Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-23@16:30:34 GMT

عروس خاورمیانه، بدون کابینه

تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۲۴۷۲۶

عروس خاورمیانه، بدون کابینه

سرانجام پروژه بی‌دولت‌سازی لبنان که از حمایت جریان غربی -عبری و صهیونیستی برخوردار بود به نتیجه رسید. 7

/ نیک‌پندار/

سرانجام پروژه بی‌دولت‌سازی لبنان که از حمایت جریان غربی -عبری و صهیونیستی برخوردار بود به نتیجه رسید. روز گذشته حسان دیاب، نخست‌وزیر تازه انتخاب شده لبنان استعفا کرد. این اتفاق پس از آن رخ داد که چهار وزیر کابینه و هفت عضو پارلمان استعفایشان را تقدیم کرده بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شبکه «ال‌بی‌سی‌آی» لبنان در تحلیلی پیش از اعلام رسمی خبر استعفای دیاب نوشت: با آنکه تلاش‌هایی در جریان است تا آقای دیاب از استعفا منصرف شود اما به دلیل استعفای چهار وزیر و تهدید سه وزیر دیگر به استعفا، حتی در صورت عدم کناره‌گیری او هم کابینه به لحاظ قانونی از حدنصاب می‌افتاد و منحل می‌شد.

پس از انفجار هولناک و فاجعه‌آمیز لبنان در هفته گذشته، این کشور کانون واقعی بحران در خاورمیانه بوده است. عروس خاورمیانه در حال حاضر همچنین با مشکلات جدی اقتصادی در نتیجه افزایش قیمت دلار دست‌وپنجه نرم می‌کند. آمریکا با اعمال فشار بر بانک مرکزی این کشور سبب نایاب شدن ارز در لبنان شده و همین ماجرا به کاهش شدید پول ملی لبنان منجر شده است. حزب‌الله لبنان و مسئله مقاومت، مهم‌ترین موضوعی است که غرب تلاش دارد لبنان را وادار کند از آن دست بکشد. پس از وقوع انفجار در بندر بیروت، جریان جهانی رسانه اتهاماتی را به حزب‌الله وارد کردند مبنی بر اینکه این گروه در منطقه اداری پایتخت لبنان انبار مهمات دارد. ادعاهایی که با سخنرانی به‌موقع سید حسن نصرالله خیلی زود دروغ از آب در آمد. دبیر کل حزب‌الله که اکنون یک حزب سیاسی است و نمایندگانی در پارلمان لبنان دارد تأکید کرد: «حزب‌الله از اوضاع بندر حیفا بهتر از بندر بیروت باخبر است. حزب‌الله نه تنها در اداره بندر بیروت نقشی ندارد بلکه حتی یک فشنگ هم در این بندر نگهداری نمی‌کند».

هفته پیش هم مکرون پس از سفری یکروزه به بیروت شرط گذاشت در صورتی کمک‌های بلوک غرب برای لبنان ارسال خواهد شد که این کشور اصلاحات سیاسی مد نظر وی را انجام دهد. کنار گذاشتن حزب‌الله یکی از محورهای اصلی اصلاحات دلخواه مکرون در این کشور است. بلافاصله پس از برگشت مکرون، جریان‌های وابسته به غرب و سعدحریری به خیابان آمدند و خواستار استعفای دولت شدند.

این سومین بار در یک سال گذشته است که لبنان، نبود دولت مستقر را تجربه می‌کند. اگرچه پیش از این هم لبنان «بی‌دولتی» چندماهه را از سر گذرانده اما این بار به دلیل مشکلات فراوان اقتصادی و اثرات ویروس کرونا مسئله جدی‌تر است.

با استعفای حسان دیاب گفته می‌شود میشل عون مأموریت تشکیل کابینه را به نواف سلام داده است.

نواف سلام، دیپلمات لبنانی و قاضی دادگاه بین‌المللی لاهه است. وی همچنین از ژوئیه 2007 تا دسامبر 2017 نماینده دائم لبنان در سازمان ملل بوده است. پیش از این و در آذر 98 هم آمریکایی‌ها قصد داشتند این حقوقدان را به‌عنوان نخست‌وزیر به قدرت برسانند.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: حسان دیاب لبنان حزب الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۲۴۷۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نتانیاهو به گالانت: اطلاعات حساس را فاش کردی!

اتهام زنی و سوءظن در کابینه رژیم اسرائیل پایان ندارد به طوریکه یکشنبه شب نخست وزیر این رژیم وزیر جنگ را به افشای اطلاعات حساس متهم کرد.

به نوشته روزنامه «جروزالم پست»، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل «یوآو گالانت» وزیر جنگ را به افشای اطلاعات از جلسات حساس در جلسه اخیر کابینه امنیتی متهم کرد.

در این نشست شماری از وزرا و سران دستگاه‌های نظامی اسرائیل نیز حضور داشتند. پیشتر یوآو گالانت به نتانیاهو گفته بود که در حال آسیب زدن به امنیت اسرائیل است. 

در روز‌های گذشته گزارش‌های متعددی از اختلاف در میان اعضای کابینه جنگی نتانیاهو در رسانه‌های اسرائیل منتشر شده است. «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی اسرائیل نیز به انتقاد شدید از گالانت پرداخت.

بن گویر از نتانیاهو خواسته تا گالانت را برکنار کند. او گفت: «تصمیم وزیر جنگ برای تخلیه و تخریب ساختمان‌های مزرعه گال یوسف، نشان‌دهنده حماقت وحشتناک، سردرگمی اخلاقی، حماقت امنیتی و نقض قوانین است.»

بن گویر همچنین افزود: «به جای ایجاد و همراهی با گسترش مزارع بیشتر و گسترش شهرک‌های یهودی، تسلیم دشمن می‌شویم، زمان آن فرا رسیده است که نخست وزیر به فکر جایگزینی گالانت باشد.»

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • حمله پهپادی سنگین حزب الله به بندر حیفا اسرائیل+ فیلم/افزایش شمار شهدای غزه به ۳۴ هزار و ۱۸۳ تن
  • وزیر دفاع اسبق لبنان: اسرائیل عامل انفجار بندر بیروت بود
  • حمله هوایی شدید اسرائیل به نقاط مختلف غزه/استعفای رئیس اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل/ اسرائیل به دست نتانیاهو ویران می شود
  • اسپانیا: به رسمیت شناختن کشور فلسطین برای ثبات خاورمیانه مهم است
  • فرانسه: حضور ما در خاورمیانه باعث مهار تنش است!
  • نتانیاهو از برگزاری جلسه کابینه جنگ جلوگیری کرد
  • نتانیاهو به گالانت: اطلاعات حساس را فاش کردی!
  • وزیر خارجه فنلاند: ادامه تنش در خاورمیانه به نفع هیچ کس نیست
  • راهبرد آمریکا در غرب آسیا چرا و چگونه شکست خورد؟
  • هزاران صهیونیست بازهم خواستار استعفای نتانیاهو شدند