Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدجواد زهرایی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین گفت: در کنار نیاز اجتماعی و معیشتی باید نیاز معنوی افراد را نیز تامین کرد؛ بنابراین برگزاری مراسم عزاداری محرم دارای اهمیت است و نباید باعث ایجاد دوگانگی بین دین و سلامت شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح قزوین؛ حجت الاسلام محمدجواد زهرایی در جلسه تصمیم گیری برگزاری مراسمات ایام محرم و صفر که امروز(دوشنبه) در سالن جلسات مدیریت بحران استانداری برگزار شد، با اشاره به اهمیت برگزاری مراسم محرم اظهار کرد: باید درباره اهمیت موضوع محرم به شکل فراگیر در مجموعه مردم و مسئولین اقناع سازی صورت گیرد، زیرا حتی برخی مسئولین نیز عدم برگزاری مراسم به طور کلی را بیان می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: مجموعه‌های دینی و انقلابی، بسیج و هیئت‌ها از ابتدای شیوع کرونا در زمینه‌های مختلف پای کار بودند، اکنون نیز نباید باعث ایجاد دوگانگی بین دین و سلامت شد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین ابراز کرد: در کنار تامین نیاز اجتماعی و معیشتی باید نیاز معنوی افراد را نیز تامین کرد؛ بنابراین برگزاری مراسم عزاداری محرم دارای اهمیت است.

وی افزود: عزاداری امسال نسبت به سال‌های گذشته متفاوت است و دستورالعمل‌هایی بسیار سختگیرانه وجود دارد، در همین راستا تاکنون ۲۵ جلسه با مسئولین، مداحان و هیئت‌های شاخص برگزار و ۶۰ مصوبه صادر شد.

این مقام مسئول عنوان کرد: اداره تبلیغات اسلامی استان مسئول اجرای دستورالعمل‌هاست و وظیفه سایر دستگاه‌ها نیز مشخص شده و باید این نهادها وظایف خود را اجرا کنند تا با همکاری هم به نتیجه‌ای مطلوب برسیم.

ثبت‌نام هیئت‌ها در سامانه بیرق برای اخذ مجوز

وی ادامه داد: لازم است تمام هیئت‌ها برای برگزاری مراسم و اخذ مجوز در سامانه بیرق ثبت‌نام کنند و پس از تایید به صورت حضوری تعهدنامه را امضا کرده و پس از آن مجوز آن‌ها صادر می‌شود.

زهرایی گفت: برای ثبت تخلفات هیئت‌های دارای مجوز و بدون مجوز یک سامانه پیامکی درنظر گرفته شده، همچنین لازم است هر هیئت دارای رابط بهداشتی باشد که برای توجیه به دانشگاه علوم پزشکی معرفی می‌شود.

وی افزود: تاکید ما به برگزاری مراسم در فضاهای باز است، از این رو نیاز داریم مدارس، ورزشگاه‌ها و امامزاده‌ها برای برپایی مراسم با ما همکاری داشته باشند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین بیان کرد: برگزاری مراسم در فضای باز به تجهیزاتی از جمله موکت، صندلی، سیستم صوتی و تصویری و اقلام بهداشتی نیاز دارد.

وی در پایان گفت: در نتیجه برگزاری جلسات مختلف تمام هیئت‌ها متقاعد شده‌اند که پروتکل‌ها را رعایت کنند؛ اما برخی از آن‌ها خواستار ماسک و مواد ضدعفونی رایگان هستند، همچنین برپایی ایستگاه‌های سلامت طی مراسم نیز درنظر گرفته شده است.

تعیین چند مرکز شاخص برای برگزاری مطلوب مراسم عزاداری

در ادامه حجت الاسلام محمدتقی سبحانی‌نیا با اشاره به اهمیت فضای مجازی در برگزاری مراسم عزاداری اظهار کرد: لازم است عزاداری‌ها را بهتر و منظم‌تر در فضای مجازی اجرا کنیم؛ زیرا حتی با وجود رعایت موارد بهداشتی باز هم عده‌ای از مردم احتیاط می‌کنند در مراسم حضوری شرکت نمی‌کنند.

وی ادامه داد: اکنون با وجود بازگشایی مساجد هنوز هم مساجد به شکوه پیش از کرونا بازنگشته و مردم برای حضور در مراسم عزاداری نیز احتیاط می‌کنند، از این رو اتخاذ تمهیداتی  مناسب برای برگزاری مراسم در فضای مجازی ضرورت دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه استان قزوین ابراز کرد: فضاسازی شهری نیز دارای ضرورت است و باید بیشتر از سال‌های گذشته انجام شده و تاثیرگذارتر باشد، به عنوان نمونه خانواده‌های علاقمند می‌توانند همانند عید غدیر پرچم عزا را تحویل گرفته و بر سردر منازل خود نصب کنند.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که احتمال تخلف برخی هیئت‌ها و عدم توجه جدی و کامل به نکات بهداشتی محتمل است؛ از این رو شاید تعیین چند مرکز شاخص که در آن بتوان تمام استاندارهای لازم برای برگزاری پروتکل‌ها را تامین و شرایط را به بهترین شکل ممکن کنترل کرد کمک کننده باشد.

این مقام مسئول تاکید کرد: وجود چند مکان شاخص که تحت کنترل و نظارت دقیق قرار گرفته و رسانه‌ای شدن رعایت حداکثری پروتکل‌ها در آن می‌تواند در برگزاری مطلوب مراسم عزاداری مفید باشد.

آمادگی صداوسیما برای پوشش برنامه‌های محرم در فضاهای باز

در ادامه این جلسه نماینده صداوسیمای استان قزوین بیان کرد: در رسانه دستورالعملی همسو با ستاد کرونا تعیین شده و باتوجه به اینکه طی سال‌های گذشته مراسمات در فضاهای باز به خوبی برگزار شد، رسانه دو مکان را برای برگزاری مطلوب مراسم بررسی کرده است.

وی ادامه داد: باتوجه به تجربه کمک‌های مؤمنانه حیاط مسجدالنبی برای برگزاری مراسم محرم بازنمایی شده و امکان برگزاری مراسم در هشت روز نخست محرم در این مکان وجود دارد؛ ضمن اینکه این مکان از پس زمینه معماری ایرانی و اسلامی نیز برخوردار است.

این مسئول گفت: باتوجه به تجربه برگزاری نماز عید، خیابان شهید لشگری نیز برای برگزاری مراسم تاسوعا و عاشورا مناسب است، این مراسمات در رسانه و شبکه‌های ملی برگزاری بازتاب داده می‌شود و می‌توان از آن به عنوان الگویی برای سایر استان‌ها بهره برد.

وی در پایان گفت: در رسانه استان قزوین نیز برنامه‌های ویژه‌ای برای پخش درنظر گرفته شده که از آغاز محرم روی آنتن می‌رود، برای برگزاری مراسمات در فضاهای باز نیز آمادگی اطلاع رسانی و آگاهی بخشی داریم و به برگزاری مراسم در این دو مکان تاکید داریم.

ضرورت مدیریت مراسم عزاداری در روستاهای دارای بقاع متبرکه

سید حسین بی نیاز در ادامه گفت: مدیریت مراسمات در روستاها دارای اهمیت است؛ چراکه افراد زیادی در ایام تاسوعا و عاشورا در این اماکن و همچنین روستاهای دارای بقاع متبرکه حضور پیدا می‌کنند.

وی ادامه داد: هر سال برخی روستاها میهمان برگزاری مراسم تعزیه خوانی بودند، می‌توان در صدا و سیما تدابیری اندیشیده شود تا افراد علاقمند به این مراسم از آن بهره مند شوند.

مدیرکل روابط عمومی استانداری قزوین بیان کرد: لازم است افراد حاضر در مراسم به طور جدی کنترل شوند، می‌توان فضای شهری و روستاها را سیاه پوش کرد تا خلا موجود را از این طریق پرکرد.

لزوم ابلاغ تصمیمات قاطع برای برگزاری مراسم در بقاع متبرکه

در ادامه این جلسه حجت الاسلام سید مصطفی مجیدی ابراز کرد: تاکنون اماکن و هیئت‌های مذهبی نه تنها در حرف بلکه در عمل نشان دادند که به طور جدی به تصمیمات ستاد کرونا پای بند بوده و عقلانی عمل کردند.

وی اذعان کرد: اماکن مذهبی یکی از مواردی بود که پس از شیوع کرونا با تغییر کاربری به درمان و بهداشت کمک کرد، در برگزاری مراسم عزاداری نیز قشر مذهبی ثابت می‌کند که به تصمیمات ستاد کرونا پایبند است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین ادامه داد: تصمیم قاطع برای هیئت‌ها و اماکن مذهبی دارای اهمیت است و باید تصمیمات لازم در همین زمان اتخاذ شده و ابلاغ شود.

وی تاکید کرد: اماکن مذهبی از ابتدای شکل گیری تا امروز محل برگزاری مراسمات مذهبی بوده، اما در تصمیم گیری‌های ستاد ملی کرونا برای ایام محرم و صفر نقش آن و سازمان اوقاف مشخص نشده است.

این مقام مسئول بیان کرد: هیئت امنای بقاع متبرکه برای برگزاری مراسمات دغدغه‌مند هستند، اگر بناست دسته کشی به سمت امامزاده‌ها ممنوع باشد باید از پیش اطلاع رسانی شده و اعضا و هیئت‌ها از آن آگاه باشند و نباید اطلاع رسانی در این باره به روز برگزاری مراسم مؤکول شود.

وی ادامه داد: امسال از پرداخت مبالغ به هیئت‌ها برای پخش نذری ممانعت شده و هزینه‌ها در قالب کمک مؤمنانه و توزیع ارزاق در منازل برنامه ریزی شده است.

این مقام مسئول در پایان اذعان کرد: باید مبادی ورودی به سمت محل‌هایی همچون زرآباد و امامزادگانی که محل برگزاری مراسمات شاخص هستند، کنترل شود تا تجمع زیادی در این اماکن نداشته باشیم، بدون کنترل مبادی نمی‌توان تمام مشکل را متوجه بقاع متبرکه کرد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: برگزاری مراسم عزاداری تبلیغات اسلامی استان برای برگزاری مراسم برگزاری مراسم برگزاری مراسمات دارای اهمیت مقام مسئول فضاهای باز اطلاع رسانی بقاع متبرکه استان قزوین هیئت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۲۰۸۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۱۰ درصدی مصدومین تصادفات نوروزی | ثبت بیش از یک میلیون بازدید بهداشتی

به گزارش جام جم آنلاین، صبح امروز همایش تجلیل از خادمان سلامت نوروزی ۱۴۰۳ همزمان با چهارمین روز از هفته سلامت با حضور بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، فرمانده پلیس راهور فراجا، معاونین و مدیران وزارت بهداشت و سازمان اورژانس کشور و جمعی از تلاشگران سازمان اورژانس و حوزه‌های بهداشت و درمان در سالن امام جواد (ع) ستاد وزارت بهداشت برگزار شد.

 رییس سازمان اورژانس کشور در این مراسم از کاهش ۱۰ درصدی مصدومین ترافیکی در نوروز ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: در این ایام ۵۰ هزار و ۸۰۰ ماموریت ترافیکی انجام و حدود ۴۳ هزار مصدوم به مراکز درمانی منتقل شدند.



 جعفر میعادفر با اشاره به اینکه در طرح سلامت نوروزی ۳۳۴۵ پایگاه اورژانس در سراسر کشور فعالیت داشت، افزود: دو پایگاه بال ثابت و پایگاه دریایی نیز در ایام نوروز فعال بود و در این ایام حدود یک میلیون تماس از سوی مردم دریافت و ۲۹۶ هزار ماموریت انجام شد.

وی با اشاره به حوادث ترافیکی در ایام نوروز، عنوان کرد: در این ایام ۵۰ هزار و ۸۰۰ ماموریت ترافیکی انجام و حدود ۴۳ هزار مصدوم به مراکز درمانی منتقل شدند.

رئیس سازمان اورژانس کشور از کاهش ۱۰ درصدی مصدومین ترافیکی در ایام نوروز ۱۴۰۳ خبر داد و افزود: همچنین اورژانس هوایی نیز ۱۹۳ سورتی پرواز داشت که نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری دارد.

به گفته وی در طرح سلامت نوروزی ۲۶ هزار نیروی انسانی در حوزه اورژانس و فوریت‌های پزشکی خدمت کردند.

 
 انجام بیش از یک میلیون بازدید بهداشتی در ایام نوروز

 
معاون بهداشت وزارت بهداشت نیز در این مراسم از انجام بیش از یک میلیون و ۷۰۰ بازدید بهداشتی در ایام نوروز خبر داد و بر اهمیت و لزوم مشارکت مردمی در ارتقای حوزه بهداشت و پیشگیری، تاکید کرد.

 حسین فرشیدی ضمن قدردانی از تلاش و همکاری پلیس راهور در ایام نوروز و کاهش تصادفات رانندگی در ایام نوروز، گفت: پیشگیری از بروز حادثه و بیماری، شرط اول سلامتی است، بنابراین با توجه به تنوع فرهنگی در کشورمان، سعی داریم خدمات حوزه بهداشت و فرهنگسازی و افزایش سواد سلامت را پررنگ‌تر از گذشته، تداوم و ارتقا بخشیم.

وی با بیان اینکه در طرح سلامت نوروزی ۱۴۰۳ بیش از یک میلیون و ۷۰۰ بازدید بهداشتی صورت گرفته است، افزود: در این بازدید‌ها بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار کیلوگرم مواد غذایی فاسد توسط کارشناسان بهداشت کشف و معدوم شد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: در حوزه بیماری‌های واگیر، یک میلیون مورد علائم سندرومیک بررسی و غربالگری شد.

وی با بیان اینکه در ایام نوروز اقدامات روتین حوزه بهداشت از جمله واکسیناسیون‌ها نیز انجام و هیچ خدمتی تعطیل نشد، عنوان کرد: در این ایام بازدید‌های بهداشتی ۷۰ درصد افزایش یافت و تیم‌های بهداشتی در سراسر کشور و در پایگاه‌های مرزی، در خدمت رسانی به مردم، از هیچ تلاشی فروگذاری نبودند.

دیگر خبرها

  • پرچم گنبد حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) تعویض شد + فیلم و تصویر
  • کاهش ۱۰ درصدی مصدومان حوادث ترافیکی در نوروز ۱۴۰۳
  • مصدومیت سالانه نیم میلیون نفر در تصادفات/کاهش ۱۴ درصدی تلفات
  • کاهش ۱۰ درصدی مصدومین تصادفات نوروزی | ثبت بیش از یک میلیون بازدید بهداشتی
  • وزیر خارجه اسرائيل: جلوی ایران را بگیرید
  • مراسم عزاداری شهادت حضرت حمزه و حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در قم برگزار می‌شود
  • سپاه پاسداران در عرصه سلامت گره‌گشا است/ دوران شیوع کرونا جلوه‌ای از خدمت‌رسانی به مردم
  • سپاه پاسداران در عرصه سلامت گره‌گشا است / دوران کرونا جلوه‌ای از خدمت‌رسانی به مردم
  • برگزاری مراسم گرامیداشت ایام رحلت حضرت عبدالعظیم با شعار «جهاد و شهادت»
  • بستری بیش از ۶ هزار و ۹۰۰ نفر در بیمارستان های استان یزد