Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی با تاکید بر این‌که کلیه کشورهای حاشیه دریای خزر متاثر از کاهش تراز آب این حوضه آبی هستند، گفت: در مدت ۴۰ سال اخیر حدود ۲.۵ متر تراز آب این دریا بالا رفته است و در مقطعی حدود ۱.۵ متر افت تراز یافته است و این افت نوسان در این مدت زمانی حائز اهمیت است و ما باید از این موهبت الهی بهره‌برداری کنیم؛ ولی در کنار آن باید به فکر استفاده پایدار از این محیط آبی باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر بهروز ابطحی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه دریای خزر از جنبه‌های مختلف دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است، افزود: یکی از این ویژگی‌ها این است که تراز آب در این حوضه آبریز دارای نوسانات مداوم و چشمگیر است، به این معنا که میزان نوسانات آب دریای خزر از نظر میزان تراز، به مراتب بیشتر از نوساناتی است که آب‌های آزاد یا اقیانوس‌ها دارند.

وی اظهار کرد: در مدت ۴۰ سال اخیر حدود ۲.۵ متر تراز آب این دریا بالا رفته است و در مقطعی حدود ۱.۵ متر افت تراز یافته است و این افت نوسان در این مدت زمانی حائز اهمیت است.

ابطحی خاطر نشان کرد: این شرایط نوسانی در دریای خزر، تغییراتی در اکولوژی این محیط آبی ایجاد می‌کند که در برخی مواقع به نفع و در جاهای دیگر ممکن است به ضرر انسان باشد.

رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی ادامه داد: یکی از مواردی که افت نوسانات تراز آب دریای خزر به ضرر جوامع انسانی و محیط زیست است، زمانی خواهد بود که سطح آب تالاب‌های حاشیه دریا کاهش می‌یابد و این امر چالش‌هایی را برای پرندگان، گیاهان وابسته به محیط‌های تالاب‌ها و آبزیان این تالاب‌ها ایجاد خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه کاهش سطح آب تالاب‌ها اثراتی را در کاهش آبزیان خواهد داشت، یادآور شد: علاوه بر آن خط ساحلی تغییر می‌یابد به گونه‌ای که در صورت افزایش سطح آب، مناطق مستقر در خط ساحلی و حاشیه‌ای دریا را دچار مشکل می‌کند، ضمن آنکه پسروی آب دریا نیز مضراتی دارند.

ابطحی با تاکید بر اینکه اینها چالش‌هایی است که کشورهای حاشیه دریای خزر با آن مواجه هستند، بر ضرورت تطبیق یافتن و سازگاری با چنین شرایطی تاکید کرد و گفت: سازگاری با این تغییرات موجب خواهد شد که خسارات اقتصادی و اجتماعی ناشی از نوسانات تراز آب دریای خزر کمتر متوجه ما شود.

این محقق حوزه اقیانوس‌شناسی با تاکید بر اینکه عوامل اقلیمی و میزان بارش که در حوضه آبریز رخ می‌دهد در کاهش و یا افزایش تراز آب دریای خزر بیشترین اثر را دارند، خاطر نشان کرد: عوامل انسانی نقش بسیار مهمی در افزایش آلودگی محیط زیست دریا دارد، ولی تراز آب دریای خزر در درجه اول وابسته به شرایط طبیعی و میزان بارش در محیط است و در رده بعدی میزان استفاده انسان از آب رودخانه‌های حوضه آبریز در میزان نوسانات آب دریای خزر اثرگذار است.

ابطحی، با اشاره به تاثیرات نوسانات آب دریای خزر بر جمعیت آبزیان این دریا، گفت: بر اساس ارزیابی‌های انجام شده بر روی تنوع جانوری در این حوضه و میزان صید نشان می‌دهد که صید بی رویه در همه کشورهای حاشیه دریای خزر موجب کاهش ذخایر ماهیان به‌ویژه ماهیان بسیار ارزشمندی مانند ماهیان خاویاری شده است.

به گفته وی، جمعیت ماهیان خاویاری در کل دریای خزر پایین‌تر از میزانی است که بتوان جمعیت آنها را به عنوان جمعیت تجاری تلقی کرد.

رییس پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی بهترین شیوه مواجهه با تغییرات سطح آب دریای خزر را سازگاری با شرایط فعلی اقلیمی دانست و ادامه داد: بر این اساس وبیناری امروز، سه‌شنبه ۲۱ مرداد ماه با حضور یکی از دانشمندان خزر برتر جهان و استاد انستیتو اقیانوس‌شناس روسیه از سوی پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی و علوم جوی برگزار می‌شود که در آن در زمینه نوسانات آب دریای خزر و روش‌های سازگاری انسان با این شرایط بحث و تبادل نظر می‌شود.

ابطحی با تاکید بر اینکه کلیه کشورهای حاشیه دریای خزر متاثر از تراز آب هستند، توضیح داد: این کشورها بسته به شرایط سواحلی که دارند، تاثیرات متفاوتی دارند و برخی از کشورهایی که اختلاف ارتفاع سواحل آنها با دریای خزر کم است مانند سواحل قزاقستان در شمال شرقی دریای خزر، تاثیر بیشتری از نوسانات تراز آب خواهند داشت.

به گفته وی، پیشروی و پسروی آب دریا در این کشورها بیشتر است.

وی ادامه داد: برخی از کشورها تاثیر کمتری از این جریانات می‌پذیرند؛ چرا که شیب ساحلی بیشتری دارند، ولی همه کشورها از این روند تاثیرپذیر هستند.

رییس پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی، دریای خزر را یکی از مواهبی دانست که خداوند در اختیار کشورهای حاشیه آن قرار داده است و یادآور شد: در ایران افراد زیادی در حاشیه این دریا ساکن هستند و استان‌های شمالی کشور بالاترین میزان تراکم جمعیتی را دارند و ما از مواهب آن می‌توانیم بهره برداری کنیم ولی در کنار آن باید به فکر استفاده پایدار از این محیط آبی باشیم؛ به این معنا که به گونه‌ای از آن استفاده کنیم که محیط زیست دریای خزر لطمه نبیند و بتوانیم آن را برای نسل‌های آینده به عنوان یک محیط سالم حفظ کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: درياي خزر ماهیان خاویاری وبینار تخصصی پژوهشگاه اقيانوس شناسي نوسانات آب دریای خزر کشورهای حاشیه دریای تراز آب دریای خزر حاشیه دریا رییس پژوهشگاه اقیانوس شناسی تراز آب تالاب ها سطح آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۲۴۸۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیلاب و خطر خروج تمساح پوزه کوتاه


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان، بنابر اعلام اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان پیرو بارندگی اخیر و سیلابی شدن تمامی رودخانه‌ها و سر ریز شدن اکثر سد‌های استان از جمله پیشین، زیردان و همچنین ادامه شرایط نامساعد جوی، خطر خروج تمساح‌ها از برکه محل زیست اصلی آنها وجود دارد.
از ساکنین در مناطق سیل زده درخواست می‌شود نسبت به تردد غیر ضروری در مناطق سیلابی، حاشیه رودخانه باهوکلات، هوتک‌ها، مرداب‌ها و مناطق حاشیه‌ای زیستگاه‌های حیات وحش تا زمان فروکش کردن سیلاب و برگشت به شرایط عادی، خودداری کنند.
به منظور پیشگیری از وقوع حوادث تلخ و حملات احتمالی حیات وحش به هم استانی‌ها توصیه شده در زمان مشاهده هر گونه جانور وحشی گرفتار در مناطق سیلابی، مراتب را به نزدیک‌ترین اداره حفاظت محیط زیست اعلام و یا با سامانه شبانه روزی ۱۵۴۰ تماس حاصل فرمایند.

دیگر خبرها

  • رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد: میزان ذخایر سرم و تولید واکسن روتاویروس
  • ثبات بازار طلا بعد از نوسانات اخیر
  • سیلاب و خطر خروج تمساح پوزه کوتاه
  • سقوط بیش از یک درصدی بهای نفت در بازار جهانی
  • حفاری زیر دریای عمان با ماشین حفاری دانش‌بنیان ایرانی
  • عوامل غیر اقتصادی، منشاء نوسانات ارزی
  • تلف شدن تعداد انبوهی ماهی قرمز در دریاچه شورابیل اردبیل
  • بارش باران و تگرگ در ۸ استان | شدت بارش‌ها در این مناطق | این دریا طوفانی است
  • ایران جزء ۱۵ کشور برتر جهانی در جذب دانشجویان بین المللی
  • پسروی آب دریای خزر چالشی بزرگ برای نیروگاه نکا