Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-19@10:07:58 GMT

طبع، خواص، مضرات و مُصلح شلیل در ویکی آنا

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۲۲۱۵۶

طبع، خواص، مضرات و مُصلح شلیل در ویکی آنا

اين ميوه كه هلوی بدون كرك ناميده می‌شود، طعمی شيرين تر از هلو دارد. شلیل دقیقا مانند هلو و آلو متعلق به خانواده‌ی گلسرخیان است. در زبان چینی یو تائو و در زبان اسپانیایی نکتارینا نامیده می‌شود.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، تا اواخر دهه ۴۰ شمسی شلیل‌ها سبز کمرنگ و دارای اندازه‌ای کوچک و گوشتی سفید بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر بیش از ۱۵۰ گونه شلیل وجود دارد که فقط از نظر اندازه، شکل، طعم، بافت و رنگ متفاوت هستند.

گونه‌های موجود شلیل پیوسته از نظر طعم بهتر و ظاهری زیباتر و عمر طولانی‌تر هسته، در حال ارتقا می‌باشند.

گونه‌ای از شلیل به نام شفترنگ یا به گویش عامه شبرنگ می‌باشد که رنگ قرمز آن روشنتر است و درخت آن سریع رشد می‌کند و گونه‌ای بسیار پر بازده است. گوشت میوه زرد و هسته به میوه متصل است.

انواع دیگر شلیل به نام‌های: شلیل سفید، شلیل شمس، شلیل مغان، رد گلد و… است که بعضاً دیررس می‌باشند.

خواص و مضرات شلیل

دو ساعت پیش و پس از این میوه‌ نوشیدنی یا غذای آبکی مصرف نشود و تا جایی که ممکن است جایگزین یک وعده غذا شود یا بعنوان یک میان‌وعده غذایی مصرف گردد. سرفه را تسکین می‌دهد. مواد طبیعی موجود در آن با التهاب مبارزه می‌کنند و به مبارزه با چاقی کمک می‌کنند. سطح فشار خون را تنظیم می‌کند. برای رماتیسم مفید است. برای ورم پروستات از کمپوت آن استفاده کنید. کسانی که ادرار آن ها قطره قطره می‌آید نیم ساعت بعد از غذا استفاده نمایند. شليل ميوه اي کم کالري و به طور طبيعي فاقد چربي است. منبع غني ويتامين A، بتاکاروتين و پتاسيم است. اين ميوه در پيش گيري از بروز بيماري هاي مزمن نظير سرطان، ديابت و بيماري هاي قلبي عروقي موثر است. ويتامين C موجود در آن براي سلامتي پوست، دندان و استخوان مفيد است. بتاکاروتين موجود در شليل که خاصيت آنتي اکسيدان بالايي دارد با ارتقاي سطح سيستم دفاعي بدن از بروز بسياري از بيماري ها جلوگيري مي کند. فيبر موجود در آن باعث کاهش چربي هاي مضر خون مي شود. شلیل منبع غنی ویتامین‌های A و C و نیز منبع خوبی از پتاسیم است و می‌تواند آب مورد نیاز بدن را تأمین کند. از این رو بهترین میوه برای افراد گرمازده است. ویتامین C موجود در شلیل اثرات مفید در سلامت پوست، دندان واستخوان دارد. این میوه دارای نیاسین یا ویتامین B3 نیز هست.

پتاسیم آن نیز موجب افزایش شادابی و تحرک در فرد می‌شود، فشار خون بالا را کنترل می‌کند و خطر ابتلا به سکته‌ی مغزی را کاهش می‌دهد. خوردن شلیل می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های حاد مانند بیماری‌های قلبی، بیماری‌های چشمی مانند دژنراسیون ماکولا و حتی سرطان را به طور چشمگیری کاهش دهد شلیل یک منبع غنی از آنتی اکسیدان هایی است که با رادیکال های آزاد در سلول ها می جنگد. آنتی اکسیدان های موجود در شلیل در بدن به ویتامین A تبدیل می شوند. شلیل سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و با عفونت مبارزه می‌کند. شلیل منبع خوبی از بیوفلاونوئیدها و کاروتنوئیدها می باشد. در واقع شلیل غنی از لوتئین و لیکوپن است. لوتئین مسئول رنگ قرمز، نارنجی و زرد در میوه ها و سبزیجات است. این فیتوکمیکال ها به خصوص برای پیشگیری از بیماری های قلبی، بیماری های چشمی مانند دژنراسیون ماکولار و سرطان مفید است. شلیل هم چنین منبع خوبی از فیبر و پتاسیم است که هر دوی این ها برای سلامتی مفید و سودمند هستند؛ فیبرهایی که در شلیل یافت می شود نقش مهمی را در پاک سازی کولون و سلامتی کولون ایفا می کنند. پتاسیم نیز موجب افزایش شادابی و تحرک در فرد می شود، فشار خون بالا را کنترل می کند و خطر ابتلا به سکته ی مغزی را کاهش می دهد. از تأثیرات دیگر ویتامین c، می توان به افزایش جذب آهن موجود در غذا اشاره کرد. در درمان یبوست، تقویت کبد و تصفیه خون موثر است. برای کسانی که لاغر خشکیده و نحیف هستند سودمند می‌باشند؛ اما حتی در همین افراد اگر معده رطوبت غیرطبیعی داشته باشد مصرف آن‌ها بی‌زیان نیست و می‌تواند رفلاکس و نفخ و آبریزش دهان را افزایش دهد. مصرف شلیل در کودکان ممکن است باعث بروز حالت خفگی شود. اغلب اوقات میوه شلیل آلوده به آفت کش ها و سموم است و در دوران بارداری و شیردهی باید به این مسئله توجه بیشتر داشت. شدیدترین نوع آلرژی به شلیل ( و بیشتر میوه های سنگی) بیماری به نام آنافیلاکسی است که باعث بی ثباتی قلب و مشکلات جدی تنفسی و در برخی موارد به مرگ منجر می شود. مصرف شلیل در برخی موارد باعث بروز واکنش های آلرژیک مانند خارش دهان و گلو، تورم لب ها، پلک و صورت، تهوع، اسهال، درد معده و آبریزش بینی می شود. هسته ی شلیل را نباید بخورید؛ زیرا دارای ماده ای به نام آمیگدالین است که در بدن تبدیل به سیایند می شود. سیایند یک سم قوی است که هنگامی که خورده می شود یا وارد بدن می شود می تواند موجب بیماری های شدید و خطرناکی و یا حتی مرگ شود. پس هسته ی شلیل را نخورید!

طبع شلیل

طبع آن سرد و تر است.

 

مصلح شلیل چیست؟

انیسون(بادیان رومی) ، زنیان، زیره، روغن زیتون و عسل مصلح و بهبود دهنده خواص و مزاج شلیل هستند.

 

انتهای پیام/

منبع: آنا

کلیدواژه: خواص شلیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۲۲۱۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خواص گیاه رازیانه + فیلم

رازیانه یا بادیان گیاهی زمستانی است که از خانواده سبزیجاتی مانند کرفس و هویج وحشی است و مانند آن‌ها پیاز سفید رنگ با ساقه‌های بلند است. دانه رازیانه از لحاظ ظاهری شبیه به کرفس و از نظر طعم شبیه به شیرین بیان است. اصل این گیاه به کشورهای مدیترانه‌ای برمی‌گردد؛ اما به دلیل فراوان بودن خواص رازیانه امروزه در بسیاره از کشورهای جهان از جمله ایران مورد توجه قرار گرفته است. در طب سنتی ایران، از آن به عنوان گیاه ضدبلغم و صفرا یاد می‌شود چون رازیانه طبع گرم و خشکی دارد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • ببینید | خواص گیاه رازیانه
  • این میوه سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین آ و بادیگارد قوی قلب شماست
  • خواص گیاه رازیانه + فیلم
  • توصیه های فنی پیشگیری از خسارت در باغات سیاه ریشه
  • لزوم مدیریت بیماری و آفات درختان سیاه ریشه
  • این میوه کمبود‌های بدن را جبران می‌کند
  • توصیه‌های فنی پیشگیری از خسارت در باغات سیاه ریشه
  • مصرف این صیفی همه کمبودهای بدن و ویتامین ها را جبران می کند/ تنظیم آنی فشار و قند خون
  • این میوه از صدتا کدئین بهتر است
  • اثربخشی بهتر از کدئین با این میوه فصل