Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-19@00:22:10 GMT

سرگیجه هنگام بلندشدن‌نشانه‌چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۲۲۲۸۳

دانشمندان کالیفرنیایی دریافتند افرادی که هنگام ایستادن دچار سرگیجه می‌شوند؛ ۴۰ درصد بیشتر احتمال دارد به زوال عقل مبتلا شوند. ناطقان: افرادی که هنگام ایستادن احساس گیجی می‌کنند، بیشتر در معرض زوال عقل هستند.

احساس گیجی یا چرخیدن سر هنگام بلند شدن هشداری برای زوال عقل در آینده نزدیک است. این گیجی ناشی از افت فشار خون است که در اثر ایستادن به صورت غیر منتظره اتفاق می‌افتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



محققان دانشگاه کالیفرنیا دریافتند افرادی که دچار این مشکل شده اند، ۴۰ درصد بیشتر احتمال دارد به این بیماری مبتلا شوند اما این احتمال فقط برای افت فشارخون سیستولیک است.

فشار خون به دو دسته تقسیم می‌شود؛ دسته اول سیستولیک که فشار در عروق است، به طوریکه قلب ضربان می‌زند و خون در آن‌ها پر می‌شود. دسته دوم فشار دیاستولیک است، فشار خون دیاستولیک فشارى است که خون از درون شریان ها در بین هر ضربان قلب تخلیه مى شود یعنی زمانی که قلب به طور فعال خون را به داخل شریان ها منتقل نمی کند.

دانشمندان کالیفرنیایی حدود ۲ هزار نفر از افراد  بالای هفتاد سال را زیر نظر گرفتند تا شرایط موثر در زوال عقل را شناسایی کنند.

این محققان اظهار داشتند که عدم خون رسانی به مغز باعث می‌شود عملکرد شناختی به مرور زمان کاهش یابد. اگر بدن نتواند خون را به سمت بالا سوق دهد و اکسیژن مغز را تأمین کند، فشار خون افت می‌کند و ممکن است فرد احساس گیجی ‌کند.

هنگامی که افراد مسن‌تر می‌شوند شریان‌های اصلی سفت می‌شود و انعطاف پذیری آن‌ها کم می‌شود این بدان معناست که جریان خون به صورت مطلوب انجام نمی‌گیرد که یکی از دلایل افت فشار خون در افراد مسن محسوب می‌شود. این مشکل در افراد بالای پنجاه سال، ۵ درصد و در افراد بالای هفتاد سال ۲۰ درصد تاثیر دارد. منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: سرگیجه ، بلند شدن ، زوال عقل

منبع: ناطقان

کلیدواژه: سرگیجه بلند شدن زوال عقل زوال عقل فشار خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۲۲۲۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتباط آرتروز زانو با پیری سریع‌تر مغز و خطر زوال عقل

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیکال نیوز، این مطالعه، داده‌های MRI بیش از ۹۰۰۰ نفر در بریتانیا را بررسی کرد و به ارتباط بین آرتروز زانو و تسریع پیری مغز پی برد.

با توجه به اینکه کمی کمتر از نیمی از جمعیت جهان درد مزمن اسکلتی عضلانی را تجربه می‌کنند، این مطالعه دریچه‌ای برای محققان فراهم می‌کند که چگونه التهاب و عملکرد شناختی به هم مرتبط هستند. نقش درد مزمن اسکلتی عضلانی در تسریع زوال شناختی به طور گسترده مورد مطالعه قرار نگرفته است، اما بسیاری از افراد مسن که آن را تجربه می‌کنند در معرض خطر بیشتر زوال عقل هستند.

محققان یک مدل مقایسه‌ای با استفاده از داده‌های MRI ساختاری ایجاد کردند که به آنها امکان می‌داد تفاوت‌های بین سن مغز و سن تقویمی را بررسی کنند.

آنها دریافتند که افراد مبتلا به آرتروز زانو نسبت به افراد بدون آن پیری مغز بسیار سریع‌تری داشتند.

به گفته محققان، التهاب و درد مزمن می‌تواند الگوهای پردازش مغز را مختل و تغییر دهد.

التهاب مزمن مانند استئوآرتریت زانو یا درد مزمن اسکلتی عضلانی با تغییراتی در سیستم عصبی مرکزی همراه است که باعث ایجاد چیزی به نام نوروپلاستیسیته می‌شود که در وضعیت ساختاری و عملکردی مغز تغییر ایجاد می‌کند. درد مزمن به دلیل تغییرات در پردازش درد و اختلال در عملکردهای شناختی، از جمله در مورد قشر جلوی مغز، باعث تغییرات قابل توجهی در ساختار و عملکرد مغز می‌شود.

مطالعه جدید نشان می‌دهد که ژن SLC۳۹A۸ که در سلول‌های میکروگلیال و آستروسیت ها بیان می‌شود، دلیل ارتباط بین آرتروز زانو و زوال شناختی است. SLC۳۹A۸ پروتئین ZIP۸ را رمزگذاری می‌کند که فلزات ضروری مانند آهن، منگنز و روی و فلز عصبی غیر ضروری کادمیوم را انتقال می‌دهد.

به گفته محققان، مطالعه سایر اختلالات درد التهابی مزمن و دیدن اینکه آیا آنها به نتیجه مشابهی می رسند مفید است.

کد خبر 6079334

دیگر خبرها

  • دو بیماری‌ای که بیشتر مردم ایران را تهدید می‌کند
  • نشانه‌هایی که می‌گویند کلیه‌های شما به درستی کار نمی‌کنند + فیلم
  • رژیم صهیونیستی دست از پا خطا کند، زوال آنها به تعجیل می‌افتد
  • می‌توان با بررسی سطح بینایی، زوال عقل را ۱۲ سال زودتر پیش‌بینی کرد
  • توضیحات تکمیلی پلیس درباره مرگ یک متهم هنگام انتقال به صحنه جرم
  • هوش مصنوعی به درمان آلزایمر کمک خواهد کرد؟
  • روشی جدید برای پیش‌بینی احتمال ابتلا به زوال عقل
  • چند پیشنهاد علمی برای جلوگیری از زوال عقل در دوران سالمندی
  • هوش مصنوعی ناجی مبتلایان به آلزایمر خواهد شد؟
  • ارتباط آرتروز زانو با پیری سریع‌تر مغز و خطر زوال عقل