Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست کارگروه خانواده دولت سایه با هدف نقد و بررسی طرح پیشنهادی مجلس، موسوم به «طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده» و همچنین تشریح وضعیت فعلی جمعیت کشور در دفتر سعید جلیلی، عضو شورای‌عالی امنیت ملی برگزار شد.

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون اصل نود، امیرحسین بانکی‌پور و زهره‌سادات لاجوردی از کمیسیون فرهنگی و زهرا شیخی و فاطمه محمد‌بیگی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در این نشست حاضر بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جلیلی در ابتدای این نشست با اشاره به مسئله جمعیت به عنوان یکی از مولفه‌های قدرت، کاهش نرخ باروری در ایران را یک عقب ماندگی جدی در این حوزه برشمرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، مسئله جمعیت را دارای ابعاد اجتماعی، بهداشتی و امنیت ملی خواند و از نمایندگان خواست تا در کنار پیگیری قوانین مربوط به آن، به دنبال محقق کردن این قوانین در دستگاه‌های کشور باشند.

حجت الاسلام پژمانفر با اشاره به پیش‌نویس طرح ۳۷ ماده‌ای جمعیت و تعالی خانواده در کمیسیون فرهنگی، آن را معطوف به وظایف دستگاه‌های کشور در قبال مسئله خانواده و جمعیت برشمرد.

بانکی پور نیز تشکیل کمیسیون ویژه خانواده را یک ضرروت برای مجلس یازدهم برشمرد تا بتوان از طریق آن به صورت تخصصی به مسئله جمعیتی کشور پرداخت.

زهره‌سادات لاجوردی، عضو دیگر کمیسیون فرهنگی با اشاره به اینکه زنان خانه‌دار نقش بیشتری در رشد جمعیتی کشور خواهند داشت، گفت: دو جامعه هدف به عنوان اولویت در طرح جمعیت در نظر گرفته شده است که عبارتند از زنان خانه‌دار و زنان متولد دهه شصت.

فاطمه محمدبیگی نیز با اشاره به مشکلات حوزه جمعیت، ایجاد یک سازوکار مدیریت اجرایی واحد در این زمینه را خواستار شد.

در ادامه انسیه کتابچی، عضو کارگروه خانواده دولت سایه به ارائه آمار و توضیحات درباره وضعیت فعلی جمعیتی کشور پرداخت.

نرخ رشد باروری در ایران به ۱.۶ رسیده است

کتابچی در ابتدای سخنان خود با اشاره به اطلاعات بانک جهانی از نرخ باروری در ایران، اظهار داشت که طبق این آمار روند کاهشی آمار موالید در کشور از سال ۱۳۳۹ (۱۹۶۰) آغاز شده و به جز بازه کوتاهی در دهه شصت، همچنان نزولی است.

وی با بیان اینکه نرخ رشد باروری در ایران به ۱.۶ رسیده است، عنوان کرد: طبق اعلام سازمان ملل متحد، ایران در بین ۲۷ کشور هم منطقه خود، دارای رتبه ۲۵ ام در نرخ رشد باروری است؛ در حالیکه رژیم صهیونیستی در رتبه ششم و عربستان سعودی در رتبه دهم قرار دارند.

کتابچی گفت: در حال حاضر ۹ درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند که با نرخ رشد فعلی، در سال ۱۴۳۰ به ۳۰ درصد معادل ۲۸ میلیون نفر افزایش خواهد یافت.

عدم وجود مشوق‌های قانونی برای فرزندآوری از جمله مواردی بود که کتابچی از آن به عنوان یکی از عوامل داخلی کاهش جمعیت در کنار عوامل خارجی نظیر سیاست‌های اعمالی سازمان‌های بین المللی در ایران نام برد.

وی همچنین با اشاره به فاصله گرفتن جامعه از سبک زندگی ایرانی-اسلامی خود، کاهش ذائقه فرزندآوری در بین خانواده‌های ایرانی را یکی دیگر از عوامل کاهش جمعیت دانست.

کتابچی دراین باره توضیح داد: با فرض اینکه کلیه موانع فرزندآوری از جمله موانع اقتصادی و ناباروری نیز از بین برود، ذائقه فرزند آوری در میان خانواده‌های ایرانی ۲.۳ فرزند است که در این بین، خانواده‌های شهری و دهک‌های بالای جامعه دارای ذائقه کمتری هستند.

وی با بیان اینکه جمعیت جوان کشور از ۳۵ درصد در سال ۸۵ به ۲۵ درصد در سال ۹۵ رسیده است، اظهار داشت:رشد منفی آمار موالید در کشور برای چهارمین سال متوالی به میزان ۱۶۰ هزار نفر کاهش یافته است.

کتابچی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به افزایش میزان ناباروری زوجین ایرانی به ۲۰ درصد، تصریح کرد: هم اکنون میانگین فاصله ازدواج با تولد اولین فرزند در بین خانواده‌های ایرانی به ۳.۵ سال و میانگین فاصله بین دو فرزند به ۵ سال و چهار ماه رسیده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش به ارائه راهکار برای بهبود وضعیت جمعیتی کشور پرداخت.

فرهنگ سازی از طریق جریان‌سازی رسانه‌ای در کشور در کنار ایجاد مشوق‌های مالی از جمله این موارد بود.

کتابچی خاطرنشان کرد: حذف قوانین معارض و ایجاد قوانین لازم به همراه نظارت بر حسن اجرای آن‌ها از جمله مطالباتی است که مجلس شورای اسلامی باید به آن بپردازد.

وی در ادامه پیشنهاد‌های زودبازه در این زمینه را با جامعه اهداف ذیل مطرح کرد.

یکم: نابارور‌ها

کتابچی در خصوص این جامعه هدف گفت: ۳.۵ میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارند که خواهان فرزندآوری نیز میباشند. طبق تحقیقات، با درمان جمع تصادفی از نابارورها، ۴۰% آن‌ها ظرف یک سال بارور می‌شوند و بیش از ۹۰% ظرف ۵ سال به باروری خواهند رسید.

وی افزود: اقدام جدی برای درمان نابارورها، ظرف یک سال ۱.۴ میلیون ولادت به همراه خواهد داشت.

دوم: تک فرزند‌ها

وی جامعه دوم هدف را، خانواده‌های دارای یک فرزند عنوان کرد و ابراز داشت: حدود ۳.۵ میلیون زوج در کشور دارای یک فرزند هستند. تشویق این افراد به اقدام برای فرزند دوم با ذکر معایب تک فرزندی و ایجاد مشوق، کاملا امکان پذیر است.

کتابچی تصریح کرد:در صورت نتیجه بخشی اقدامات قانونی برای مقابله با تک فرزندی در بین تنها ۳۰% از این خانواده ها، منجر به تولد بیش از یک میلیون نفر خواهد شد.

سوم: کاهش سقط عمدی جنین

کتابچی در ادامه اظهار داشت: اقدامات قانونی در جهت کاهش سقط عمدی جنین، عامل دیگری است که می‌تواند کاهش ولادت‌های سال گذشته را جبران نماید.

کتابچی همچین با ذکر مواردی نظیر اقدام برای کاهش آمار طلاق، کاهش سن ازدواج، تشویق و ارائه تسهیلات برای فرزندان سوم و چهارم و کاهش نرخ مهاجرت از روستا به شهر‌ها را به پیشنهاد‌های دیربازده، اما ضرروی در این رابطه اشاره کرد.

همچنین لازم به ذکر است کارشناسان دولت سایه ضمن تایید کلیات طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده که هم اکنون در کمیسیون فرهنگی مجلس در حال پیگیری و تصویب است، ۳۱ مورد پیشنهادی جهت تکمیل و تصحیح این طرح را به نمایندگان حاضر در نشست ارائه دادند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نمایندگان مجلس سعید جلیلی مجلس یازدهم جمعیت و تعالی خانواده باروری در ایران کمیسیون فرهنگی جمعیتی کشور خانواده ها نرخ رشد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۲۰۳۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۵ کشور آسیایی که سریعترین روند کاهش جمعیت را دارند

در حالی که آسیا به عنوان یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق جهان شناخته می‌شود، برخی از کشورهای این قاره با چالش کاهش جمعیت روبرو هستند. با وجود تلاش‌های دولت‌ها برای تشویق رشد جمعیت، عواملی همچون شهرنشینی، هزینه‌های بالای زندگی و تغییر سبک زندگی، باعث کاهش نرخ باروری در بسیاری از این کشورها شده است. این روند نگران‌کننده می‌تواند تأثیرات عمیق‌تری بر اقتصاد و نظام‌های رفاه اجتماعی این مناطق داشته باشد.

به گزارش روزیاتو، از میان کشورهای آسیایی که با این چالش دست و پنجه نرم می‌کنند، چین، ژاپن و کره جنوبی در صدر قرار دارند. چین که یکی از سریع‌ترین اقتصادهای در حال رشد در آسیا است، در سال ۲۰۲۲ برای اولین بار در ۶۰ سال گذشته با کاهش جمعیت روبرو شد.

ژاپن نیز رکورد کاهش ۸۳۷,۰۰۰ نفری جمعیت را در سال ۲۰۲۳ به ثبت رساند که معادل از دست دادن ۱۰۰ نفر در هر ساعت است. انتظار می‌رود جمعیت کره جنوبی نیز از ۵۲ میلیون نفر در حال به ۲۴ میلیون نفر در سال ۲۱۰۰ کاهش یابد. این روندهای نگران‌کننده، ضرورت اقدامات فوری برای حمایت از خانواده‌ها و افزایش نرخ باروری را در این کشورها برجسته می‌سازد.

۱۵ کشور آسیا که سریعترین روند کاهش جمعیت را دارند: ۱۵. اندونزی

رشد جمعیت = ۰.۶۴ درصد

اندونزی با جمعیت ۲۷۵ میلیون نفری، میانگین رشد سالانه جمعیت ۱.۱ درصدی دارد. آخرین نرخ رشد جمعیت ثبت شده در این کشور ۰.۶۴ درصد در سال ۲۰۲۲ بود که نشان دهنده کاهش رشد جمعیت است.

۱۴. بحرین

رشد جمعیت = ۰.۶۱ درصد

بحرین کاهش قابل توجهی در نرخ رشد جمعیت داشته است. نرخ رشد جمعیت این کشور از نزدیک به ۳.۵ درصد در سال ۲۰۱۶ به ۰.۶۱ درصد در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است.

۱۳. قبرس

رشد جمعیت = ۰.۵۹ درصد

قبرس با ۱.۲۵ میلیون نفر جمعیت، سومین جزیره پرجمعیت دریای مدیترانه است. قبرس میانگین رشد سالانه جمعیت ۱.۳ درصد را حفظ کرده است. در سال ۲۰۲۲، نرخ رشد ۰.۶ درصد ثبت شد. پیش‌بینی‌های سازمان ملل نشان می‌دهد که این نرخ رشد تا سال ۲۰۵۰ به ۰.۲۰ درصد کاهش یابد.

۱۲. کویت

رشد جمعیت = ۰.۴۴ درصد

کویت با جمعیتی بالغ بر ۴.۳ میلیون نفر و متوسط نرخ رشد سالانه ۳.۶ درصد، کاهش رشد جمعیت را در سال های اخیر تجربه کرده است. با این حال، نسبت به نرخ رشد جمعیت قبلی که ۲.۵- درصد در سال ۲۰۲۱ بود، بهبود یافته است.

۱۱. کره شمالی

رشد جمعیت = ۰.۳۷ درصد

جمهوری دموکراتیک خلق کره یا کره شمالی میانگین رشد سالانه ۰.۵ درصدی را حفظ کرده است. نرخ رشد جمعیت فعلی، اندکی کمتر از میانگین ۰.۳۷ درصد است. بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان ملل، انتظار می‌رود جمعیت این کشور در سال‌های آینده کاهش یابد و تا سال ۲۰۵۰ به ۰.۲۸- درصد شده و جمعیت این کشور در آن زمان به ۲۵.۸ میلیون برسد.

۱۰. سریلانکا

رشد جمعیت = ۰.۲۷ درصد

سریلانکا از سال ۲۰۱۱ کاهش جمعیت ثابتی را تجربه کرده است. متوسط نرخ رشد سالانه جمعیت این کشور ۰.۸ درصد است. رشد جمعیت فعلی روند نزولی دارد و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۵۰ به ۲۱.۸ میلیون نفر برسد.

۹. قطر

رشد جمعیت = ۰.۲۶ درصد

قطر حدود ۰.۰۳ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهد. متوسط نرخ رشد سالانه در قطر ۶.۵ درصد است که رشد آن در سال ۲۰۰۷ به ۲۱ درصد رسیده است. پیش‌بینی می‌شود رشد جمعیت قطر در سال ۲۰۵۰ منفی شود.

۸. تایلند

رشد جمعیت = ۰.۱۳ درصد

جمعیت فعلی تایلند ۷۱ میلیون نفر است، با نرخ رشد ۰.۱۳ درصد در سال ۲۰۲۲. تایلند از سال ۱۹۶۵ کاهش ثابتی در رشد جمعیت داشته است و انتظار می رود در دهه های آینده کاهش بیشتری پیدا کند و در سال ۲۰۵۰ به ۰.۵۱- درصد برسد. متوسط رشد سالانه جمعیت این کشور بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۲ تنها ۰.۶ درصد بوده است.

۷. گرجستان

رشد جمعیت = ۰.۱۰ درصد

میانگین نرخ رشد سالانه جمعیت گرجستان ۰.۴- درصد بوده و جمعیت آن ۳.۷ میلیون نفر است. پیش‌بینی می‌شود که نرخ رشد سالانه جمعیت این کشور تا سال ۲۰۵۰ به ۰.۴۳- درصد کاهش یابد و جمعیت آن به ۳.۴ میلیون نفر برسد.

۶. آذربایجان

رشد جمعیت = ۰.۰۴ درصد

آذربایجان با ۱۰.۱ میلیون نفر جمعیت، میانگین رشد سالانه جمعیت ۱.۱ درصدی دارد. نرخ رشد جمعیت این کشور در سال ۲۰۲۲، ۰.۰۴ درصد بود و انتظار می رود تا سال ۲۰۵۰ به ۰.۲۰- درصد کاهش یابد.

۵. چین

رشد جمعیت =۰.۰۱- درصد

چین، دومین کشور پرجمعیت جهان، جمعیتی تقریباً برابر با هند دارد. با این حال، پس از اجرای سیاست های کنترل جمعیت توسط دولت چین، از سال ۱۹۶۵ کاهش مداومی را تجربه کرده است. انتظار می رود رشد جمعیت این کشور تا سال ۲۰۵۰ به ۰.۵۲- درصد کاهش یابد.

۴. کره جنوبی

رشد جمعیت = ۰.۲۳- درصد

کره جنوبی در طول سال ها شاهد کاهش مداوم رشد جمعیت بوده که دلیل اصلی آن شهرنشینی است. جمعیت این کشور در حال حاضر نزدیک به ۵۱.۷ میلیون نفر است که پیش بینی می شود تا سال ۲۰۵۰ به ۴۵.۷ میلیون نفر کاهش یابد. طبق گزارش سازمان ملل، انتظار می رود نرخ رشد جمعیت این کشور در سال ۲۰۵۰ به ۰.۸۴- درصد برسد.

۳. ارمنستان

رشد جمعیت = ۰.۳۸- درصد

نرخ رشد جمعیت ارمنستان ۰.۳۸- درصد است. جمعیت این کشور که در حال حاضر ۲.۷ میلیون نفر است، بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ کاهش ۱۰,۰۰۰ نفری را تجربه کرده است. عوامل مختلفی در کاهش جمعیت ارمنستان نقش دارند، اما دلایل اصلی بی‌ثباتی اقتصادی، مهاجرت و نرخ پایین باروری است.

۲. ژاپن

رشد جمعیت = ۰.۴۴- درصد

ژاپن در میان ۲۰ کشور اول جهان است که سریع‌ترین کاهش را تجربه می‌کند و از نظر کاهش جمعیت در رتبه دوم آسیا قرار دارد. ژاپن با متوسط نرخ رشد سالانه ۰.۱- درصد شاهد کاهش مداوم نرخ رشد جمعیت خود در طول سال ها بوده است.

۱. لبنان

رشد جمعیت = ۱.۸۶- درصد

لبنان بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ کاهش قابل توجهی به میزان ۱.۸۶- درصد از جمعیت خود را تجربه کرد. عوامل متعددی در این کاهش نقش دارند، از جمله مهاجرت و بی ثباتی مالی. لبنان در سال ۲۰۱۹ با نرخ ۲.۸۴- درصد، شاهد بیشترین کاهش جمعیت بود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • گردهمایی موسسات مردمی گلستان در زمینه خانواده، جمعیت و هویت زن امروز در گرگان
  • نشست هم‌اندیشی تربیت تسهیل‌گر جوانی جمعیت
  • ارائه بیش از ۱۰۰ خدمت رایگان برای بارداری سالم
  • جمعیت سالم عامل اقتدار هر کشور است
  • آمار جمعیت ایران تا سال ۲۰۵۰ اعلام شد
  • نظارت ستاد ملی جمعیت بر دستگاه‌ها در قانون جوانی جمعیت
  • راه‌حل رفع خطاهای کارشناسی در سند تحول و تعالی قوه قضاییه
  • داریوش ارجمند: تمدن‌ها با کاهش جمعیت از بین می‌روند
  • ۱۵ کشور آسیایی که سریعترین روند کاهش جمعیت را دارند
  • مرخصی تحصیلی برای مادران دانشجو و دارای فرزند