Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-04-25@00:09:43 GMT

سیروان خسروی رسوا شد!

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۲۱۱۲۴

صراط: همان طور که می‌دانیم کشور ما قانون کپی رایت ندارد. همین امر باعث شده برخی نویسندگان، ناشران، کارگردانان، نقاشان و تمام افرادی که کار هنری می‌کنند به دلیل نبود حق تالیف، اثر هنرمندان خارجی را بدون اجازه از صاحب اثر به نام خود منتشر کنند.

به گزارش افکار نیوز، در موسیقی نیز، سرقت ملودی از هنرمندان سایر کشور‌ها تحت عنوان کاور کردن به چشم می‌خورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی خوانندگان داخل کشور علاوه بر کاور کردن ملودی‌های خارجی، کاور آلبوم خوانندگان خارجی را نیز کپی می‌کنند. البته اگر از برخی خوانندگان یا هنرمندان دلیل این کار را بپرسید، عنوان می‌کنند که از نمونه مشابه خارجی الهام گرفته‌اند. الهام گرفتن به این معناست که در ساخت ملودی جدید تغییراتی صورت گیرد و اثر متفاوت شود. گرچه در صورت الهام گرفتن هم از لحاظ انسانی لازم است که در آلبوم ذکر شود که از چه آهنگی الهام گرفته است. گرچه بیشتر اوقات ما در آثار کاور شده آنان هیچ تغییری نمی‌بینیم و ریتم و ملودی عیناً کپی شده است. در هر صورت کپی کاری یا الهام گرفتن بدون ذکر نام منبع علاوه بر این که دزدی هنری محسوب شده، توهین به شعور مخاطب است. مخاطبی که اگر اهل گوش دادن به موسیقی خارجی و یا اهل کمی جست‌وجو در سایت‌ها باشد می‌تواند متوجه این دزدی خاموش شود.

این بار ماجرای کپی کاری به سیروان خسروی، خواننده، صدابردار و آهنگساز پاپ و راک رسید. آلبوم «مونولوگ» سیروان خسروی دیروز در هشت تک آهنگ در وبسایت، کانال تلگرام و کانال یوتیوب منتشر شد؛ آلبومی که هفته پیش در کنسرت آنلاین، به صورت زنده از آلبوم «مونولوگ» رونمایی شد. این در حالی است که ملودی آهنگ شماره ۶ آلبوم «مونولوگ»، به نام «منو ببخش» از آهنگ «UNSAINTED» از گروه «اسلیپ نات»، گروه هوی متال امریکایی کپی شده است.

سیروان خسروی، در این باره در حساب توئیتری و اینستاگرام خود نوشت: «خیلى وقت‌ها شباهتى که از نظر ما عامدانه س، میتونه در واقعیت فقط و فقط یک شباهت اتفاقى بوده باشه. زیاد به خودتون سخت نگیرین.» او همچنین ویدئویی منتشر کرد که نشان می‌دهد دیوید گیلمور، موسیقی دان، خواننده و ترانه سرای گروه پینک فلوید آهنگ «rattle that lock» که در سال ۲۰۱۵ ساخته شده را از تک آهنگ «نه نرو» سیروان در سال ۲۰۱۱ کپی کرده است. این در صورتی است که ملودی «نه نرو» شباهت بسیار زیادی با آهنگ «brothers keeper» از گروه «FIREWIND» دارد که در سال ۲۰۰۳ منتشر شده است.

او همچنین، تک آهنگ معروف «خاطرات تو» را از قطعه معروف و جهانی «impasible» به سرقت برد. سیروان علاوه بر تک آهنگ، نیز در کاور آلبوم «جاده رویاها» که در سال ۱۳۹۱ روانه بازار موسیقی شد، کپی کرد. کاور آلبوم «جاده رویاها» شباهت بسیار زیادی با کاور آلبوم «عمرو دیاب» خواننده پاپ جهان عرب دارد.

سیروان خسروی، حتی از انریکه ایگلسیاس، خواننده و ترانه سرای اسپانیایی نیز کپی کرده است. او آهنگ «هفتاد میلیون ستاره» که برای حضور ایران در جام جهانی برزیل خوانده بود را از ملودی «Escape» از انریکه کپی کرده است. اما ماجرای کپی کاری ملودی آهنگ‌ها فقط محدود به سیروان خسروی نیست. برادر او زانیار خسروی نیز، قطعه «هی‌تو» را از قطعه «Seeya» اثری از «ددماو ۵» کپی کرده است. البته برادران خسروی نسبت به این کپی کاری‌ها هیچ واکنشی نشان نداده و ترجیح دادند سکوت پیشه کنند.

میثم ابراهیمی خواننده پاپ نیز آهنگ «یادته» را از ملودی آهنگ «Bagdat» اثر خواننده ترکیه‌ای به نام «آیلا چلیک» کاور کرده است. حمید عسکری، خواننده مشهور پاپ نیز قبلا آهنگ «خیلی دوست دارم» را از آهنگ «Cek Gonder» از خواننده ترکیه‌ای به نام مصطفی صندل کپی کرد که این هم حاشیه زیادی به دنبال خود داشت. ملودی آهنگ تو نزدیکی (فرزاد فرزین، علی اصحابی، بهنام صفوی) هم شباهتِ خیلی زیادی به آهنگ «Na Ti Henes» اثر خواننده یونانی به نام «دسپینا وندی» داشت، در حالی که خوانندگان اثر هیچ اشاره‌ای به این کپی کاری نکرده است.

حال این سوال مطرح می‌شود که چرا برخی خوانندگان ما، برخی آثار مطرح از خوانندگان مشهور را کپی می‌کنند؟ سوالی که باید برخی از خوانندگان به آن پاسخ بدهند.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: سیروان خسروی کپی رایت آهنگساز صراط سیروان خسروی کپی کرده ملودی آهنگ کاور آلبوم کپی کاری تک آهنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۲۱۱۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرز خسروی فعال‌تر می شود

محمد طیب صحرایی، استاندار کرمانشاه در نشست با اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه، با بیان اینکه دانشگاه، حوزه علمیه و مجموعه‌های مهارتی و دانشی باید سهم بیشتر و اثرگذارتری در اداره استان داشته باشند، گفت : هرچه میزان ورود این مجموعه‌ها به حوزه مسائل استان بیشتر باشد، آثار بهتری روی زندگی مردم کرمانشاه خواهد داشت. 

وی افزود: ما در استان کرمانشاه با انباشتی از مشکلات همچون تورم، بیکاری، مشکلات فرهنگی، آسیب‌های اجتماعی و... مواجه هستیم که انتظار می‌رود جامعه دانشگاهی در حل این مشکلات سهیم باشند. 

وی با بیان اینکه کرمانشاه ظرفیت‌های زیادی دارد که می‌توان با استفاده از آنها بر مشکلات غلبه کرد، گفت: یکی از ظرفیت‌های بزرگ استان در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری است که برای استفاده از این ظرفیت باید زیرساخت‌های ارتباطی مناسبت در حوزه ریلی، هوایی و جاده‌ای داشته باشیم. 

صحرایی خاطرنشان کرد: حدود دو سال پیش زمانی که به استان آمدم، فرودگاه کرمانشاه به عنوان یک زیرساخت ارتباطی مهم از وضعیت نابسامانی رنج می‌برد و با وجود اینکه تا چند سال قبل می‌شد تنها با ۸۰ میلیارد تومان آن را بهسازی کرد، اما این اتفاق نیفتاده بود و شرایط آن بحدی بغرنج شده بود که مجبور شدیم آن را از اساس شخم بزنیم و دوباره احداث کنیم. 

وی با بیان اینکه تاکنون حدود ۷۵۰ میلیارد تومان صرف بهسازی فرودگاه کرمانشاه شده، گفت: امیدواریم اوایل تابستان فرودگاه کرمانشاه دوباره زیر بار برود. 

استاندار کرمانشاه به افتتاح نمایشی راه آهن کرمانشاه در سال‌های گذشته اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه راه آهن کرمانشاه را به صورت ناقص افتتاح کرده‌اند، امکان افزایش سرعت آن وجود ندارد. به این معنا که ایمنی لازم را برای سرعت بالای ۶۰ کیلومتر ندارد. 

به گفته این مسئول، رفع نواقص راه آهن کرمانشاه هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد. 

صحرایی عنوان کرد: در بحث راه‌های جاده‌ای نیز سال گذشته به برکت اربعین توانستیم اعتبارات خوبی را برای این حوزه بگیریم و حدود ۲۸۰ کیلومتر از راه‌های استان را بهسازی کنیم. همچنین از همین محل از ۱۹ نقطه حادثه خیز جاده‌ای در استان ۱۰ نقطه رفع خطر شد و مقرر شده که ۹ نقطه حادثه خیز دیگر تا شهریور ماه رفع خطر شود. 

وی در پاسخ به انتقاد دانشجویی مبنی بر برچیده شدن دانشکده فرهنگ و هنر در کرمانشاه، گفت: در این زمینه شخصا پیگیری‌هایی داشته و مقرر شده که دانشکده هنر در دانشگاه آزاد و رشته‌های میراث فرهنگی و گردشگری هم در دانشگاه رازی راه اندازی شود. 

استاندار کرمانشاه در پاسخ به سوال دانشجویی در مورد حواشی و اختلافات موجود در شورای شهر و شهرداری نیز گفت: باتوجه به مشکلاتی که شورای شهر داشت، نشستی را با اعضای شورا برگزار کرده و فرصت سه ماهه‌ای پیش رویشان قرار دادیم که در حال حاضر به روز‌های پایانی این فرصت نزدیک شده‌ایم و احتمالا طی یکی دو هفته آینده نشست دیگری را با آنها خواهیم داشت و یک جمع بندی صورت می‌گیرد. 

وی تاکید کرد: متاسفانه این حواشی باعث شده تا بودجه شهرداری کرمانشاه هنوز تصویب نشود و این نارسایی‌ها در زندگی مردم تاثیرگذار خواهد بود. 

صحرایی با اشاره به آمار بالای ساخت و ساز‌های غیرقانونی و ناایمن در شهر کرمانشاه، عنوان کرد: این آمار‌ها قابل قبول نیست و باید کاهش پیدا کند .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • با این نوآوری بیمه بدنه دیگر معنایی نخواهد داشت! + فیلم
  • شنیدن فهرست بهاری خوانندگان در اردیبهشت/ «غزه» همچنان مهم است!
  • سارقان احشام در سیروان دستگیر شدند
  • (ویدئو) با این نوآوری بیمه بدنه دیگر معنایی نخواهد داشت!
  • با این نوآوری بیمه بدنه دیگر معنایی نخواهد داشت!/فیلم
  • تحول بی نظیر موسیقی مدرن با آلبوم جدید مُجال
  • جزئیات کنسرت «اشعار نو از نغمه‌های کهن»/ وقتی ملودی‌های قدیمی بازخوانی می‌شوند
  • کشف معمای هولدن کالفیلد: هویت‌جویی، انزواطلبی و صداقت‌گرایی
  • مرز خسروی فعال‌تر می شود
  • نمایش «ملودی» در جشنواره انیمیشن «ورونژ»