Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران؛ سیاوش فلاح ‌پور‌، روزنامه نگار در یادداشتی در روزنامه همشهری نوشت: «در نگاه اولیه به‌نظر می‌رسد به‌دلیل سیاست‌ها و همچنین نفوذ قابل توجه ایران در لبنان، شناخت بالایی از مسائل داخلی این کشور در فضای تحلیلی و رسانه‌ای ایران وجود داشته باشد. اما بازتاب تحولات اخیر لبنان در رسانه‌های فارسی زبان داخلی طی روزهای گذشته بار دیگر خلاف این امر را ثابت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما بار دیگر دیدیم که جریان غالب رسانه‌ای در ایران و چهره‌ها و تحلیلگران سرشناسی که وابسته به این جریان هستند، جز تکرار الگوها و کلیشه‌های سنتی و بی‌اعتبار، حرفی درباره لبنان امروز (و شاید عراق، سوریه، فلسطین و...) برای مخاطب ایرانی ندارند. این واقعیت هولناک بیش از هرچیز به ایزوله بودن فضای تحلیلی ایران و فرمایشی بودن اندیشکده‌هایی برمی‌گردد که قرار بود چشم بیدار تهران در منطقه باشند.

در جریان بازتاب تحولات لبنان در فضای رسانه‌ای-تحلیلی فارسی، 2 کج‌فهمی عمده وجود داشت که در ادامه سعی می‌کنیم به‌طور مختصر آن را بررسی کنیم:

1- اعتراضات خیابانی روز شنبه در بیروت غیرعادی است!

خشم متراکم اجتماعی مردم لبنان که دست‌کم از یک سال قبل به مرحله خطرناکی رسیده، در روز شنبه و به فاصله کوتاهی پس از انفجار مهیب بندر بیروت در سطح خیابان‌ها متجلی شد. برخی اما بدون هیچ درکی از وضعیت جامعه این کشور، فورا تحولات خیابان‌های بیروت را به معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی نسبت داده و درگیری‌های خیابانی در مرکز این شهر را غیرعادی به شمار آوردند. این در حالی است که مردم لبنان طی یک سال گذشته «فروپاشی اقتصادی» به‌معنای واقعی کلمه را تجربه کرده‌اند. ارزش دلار در این کشور ظرف 8‌ماه از 1500لیر به بیش از 8هزار لیر رسیده است. به موازات سقوط ارز، گرانی وحشتناکی بر اقتصاد لبنان تحمیل شده؛ اقتصادی که در بیش از 95درصد از مایحتاج مصرفی خود، «واردکننده» است. از سوی دیگر به‌دلیل فساد گسترده، نظام بانکی لبنان به مرز ورشکستگی رسیده و به فرمان رئیس‌کل بانک مرکزی، حساب‌های شهروندان برای برداشت بدون سقف مسدود شده است. تمام اینها در حالی است که دولت‌های سابق، لبنان را به کشوری با بدهی‌های سنگین خارجی تبدیل کرده‌اند و حالا تنها راه جبران این بدهی‌ها، اعمال سیاست‌های ریاضت اقتصادی به شدیدترین شکل ممکن است. در چنین شرایطی، ناگهان بندر بیروت به‌دلیل سهل‌انگاری که حاصل فساد سیستماتیک در تمام بخش‌های دولتی ازجمله نظام گمرکی است منفجر شده و در اثر آن، تقریبا نیمی از شهر بیروت به مناطق جنگ‌زده تبدیل شده است. آیا انفجار خشم مردمی در این موقعیت غیرطبیعی است؟

2- معترضان علیه حزب‌الله به خیابان آمده‌اند!

شناختی حداقلی از فضای اجتماعی لبنان، نارضایتی مردم از کلیت سیستم این کشور را به ما نشان می‌دهد؛ سیستمی که برآمده از توافق طائف میان عربستان و آمریکا بوده و اصولا زمینه برای فساد و ناکارآمدی در آن فراهم است. بخشی از فضای رسانه‌ای-تحلیلی داخل ایران اما همسو با جریانات معارض مقاومت، این تجمع خیابانی را قدرت‌نمایی علیه حزب‌الله به‌شمار آوردند. بدون شک بخشی از جمعیت حاضر در تجمع روز شنبه در بیروت را مخالفان حزب‌الله (عمدتا حامیان کتائب و قوات) تشکیل داده‌اند، اما چگونه و با چه معیاری می‌توان اکثریت آن جمعیت معترض که در تمام مدت حضور خود در خیابان علیه تمام احزاب و جریانات سیاسی شعار داده را به مخالفین حزب‌الله فروکاست؟ جالب آنکه حزب‌الله و رسانه‌های نزدیک به این حزب، همواره پیشگام انتقاد از وضعیت موجود لبنان، مخصوصا در حوزه اقتصادی و بانکی بوده‌اند و بسیاری از حامیان آن، خود را بخشی از جریان اعتراضی موسوم به 17اکتبر می‌دانند.

مشروعیت نظام طائفه‌ای- استعماری لبنان روزبه‌روز نزد مردم این کشور ضعیف‌تر می‌شود و بر این اساس، باید انتظار موج‌های قوی‌تری از نارضایتی مردمی، تجمعات خیابانی و یا حتی سیکل خشونت را در این کشور داشت و این مسئله ارتباطی به گروهی خاص، نظیر حزب‌الله ندارد. درک ناصحیح این تحولات، هشداری دوباره برای جامعه تحلیلی و خبری ایران به‌شمار می‌آید.

اخبار مرتبط فاش شدن جزئیات جدید درباره محموله مرگباری که بیروت را منفجر کرد بندری خطرناک همانند بیروت! انفجار در بیروت، وحشت در حیفا واکنش های بین المللی به انفجار بیروت/ واکنش تأمل برانگیز ترامپ واکنش مقامات ایرانی به انفجار در بیروت انفجار مهیب در بیروت/ کشته و زخمی شدن صد ها نفر تایید شد+ فیلم نخست وزیر لبنان استعفا کرد

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا حزب الله لبنان اعتراضات لبنان انفجار بیروت اعتراضات در بیروت سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی حزب الله رسانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۲۴۴۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خشم مسلمانان و اپوزیسیون هند از اظهارات اسلام‌ستیزانه مودی

نخست‌وزیر هند اظهاراتی اسلام‌هراسانه را در جریان یک تجمع انتخاباتی مطرح کرد که خشم چهره‌های برجسته مسلمان و مخالفان دولتش را در پی داشت.

به گزارش مشرق، هند، پرجمعیت‌ترین کشور جهان، در حال برگزاری طولانی‌ترین انتخابات پارلمانی جهان برای مدت ۶ هفته است؛ انتخاباتی که انتظار می‌رود حزب حاکم «بهاراتیا جاناتا»، متعلق به «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند در آن برای سومین دور متوالی به قدرت برسد.

نارندرا مودی در سخنانی در یک تجمع انتخاباتی بزرگ در ایالت راجستان در غرب این کشور، مسلمانان کشورش را تحت عنوان «نفوذی‌ها» و «کسانی که بچه‌های بیشتری دارند» توصیف و ادعا کرد مخالفان دولت او در صورتی که در نتیجه انتخابات به قدرت برسند، ثروت کشور را در میان آنها توزیع خواهند کرد.

مودی در حالی که با هیاهوی جمعیت مخاطبان سخنرانی خود مواجه شد، گفت: «وقتی آنها (اعضای حزب مخالف موسوم به حزب کنگره) در قدرت بودند، گفتند مسلمانان اولین حق را نسبت به منابع دارند. آنها همه ثروت شما را جمع خواهند کرد و آن را در میان کسانی که بچه‌های بیشتری دارند، توزیع خواهند کرد. آنها ثروت کشور را در میان نفوذی‌ها توزیع خواهند کرد.»

مودی ادامه داد: «آیا شما فکر می‌کنید پولی که به سختی کسب کرده‌اید باید به نفوذی‌ها داده شود؟ آیا شما چنین چیزی را می‌پذیرید؟»

طرح این اظهارات اسلام‌هراسانه از سوی مودی، واکنش‌های منفی مخالفان او را در پی داشت؛ مخالفانی که از مدت‌ها پیش مودی و حزب بهاراتیا جاناتا را متهم به استفاده از لفاظی‌های تفرقه‌افکن با هدف پیشبرد دستور کار ملی‌گرایی هند کرده‌اند.

در پی این صحبت‌ها، اعضای مخالفان دولت هند، از کمیسیون انتخابات این کشور خواستند درباره نقض قوانین انتخاباتی توسط مودی تحقیقات انجام دهد.

بر اساس این قوانین، سیاستمداران هند نباید بر مبنای «طبقه یا احساسات اجتماعی» رای‌دهندگان را خطاب قرار دهند. طبق این قوانین «فعالیت‌هایی که ممکن است اختلافات را بدتر سازند یا تنش یا نفرت دوجانبه را بین مذاهب و جوامع ایجاد کنند» نیز ممنوع هستند.

چهره‌های برجسته جامعه مسلمانان هند این نگرانی را دارند در صورت به قدرت رسیدن مجدد حزب بهاراتیا جاناتا شکاف‌های اجتماعی که از قبل در این کشور در حال شکل‌گیری بوده‌اند، وخیم‌تر شوند. مودی به خاطر صحبت‌های روز یکشنبه‌اش با واکنش‌های منفی از جانب این چهره‌ها مواجه شده است.

«رانا ایوب» یک خبرنگار مسلمان برجسته هندی در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: «در اینجا دیگر از حرف‌های در لفافه و رمزی خبری نیست. بلکه ما با یک حمله مستقیم، هدفمند و آشکار بر مبنای نفرت علیه یک جامعه طرف هستیم.»

«اسدالدین اویسی» یک قانونگذار مسلمان و رئیس حزب «مجلس اتحاد مسلمین همه هند» اظهار کرد: «مودی از مسلمانان با لفظ نفوذی و مردمی با بچه‌های زیاد حرف زد. مودی از ۲۰۰۲ تاکنون تنها چیزی که تضمین کرد سوءاستفاده از مسلمان و رای جمع کردن بوده است.»

«مالیکارجون خرج» رئیس حزب مخالف «کنگره» در هند از اظهارنظرهای مودی تحت عنوان «سخنرانی مروج نفرت» و «حقه‌ای کاملا فکر شده برای منحرف کردن توجه» یاد کرد.

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • فردا: مصاف نخست شهرداری گرگان در خانه الریاضی
  • اعتراف رسانه‌های عبری به حجم سنگین حملات موشکی حزب الله
  • شهادت و زخمی شدن ۸ لبنانی در حمله رژیم صهیونیستی
  • پربیننده‌ترین شبکه تلویزیون مشخص شد
  • خشم مسلمانان و اپوزیسیون هند از اظهارات اسلام‌ستیزانه مودی
  • وزیر دفاع اسبق لبنان: اسرائیل عامل انفجار بندر بیروت بود
  • حملات موشکی مقاومت به «سدیروت»/ شنیده شدن صدای انفجار در «حیفا»
  • مقاومت منطقه معادلات جدیدی را به صهیونیست‌ها تحمیل کرده است
  • اذعان رسانه‌های عبری: حزب‌ الله لبنان دست برتر را در جبهه شمالی دارد
  • اذعان رسانه‌های عبری: حزب‌الله دست برتر را در جبهه شمالی دارد