Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین نیوز

مدیرکل ترانزیت گمرک گفت: کریدور ترانزیتی ایران- افغانستان-ازبکستان با عبور آزمایشی دو دستگاه کامیون از ایران به افغانستان و در نهایت ازبکستان به صورت آزمایشی فعال شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از گمرک ایران، مصطفی آیتی مدیرکل ترانزیت گمرک ایران اعلام کرد: برای اولین بار دو کامیون از مبدا گمرک شهید رجایی بندرعباس به مقصد ازبکستان از مسیر افغانستان ارسال شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در پی موفقیت افتتاح کریدور کتای و ارسال کالا از گمرک شهید رجایی بندرعباس به مقصد قرقیزستان و تاجیکستان در ۵ مرداد ۹۹، این بار محموله‌های ترانزیتی از این گمرک، توسط دو دستگاه کامیون تحت صحابت کارنه تیر با خروج از گمرک مرزی دوغارون و عبور از کشور افغانستان به مقصد ازبکستان ارسال شد.

وی افزود: توسعه کریدورهای ترانزیتی از مسیر افغانستان به عنوان مسیری کوتاه و کم هزینه به مقصد کشورهای آسیای میانه، با استفاده از کارنه تیر، مورد حمایت اکو، ایرو بوده و گمرک ایران با همکاری اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران، مصمم به توسعه آن با استفاده ار کارنه تیر است.

مدیرکل ترانزیت گمرک گفت: با افتتاح آزمایشی این کریدور، به نظر می‌رسد افغانستان عزم جدی در توسعه ترانزیت در قلمرو خود و اتصال کشورهای اسیای میانه به آب‌های جنوب از جمله بنادر خلیج فارس و دریای عمان (چابهار) را دارد.

وی ادامه داد: در پی فعال کردن کریدور حمل و نقل ترکیبی هند-چابهار-افغانستان با استفاده از کارنه تیر، توسعه کریدورهای جدید از طریق افغانستان به مقصد کشورهای آسیای میانه، از سال ۹۸ آغاز و با افتتاح کریدور کتای و ارسال ۷ دستگاه کامیون به تاجیکستان و قرقیزستان رسماً اجرایی شد.

آیتی افزود: کریدور جدید ایران - افغانستان - ازبکستان می‌تواند بعنوان یک مسیر جدید کوتاه و کم هزینه، نقش مؤثری در توسعه تجارت و همکاری‌های منطقه‌ای داشته و منجر به افزایش صلح و امنیت پایدار در افغانستان شود.

وی تصریح کرد: اهمیت این کریدور از آنجا بیشتر می‌شود که ازبکستان اخیراً به درخواست اجرای پروژه تیر الکترونیکی (eTIR) ج. ا. ایران پاسخ مثبت داده و با ایجاد زیرساختهای لازم در نرم افزار آسیکودای گمرک افغانستان، اجرای اولین کریدور الکترونیکی کارنه تیر eTIR Corridor (ایران-افغانستان-ازبکستان) در بین ۷۶ کشور عضو کنوانسیون تیر امکانپذیر شد.

مدیرکل ترانزیت گمرک افزود: جمهوری اسلامی ایران، اقتصادی‌ترین مسیر برای ترانزیت کالاهای کشورهای آسیای میانه (CIS) به دلیل دسترسی کوتاه به ابهای آزاد بوده و توسعه مسیرهای جدید از جمله کریدور ایران-افغانستان-ازبکستان با افزایش سرعت ارسال کالا و کاهش هزینه‌ها، منجر به توسعه تجارت و نهایتاً رشد اقتصادی منطقه خواهد شد، در واقع این مسیر در کنار مسیر ترکمنستان به ارتقای حمل و نقل، ترانزیت و تجارت در منطقه اکو کمک می‌کند.

آیتی در مورد پروژه‌های تیر الکترونیکی گفت: گمرک جمهوری اسلامی ایران با اجرای پروژه‌های تیر الکترونیک (eTIR) با کشورهای ترکیه (۱۳۹۴)، آذربایجان (۱۳۹۸) و حمل و نقل ترکیبی اسلونی-ایران (۱۳۹۶)، هند-چابهار-افغانستان (۱۳۹۸)، کریدور کتای (مرداد ۱۳۹۹) تلاش کرده است تا با توسعه ابزارها و مسیرهای ترانزیتی بستر لازم برای فعالین ترانزیت را فراهم کند.

وی در خصوص نتایج اقتصادی توسعه ترانزیت اظهار داشت: توسعه ترانزیت، ضمن ایجاد درآمد و افزایش اشتغال منجر به گسترش مناسبات منطقه‌ای نیز خواهد شد.

آیتی در خصوص اعضای کنوانسیون تیر و اهداف آن گفت: کنوانسیون گمرکی کارنه تیر مربوط به تضمین ترانزیت کالا بوده که ۷۶ کشور از جمله اقتصادهای بزرگ دنیا، چین، اتحادیه اروپا، هند، روسیه و… عضو آن بوده و تسهیل کننده عبور کالا در بین کشورهای مسیر هستند.

 

حالا که اینجا هستید...

تین‌نیوز از مخاطبانش درخواست کوچک اما مهمی دارد. ما در پایگاه خبری صنعت حمل‌و‌نقل همواره سعی داشتیم جامع‌ترین اخبار، تحلیل‌ها و گزارش‌ها را مطابق با واقعیات و توجه به اصل بی‌طرفی رسانه تهیه و اطلاع‌رسانی کنیم. اما حوزه‌ی حمل‌و‌نقل بسیار گسترده است و پوشش دقیق و متمرکز همه‌ی آن کاری بس دشوار. بنابراین تصمیم براین گرفتیم که روی بخش‌هایی از این حوزه بیشتر تمرکز کنیم که اولویت و دغدغه اصلی مخاطبانمان است و مشکلات این حوزه‌ها را با فوریت بیشتری از مسئولان پیگیری کنیم. بنابراین پرسشنامه‌ای تهیه کردیم که اولویت شما در حوزه بزرگ حمل و نقل را مشخص می‌کند حال تنها قدمی که مانده این است که با پر کردن این پرسشنامه ما را در این مسیر یاری کنید. «راه روشن است.»؛ اگر شما راهنمای ما باشید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: مدیرکل ترانزیت گمرک کارنه تیر حمل و نقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۲۰۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ترانزیت ریلی کالا از گمرک رازی در مرز ایران وترکیه 

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  گمرک ریلی رازی تنها مبدا تجاری و ترانزیتی ریلی از ایران به اروپا ست و نقش مهمی را در صادرات و ترانزیت کالا از طریق ریلی به خارج از کشور ایفا می‌کند بطوریکه در شش ماه گذشته بیش از ۱۹۰ هزار تن انواع کالا از این مبدا ریلی به داخل و خارج از کشور ترانزیت شد  خدا دوست مدیر گمرک رازی در گفتگو با خبر گزاری صدا وسیما گفت: دریکسال گذشته بیش از ۲۹۰ هزار تن انواع کالا به ارزش ۲۶۴ میلیون دلار از طریق بیش از ۲ هزار دستگاه واکن قطار ترانزیت شد که از نظر ارزش و وزن نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۲ درصد رشد داشته است  وی خاک روی، ورق فولادی و ام دی اف را از جمله کالا‌های ترانزیتی دراین مدت دانست و افزود: افغانستان، ترکمنستان و ترکیه از جمله کشور‌های مقصد ترانزیت ریلی کالا ازگمرک رازی بودند  مدیر گمرک رازی این گمرک را یکی از مهمترین مبادی صادراتی کشور دانست و تصریح کرد: دریکسال گذشته ۱۷۷ هزارتن انواع کالا به ارزش ۷۲ میلیون دلار از این گمرک بصورت ریلی صادر شده است که مصالح ساختمانی، زغال سنگ و میلگرد از مهمترین کالا‌های صادراتی بود ند جنگجو ناظر گمرکات استان هم در بااشاره به نقش گمرک و پایانه رازی در تحقق اهداف مشترک اقتصادی و تجاری دو کشور ایران و ترکیه تا سقف ۳۰ میلیارد دلار گفت: تجاری سازی زمینی این مرز در نشست اخیر مقامات ارشد گمرکات دو طرف بصورت جدی مورد ارزیابی قرار گرفت تا این تجاری سازی مرز رازی -کاپی کوی بصورت زمینی امسال عملیاتی شود  از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ هزار نفرمسافر از مرز و پایانه رازی تردد کردند که نسبت به مدت مشابه پارسال ۵۰ درصد رشد داشته است  این پایانه سالانه میزبان بیش از ۱ میلیون ۲۰۰ هزار نفر مسافر است و و پارسال رتبه نخست را در ترد د مسافر در بین پایانه‌های استان آذربایجان غربی به خود اختصاص داد

دیگر خبرها

  • تهدیدهای ترانزیت دریایی در ۱۴۰۳
  • اتصال اروپا به خلیج فارس از طریق ترکیه و عراق | مسیر ترانزیت جدید بدون ایران
  • توسعه 16 هکتاری پایانه ترانزیت و صادرات ارس / کریدور سبز برای تسهیل تجارت ایجاد می شود
  • عبور سنگ ترانزیتی افغانستان به ترکیه از گمرک دوغارون
  • اطلاعیه راه‌ آهن درباره عدم مجوز قطار افغانستان ترکیه خلاف واقع است
  • توافق 4 کشور منطقه برای "راه توسعه" / اتصال اروپا به خلیج فارس از طریق ترکیه و عراق / مسیر ترانزیت جدید بدون ایران
  • انجام اقدامات لازم برای اعزام آزمایشی نخستین قطار ترانزیتی از افغانستان به ترکیه
  • افزایش ترانزیت ریلی کالا از گمرک رازی در مرز ایران وترکیه 
  • حقابه ایران از افغانستان چه شد؟
  • مجوز قطار ترانزیتی افغانستان - ترکیه هنوز صادر نشده است