Web Analytics Made Easy - Statcounter

سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد: در صورتی که عرضه بلوکی پالایشگاه‌ها موفق نباشد سازمان خصوصی‌سازی به صورت خُرد و عرضه شناور، باقیمانده سهام این پالایشگاه‌ها را به عموم مردم واگذار می‌نماید.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، بر اساس تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، به دولت اجازه داده شده است که باقیمانده سهام دولت در شرکت‌ها را به روش‌های معمول و یا از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) عرضه و به فروش برساند و بر این اساس مسئولیت تاسیس این صندوق‌ها بر عهده وزارتخانه تخصصی مربوطه گذاشته شده است و هیچ دستگاهی غیر از دستگاه تخصصی مربوطه (که در مورد صندوق دارا دوم وزارت نفت می‌باشد)، حق تشکیل صندوق را ندارد و این مجوز قابل انتقال به هیچ دستگاه اجرایی دیگری نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لذا موضوع اعطای اختیار توسط وزارت نفت و شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی به وزارت امور اقتصادی و دارایی هیچگونه موضوعیت قانونی ندارد.

متعاقب این ظرفیت قانونی، در ابتدای سال جاری هیات محترم وزیران به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داد تا در قالب ۳ صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) باقیمانده سهام دولت را به شرح زیر واگذار نماید:

– صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله بانک و بیمه، شامل باقیمانده سهام دولت در بانک‌های صادرات، ملت، تجارت و شرکت‌های بیمه البرز و اتکایی امین.
– صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله پالایشی شامل باقیمانده سهام دولت در پالایشگاه‌های اصفهان، تهران، بندرعباس و تبریز.
– صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله صنایع خودرویی و فلزی شامل باقیمانده سهام دولت در شرکت‌های ایران خودرو، سایپا، فولاد مبارکه و ملی صنایع مس.
همانگونه که ملت شریف مستحضرند وزارت امور اقتصادی و دارایی به عنوان دستگاه تخصصی بانک‌ها و بیمه‌ها در اردیبهشت ماه جاری صندوق دارایکم را تشکیل و واحدهای آن صندوق را از طریق پذیره‌نویسی به عموم مردم عرضه نمود.

در خصوص تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله پالایشی، علی‌رغم پیگیری‌های مکرر و تشکیل چندین جلسه با مسئولین مربوطه در وزارت نفت در سازمان خصوصی سازی برای تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله پالایشی، متاسفانه زیرساخت‌های لازم برای تاسیس این صندوق توسط آن وزارتخانه فراهم نگردید و در نتیجه این صندوق تاسیس نگردید. پس از اینکه روش واگذاری باقیمانده سهام دولت در پالایشگاه‌ها از طریق ETF پالایشی به نتیجه نرسید لاجرم سازمان خصوصی‌سازی پیشنهاد عرضه باقیمانده سهام دولت در این ۴ پالایشگاه به صورت بلوکی را به هیات واگذاری ارائه داد و بر آن اساس هیأت محترم واگذاری اجازه عرضه بلوکی پالایشگاه‌های فوق را به این سازمان اعطا نمود.

لازم به ذکر است در صورتی که عرضه بلوکی این پالایشگاه‌ها موفق نباشد سازمان خصوصی‌سازی به صورت خرد و تدریجی و به صورت عرضه شناور باقیمانده سهام این پالایشگاه‌ها را به عموم مردم در بازار سرمایه عرضه می‌نماید.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: صندوق ETF دارا دوم وزارت نفت وزارت اقتصاد صندوق سرمایه گذاری قابل معامله باقیمانده سهام دولت سازمان خصوصی سازی پالایشگاه ها وزارت نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۲۴۱۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان رکورد بازار کامپیوتر؛ رشد قابل قبول در فصل اول ۲۰۲۴ ثبت شد

گزارش جدید کانترپوینت تأیید می‌کند که حجم عرضه‌ی سالانه‌ی کامپیوترهای شخصی ۳ درصد رشد کرده و بدین‌ترتیب وضعیت بازار به سطح قبل از همه‌گیری کرونا بازگشته است. این رشد نتیجه‌ی آغاز عصر کامپیوترهای هوش مصنوعی و بازیابی حجم عرضه در بخش‌های مختلف و چرخه‌ی ارتقای کامپیوتر کاربران است.

گزارش کانترپوینت با یافته‌های اخیر IDC که رشد ۸ درصدی را در سه‌ماهه اول ۲۰۲۴ گزارش کرده بود، تطابق دارد. لنوو با سهم بازار حدود ۲۴ درصدی در بازار کامپیوترهای شخصی حرف اول را می‌زند.

آمار حجم عرضه‌ی کامپیوترهای شخصی در نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۴

اپل به‌لطف مک بوک های مجهز به تراشه‌ی M3 توانست سهم خود را در بازار کامپیوتر بیشتر کند. اچ‌پی و دل و دیگر بازیگران مطرح در این حوزه همچنان سهم بازار زیادی دارند.

هوش مصنوعی موتور محرک صنعت کامپیوتر در سال ۲۰۲۴ خواهد بود. بسیاری از شرکت‌ها خود را آماده‌ی عرضه‌ی کامپیوترهای هوش مصنوعی می‌کنند. مدل‌های جدید پردازنده اینتل و پردازنده AMD با هوش مصنوعی در راه هستند و کوالکام هدف مشابهی با اسنپدراگون ایکس الیت دنبال می‌کند.

تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که به‌دلیل تحریم‌های آمریکا، برندهای چینی بخش زیادی از سهم بازار کامپیوتر را در کشورشان به‌ خود اختصاص دهند. چین یکی از بازارهای کامپیوتر مهم‌ و بزرگ‌ جهان به‌شمار می‌رود.

چین با ادامه‌ی واردات ابزارهای جدید در کسب‌وکار تراشه‌سازی خود پیشرفت کرده است. چین و روسیه راهکارهای خود را برای توسعه‌ی سیستم‌های عامل و نرم‌افزارهای جایگزین ویندوز و برنامه‌های رایانش ابری مانند آفیس ۳۶۵ دارند.

به‌گفته‌ی تحلیلگران، چشم‌انداز صنعت کامپیوتر در سال ۲۰۲۴ به‌لطف هوش مصنوعی روشن به‌نظر می‌رسد و این صنعت با شتاب بیشتری به رشد خود ادامه خواهد داد.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • دولت از بخش خصوصی حمایت کند/ تعویق ۸ ماهه مطالبات واردکنندگان برنج
  • آماده همکاری با دولت برای بازگشت آرامش به بازار برنج هستیم
  • واگذاری حداکثری سهام سرخ آبی‌ها به دو کنسرسیوم بانکی و پتروشیمی
  • ایران قوی‌ترین حوزه نظام سلامت در منطقه را دارا است
  • طغیانی: اصلاح موانع سرمایه‌گذاری در مصوبه امروز مجلس
  • توضیحات طغیانی درباره رفع موانع سرمایه‌گذاری در مصوبه امروز مجلس
  • توضیحات طغیانی درباره سقف معافیت مالیاتی شرکت‌های بورسی
  • توضیحات طغیانی دررباره سقف معافیت مالیاتی شرکت‌های بورسی
  • پایان رکورد بازار کامپیوتر؛ رشد قابل قبول در فصل اول ۲۰۲۴ ثبت شد
  • عرضه شفاف فرآورده های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی