Web Analytics Made Easy - Statcounter

سومین جلسه از پنجمین لایو اینستاگرامی وزیر امور خارجه کشورمان در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران با موضوع "جهان در حال گذار" برگزار شد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان قرار است در این لایو اینستاگرامی که در صفحه iranian_studies_ut پخش شد، در خصوص "انتقال قدرت و شرکای جدید در دوره گذار" به سخنرانی پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ظریف در این گفت و گو با اشاره به دوران انعقاد برجام گفت: ما در آن زمان داشتیم به بازی مجموع منفی می‌رسیدیم. ما در آن بازه کوتاه تاریخی به جای اینکه دو هدف متفاوت را ادامه دهیم، یک هدف واحد را انتخاب کردیم. ما نه سانتریفیوژهایمان را از کار انداختیم و نه به دیگر کشورها گفتیم که این مسئله ارتباطی به شما ندارد. ما به توافق رسیدیم که سانتریفیوژیمان با نظارت‌های لازم، صلح‌آمیز فعالیت کند.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: اینگونه بود که توانستیم یک بازی مجموع منفی را به چیزی تبدیل کنیم که برای همگان سود داشته باشد. آمریکا در آن زمان مدعی بود که توانایی‌های هسته‌ای ما را گرفته است درحالی که ما از اول نیز خواهان استفاده صلح‌آمیز بودیم.

وی افزود: تحول انگاره نه تنها لازم بلکه اجتناب‌ناپذیر است‌. شرایط جدیدی در حال پدیدار شدن است و آن گوناگونی منابع و مراکز قدرت است. ما بازیگران قدرتمند جدید داریم. ما منابع قدرت مختلفی داریم. بارزترین آن‌ها قدرت نظامی است اما قدرت نظامی دیگر تنها عامل تعیین‌کننده قدرت یک کشور محسوب نمی‌شود. تانک‌ها و ناوهای جنگی دیگر نمایانگر قدرت یک کشور نیستند.
ظریف ادامه داد: برخی می‌خواهند با امنیتی کردن مسائل، قدرت نظامی را قدرت حاکم کنند. آمریکا از زمان پایان جنگ سرد تلاش کرده تا با امنیتی کردن مسائل از برتری نظامی خود بهره ببرد. قدرت نظامی مهم است اما دیگر قدرت تک قطبی نیست.
وزیر خارجه کشورمان در ادامه سخنانش گفت: اقتصاد نیز یک عامل تعیین‌کننده قدرت کشور است. اقتصاد بسیار مهم است اما آن هم همانند قدرت نظامی تنها عامل تعیین‌کننده نیست. فناوری نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. امروزه آمریکا دیگر منبع تمام فناوری‌ها محسوب نمی‌شود. در گذشته آمریکا منبع فناوری بود و دیگر کشورها تنها از ایالات متحده کپی‌ می‌کردند. امروز تغییری اساسی شکل گرفته است‌. دیگر کشورهای علی الخصوص چین در زمینه 5G، IoT و هوش مصنوعی دیگر تنها از آمریکا کپی نمی‌کنند بلکه خود مخصوص تولید این فناوری‌ها هستند.

ادامه دارد

ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: خارجه کشورمان قدرت نظامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۲۲۰۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تا زمانی که رژیم اشغالگر وجود دارد، صلح وجود ندارد

وزیر امور خارجه اردن گفت: تا زمانی که رژیم اشغالگر وجود دارد، صلح وجود ندارد و تا زمانی که اسرائیل به نادیده گرفتن حقوق فلسطینیان ادامه دهد، امنیت وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، «ایمن الصفدی» وزیر امور خارجه اردن امروز _پنجشنبه سی‌ام فروردین_ در سخنانی اعلام کرد خطر تشدید و گسترش جنگ غزه در منطقه، هر لحظه که تجاوزات ادامه می‌یابد، بیشتر می‌شود.

وی افزود: تا زمانی که رژیم اشغالگر وجود دارد، صلح وجود ندارد و تا زمانی که اسرائیل به نادیده گرفتن حقوق فلسطینیان ادامه دهد، امنیت وجود ندارد.

الصفدی خاطرنشان کرد: شورای امنیت باید در مورد آتش بس تصمیمی الزام‌آور اتخاذ کند و نمی‌توان به اسرائیل اجازه حمله به رفح را داد.

وزیر خارجه اردن تصریح کرد: اسرائیل نزدیک به ۳۴۰۰۰ فلسطینی از جمله ۱۳۰۰۰ کو دک و همین تعداد زن را در غزه به قتل رساند.

کد خبر 745881

دیگر خبرها

  • وزرای خارجه ایران و الجزایر درباره تحولات منطقه‌ گفت‌وگو کردند
  • آمادگی ایران برای ارتقای روابط با الجزایر
  • عامل اصلی ثبات در منطقه، برقراری آتش‌بس پایدار است
  • اردن: منطقه بیش از هر زمان نیازمند آرامش است
  • روایت امیرعبداللهیان از رایزنی های دیپلماتیک در نیویورک
  • دیدار وزیر خارجه کشورمان با گوترش
  • تا زمانی که رژیم اشغالگر وجود دارد، صلح وجود ندارد
  • اردن: تا زمانی که اسرائیل وجود دارد، صلح وجود ندارد
  • امیرعبداللهیان: ایران به هرگونه خطای اسرائیل پاسخ می‌دهد
  • وزیر خارجه ایران وارد نیویورک شد