Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-28@21:17:14 GMT

تعیین تکلیف ۳ اساسنامه دولتی در جلسه شورای نگهبان

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۲۰۳۱۰

تعیین تکلیف ۳ اساسنامه دولتی در جلسه شورای نگهبان

به گزارش خبرگزاری مهر، هادی طحان نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان در مطلبی با عنوان گزارش ۴۱ در صفحه شخصی خود نوشت: چهارشنبه اول مردادماه ۱۳۹۹، جلسه شورای نگهبان بود. در این جلسه ابتدا انتخابات هیئت رئیسه شورای نگهبان برگزار شد و آیت‌الله جنتی، ره‌پیک و کدخدایی به ترتیب به عنوان دبیر، قائم‌مقام دبیر و سخنگوی شورای نگهبان برای یک سال آینده انتخاب شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این انتخابات هر سال در سالگرد تاسیس شورای نگهبان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در ادامه با توجه به اینکه هنوز از مجلس مصوبه‌ای دریافت نشده بود، رسیدگی به اساسنامه‌های دولتی در دستور کار بود،آورده‌است: در این جلسه به ادامه «اصلاحیه اساسنامه صندوق کارآفرینی امید»، «اصلاحیه اساسنامه سازمان هواپیمایی کشوری» و «اساسنامه صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور» رسیدگی شد و بررسی هر سه مورد مذکور به اتمام رسید.

عضو حقوقدان شورای نگهبان تاکید کرد: در اصلاحیه اساسنامه سازمان هواپیمایی کشوری، در بند ۶ ماده ۶ آن، یکی از وظایف رئیس سازمان را اتخاذ تصمیم در خصوص «خرید خدمات فنی و مهندسی و هرگونه خدمات مشاوره از اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی» دانسته است که از نظر شورای نگهبان این ابهام وجود داشت که انجام چنین وظیفه‌ای از سوی رئیس سازمان، آیا با رعایت اصل ۸۲ قانون اساسی، سیاست‌های کلی تولید ملی و قوانین و مقررات مرتبط با این موضوع است یا خیر؟

طحان نظیف نوشت: چرا که بر اصل ۸۲ قانون اساسی، استخدام کارشناسان خارجی از طرف دولت ممنوع است مگر در موارد ضرورت و با تصویب مجلس شورای اسلامی.

وی در بخش دیگری از گزارش خود آورده است: همچنین با توجه به اینکه بر اساس قانون حمایت از معلولان، بانک مرکزی به صورت منجز مکلف شده است، مجوزهای لازم جهت تأسیس صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی افراد دارای معلولیت را در چهارچوب قوانین و مقررات مربوطه در اختیار وزارت قرار دهد، از نظر شورای نگهبان حکم مندرج در تبصره اساسنامه «صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور» در خصوص اینکه «در صورت انجام عملیات بانکی توسط صندوق، مجوزهای لازم از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اخذ می‌شود»، از این جهت که روشن نیست آیا مقصود این است که در این صندوق عملیات غیربانکی نیز انجام می‌شود یا خیر؟ ابهام داشت.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه اساسنامه‌ها به مثابه اسناد بالادستی و قوانین اداره سازمان‌ها، شرکت‌ها، صندوق‌ها و... هستند،نوشت: آنچه در تصویب اساسنامه‌های دولتی مهم است اینکه اساسنامه‌ها باید روشن، دقیق و بدون ابهام نوشته و سپس ابلاغ شوند تا در مقام عمل، راه بر هر برداشت ناصوابی از سوی مجریان و دست‌اندرکاران بسته شود.

کد خبر 4994997 زهرا علیدادی

منبع: مهر

کلیدواژه: هادی طحان نظیف شورای نگهبان اساسنامه دولتی مجلس شورای اسلامی ایالات متحده آمریکا حجت الاسلام حسن روحانی محمد باقر قالیباف هیئت دولت انفجار بیروت لبنان اسحاق جهانگیری مجلس حسن روحانی علی ربیعی سید عباس موسوی محمدجواد ظریف شورای نگهبان اساسنامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۲۰۳۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارزیابی کالا‌های ورودی به کیش در انبار صاحبان کالا‌ها

به گزارش خبرگزاری صداوسیما کیش، مهدی ذوقی در حاشیه بازدید دبیر شورایعالی مناطق آزاد از گمرک منطقه آزاد کیش، گفت: طرح تسریع و تسهیل عملیات ترخیص کالا از پیش از سال جدید آغاز شده و کالا‌های ورودی به انبار‌های صاحبان کالا‌ها منتقل می‌شوند و ارزیاب به همراه بار در انبار، عملیات کارشناسی بار را انجام می‌دهند.

وی افزود: با اجرای این طرح و کاهش زمان ترخیص، زمینه مساعدی برای جابجایی کالا به کیش فراهم می‌شود و درآمد پایداری از جابجایی کالا فراهم می‌شود.

مدیر توسعه تجارت سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به تعیین تکلیف کالا‌های رسوبی در گمرک، گفت: بخشی از کالا‌ها در حوزه اموال سازمان اموال تملیکی است، بخشی از انتفاع خارج شده، بخشی باید معدوم شوند و بخشی دیگر نیز باید توسط صاحبان کالا‌ها تعیین تکلیف شوند که تاکنون از ۲۷ قلم کالای رسوبی، ۱۴ قلم تعیین تکلیف شده و ۱۳ قلم باقی مانده در دست بررسی است.

دبیرشورایعالی مناطق آزاد کشور در بدو ورود به کیش از نحوه خدمات دهی به مسافران در پایانه مسافری جدید فرودگاه کیش نیز نظارت کرد.

دیگر خبرها

  • تعیین برش های شهرستانی در اولویت برنامه های تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی
  • افزایش سن بازنشستگی در سال ۱۴۰۳ تعیین تکلیف می‌شود؟
  • ارزیابی کالا‌های ورودی به کیش در انبار صاحبان کالا‌ها
  • معوقات مالیاتی ۱۵ هزار میلیارد ریالی «گروه موسوم به امیرمنصور آریا» تعیین تکلیف شد
  • تعیین تکلیف معوقات مالیاتی گروه امیرمنصور آریا
  • فراخوان تعیین تکلیف وضعیت خدمت سربازی متولدین ۱۳۵۵ تا ۱۳۸۵
  • فرمول تعیین دستمزد ۱۴۰۳ اعلام شد/ میزان دقیق افزایش حقوق کارگران چقدر است؟
  • ۴۷ هزار واحد صنفی فعال در چهارمحال و بختیاری
  • اقبال شاکری: قانون نهضت ملی مسکن مختص به یک دولت و مجلس خاص نیست !/ هیچ اقدام بلندمدت در مورد مسکن اجاره‌ای انجام نشده + فیلم
  • اقبال شاکری : قانون نهضت ملی مسکن، مختص به یک دولت یا مجلس خاص نیست ! / هیچ اقدامی در مورد مسکن اجاره‌ای بلندمدت انجام نشده است + فیلم