Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-19@21:24:24 GMT

"باران" تنها شامپانزه ایرانی را بشناسید

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۲۳۱۷۵

'باران' تنها شامپانزه ایرانی را بشناسید

اواخر اردیبهشت سال ۹۶ بود که بعد از حدود ۱۵ سال در باغ وحش ارم تهران بچه شامپانزه‌ای از مادر بسیار جوانش متولد شد، مادر شامپانزه به علت جوانی و نداشتن تجربه زایمان توانایی نگهداری از شامپانزه را نداشت.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، این شامپانزه برای حفظ جانش از سایر شامپانزه‌ها جدا شد و به دلیل وجود ناتوانی‌هایی در سیستم تنفسی به مدت یک ماه در انکوباتور نگهداری و پس از آن به علت عدم تکامل سیستم بلع برای تغذیه آن از لوله معده استفاده شد، لذا دامپزشک قبلی باغ وحش ارم به دلیل شرایط خاصی که این حیوان داشت، مسئولیت نگهداری از آن را بر عهده گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چرا باران پیش سایر شامپانزه‌ها نمی‌ماند؟

باران به دلیل سن و سال اندک و شرایط فیزیکی خاص، امکان زندگی مستقل در قفس و جدا از سرپرست خود را ندارد. بچه‌ شامپانزه‌ها در حالت طبیعی باید بیش از ۵ سال را در کنار مادر خود بگذرانند. اما شرایط نامطلوب نگهداری شامپانزه‌ها در قفس‌های باغ‌ وحش ارم باعث شده که مادر «باران» و دیگر اعضای گروه شامپانزه‌ها دچار خوی وحشی‌گری شده و تمامی بچه‌ شامپانزه‌های گروه خود را طی ۱۹ سال گذشته به قتل برسانند.

باران تنها بچه‌ شامپانزه‌ای بوده که طی ۲ دهه اخیر و با وجود تولد نارس، به دلیل جدا شدن از گروه شامپانزه‌ها در همان روز اول، امکان ادامه حیات را پیدا کرد.

ایرج جهانگیر، مدیر عامل اسبق ارم می‌گوید: «از زمان تولد نارس باران (۲۸ اردیبهشت ۹۶) شاهد تمام ماجرا بودم. نه فقط من، که خبرنگاران هم از تولد یک بچه‌ شامپانزه پس از ۱۶ سال خوشحال شدند. آن زمان در حالی که کمترین امید را به زنده ماندن باران داشتیم، تلاش و محبت شبانه‌روزی دکتر ایمان معماریان معجزه خدا مبنی بر زنده ماندن این طفل بسیار کوچک شد. او به صورت داوطلبانه تمام هزینه‌های نگهداری باران را تقبل می‌کرد و می‌دانست که اگر به آن بچه کوچک کمک نکند، خواهد مُرد.»

ایمان معماریان دامپزشک سابق باغ وحش ارم، با بیان اینکه در حال حاضر ۸ شامپانزه در پارک ارم وجود دارد که باران نهمین شامپانزه است، اظهار کرد: در پارک ارم جایگاه نامناسبی برای شامپانزه‌ها وجود دارد که قرار بود این جایگاه درست شود، اما نشده است.

او با اشاره به فضایی که شامپانزه‌ها در آن زندگی می‌کنند، گفت: این جایگاه به سه قسمت تبدیل شده است و در آن سه گروه از شامپانزه‌ها زندگی می‌کنند.

این دامپزشک با بیان اینکه فضای سرپوشیده‌ای را برای فصل سرما برای شامپانزه‌ها در نظر گرفته شده است، افزود: این محیط بسیار نامناسب و تنگ و تاریک است و همین موضوع سبب شده گروه شامپانزه‌ها مشکلات عصبی برایشان ایجاد شود.

 یک شامپانزه مسن ماده به نام شیرین در گروه شامپانزه‌ها وجود دارد، او تا زمانی که امکان فرزندآوری داشت، اجازه نمی‌داد که عضو دیگری به شامپانزه‌های کوچک آسیب بزند، اما اکنون که در فرزندآوری ناتوان شده است؛ بچه شامپانزه‌هایش در باغ وحش توسط سایر شامپانزه‌ها کشته می‌شوند، بنابراین به دلیل وجود این قبیل مشکلات برای شامپانزه‌های باغ وحش ارم، نمی‌توان عضو جدیدی به آن‌ها معرفی کرد.

زمانی که این شامپانزه به دنیا آمد من ابتدا فکر کردم مرده است و مادرش داشت با او زمین را تمیز می‌کرد، سپس متوجه شدم که نفس می‌کشد، خواستم مادرش را بیهوش کنم تا حیوان را از او بگیرم که مادرش او را به من داد.

 روند رشد شامپانزه‌ها بسیار کند است و تا سه سالگی بسیار وابسته به مادرشان هستند، به همین دلیل بود که من مجبور بودم ۲۴ ساعته از آن مراقبت کنم.

او با بیان اینکه هر جا که من می‌رفتم باران همراه من بود، افزود: حتی در جلسات سازمان محیط زیست نیز مجبور بودم باران را با خود ببرم، به دلیل اینکه نیاز به مراقبت داشت به عنوان دامپزشک این اجازه از سوی مدیرعامل سابق باغ وحش ارم به من داده شده بود.

در همان زمان که از من خواستند استعفا بدهم، از مدیر عامل سابق باغ وحش ارم خواستم از متخصصین شامپانزه در اتحادیه باغ وحش‌ها استعلام بگیرند که چه کاری باید برای این بچه شامپانزه انجام شود.

 نامه‌ها فرستاده شد و آن‌ها نیز توصیه داشتند که این بچه شامپانزه نمی‌تواند به میان گروه پرخاشگر قبلی بازگردد، زیرا به آن آسیب می‌زنند و باید با آن کسی که به عنوان مادر خودش انتخاب می‌کند به گروه همسالان خود ملحق شود.

او با معرفی اینکه در اتحادیه باغ وحش‌ها گروهی از شامپانزه‌های یتیم جداگانه نگهداری می‌شوند، گفت: در این گروه شامپانزه‌هایی که به هر دلیلی یتیم هستند از سراسر دنیا جمع آوری شدند و در آن جا نگهداری و با یکدیگر بزرگ می‌شوند.

جریان شکایت چه بود؟

طبق صحبت های امیر الهامی مدیر باغ وحش ارم تهران، قرار بود که پس از مدتی این حیوان به باغ وحش ارم پس داده شود، اما دامپزشک سابق باغ وحش ارم مدعی است که بین حیوان و او و برعکس وابستگی ایجاد شده و قادر به پس دادن آن نیست.

در بهمن سال ۹۸ یک روز به صورت غیر قانونی و بدون مجوز این شامپانزه از باغ وحش ارم خارج شده و دیگر به باغ وحش بازگردانده نشد.

این شامپانزه حتما باید در مکان مناسبی همچون باغ وحش ارم نگهداری شود، نه یک مکانی همچون کلینیک دامپزشکی.

اما نظر ایمان معماریان دامپزشک سابق باغ وحش ارم چیز دیگری است، او می‌گوید" که خواستار بازگشت این شامپانزه به زیستگاه مناسبی شبیه باغ وحش هستم، اما نه باغ وحش ارم"

معماریان خواستار انتقال باران به گرو‌های همسن خودش شد و گفت: اگر شامپانزه‌ای بخواهد به عنوان حیوان خانگی نگهداری شود یا تنها زندگی کند، آسیب‌های غیر قابل جبرانی خواهد دید. به همین دلیل توصیه نامه‌هایی برای سازمان محیط زیست و باغ وحش ارم فرستاده شد تا این بچه شامپانزه از کشور خارج شود و در چنین محیطی رشد کند که متاسفانه هیچ جوابی داده نشد.

او افزود: بعد از انتصاب مدیرعامل جدید باغ وحش ارم، این ماجرا پیگیری نشد و به جایی رسید که اکنون بابت نگهداری از باران از من شکایت کردند.

دست آخر دکتر معماریان این بچه شامپانزه طرد شده از گروه را به باغ وحش بازگرداند و هر روز به تیمار آن می‌پرداخت.

باران می‌ماند یا ‌می‌رود؟

علی دقیقیان مدیرعامل مجموعه ارم با اشاره به اینکه موضوع شامپانزه معروف به «باران» مدتی است در باغ وحش ارم محل مناقشه است، اظهار کرد: عده‌ای می‌گویند که این بچه شامپانزه باید داخل ایران نگهداری شوند و برخی دیگر بر این باورند که به دلیل نبود استانداردهای لازم برای نگهداری از او، «باران» باید به خارج از کشور منتقل شود.

وی با تاکید بر اینکه باغ وحش ارم مرجع تصمیم‌گیری در این مورد نیست، تصریح کرد: ما به سازمان حفاظت محیط زیست و اداره کل محیط زیست استان تهران در این زمینه نامه‌ای ارسال کرده‌ و از آن‌ها خواسته‌ایم که نظر کارشناسی خود را در زمینه نگهداری «باران» در مجموعه ارم و یا فرستادن او به خارج از کشور اعلام کنند.

مدیرعامل مجموعه ارم سبز ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست چندین بار از جایگاه «باران» در باغ وحش ارم بازدید کرده است و به گفته کارشناسان جایگاه او کاملا استاندارد است اما عده‌ای می‌گویند که شامپانزه‌ها باید به صورت گروهی زندگی کنند در غیر این صورت مشکلات روحی پیدا خواهند کرد. به همین دلیل ما تصمیم‌گیری در این مورد را برعهده سازمان حفاظت محیط زیست گذاشته‌ایم چرا که ما نمی‌توانیم بدون مجوزهای این سازمان حیوانی را به خارج از کشور منتقل کنیم.

انتهای پیام/

منبع: آنا

کلیدواژه: بچه شامپانزه شامپانزه ها شامپانزه ای باغ وحش محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۲۳۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحویل ۳ شیء تاریخی به میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بویراحمد از تحویل سه شیء تاریخی باارزش توسط شهروند یاسوجی به موزه شهر یاسوج خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، کاظم رحمانی امروز _چهارشنبه بیست‌ونهم فروردین_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یک شهروند یاسوجی سه ظرف تاریخی ارزشمند را به موزه شهر یاسوج تحویل داد.

وی افزود: این اشیای تاریخی شامل ظروف فلزی و یک خنجر مربوط به دوره‌های تاریخی هزاره نخست پیش از میلاد تا اسلامی است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بویراحمد گفت: بررسی کارشناسان نشان می‌دهد این اشیا شامل یک خنجر مربوط به دوره «عیلامی» یا هزاره نخست پیش میلاد، آفتابه مسی متعلق به دوره «سلجوقی» و ظرف شیشه‌ای با کاربرد عطردان یادگار دوره اسلامی است.

وی تصریح کرد: اشیای تاریخی مذکور برای نگهداری بهتر به موزه اشیای تاریخی شهرستان بویراحمد منتقل می‌شود.

رحمانی خاطرنشان کرد: بر اساس قانون نگهداری اشیای تاریخی در خانه جرم است و در صورت شناسایی و کشف با خاطیان برخورد می‌شود.

وی گفت: شهروندانی که هنگام حفاری در خانه باغ خود اشیای تاریخی کشف کنند یا چنین اشیایی دارند، می‌توانند اقدام به ایجاد موزه خصوصی کنند یا اشیا را به میراث فرهنگی تحویل دهند.

کد خبر 745490

دیگر خبرها

  • کشف یک قبضه سلاح غیرمجاز در چناران شهر
  • افزایش ۷۰ درصدی تعداد تولدها از مادران غیر ایرانی در ۴ سال
  • عجیب‌ترین اسکناس‌های دنیا را بشناسید
  • وجود ۴۱۵ پرونده در انجمن اتیسم همدان
  • پنج روش کاربردی برای مراقبت از آجر نسوز نما
  • اجرای روکش آسفالت گرم و لکه گیری ۲۴۶ کیلومتر از جاده های استان اصفهان در سال گذشته
  • نگهداری از موتور گیرلس چگونه است؟
  • تحویل ۳ شیء تاریخی به میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد
  • بهترین رژیم غذایی برای سلامت مغز | غذاهای مفید برای ترمیم سلول های مغز را بشناسید
  • ببینید | سلطان گل به خودی را بشناسید؛ باورتان می‌شود انقدر سریع؟