Web Analytics Made Easy - Statcounter

هر چند یک ماه اخیر با افزایش آمار شیوع کرونا در کشور و افزوده شدن به استان‌ها و شهرستان‌های در معرض خطر این ویروس، التهاب فعالان فرهنگ و هنر به دلیل صدور دستور تعطیلی مجدد فعالیت‌های این حوزه کمی بالا گرفت؛ دولتمردان ضمن رد این شایعه بر لزوم بیشتر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و اجرایی بر تلاش و تعامل جامعه هنری و مردم برای باز نگه‌داشتن فعالیت‌های این حوزه تاکید داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در کنار این امر حوزه هنرهای نمایشی نیز خالی از اتفاق نبود و از مهمترین آنها می توان به تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر تعیین تکلیف برگزاری جشنواره‌های هنر فجر از جمله تئاتر و سینما، عدم اهدای نشان زنده‌نام داود رشیدی به دلیل شرایط کرونایی کشور، آغاز فعالیت تماشاخانه ایرانشهر بعد از دو ماه از بازگشایی سالن‌های تئاتری؛ ثبت و ضبط نقالی‌ها و پرده‌خوانی‌های «علوی»،‌ میزبانی بخش کودک و نوجوان جشنواره تئاتر مقاومت از آثار برگزیده دو سال اخیر و رویدادهای دیگر اشاره کرد.

اگر پیگیری بی وقفه اخبار ویروس کرونا کمتر زمانی برای رصد اخبار تئاتر برای شما باقی گذاشته در گزارش پیش رو مهمترین اخبار این حوزه را در بازه زمانی ۱۶ تا ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ مرور کنید.

سرنوشت جشنواره‌ها تا پایان مردادماه مشخص می‌شود

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد که تکلیف برگزاری جشنواره‌های سینمایی و هنری تا پایان مردادماه مشخص می شود.

صالحی در گفت‌وگو با روزنامه ایران با اشاره به این نکته که وزارتخانه متبوعش چند سناریو برای روزها و ماه‌های آتی و علی‌الخصوص پیرامون برگزار شدن یا نشدن جشنواره فیلم و تئاتر فجر در نظر دارد گفت: اسفندماه همه در هیأت دولت با پدیده‌ای ناشناخته روبه‌رو بودیم که تمامی صحبت‌های مطروحه در آن زمان براساس شناخت و بررسی وزارت بهداشت از آن مقطع و شکل پیشروی ویروس کرونا بود و امیدوار بودیم که نهایتاً تا پایان فروردین این ویروس کاملاً مهار شود اما کم‌کم دامنه و شناخت از ادامه مسیر با اما و اگرهایی روبه‌رو شد و هنوز هم به‌وضوح و قطعی مشخص نیست که این رویه و شرایط تا چه زمانی طول خواهد کشید.

وی ادامه داد: پس با توجه به اینکه چشم‌انداز روشن و دقیقی وجود ندارد طبیعتاً امکان برنامه‌ریزی دقیقی نیز وجود ندارد و ما تنها می‌توانیم برای شرایط مختلف سناریوهای مختلف را پیش‌رو بگذاریم تا ببینیم در شکل‌ها و شرایط مختلف، چه اقداماتی را می‌شود متصور بود و براساس آنها پیش رفت.

جمع‌بندی از شرایط پیش‌رو تا پایان مردادماه کامل خواهد شد و آن زمان می‌توانیم تصمیم بگیریم که جشنواره و رویدادهای نیمه دوم سال را برگزار کنیم یا نه. در واقع اگر به لطف خداوند شرایط به سمتی رفت که وضعیتی آرام‌تر را پیش‌رو داشتیم می‌توانیم جشنواره را در مدل‌هایی تازه که متناسب با وضعیت امروز کشور است برگزار کنیم و اگر هم چنین اتفاقی نیفتاد درباره جایگزین‌های دیگر و متناسب از قبل تصمیم‌گیری و در موعد مقرر آن را اجرا خواهیم کرد.

انتشار فراخوان تماشاخانه تازه تاسیس اهورا

تماشاخانه اهورا با توجه به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا و اعلام دستورالعمل اجراهای صحنه‌ای ضمن آغاز به کار فراخوان خود برای میزبانی از آثار نمایشی طی شش ماهه دوم سال ٩٩ را منتشر شد.

تماشاخانه اهورا در نظر دارد برای گروه های نمایشی متقاضی در فراخوان، مکان تمرین با قیمت مناسب به همراه شرایط ویژه برای تهیه فیلم تئاتر و اجرای آنلاین در نظر بگیرد.

تماشاخانه تازه تاسیس اهورا واقع در میدان هفت تیر، ابتدای خیابان مفتح جنوبی، بین کوچه تور و همراه، مجتمع هنری عرفان(تیتان) آماده همکاری با گروه های نمایشی خواهد بود.

مهلت ارسال متون نمایشی تا پنجم شهریورماه و اعلام نتایج نیز پانزدهم شهریور خواهد بود.

سالن سمندریان «اسموکینگ روم» می‌شود!

نمایش «اسموکینگ روم» به نویسندگی مهدی زندیه و کارگردانی سعید زارعی از بیست و نهم مرداد ماه ١٣٩٩ در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر اجرای خود را آغاز خواهد کرد.

امیر امرایی‌نیا، محمدامین افشار، مریم بهمن‌پور، الهه پورسند، سویل جعفری، مهبد جهان‌نوش، فاطمه حسین‌زاده، فرناز حسینمردی، سعید زارعی، مرتضی سالاری، فاطمه صادق، علیرضا صمدزاده، بیتا طالشی و آهو قلندر نیز به عنوان بازیگران نمایش ایفای نقش خواهند کرد.

سعید زارعی پیش از این به عنوان کارگردان نمایش‌های «شرقی غمگین»، «کفخواب»، «در نیومده بود»، «درنیومده»، «بیدینجیلی» و «لایو» را به صحنه برده است.

نمایش «اسموکینگ روم» اولین اجرای تماشاخانه ایرانشهر در سال ١٣٩٩ است.

«پنهان خانه پنج در» تمدید شد

نمایش «پنهان خانه پنج در» به نویسندگی حسین کیانی و کارگردانی آرش فلاحت‌پیشه که اجرای مجدد خود را از ۹ تیرماه در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی آغاز کرده بود تا ۲۸ مرداد به صحنه می‌رود.

در این نمایش علیرضا رشیدی، سارا فتحی، سارا علاقمند، آیدا نوروزی، مائده شهوازیان، مریم بهشتی، حمید باهوش، علیرضا رشیدی، کوشا ابراهیمی به ایفای نقش می پردازند.

میزبانی بخش کودک و نوجوان جشنواره تئاتر مقاومت از آثار ۲ سال اخیر

ناصر آویژه مدیر بخش کودک و نوجوان هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت از پذیرش آثار موفق این حوزه در ۲ سال گذشته خبر داد و افزود: هنرمندانی که طی سال های ۹۷ و ۹۸ در حوزه تئاتر کودک و نوجوان با موضوع مقاومت و دفاع مقدس اثر تولید کرده و اجرای عمومی داشته‌اند تا پایان مردادماه فرصت دارند فیلم آثار خود را به دبیرخانه جشنواره به نشانی تهران، خیابان شهید احمد قیصر (بخارست) کوچه هشتم، پلاک ۱۶، طبقه ۶ ارسال کنند.

هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و با دبیری حمید نیلی، آذرماه سال جاری برگزار خواهد شد.

نشان «داود رشیدی» امسال اهدا نمی‌شود

احترام برومند همسر زنده‌نام داود رشیدی درباره وضعیت برگزاری چهارمین دوره مراسم اهدای نشان «داود رشیدی» که سه دوره گذشته آن هر سال همزمان با سالروز درگذشت این چهره مطرح هنر ایران در روز ۵ شهریور برگزار شد، گفت: ما هر سال بعد از تعطیلات نوروز برنامه‌ریزی برای برگزاری مراسم اهدای نشان «داود رشیدی» را شروع می‌کردیم ولی امسال بعد از تعطیلات نوروزی سال ۹۹ و به دلیل شرایط و وضعیت جامعه و شیوع ویروس کرونا، گرفتار شک و تردید در برنامه‌ریزی بودیم.

برومند با اشاره به اینکه همه اقشار و مشاغل ایران بر اثر شیوع ویروس کرونا صدمه خورده‌اند، تأکید کرد: تصمیم گرفتم به احترام تمام مردمی که طی یک سال اخیر آسیب و صدمه دیده‌اند و همدردی با مردمی که در شرایط سپری شده، عزیزان خود را از دست داده‌اند، چهارمین دوره مراسم اهدای نشان «داود رشیدی» را در سال جاری برگزار نکنیم.

این هنرمند شناخته شده در بخش پایانی سخنان خود یادآور شد: روز ۵ شهریور از طریق فضای مجازی یاد و خاطره داود رشیدی را زنده نگه می‌داریم و در خدمت هنرمندان و مردم عزیز هنردوست خواهیم بود.

نقالی‌ها و پرده‌خوانی‌های «علوی» ثبت و ضبط می‌شود

علی عطایی مدیر هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری تهران ابراز امیدواری کرد که به زودی با نهادهای موازی و متولی امر، گام‌هایی مشترک برای ثبت و ضبط هنرهای نمایشی ایرانی بردارد.

برخی از این آثار که به مناسبت عید سعید غدیرخم ضبط شده درباره نبرد خندق، نبرد خیبر، نبرد صفین و روایت غدیر خم است که توسط مرشد ابوالفضل ورمزیار نقالی شده است.

در گام نخست ثبت و ضبط نمایش‌های آیینی و سنتی ایران، اداره کل هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نقالی‌ها و پرده‌خوانی‌های «علوی» را برای ثبت و ضبط در دستور کار خود قرار داده است.

برچسب‌ها سید عباس صالحی تماشاخانه ایرانشهر داوود رشیدی تئاتر دفاع مقدس تئاتر کودک و نوجوان نمایش جشنواره تأتر فجر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سید عباس صالحی تماشاخانه ایرانشهر داوود رشیدی تئاتر دفاع مقدس تئاتر کودک و نوجوان نمایش جشنواره تأتر فجر سید عباس صالحی تماشاخانه ایرانشهر داوود رشیدی تئاتر دفاع مقدس تئاتر کودک و نوجوان نمایش جشنواره تأتر فجر تماشاخانه ایرانشهر تا پایان مردادماه هنرهای نمایشی کودک و نوجوان تئاتر مقاومت ویروس کرونا داود رشیدی اهدای نشان جشنواره ها ثبت و ضبط پیش رو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۲۱۹۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز مرحله استانی جشنواره ملی هنر‌های نمایشی در چهارمحال و بختیاری

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری؛ این جشنواره چهارم اردیبهشت ماه در تماشاخانه مهر واقع در چهارراه ابوریحان‌بیرونی از ساعت ۰۹:۰۰ صبح تا ۱۸:۰۰ اجرا می‌شود و اختتامیه آن روز پنجم اردیبهشت ماه در سالن سینمای اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در چهارراه ابوریحان از ساعت ۰۹:۰۰ صبح برگزار خواهد شد.

در این جشنواره ۱۰ گروه نمایشی کودک و نوجوان حضور دارند که پنج نمایش در بخش آزاد و پنج نمایش در بخش کانون باهم به رقابت می‌پردازند.

بیشتر بخوانید

درخشش چهار محال و بختیاری در دوسالانه هنر‌های تجسمی کشور

لازم به ذکر است که تماشای تمامی نمایش‌های این جشنواره رایگان خواهد بود و نمایش‌ها به صورت زنده در کانال شاد کانون پخش می‌شود.

جدول زمانبندی گروه‌های نمایشی نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی کودکان ونوجوانان کانون استان به شرح زیر اعلام می‌گردد.

دیگر خبرها

  • راهیابی ۲ نمایش از البرز به جشنواره سراسری تئاتر بچه های مسجد
  • تسویه حساب خواهر با برادر/ در «آگنیتاژ» پرواز می‌کنید؟
  • نوزدهمین جشنواره ملی هنر‌های نمایشی به کار خود پایان داد
  • راهیابی دو اثر نمایشی به جشنواره ملی تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • صحرا فتحی «هواخوری» را به صحنه می‌آورد
  • «هواخوری» صحرا فتحی به صحنه می‌آید
  • راهیابی ۲ اثر نمایشی از چهارمحال و بختیاری به جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • دورهمی پیشکسوتان عرصه موسیقی و تئاتر استان یزد
  • ارسال ۳۴۲ اثر به دبیرخانه جشنواره تئاتر فتح خرمشهر
  • آغاز مرحله استانی جشنواره ملی هنر‌های نمایشی در چهارمحال و بختیاری