Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-18@04:31:36 GMT

گزارش نشریه جمهوریت| راه دشوار ترکیه در شرق مدیترانه

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۱۹۹۱۱

گزارش نشریه جمهوریت| راه دشوار ترکیه در شرق مدیترانه

‍‍‍‍‍‍

فشار سیاسی یونان از یک سو و قدت بازدارندگی دریایی ترکیه از دیگر سو، موجب آن شده که احتمال تنش در شرق مدیترانه، روز به روز بیشتر و بیشتر شود. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، توافق دریایی ترکیه و دولت وفاق ملی لیبی، مسیر تازه‌ای برای دولت اردوغان گشوده و حالا چنین به نظر می‌رسد که از منظر منافع ملی آنکارا، مفهوم خاص «سرزمین آبی» (ماوی وطن) به یک استراتژی پایدار و حیاتی تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما ترکیه در شرق مدیترانه با چندین رقیب و مانع روبرو شده و چنین نیست که در این مسیر با خاطری آسوده و بدون مزاحم، در مسیر اهداف خود، حرکت کند.

سینان اولگن از استراتژیست‌های ترکیه بر این باور است که فشار سیاسی یونان از یک سو و قدرت بازدارندگی دریایی ترکیه از دیگر سو، موجب آن شده که احتمال تنش در شرق مدیترانه، روز به روز بیشتر و بیشتر شود.

او که ریاست «مرکز مطالعات اقتصادی و سیاست خارجی» (EDAM) را در اختیار دارد، در گفتگو با روزنامه جمهوریت به مسائل مهمی اشاره کرده که نشان دهنده حساسیت سیاسی و نظامی پرونده شرق مدیترانه برای ترکیه، یونان و دیگر بازیگران است.

سینان اولگن در سال 1987 میلادی در ویرجینیای آمریکا به طور همزمان در دو رشته آی.تی و اقتصاد، بخشی از تحصیلات دانشگاهی خود را به پایان رسانده و سپس در بلژیک مدرک کارشناسی ارشد مطالعات انسجام اقتصادی اتحادیه اروپا را کسب کرده و سپس به عنوان دیپلمات کشورش در رده‌های مختلف در اتحادیه اروپا و ناتو فعالیت کرده و هنوز هم از کارشاسان ارشد روندهای مطالعاتی ناتو است.

اهمیت توافق دریای یونان و مصر

سینان اولگن گفته است: «در روزهای اخیر شاهد این بودیم که توافق دریایی بین آتن و قاهره، در رسانه‌های ترکیه و منطقه بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد. اما واقعیت این است که ریشه‌های آغازین این توافق به دوران حسنی مبارک بازمی‌گردد که می‌خواست با یونان توافق امنیتی دریایی و ایجاد منطقه انحصاری اقتصادی امضا کند.

در این مسیر طولانی قاهره زیر بار برخی از پیشنهادهای یونان نمی‌رفت، اما امضای توافقنامه بین اردوغان و السراج موجب آن شد که قاهره و آتن نیز اختلافات خود را کنار بگذارند و سرانجام به توافق رسیدند.

البته من لازم می‌دانم توضیح دهم که توافق امضا شده بین مصر و یونان یک توافقنامه کامل نیست و شرق مدیترانه را در بر نمی‌گیرد. در واقع چیزی که ما می‌بینیم، این است که مصر برخی از ابعاد امنیت و منافع ملی ترکیه را نیز در نظر گرفته و برخی از خواسته‌های یونان را نپذیرفته است. یعنی اختلافات ترکیه و یونان در مورد تملک برخی از جزایر بر روح توافقنامه، اثر گذاشته است.»

گزارش|توافق قاهره – آتن، برنده شطرنج سیسی و اردوغان کیست؟واکنش دولت طرابلس به تفاهمنامه دریایی مصر و یونانمصر و یونان تفاهم‌نامه ترسیم مرزی در مدیترانه امضا کردند

ابعاد حقوقی مخالفت ترکیه با توافق‌نامه مصر و یونان

رئیس «مرکز مطالعات اقتصادی و سیاست خارجی» در مورد ابعاد حقوقی مخالفت ترکیه با توافق‌نامه مصر و یونان  گفته است: «ترکیه هنوز هم به برخی از معاهده‌های حقوق بین‌المللی دریاها نپیوسته و به همین خاطر، عملاً نمی‌تواند در محاکم بین‌المللی، به خاطر نادیده گرفتن حقوق قاره‌ای خود، از مصر و یونان شکایت کند و لاجرم باید این مشکل را از راه سیاسی و با توسل به مذاکره، حل کند.»

2 ابزار فشار مهم

سینان اولگن در ادامه گفته است: «ترکیه راهی جز مذاکره ندارد. اما تا زمانی که طرفین بخواهند مذاکره کنند، همگی به دنبال آن خواهند بود که جای پای خود را محکم کنند و با دست پر و قدرت بیشتر وارد گفتگو شوند.

در نتیجه در این مسیر، دو ابزار کاملاً متفاوت به کار گرفته خواهد شد. یونان تلاش خواهد کرد تا با حمایت اتحادیه اروپا، بر ترکیه فشار سیاسی وارد و کاری کند که پایتخت‌های اروپایی در حمایت از آتن، بر آنکارا فشار بیاورند. اما ترکیه در این مسیر، از قدرت نظامی استفاده خواهد کرد و بازدارندگی نیروی دریایی خود را به عنوان یک کارت مهم به نمایش خواهد گذاشت.

هرچند هیچ کدام از این دو ابزار در خدمت حل مشکل نخواهند بود اما در نگاهی واقع بینانه باید این را بپذیریم که فعلاً راه دیگری وجود ندارد.

به عنوان مثال غافلگیرکننده نخواهد بود اگر ترکیه یک بار دیگر کشتی‌های حفاری خود را وارد منطقه کند. ترکیه پیشتر به منظور نشان دادن حسن نیت، حفاری را متوقف کرده بود اما حالا و پس از امضای توافق بین مصر و یونان، یک بار دیگر دست به چنین اقدامی خواهد زد.»

احتمال درگیری دور از ذهن نیست

سینان اولگن در ادامه گفته است:«ما برای یک مدت معین، شاهد قدرت‌نمایی طرفین خواهیم بود و شرق مدیترانه به خاطر این تحرکات و قدرت‌نمایی‌ها تا حدی ناامن خواهد شد و حتی احتمال بروز درگیری نظامی در دریا، یک گزینه بعید و دور از ذهن نیست.

این تنش به نقطه‌ای می‌رسد که همه طرف‌ها خود را برای مذاکره مهیا کنند. اما هنر در این است که تنش را تحت کنترل داشته باشند و کاری نکنند که مجال ورود دیپلمات‌ها از دست برود.

در نتیجه ترکیه در این شرایط، باید جبهه تنش را محدودتر و تنگ‌تر کند، با دنیا ارتباط بیشتری بگیرد، حرف و پیام خود را به شکل شفاف و به موقع به گوش جهانیان برساند و برای یک جنگ خبری - اطلاعاتی آماده شود.»

وی در مورد اهمیت جنگ اطلاعاتی و رسانه‌ای گفته است:«این همان نقطه‌ای است که باید به خاطر آن، حزب عدالت و توسعه را مورد انتقاد قرار دهیم.

افکار عمومی داخل کشور مهم است. اما همزمان باید به فکر افکار عمومی جهانی هم باشیم. ما در سال 2019 میلادی و در جریان حمله به شرق فرات، نتوانستیم افکار عمومی جهان را روشن و مهیا کنیم و تصویر بدی از ترکیه به جهانیان ارائه شد.

حزب عدالت و توسعه در این حوزه شایان انتقاد است و نمی‌تواند به شکل درخور و شایسته با داخل و خارج ارتباط برقرار کند و دغدغه‌های ترکیه را با کشورهای جهان در میان بگذارد.

ما این همه در حوزه دیپلماسی عمومی پول خرج کرده‌ایم. اما هنوز هم نتوانسته‌ایم تصویر خوبی از ترکیه نشان دهیم و به ویژه نزد افکار عمومی غرب، ترکیه تصویر خوبی ندارد و در حوزه دموکراسی، حقوق بشر و آزادی بیان، تصویر بدی به نمایش گذاشته‌ایم.»

خطای ترکیه در مورد مصر

سینان اولگن در مورد نگرش ترکیه به مصر گفته است:«در سال 2016 میلادی و به ابتکار آلمان، مذاکره بین ترکیه و یونان به شکل خوبی پیش می‌رفت. اما خطای ترکیه در مورد مصر، کاری کرد که زمینه برای امضای توافق بین قاهره و آتن، مهیا شود.

در کودتای مصر و همچنین در اثنای تحولات بهار عربی، حمایت ترکیه از اخوان المسلمین، رنگ مداخله به خود گرفت. از سال 2011 میلادی در مورد مصر خطاهای جدی داشتیم. برخی گفتمان‌ها و تبلیغات داخلی در مورد اخوان المسلمین، موجب آن شد که در سیاست خارجی، فاکتور سنگینی بر میز ما گذاشته شود و در شرق مدیترانه دچار مشکل شویم.»

برتری دریایی کافی نیست، اف 35 لازم است

وی در مورد اهمیت توافق دریایی ترکیه و لیبی گفته است:«حمایت از دولت السراج  و ایستادگی در برابر بلوکی که علیه ترکیه شکل گرفته، ایجاب می‌کند که در کنار برتری دریایی، توانمندی هوایی بالایی نیز داشته باشیم. اما متاسفانه در حال حاضر چنین قدرتی نداریم. ترکیه برای حمایت از لیبی به اف 35 نیاز دارد و باید به توافق با آمریکا بازگردد و از این هواپیمای پیشرفته استفاده کند.»

سینان اولگن در پایان به این اشاره کرده که با در نظر گرفتن رویکردهای هوایی روسیه و مصر، ترکیه در میدان لیبی شرایط سختی دارد و خرید سامانه موشکی اس 400 برای ترکیه یک انتخاب صحیح نبود.

منبع : روزنامه جمهوریت

انتهای پیام/

R7650/P/S8,88,1414/CT7 واژه های کاربردی مرتبط ترکیه قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان واژه های کاربردی مرتبط ترکیه پربیننده‌ترین اخبار بین الملل ۱ اعلان جنگ قبایل علیه آمریکایی‌ها؛ تأکید بر آزادی سوریه از لوث وجود اشغالگران و مزدورانشان ۲ المیادین جزئیات دیدار ماکرون با نماینده حزب الله در بیروت را فاش کرد ۳ واکنش ارتش لبنان به یک شایعه و ادعای جدید درباره انفجار بیروت ۴ لبنان| گزارش کمیته تحقیقات انفجار بیروت آماده شد ۵ آغاز دخالت آشکار آمریکا در امور لبنان پس از انجام مأموریت ماکرون ۶ ادامه نقض قطعنامه ۱۷۰۱/ تجاوز مجدد رژیم صهیونیستی به حریم هوایی و دریایی لبنان ۷ روسیه نخستین کشوری است که واکسن کرونا را ثبت می‌کند ۸ موسوی: سفر مقام بلندپایه ایرانی به لبنان/ نامه دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس نظر همه اعضا نیست مهمترین اخبار بین الملل موسوی: سفر مقام بلندپایه ایرانی به لبنان/ نامه دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس نظر همه اعضا نیست لبنان| گزارش کمیته تحقیقات انفجار بیروت آماده شد عربستان|کابوس بی‌پایان جعبه سیاه فراری آل سعود برای ولیعهد/ دادگاه واشنگتن٬ محمد بن سلمان را احضار کرد سی‌ان‌ان: افرادی که از شهروندی آمریکا انصراف می‌دهند افزایش چشمگیری داشته است مهمترین اخبار تسنیم انصارالله:امارات میلیون‌ها یمنی را آواره کرده و برای یهودیان کنیسه می‌سازد مقام سابق آمریکایی: طرح تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران شکست خواهد خورد توضیحات دژپسند درباره علت منتفی شدن دارا دوم؛ وزارت نفت آماده نبود امام خامنه‌ای در پیامی درگذشت حجةالاسلام موسویان را تسلیت گفتند لبنان| گزارش کمیته تحقیقات انفجار بیروت آماده شد درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ترکیه ترکیه شرق مدیترانه انفجار بیروت دریایی ترکیه افکار عمومی مصر و یونان موجب آن شد بین الملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۱۹۹۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام بلینکن به ترکیه پیش از حمله ایران به اسرائیل

بنا به گزارش رسانه‌ها، قبل از حمله تنبیهی ایران به اسرائیل، وزیر خارجه آمریکا، از همتای ترک خود خواست که پاسخ تهران «به صورت محدود صورت گرفته و شکلی اغراق‌آمیز نداشته باشد».

به گزارش ایلنا به نقل از روسیا الیوم، بنا به گزارش رسانه‌ها، قبل از حمله تنبیهی ایران به اسرائیل، «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا، از «هاکان فیدان»، وزیر خارجه ترکیه خواست که پاسخ تهران «محدود صورت گرفته و شکلی اغراق‌آمیز نداشته باشد».

روزنامه حریت گزارش داد: «در ۱۱ آوریل، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا با هاکان فیدان تماس گرفت و این اطلاعات را به وی ابلاغ کرد: همه اطلاعاتی که در اختیار ما قرار دارد نشان می‌دهد که ایران به اسرائیل حمله خواهد کرد. ما می‌خواهیم پاسخ ایران محدود بوده و اغراق‌آمیز نباشد. اگر حمله محدود باشد، ما مطابق آن پاسخ خواهیم داد.»

این روزنامه توضیح داد که پس از این سخنان، بلینکن از فیدان خواسته است که این پیام را به ایران برساند.

حریت ادعا کرد که فیدان در دیدار با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، از وی خواست تا ایران پاسخی متعادل داشته باشد و نسبت به تشدید جنگ منطقه‌ای هشدار دهد و وزیر ایران نیز در پاسخ گفت که ما به همین شکل پاسخ خواهیم داد. روزنامه حریت گزارش داد که این پیام به ایالات متحده منتقل شده است.

دیگر خبرها

  • رکورد تاریخی بارش باران در سیستان و بلوچستان
  • گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی
  • تمسخر کنسرت «معین» و مردم ایران در روزنامه‌های ترکیه
  • ارتفاع بارش در زرآباد به ۲۷۰ میلیمتر رسید
  • واشنگتن‌پست: تحریم ایران برای آمریکا دشوار است
  • پیام بلینکن به ترکیه پیش از حمله ایران به اسرائیل
  • بررسی تنش اخیر ایران و اسرائیل در کابینه اردوغان
  • جنگ کریدورها| هند و یونان علیه چین و ترکیه؛ جایگاه ایران کجاست؟ + فیلم
  • عکس| قول و قرار قلعه نویی و مونتلا در ترکیه
  • اذعان فرمانده نیروهای مسلح اوکراین درباره وضعیت «دشوار» میدان نبرد