Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: امروز اقبال نسبت به بازار سرمایه بسیار عالی است، اما مردم نباید با برخی اقدام‌ها، شکنندگی سبد دارایی‌های خود را بالا ببرند، زیرا بورس در سطح جهان، پذیرش ریسک را در ذات خود به همراه دارد.
به گزارش خبرگزاری آریا ، «فرهاد دژپسند» امروز (دوشنبه) در آیین اختتامیه مسابقه آثار کوتاه رادیویی کار و تولید در محل سازمان صدا و سیما، افزود: امسال به نام «جهش تولید» مزین شده و نیازمند جهش در فضای کسب و کار هستیم که یک محور اساسی آن سرمایه‌گذاری و بهره‌وری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: بنابراین باید از سرمایه‌های انباشته شده در عرصه‌های فیزیکی، مالی و انسانی، استفاده بهینه داشته باشیم.
دژپسند یادآور شد: سال 91 و با آغاز دور تازه تحریم‌ها تا کنون در سه سال رشد سرمایه‌گذاری مثبت بوده و در بقیه سال‌ها منفی شده، همچنین نرخ بهره برداری از ظرفیت‌های تولید در کشور حدود 50 درصد است و در هر دو این موارد تامین مالی ثابت و سرمایه در گردش را نیاز داریم.
وی گفت: نظام اقتصادی ایران بانک محور است، وقتی صحبت از تامین مالی می‌شود، بانک‌ها مورد توجه قرار می گیرند و بیماری بدتر آنکه هر بنگاهی با عارضه روبرو ‌شود، فکر می‌کند باید وام بگیرد تا مشکلش حل شود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: امروز بانکداری کشور در آستانه تحول است و در ماه‌های گذشته از سیستم‌هایی رونمایی شده که می‌توان در آن بدون مراجعه به بانک، حساب باز کرد، تسهیلات گرفت و احراز هویت شد.
به گفته وی، مجاری تامین مالی در کشور متنوع شده، امروز برای تامین مالی ثابت نیاز به مراجعه به بانک از سوی صنایع کوچک و متوسط نیست، همچنین بنگاه های بزرگ می توانند با مراجعه به بازار سرمایه به تامین سرمایه های مورد نیاز بپردازند که یک کریدور قابل اعتماد برای تامین منابع است.
دژپسند تاکید کرد: حضور پررنگ و عمیق بازار سرمایه در تامین مالی در اقتصاد به بهبود کسب و کار و افزایش سرمایه گذاری‌ها کمک می‌کند، اما ورود به بازار سرمایه باید با مشاوره و مطالعه انجام شود.
این مقام مسوول با اشاره به مفهوم اقتصاد مقاومتی گفت: برخی به غلط تصور می‌کنند در اقتصاد مقاومتی باید حصاری به دور خود کشید، اما اینطور نیست و باید با جهان پیرامونی ارتباط داشت و از تامین مالی خارجی و فناوری‌های نوین بهره‌مند شد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: موضوع روانی در گمرک و به ویژه در واردات کالاهای سرمایه‌ای واسطه‌ای و مواد اولیه که بیش از 85 درصد واردات کشور را تشکیل می‌دهند، باید مورد توجه قرار گیرد.
وی بر لزوم به خدمت درآوردن مالیات برای تحقق جهش تولید تاکید کرد و گفت: سالم‌ترین درآمد دولت مالیات است و باید افزایش یابد، اما در شرایط کنونی که از نظر درآمدهای نفتی در مضیقه هستیم، نباید به مودیان مالیاتی فشار آورد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی از ارائه لایحه دو فوریتی به مجلس برای افزایش سرمایه شرکت‌ها و تعمیق بورس از مالیات ها خبر داد و افزود: دارایی‌های بی شمار انسانی و مالی در کشور وجود دارد و چنانچه بتوانیم عزم خود را برای استفاده بهینه از این دارایی‌ها جذب کنیم، می‌توان بسیاری دغدغه ها را کاهش داد و رسانه ها می توانند این باور را در جامعه ایجاد کنند.
وی گفت: رهبر معظم انقلاب در سند چشم انداز 1404 برتری در دو عرصه اقتصادی و علم و فناوری را تصویر کردند و چنانچه برخی مشکلات وجود نداشت، می‌توانستیم به این اهداف دستیابیم، هرچند در برخی حوزه ها این مهم محقق شده است.
دژپسند ابراز امیدواری کرد که مسوولان ظرفیت استفاده از قدرت بزرگ رسانه‌ها را داشته باشند که به معنای افزایش شفافیت، مسوولیت پذیری، پاسخگویی و کارایی است.
وی اضافه کرد: رسانه‌ها در امیدآفرینی، استفاده بهینه از دارایی ها، عبور از موانع و ایجاد یک قامت بلند برای ایران اسلامی نقش دارند.
بن بستی در کشور وجود ندارد
براساس این گزارش در این مراسم «سعید محمد» فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا گفت: امروز نیازمند تبیین مواضع و تفکر رهبر معظم انقلاب در حوزه اقتصاد مقاومتی هستیم.
وی افزود: همه تلاش این قرارگاه الگوسازی و گفتمان سازی در خصوص اقتصاد مقاومتی و خودباوری و خود اتکایی مردم و جوانان است و اعلام می‌کنیم در سازندگی کشور هیچ نیازی به غربی‌ها نداریم.
فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا خاطرنشان کرد: امروز برخی معتقدند که در اداره کشور به بن بست رسیده ایم، اما قرارگاه به عنوان یک نمونه عملی اعلام می دارد که در کشور هیچ بن بستی نیست، اما باید از ظرفیت‌های سرشار کشور به موقع و به جا استفاده کرد تا مشکلات را به زانو درآورد.
به گزارش ایرنا، در آیین اختتامیه مسابقه آثار کوتاه رادیویی کار و تولید از 10 اثر برگزیده از مجموعه 245 اثر رسیده به این جشنواره با اهدای تندیس و لوح افتخار تقدیر شد.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: وزیر امور اقتصادی و دارایی اقتصاد مقاومتی بازار سرمایه تامین مالی دارایی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۲۰۹۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم به جای سرمایه‌گذاری در بانک نفت بخرند!

سید حمید حسینی اظهار داشت: اگر اجازه دهیم مردم نفت خام را خریداری و یا در پروژه‌های نفتی سرمایه‌گذاری کنند، دولت مکلف می‌شود که از محل فروش نفت خام و گاز، ارز را به سرمایه‌گذاران برگرداند.

به گزارش ایلنا، وی در ارزیابی سرمایه‌گذاری مردمی در صنعت نفت افزود: ورود سرمایه‌های مردمی به بخش صنعت نفت از سال ۷۴ تا ۷۵ به بخش پایین‌دست صنعت نفت مخصوصا فراورده‌های ویژه مجاز شد و از آن زمان بخش خصوصی توانست در حوزه روغن، قیر و پارافین و.. در مرحله بعد در حوزه هیدروکربور‌ها و پالایشگاه‌های کوچک ورود کند، اکنون بخش خصوصی در بخش پایین‌دست صنعت نفت حضور دارد و سرمایه‌گذاری کرده و صادرات دارد.

وی افزود: اکنون تعداد زیادی واحد‌های قیرسازی و واحد‌های تصفیه روغن داریم که سالانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن روغن مصرف شده را دوباره پالایش می‌کنند و به ظرفیت تولید بازمی‌گردانند و به این ترتیب به محیط زیست هم کمک می‌کنند، همچنین بیش از ۱۰۰ واحد هیدروکربوری در کشور داریم که توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شده است.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: نه تنها برخی بخش‌های حوزه نفت بلکه در بخش گاز، گاز مایع، توزیع و بسته‌بندی و همچنین چند واحد بزرگ پتروشیمی با سرمایه بخش خصوصی راه‌اندازی شده است، بنابراین بخش خصوصی در بخش پایین‌دست نفت، گاز و پتروشیمی حضور دارد و شکی نیست که مانعی هم برای حضور بخش خصوصی وجود ندارد.

وی درباره امکان استفاده از سرمایه مردم برای توسعه بخش کلان نیز گفت: اکنون اقدماتی در حال انجام است از جمله اینکه در چند سال گذشته بورس انرژی به کمک وزارت نفت اوراق سپرده نفتی را بفروش می‌رساند، یعنی اشخاص می‌توانند به جای اینکه پول خود را در بانک سرمایه‌گذاری کرده و یا ارز بخرند؛ بشکه نفت خریداری کنند و با توجه به اینکه ریالی خریداری می‌کنند؛ می‌توانند به صورت دلاری در بازار بفروش برسانند، همچنین این امکان وجود دارد که اگر به میزان ۷۰۰ هزار بشکه نفت بخرند؛ صادر کنند، بنابراین این بنوعی پیش‌پرداخت خرید نفت است که منابع آن در اختیار شرکت ملی نفت قرار دارد.

حسینی بیان داشت: بورس طرح‌هایی دارد که سهام پروژه‌ها برای تکمیل در بورس عرضه می‌شود و مردم سهام را خریداری کرده و در پروژه سهیم می‌شوند، مثلا پروژه‌ای که ۹۰ درصد اجرا شده و برای تکمیل با کمبود منابع مواجه شده و نیاز به اعتبار دارد؛ ارزش‌گذاری می‌کنند و قیمت فعلی پروژه را محاسبه و اجازه انتشار سهام می‌دهند و مردم سهام را خریداری می‌کنند، این برنامه جدیدی است که اکنون مورد استقبال قرار گرفته است، علاوه بر این سهام پالایشگاه‌ها نیز در بورس معامله می‌شود.

وی توضیح داد: برنامه دیگری که در برنامه هفتم صورت گرفته اجازه داده شده که بخش خصوصی بتواند در بخش بالادست صنعت نفت حضور داشته باشد یعنی اگر بخش خصوصی سرمایه داشته باشد؛ می‌تواند توسعه میدان نفتی و گازی، چاه دست دوم، جمع‌آوری گاز‌های فلر را بعهده بگیرد، یعنی همان اقداماتی که تاکنون دست شرکت ملی نفت بوده را انجام داده و مشارکت کند و با توجه به اینکه بخش خصوصی خود نمی‌تواند این کار را انجام دهد حدود ۱۷، ۱۸ شرکت E&P در کشور شناسایی و راه‌اندازی شده که بخش خصوصی داخلی و خارجی می‌تواند با همکاری با این شرکت‌ها پروژه‌های نفتی را به اجرا برساند، بنابراین بستر‌هایی برای حضور بخش خصوصی فراهم شده است.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تصریح کرد: پیشنهاد دیگری هم مطرح بود و آن اینکه دولت پروژه‌ها را به شرکت‌های معتبر و قابل اعتماد واگذار کند و این شرکت‌ها در زمان شروع پروژه اوراق مشارکت بفروشند و از محل این منابع پروژه را آغاز کنند قاعدتا وقتی پروژه استارت بخورد و بخشی از آن راه‌اندازی شود؛ می‌توان سهام را به فروش رساند و همین اوراق مشارکت را تبدیل به سهام کرد یعنی وقتی مردم احساس کنند اوراق مشارکتی که خریداری کرده‌اند در یک پروژه‌ای که ارزش افزوده بالایی دارد؛ بکار گرفته شده؛ استقبال می‌کنند.

وی گفت: پروژه‌های نفتی می‌توانند به پروژه‌های سودآور تبدیل شوند و قاعدتا مردم آمادگی پیدا خواهند کرد که اوراق مشارکتی را که خریداری کرده‌اند تبدیل به سهام کنند و در پروژه‌ها شراکت کنند، ضمن اینکه در بورس انرژی هم شرکت نفت از طریق ابزاری برای تامین مالی استفاده می‌کند.

حسینی ادامه داد: پیشنهادات دیگری هم مطرح شد که با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود حدود ۲۰ میلیارد دلار اسکناس در اختیار مردم باشد که برای حفظ ارزش پول خریداری و نگهداری می‌کنند؛ اگر اجازه دهیم مردم یا نفت خام را خریداری کنند و یا در پروژه‌های نفتی سرمایه‌گذاری کنند و دولت مکلف می‌شود که از محل فروش نفت خام و گاز؛ ارز را به سرمایه‌گذاران برگرداند، این‌ها روش‌های مختلفی است که می‌شود انجام داد.

وی خاطرنشان کرد: در دنیا این اقدامات براحتی از طریق بورس انجام می‌شود یعنی شرکت‌هایی مثل شل، بی‌پی توتال و. شرکت‌های بورسی هستند و هر زمان پروژه جدیدی را معرفی کنند؛ می‌توانند براحتی میلیون‌ها دلار در بورس تامین مالی کنند، اما با توجه به اینکه شرکته‌ای ما هنوز دولتی هستند و بورسی نشده‌اند با این مشکل مواجه هستیم که باید ابزار جدیدی برای حضور مردم و جذب سرمایه بخش خصوصی تعریف کنیم.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی همچنین گفت: مثلا شرکت کرسنت به محض اینکه با ایران قرارداد خرید گاز را منعقد کرد سهام پروژه را در بورس عرضه کرد و مردم کل سهام این شرکت را خریداری کردند و از این طریق براحتی توانست منابع مورد نیاز اجرای پروژه را تامین کند بنابراین ما نیز باید به این سمت برویم که نهایتا پروژه‌ها دست بخش خصوصی بیایند و شرکت‌ها از طریق بورس تامین مالی کنند.

دیگر خبرها

  • برنامه ریزی برای پذیرش شرکت‌های کرمانشاه در بازار سرمایه
  • مردم به جای سرمایه‌گذاری در بانک نفت بخرند!
  • میکرو بلاگر‌های اقتصادی در کمین جیب مردم
  • تأمین مالی جمعی ابزاری مؤثر جهت تحقق شعار سال ۱۴۰۳
  • بورس در پی جبران سریع
  • میکرو بلاگرهای اقتصادی در کمین جیب مردم
  • تغییر در ترکیب هیئت پذیرش شرکت‌های استارت‌آپی/پذیرش دانش‌بنیان‌ها در حوزه های مختلف
  • ببینید | پاسخ رئیس سازمان بورس به یک سوال مهم درباره بازگشت سرمایه‌های مردم
  • از هفته آینده دامنه نوسان و روند معاملات به حالت عادی بازمی‌گردد
  • راه‌های نجات سرمایه از باتلاق ریسک