس جمهور در این نشست خبری مشترک اظهار کرد: امروز مردم پاکستان و دولت این کشور از ظلم رژیم صهیونیستی به ستوه آمده‌اند 

وی افزود: کشور پاکستان از نسل‌کشی و کودک‌کشی این رژیم که با حمایت غربی‌ها و آمریکایی‌ها صورت می‌گیرد به ستوه آمده‌ و عدالت را فریاد می‌زند.

رئیسی تأکید کرد: برای مردم پاکستان و مواضع ستودنی دولت پاکستان احترام قائلیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه آن‌چه که تمام مردم دنیا را غصه‌دار کرده، ناکارآمد بودن سازمان‌های بین‌المللی است، گفت: امروز سازمان ملل و شورای امنیت وظایف خود را انجام نمی‌دهند.

وی ادامه داد: موضع مردم مسلمان پاکستان و ملت بزرگ ایران در قبال مسئله فلسطین و همچنین ایستادگی و حق خواهی مردم فلسطین نتیجه خواهد داد و زمینه‌ساز عدل عادلانه جهانی خواهد شد

رئیسی همچنین گفت: روابط ما با کشور دوست، برادر و همسایه‌مان پاکستان فقط در سطح دو کشور همسایه تعریف نمی‌شود؛ بلکه روابط دو کشور روابط تاریخی، تمدنی، اعتقادی و دینی است.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه ظرفیت‌های بسیاری بین ایران و کشور دوست ما پاکستان هست که تبادل این ظرفیت‌ها می‌تواند در جهت منافع دو کشور و ملت به کار گرفته شود، افزود: روابط دو کشور در تمام حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، تجاری و فرهنگی و در همه سطوح ارتقا می‌یابد.

وی گفت: مواضع دو کشور در مبارزه با تروریسم یکسان است،‌هر دو در مبارزه با ناامنی‌ و تروریسم، جرایم سازمان یافته و مواد مخدر تاکید دارند.

رئیسی اضافه کرد: تداوم همکاری بین دو کشور و دو دولت به نمایندگی از ملت‌های بزرگ ایران و پاکستان در جهت منافع دو کشور تعریف می‌شود و مصمم هستیم که روابط دو کشور را در سطوح بالا ارتقا دهیم.

رئیس جمهور ادامه داد: سطح روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور قابل قبول نیست؛ لذا تصمیم گرفتیم که سطح روابط تجاری و اقتصادی دو کشور در گام اول به ۱۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کند.

وی تأکید کرد: مرز بین دو کشور یک فرصت است که می‌تواند برای رفاه دو ملت مورد استفاده قرار بگیرد؛ مرز جلوه‌ای از همکاری‌های مرزی بین دو کشور است.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رئیسی: ایران امروز کشوری پیشرفته و فناور است
  • رئیسی: ایران امروز کشوری پیشرفته و فن‌آور است
  • دستور رئیس‌ جمهور برای اختصاص ۲۰۰ خودرو به کتابخانه سیار
  • درخواست‌های تلفنی مردم در سفر رئیس جمهور به سمنان پیگیری می‌شود
  • فروش نوکیای تقلبی حرام است!
  • در سفر‌های خارجی تحقق شعار سال در دستور کار قرار دارد
  • سطح روابط اقتصادی بین ایران و پاکستان ۱۰ میلیارد دلار افزایش می‌یابد
  • رئیس جمهور: برای مردم پاکستان که از ظلم رژیم صهیونیستی به ستوه آمده‌اند احترام قائلیم
  • رئیسی: روابط ایران و پاکستان را در همه سطوح ارتقا می‌دهیم
  • فروپاشی اقتصادی با ارز ۹۰ هزار تومانی