Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-29@11:07:19 GMT

واکنش مدیرکل میراث فرهنگی کردستان به نامه استاندار

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۱۹۹۹۳

واکنش مدیرکل میراث فرهنگی کردستان به نامه استاندار

به گزارش خبرنگار مهر، اسماعیل مریوانی ظهر امروز در نشست با خبرنگاران رسانه‌های استان کردستان، بیان کرد: حوزه صنایع دستی یکی از ظرفیت‌های مهم استان کردستان به شمار می‌رود ولی متاسفانه متناسب با ظرفیت‌های در اختیار این مهم در راستای کمک به توسعه کردستان بهره برداری نمی‌شود.

وی ادامه داد: صنایع دستی بهترین امکان در راستای ایجاد فرصت‌های شغلی در استان کردستان است، چرا که برای ایجاد یک فرصت شغلی در بخش صنایع دستی نیازمند اعتبار و تسهیلات کمتری نسبت به سایر بخش‌ها از جمله کشاورزی و صنعت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان گفت: هم اکنون ۲۱ رشته صنایع دستی بومی در استان کردستان فعال هستند و افراد متعددی در این رشته‌ها به امر تولید و عرضه صنایع دستی اشتغال دارند.

وی ضمن اشاره به فعال بودن ۱۲ رشته غیربومی صنایع دستی در استان کردستان، گفت: متاسفانه ۱۲ رشته صنایع دستی در استان کردستان در مسیر منسوخ شدن قرار گرفته‌اند و به دلایل مختلف این رشته‌ها در صورت عدم توجه جدی، از بین خواهند رفت.

مریوانی ضمن اشاره به اهمیت توجه به رشته‌های صنایع دستی در استان کردستان و لزوم جلوگیری از فراموش شدن آنها، یادآور شد: یکی از اولویت‌های ما در اداره کل میراث فرهنگی تلاش در راستای جلوگیری از منسوخ شدن این رشته هاست و در همین راستا فعالیت‌ها و برنامه‌های مختلفی در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه ۸۵ هزار صنعتگر فعال در بخش صنایع دستی در استان کردستان شناسایی شده‌اند، عنوان کرد: امکان اینکه افراد بیشتری نیز در این بخش فعالیت داشته باشند، وجود دارد ولی به دلیل نبود یک اطلس جامع ما دسترسی به تمامی افراد فعال در بخش صنایع دستی در استان کردستان نداریم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان اظهار کرد: در کنار فعالیت‌های افراد در منزل در بخش صنایع دستی، هم اکنون پنج هزار و ۸۰۰ کارگاه فعال صنایع دستی در استان کردستان وجود دارند و در این کارگاه‌ها افراد متعددی در حال فعالیت هستند.

وی یکی از مشکلات اصلی در بخش صنایع دستی در استان کردستان را موضوع بازاریابی عنوان کرد و افزود: متاسفانه ما در این بخش مشکل داریم و تاکنون اقدام و فعالیتی در راستای رفع مشکلات مربوط به حوزه بازاریابی و حتی بسته بندی و برند سازی صنایع دستی استان کردستان صورت نگرفته است.

مریوانی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به فعالیت‌ها و برنامه‌های در دست اقدام در حوزه صنایع دستی در استان کردستان، گفت: تلاش اصلی ما این است که در بخش‌های آموزش، حمایت از راه اندازی کارگاه‌های تولیدی، پرداخت تسهیلات مناسب بانکی و حمایت‌های مختلف از فعالان این بخش در راستای توسعه و تقویت بخش صنایع دستی استان کردستان گام‌های بهتری را برداریم.

واکنش مدیرکل میراث فرهنگی به نامه استاندار کردستان

وی در بخش دیگری از سخنان خود در واکنش به ماجرای انتصاب مدیرکل میراث فرهنگی استان و مخالفت استاندار کردستان، افزود: واقعیت این است که افراد مختلفی به عنوان گزینه مدیرکلی به وزارت معرفی شدند که در نهایت بعد از هشت ماه سرپرستی و بر اساس دستور وزیر من به عنوان مدیرکل انتخاب شدم.

مدیرکل میراث فرهنگی کردستان عنوان کرد: اولویت اصلی وزارت در انتصاب مدیران در سراسر استان استفاده از نیروهای شاغل در سازمان بود و در همین راستا در میان گزینه‌های معرفی شده وزارت تصمیم گرفت که این مسئولیت به من واگذار شود.

وی در واکنش به نامه استاندار کردستان برای همکاری نکردن ادارات با میراث فرهنگی، افزود: هم اکنون هیچ فعالیت و برنامه ما تعطیل نشده است و عدم دعوت من به جلسات هم روی کار ما تاثیرگذار نبوده و ما در بخش‌های مختلف فعالیت‌های خود را دنبال می‌کنیم.

مریوانی ادامه این روند را ضربه زدن به میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان عنوان کرد و افزود: باید قبول کرد که در صورت ادامه این روند استان متضرر می‌شود و به همین دلیل ما تا روزی که در این مسئولیت باشیم فعالیت خود را دنبال خواهیم کرد.

وی در واکنش به این سوال که دلیل تغییر دو معاون اداره کل در هفته اول انتصاب به عنوان مدیرکل چه بوده است، عنوان کرد: آقایان حامدی و وفایی معاونین جدید صنایع دستی و میراث فرهنگی جزء افراد متخصص شاغل در این اداره کل بوده و اتفاقاً هر دو نفر هم گزینه مدیرکلی بودند که من در روزهای نخست فعالیت آنها را به عنوان معاون منصوب کردم.

وی در ادامه گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته در سایر بخش‌ها از جمله گردشگری، میراث فرهنگی، بوم گردی و… را ارائه کرد و در پایان از تعامل خبرنگاران با این اداره کل تقدیر و تشکر کرد.

کد خبر 4995044

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نشست خبری صنایع دستی ویروس کرونا شیراز روز خبرنگار بوشهر شیوع کرونا عید غدیر خم گرگان ماه محرم آمار کرونا شهرکرد کمک مومنانه قزوین عید سعید قربان ستاد ملی مقابله با کرونا صنایع دستی در استان کردستان صنایع دستی استان کردستان مدیرکل میراث فرهنگی بخش صنایع دستی کل میراث فرهنگی فعالیت ها اداره کل رشته ها بخش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۱۹۹۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فروش ده میلیارد ریالی صنایع دستی در کاشان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،مرکزاصفهان؛ معاون صنایع دستی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان گفت: از مجموع تولیدات به فروش رفته صنایع دستی، ۳۰میلیارد ریال در کارگاه‌ها و ۷۰ میلیارد ریال مربوط به بازارچه‌ها و نمایشگاه‌های صنایع دستی بوده است.
محمد بینوا با اشاره به اینکه هم اکنون در سه بازارچه و نمایشگاه نوروزی صنایع دستی در قالب ۵۰غرفه عرضه و فروش در مرکز شهرستان فعال است گفت: به ترتیب نساجی سنتی، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قمیتی ، زیور آلات سنتی، بافت‌های داری مانند زیلو و گلیم ، سفال و سرامیک ، قلمزنی ، منبت و پیکر تراشی و تولیدات چرمی بیشترین میزان فروش صنایع دستی شهرستان را به خود اختصاص داده است
وی افزود: اخذ نشان ملی و مرغوبیت کالا توسط هنرمندان صنایع دستی نشانه ریشه دار بودن این هنر در شهرستان کاشان و مایه مباهات و غرور ملی است.
معاون صنایع دستی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان افزود: در حال حاضر بیش از هزار هنرمند در ۷۰ رشته مختلف صنایع دستی در شهرستان کاشان فعالیت دارند و این ظرفیت مناسبی برای رونق صنایع دستی در کاشان است.

دیگر خبرها

  • بازدید بیش از ۴۲ هزار گردشگر از موزه‌های مازندران
  • حدود ۱۰ میلیون نفر شب اقامت نوروزی در مازندران
  • برگزاری نمایشگاه ملی صنایع دستی در بابلسر
  • استان چهارمحال و بختیاری نیاز به تغییرات گردشگری دارد
  • اقامت حدود ۹ میلیون نفر شب مسافر در مازندران
  • فروش ده میلیارد ریالی صنایع دستی در کاشان
  • اقامت ۸۱ هزار نفر در واحدهای اقامتی آذربایجان غربی
  • موافقت اصولی با ۱۵۵ طرح گردشگری صادر شد
  • تقدیر استاندار فارس از عملکرد جهادی مدیر کل میراث فرهنگی دیار حافظ
  • بازدید بیش از ۶۲ هزار نفر از اماکن مذهبی مازندران